doc. Mgr. Miroslav Šipikal, PhD.
Fakulta: Národohospodárska fakulta
Katedra: Katedra verejnej správy a regionálneho rozvoja
Pozícia: docent
Vedecko-pedagogická charakteristika osoby
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
Odbor a program: Manažment/ Európska integrácia, 1999, Univerzita Komenského
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
Odbor a program: Ekonomická teória, 2004, Ekonomická univerzita v Bratislave
Titul docent
Odbor a program: Ekonomická teória, 2013, Ekonomická univerzita v Bratislave
Súčasné a predchádzajúce zamestnania
profesor
Ekonomická univerzita v Bratislave
2022 -
konateľ / statutatory representative
BIC Banská Bystrica
2001 -2015
docent (odborný asistent)
Ekonomická univerzita v Bratislave
2013-2022 (2006 - 2013)
Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností
Doplnkové pedagogické štúdium
Ekonomická univerzita v Bratislave
2016
Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole
Prehľad obhájených záverečných prác
Bakalárske (prvý stupeň): 22
Diplomové (druhý stupeň): 38
Dizertačné (tretí stupeň): 4
Prehľad výsledkov tvorivej činnosti
Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus: 25
Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti: 128
Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni: 2
Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
Šipikal, M. and Buček, M. (2013), The role of FDIs in regional innovation: Evidence from the automotive industry in Western Slovakia. Regional Science Policy & Practice, 5: 475–490. Miroslav Šipikal, Peter Pisár, Viera Labudová: Are subsidies really needed? The case of EU regional policy in the Czech and Slovak Republics / In E + M. Ekonomie a management , Liberec : Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci, 2013. - ISSN 1212-3609. - Vol. 16, n. 4 (2013), p. 30-41 ŠIRAŇOVÁ, Mária - ŠIPIKAL, Miroslav - NÉMETHOVÁ, Valéria. Public Support for Firms in Lagging Regions - Evaluation of Innovation Subsidy in Slovakia. - registrovaný: Web of Science. In Science and Public Policy. - Oxford : Clarendon Press/Oxford. ISSN 0302-3427, 2019, vol. 46, no. 2, pp. 173-183. Miroslav Šipikal, Peter Pisár, Mária Uramová: Support of innovation at regional level In E + M. Ekonomie a management, Liberec : Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci, 2010. - ISSN 1212-3609. - Vol. 13, n. 4 (2010), p. 74-84. ŠIPIKAL, Miroslav - PISÁR, Peter. Negative Effects of Performance Based Funding of Universities: The Case of Slovakia. - Registrovaný: Web of Science. In The NISPAcee Journal of Public Administration and Policy. - Bratislava : NISPAcee - Network of Insitutes and School of Public, 2017. ISSN 1337-9038, 2017, vol.10, no. 3, pp. 171-189.Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
ŠIRAŇOVÁ, Mária - ŠIPIKAL, Miroslav - NÉMETHOVÁ, Valéria. Public Support for Firms in Lagging Regions - Evaluation of Innovation Subsidy in Slovakia. - registrovaný: Web of Science. In Science and Public Policy. - Oxford : Clarendon Press/Oxford. ISSN 0302-3427, 2019, vol. 46, no. 2, pp. 173-183. ŠIPIKAL, Miroslav - PISÁR, Peter. Negative Effects of Performance Based Funding of Universities: The Case of Slovakia. - Registrovaný: Web of Science. In The NISPAcee Journal of Public Administration and Policy. - Bratislava : NISPAcee - Network of Insitutes and School of Public, 2017. ISSN 1337-9038, 2017, vol.10, no. 3, pp. 171-189. ŠIPIKAL, Miroslav - SZITÁSIOVÁ, Valéria - PISÁR, Peter - URAMOVÁ, Mária. Spatially blind or place based policy? A comparison of innovation support in the Czech and Slovak republic. - Registrovaný: Scopus. In E+M. Ekonomie a management : vědecký ekonomický časopis. - Liberec : Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci, 2017. ISSN 1212-3609, 2017, roč. 20, č. 1, pp. 16-28 ŠIPIKAL, Miroslav - NÉMETHOVÁ, Valéria. Výkonové financovanie univerzít - prípadová štúdia Slovenska. - Registrovaný: Scopus. In Scientific papers of the University of Pardubice. - Pardubice : Fakulta ekonomicko-správní Univerzity Pardubice, 2017. ISSN 1804-8048, 2017, č. 41, s. 169-180 online LEŠKOVÁ, Alexandra - ŠIPIKAL, Miroslav. Higher Education Institutions Performance in Convergence Regions after the EU Enlargement – Case of Slovakia. In Ekonomický časopis - Bratislava : Ekonomický ústav SAV : Prognostický ústav SAV, 2019. ISSN 0013-3035, 2019, roč. 67, č. 7, s. 743-760Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
Territorial Trends in Technological Transformation (2018 - 2020, ESPON), slovenský koordinátor, link :https://www.espon.eu/transregecon, Cieľom tohto výskumu bolo poskytnúť celoeurópske skúmanie územných rozmerov súčasných technologických transformácií a transformácie regionálnych ekonomík v Európe. Výskum rozvíja porozumenie toho, čo technologická transformácia znamená z územného hľadiska, a skúma, ako nové technológie aktívne formujú regionálne ekonomiky v rôznych geografických kontextoch a územné a štrukturálne zmeny, ktoré prinášajú.
Univerzity a regionálny rozvoj/ Universities and regional development (2015- 2018), APVV, vedúci riešiteľ pracovného balíka .Hlavným cieľom projektu bolo preskúmať, aký vplyv majú univerzity na rozvoj regiónov, v ktorých sídlia. Cieľom pracovného balíka za ktorý som zodpovedal, bola analýza spôsobu, akým podporná politika, a to najmä prostriedky kohéznej politiky EU, ovplyvňujú vedecko - výskumný potenciál univerzít a následne aj ich vplyv na regionálne inovačné systémy.
Hodnotenie podpory inovácií zo štrukturálnych fondov EÚ/ Evaluation of Innovation Support from EU structural funds (2015 – 2017), VEGA č. 1/0098/15, Zodpovedný riešiteľ. Projekt sa zaoberal spôsobom podpory inovácií v rámci regionálnej politiky EÚ v programovacom období 2007-2013, pričom sa zameral tak na hodnotenie dopadov a efektívnosti tejto podpory ako aj procesné aspekty, ktoré ovplyvňujú tieto výsledky. Súčasné teoretické a praktické prístupy ako sú napr. koncept smart specialisation poukazujú na fakt, že každý región by mal formu a obsah tejto podpory prispôsobovať individuálnym regionálnym podmienkam. V opačnom prípade je často táto podpora vynakladaná neúčelne a často vedie k tzv. “budovaniu katedrál v púšti“. Výsledkom bola identifikácia kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú prínos podpory zo ŠF na inovačné aktivity v týchto regiónoch.
Nové úlohy univerzít v regionálnych inovačných systémoch/ New roles of universities in regional innovation systems (2019 – 2022),VEGA č. 1/0605/19, Zodpovedný riešiteľ. Hlavným cieľom projektu je preskúmať fungovanie univerzít v regionálnych inovačných systémoch s dôrazom na nové úlohy, ktoré sa od univerzít v tejto oblasti očakávajú. Viacero autorov identifikuje štyri hlavné koncepty týkajúce sa nových úloh univerzít – model podnikateľskej univerzity, model regionálnych inovačných systémov, model Mode 2 a model angažovanej univerzity. Slovenská republika je špecifická vysokým ekonomickým rastom s nízkou inovačnou výkonnosťou, čo predstavuje veľmi špecifickú situáciu a poznanie fungovania univerzít v takomto systéme je znamená aj posun v oblasti medzinárodného poznania. Projekt sa tiež bude zaoberať aj podporou nových aktivít zo strany štátu, ktorá má vo svete rastúcu tendenciu.
Európska dimenzia tvorby znalostí v regiónoch (2023-2027), APVV, hlavný výskumník. Hlavným cieľom projektu je preskúmať regióny EU z pohľadu spôsobu tvorby akademických znalostí univerzít. Na základe vytvorenej databázy budeme skúmať priestorové, štrukturálne a sieťové vlastnosti tvorby akademických znalostí univerzít v regiónoch EU za veľmi dlhé časové obdobie. To nám umožní sledovať hlavné zmeny súvisiace s rozširovaním EU a vytvoriť typológiu regiónov EU z pohľadu tvorby akademických znalostí.
Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
Territorial Trends in Technological Transformation (2018 - 2020, ESPON), slovenský koordinátor, link :https://www.espon.eu/transregecon, Cieľom tohto výskumu bolo poskytnúť celoeurópske skúmanie územných rozmerov súčasných technologických transformácií a transformácie regionálnych ekonomík v Európe. Výskum rozvíja porozumenie toho, čo technologická transformácia znamená z územného hľadiska, a skúma, ako nové technológie aktívne formujú regionálne ekonomiky v rôznych geografických kontextoch a územné a štrukturálne zmeny, ktoré prinášajú.
Univerzity a regionálny rozvoj/ Universities and regional development (2015- 2018), APVV, vedúci riešiteľ pracovného balíka .Hlavným cieľom projektu bolo preskúmať, aký vplyv majú univerzity na rozvoj regiónov, v ktorých sídlia. Cieľom pracovného balíka za ktorý som zodpovedal, bola analýza spôsobu, akým podporná politika, a to najmä prostriedky kohéznej politiky EU, ovplyvňujú vedecko - výskumný potenciál univerzít a následne aj ich vplyv na regionálne inovačné systémy.
Hodnotenie podpory inovácií zo štrukturálnych fondov EÚ/ Evaluation of Innovation Support from EU structural funds (2015 – 2017), VEGA č. 1/0098/15, Zodpovedný riešiteľ. Projekt sa zaoberal spôsobom podpory inovácií v rámci regionálnej politiky EÚ v programovacom období 2007-2013, pričom sa zameral tak na hodnotenie dopadov a efektívnosti tejto podpory ako aj procesné aspekty, ktoré ovplyvňujú tieto výsledky. Súčasné teoretické a praktické prístupy ako sú napr. koncept smart specialisation poukazujú na fakt, že každý región by mal formu a obsah tejto podpory prispôsobovať individuálnym regionálnym podmienkam. V opačnom prípade je často táto podpora vynakladaná neúčelne a často vedie k tzv. “budovaniu katedrál v púšti“. Výsledkom bola identifikácia kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú prínos podpory zo ŠF na inovačné aktivity v týchto regiónoch.
Nové úlohy univerzít v regionálnych inovačných systémoch/ New roles of universities in regional innovation systems (2019 – 2022),VEGA č. 1/0605/19, Zodpovedný riešiteľ. Hlavným cieľom projektu je preskúmať fungovanie univerzít v regionálnych inovačných systémoch s dôrazom na nové úlohy, ktoré sa od univerzít v tejto oblasti očakávajú. Viacero autorov identifikuje štyri hlavné koncepty týkajúce sa nových úloh univerzít – model podnikateľskej univerzity, model regionálnych inovačných systémov, model Mode 2 a model angažovanej univerzity. Slovenská republika je špecifická vysokým ekonomickým rastom s nízkou inovačnou výkonnosťou, čo predstavuje veľmi špecifickú situáciu a poznanie fungovania univerzít v takomto systéme je znamená aj posun v oblasti medzinárodného poznania. Projekt sa tiež bude zaoberať aj podporou nových aktivít zo strany štátu, ktorá má vo svete rastúcu tendenciu.
Európska dimenzia tvorby znalostí v regiónoch (2023-2027), APVV, hlavný výskumník. Hlavným cieľom projektu je preskúmať regióny EU z pohľadu spôsobu tvorby akademických znalostí univerzít. Na základe vytvorenej databázy budeme skúmať priestorové, štrukturálne a sieťové vlastnosti tvorby akademických znalostí univerzít v regiónoch EU za veľmi dlhé časové obdobie. To nám umožní sledovať hlavné zmeny súvisiace s rozširovaním EU a vytvoriť typológiu regiónov EU z pohľadu tvorby akademických znalostí.
Aktivity v organizovaní vzdelávania
člen predsedníctva
Európska asociácia regionálnej vedy
2011 -2013
prodekan pre rozvoj
Ekonomická univerzita v Bratislave
2015 -2018
Prehľad zahraničných mobilít
SOUTHWESTERN UNIVERSITY OF FINANCE AND ECONOMICS, Cheng Du, China
26.3. -2.4.2018,
Erazmus
"University of North Carolina at Chapel Hill.", Raleigh, Norh Carolina, USA
4.4. - 16.4.2.2014,
pozvanie inštitúcie