Mgr. Diana Patricia Varela Cano, PhD.
Fakulta: Fakulta aplikovaných jazykov
Katedra: Katedra románskych a slovanských jazykov
Pozícia: odborný asistent
Vedecko-pedagogická charakteristika osoby
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
Odbor a program: Magister (Mgr.) – Pedagogika - psychológia, 1993, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa
Odbor a program: Doktorandské štúdium zo školskej psychológie; Doktorandské štúdium z psycholingvistiky, 1998; 2004, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Súčasné a predchádzajúce zamestnania
odborný asistent
Fakulta aplikovaných jazykov EU v Bratislave
2012 —
Recenzent - Maturitné testy, Vyučovacie a vedecké činnosti v oblasti výučby cudzích jazykov
Národný inštitút certifikovaného merania vzdelávania (NUCEM) v Bratislave
2010 —
Odborný asistent, koordinátor pre prax v španielskom jazyku, výučba a vedecká činnosť vo výučbe cudzích jazykov, didaktika španielskeho jazyka
Katedra románskych jazykov a literatúry Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
1998 — 2012
Lektor španielskeho jazyka
Ecole française de Bratislava
2007 — 2019
Lektor španielskeho jazyka
The British International School, Bratislava
2001 — 2007
Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností
Aktualizačný kurz pre učiteľov španielskeho jazyka EU: použitie informačných a komunikačných technológií (IKT)
Universidad Internacional Menéndez Pelayo, Santander, Španielsko
2011
Kurz didaktiky pre učiteľov španielčiny ako cudzieho jazyka na základnej škole
Universidad de Santiago de Compostela, Španielsko
2009
Kurz didaktiky pre učiteľov španielčiny ako cudzieho jazyka na strednej škole
Universidad de Santiago de Compostela, Španielsko
2006
Kurz pre profesorov španielskeho jazyka a literatúry
Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI), Madrid
2001
Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole
Prehľad obhájených záverečných prác
Bakalárske (prvý stupeň): 35
Diplomové (druhý stupeň): 43
Prehľad výsledkov tvorivej činnosti
Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus: 15
Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti: 2
Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni: 3
Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti
ACA – Spišiaková M., Varela Cano D.P., Tužinská S., Pavliková Ž. Španielsky jazyk pre ekonómov, diplomatov a mediátorov 1. Brno: Tribun EU. 2020 ACA — Spišiaková M., Varela Cano D.P., Tužinská S., Pavliková Ž. Španielsky jazyk pre ekonómov, diplomatov a mediátorov 2. Brno: Tribun EU. 2020 ADE – La clase de LE al ritmo de las canciones In: Huellas revista San Juan de Pasto (Kolumbia) Universidad de Nariño. – ISSN (online) 2389-9360. – ISSN (online) 2382-4875. – Roč. 1, č. 12 (2020) ADN – Formamacion de palabras por motivacion externa en espanol y en frances In: XLinguae: European scientific language journal. Nitra, Vzdelávanie Don Bosca, ISSN 1337-8384. – ISSN (online) 2453-711X. – Roč. 13, č. 1 (2020), 225-236 AAA – Factores que influyen en la edquisición de una lengua extranjera: estudio monográfico, Bucuresti, Editura Universitatii din Bucuresti, 2012.Comparison of Life Ways from the Viewpoints of Slovak and Spanish University Students
CHMELÁROVÁ, Zuzana - PASIAR, Ladislav - VARELA CANO, Diana Patricia. Comparison of Life Ways from the Viewpoints of Slovak and Spanish University Students. In Tem Journal: Technology, Education, Management, Informatics : Journal of the Association for Information Communication Technologies, Education and Science. - Novi Pazar : UIKTEN. ISSN 2217-8309, 2024, vol. 13, no. 2, pp. 1718-1725.
Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov
Comparison of Life Ways from the Viewpoints of Slovak and Spanish University Students
CHMELÁROVÁ, Zuzana - PASIAR, Ladislav - VARELA CANO, Diana Patricia. Comparison of Life Ways from the Viewpoints of Slovak and Spanish University Students. In Tem Journal: Technology, Education, Management, Informatics : Journal of the Association for Information Communication Technologies, Education and Science. - Novi Pazar : UIKTEN. ISSN 2217-8309, 2024, vol. 13, no. 2, pp. 1718-1725.
AEC – Volksbefragung 2016 in Kolumbien und ihre Sprache. In Heiße Wahlen und Referenden in Europa und Amerika - Kampf mit Wörtern um Wörter. - Hamburg : Verlag Dr. Kovač, 2018. ISBN 978-3-339-10026-9, s. 177-193 [1,08 AH]. ADF – Equivalentes fraseológicos entre el español de Colombia y el idioma eslovaco. In Fórum cudzích jazykov, politológie, a medzinárodných vzťahov : medzinárodný elektronický časopis zameraný na cudzie jazyky, politológiu a medzinárodné vzťahy = International Electronic Journal Focused on Foreign Languages, Politology and International Relations [elektronický zdroj]. - Sládkovičovo : Vysoká škola Danubius, 2017. ISSN 2454-0145, 2017, vol. 9, no. 2, s. 106-120 CD-ROM. AEC – Analyse der Wirtschaftssprache Spanisch anhand der Beispiele aus dem kolumbianischen Wirtschaftsmagazin La Nota Económica. In Wirtschaftssprache im Wandel : Eine Forschungsstudie in vier Sprachen, fokussiert auf den Fremdsprachenunterricht. - Hamburg : Verlag Dr. Kovač, 2018. ISBN 978-3-8300-9822-5, s. 99-132 [1,67 AH]. ABC – Kontrastive Analyse der Phraseologismen und Metaphern: spanisch (Kolumbien) – slowakisch. In Macht der Sprache - Sprache der Macht : eine kontrastive mehrsprachige Analyse anhand von Korpustexten der meinungsbildenden Tageszeitungen mit Fokus auf Phraseologie und Metaphernforschung. - Hamburg : Verlag Dr. Kovač, 2017. ISBN 978-3-8300-9571-2, s. 163-200 [1,49 AH]. AED – Estrategias para el desarrollo de la competencia léxica en el aprendizaje de ELE In: Nové impulzy vo výskume cudzích jazykov a interkultúrnej komunikácie [elektronický dokument] : zborník – 1. vyd. – Trnava (Slovensko) : Slovenská spoločnosť pre regionálnu politiku, 2020. – ISBN 978-80-972278-6-9, s. 121-132 [CD-ROM]Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti
Projekt KEGA č. 007EU-4/2018: Inovácia jazykovej prípravy ekonómov, diplomatov a kultúrnych mediátorov – digitálna učebnica španielskeho jazyka zameraná na odbornú / KEGA project no. 007EU-4/2018: Innovation of language training for economists, diplomats and cultural mediators - a digital textbook of Spanish focused on vocational 2008 — 2014, Projekt ESC a Ministerstvo Školstva, Vzdelávanie učiteľov základných v oblasti cudzích jazykov v súvislosti s Koncepciou vyučovania cudzích jazykov na základných a stredných školách (koordinátor španielskeho jazyka) ŠPÚ / 2008 - 2014, ESC Project and Ministry of Education, Training of primary teachers in the field of foreign languages in connection with the Concept of Teaching Foreign Languages in Primary and Secondary Schools (coordinator of Spanish language) THE NATIONAL INSTITUTE FOR EDUCATION (ŠPU) 2006 — 2009, Projekt VEGA, Viacjazyčná terminologická databáza k Spoločnému európskemu referenčnému rámcu pre jazyky, Pedagogická fakulta UK / 2006 - 2009, VEGA Project, Multilingual Terminology Database for the Common European Framework of Reference for Languages, Faculty of Education, Charles University 2006 — 2008, Projekt KEGA, Špecifikácia výstupného maturitného testu z cudzích jazykov, Pedagogická fakulta, Bratislava / 2006 - 2008, Project KEGA, Specification of the final school-leaving examination in foreign languages, Faculty of Education, BratislavaKEGA/ePortfólio ako pedagogika facilitujúca integrované učenie 012EU-4/2023.
Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov
Projekt KEGA č. 007EU-4/2018: Inovácia jazykovej prípravy ekonómov, diplomatov a kultúrnych mediátorov – digitálna učebnica španielskeho jazyka zameraná na odbornú / KEGA project no. 007EU-4/2018: Innovation of language training for economists, diplomats and cultural mediators - a digital textbook of Spanish focused on vocational 2008 — 2014, Projekt ESC a Ministerstvo Školstva, Vzdelávanie učiteľov základných v oblasti cudzích jazykov v súvislosti s Koncepciou vyučovania cudzích jazykov na základných a stredných školách (koordinátor španielskeho jazyka) ŠPÚ / 2008 - 2014, ESC Project and Ministry of Education, Training of primary teachers in the field of foreign languages in connection with the Concept of Teaching Foreign Languages in Primary and Secondary Schools (coordinator of Spanish language) THE NATIONAL INSTITUTE FOR EDUCATION (ŠPU) 2006 — 2009, Projekt VEGA, Viacjazyčná terminologická databáza k Spoločnému európskemu referenčnému rámcu pre jazyky, Pedagogická fakulta UK / 2006 - 2009, VEGA Project, Multilingual Terminology Database for the Common European Framework of Reference for Languages, Faculty of Education, Charles University 2006 — 2008, Projekt KEGA, Špecifikácia výstupného maturitného testu z cudzích jazykov, Pedagogická fakulta, Bratislava / 2006 - 2008, Project KEGA, Specification of the final school-leaving examination in foreign languages, Faculty of Education, BratislavaKEGA/ePortfólio ako pedagogika facilitujúca integrované učenie 012EU-4/2023.
Aktivity v organizovaní vzdelávania
Člen
Ústredná komisia pre predprimárne a základné vzdelávanie Jazyk a komunikácia - Cudzí jazyk
2010 —
Prehľad zahraničných mobilít
Universidad de Matanzas, Matanzas, Kuba
5.2. - 15.3.2018,
výskumný pobyt, štipendium Kuba
Universidad de Vigo, Vigo, Španielsko
12. – 19. 02.2017,
učiteľská mobilita Erazmus
Universidad de Granada, Ceuta, Španielsko
10. – 17. 04.2016,
učiteľská mobilita Erazmus
Università degli studi di Trieste, Trieste, Taliansko
11. – 17. 04.2012,
učiteľská mobilita Erazmus / teacher mobility Erasmus
Universidad de Almeria, Almeria, Španielsko
19. – 25. 02.2011,
učiteľská mobilita Erazmus
Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI), Madrid, Madrid, Španielsko
7.1. – 30.6. 2001,
Kurz pre učiteľov španielčiny, grant AECI Španielsko
Universitad de Las Palmas de Gran Canaria – Universitad Escuela de Turismo de Lanzarote, Lanzarote, Španielsko
14.5–21.5.2023,
učiteľská mobilita Erazmus