Spoločenská zodpovednosť medzinárodných firiem

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné vedomosti:
- pochopiť dôležitú úlohu, ktorú zohráva spoločenská zodpovednosť firiem v podmienenosti uplatňovania princípov trvalo udržateľného rozvoja pri vytváraní konkurenčnej výhody firiem na medzinárodnej úrovni,
- identifikovať kľúčové spoločensko- politicko- ekonomické faktory medzinárodného makroprostredia firiem, a postupy, ako by mali firmy na tieto zmeny promptne a optimálne reagovať v intenciách uplatňovania spoločensky zodpovedného správania,
- analyzovať najdôležitejšie prvky mikroprostredia firiem v súvislostiach uplatňovania spoločensky zodpovedného správania, ako aj pri riešení etických dilem a skúmaní postavenia a správania sa jednotlivých zainteresovaných subjektov (stakeholders) so širším pohľadom umožňujúcim analýzu vzťahov zainteresovaných subjektov voči firme a opačne,
- pochopiť význam, previazanosť a vzťahy medzi ekonomickou, sociálnou a environmentálnou rovinou spoločenskej zodpovednosti firiem a vyhodnotiť úroveň a hĺbku jednotlivých rovín ako aj ich spoločnej stratégie,
- diferencovať prístupy, prvky a spôsoby aplikácie spoločensko - zodpovedného správania firiem z hľadiska ich rôznorodosti: zamerania podnikateľskej činnosti, veľkosti, odvetvia..., ako aj ich medzinárodného pôsobenia.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- diskutovať rastúci význam a dôležitosť uplatňovania morálno-etických princípov pri formovaní podnikateľských stratégií firiem,
- identifikovať najvýznamnejšie charakteristiky a prvky makro a mikroprostredia, akceptovať ich pri kreovaní podnikateľských stratégií v intenciách trvalo udržateľného rozvoja,
- analyzovať a erudovane vyhodnotiť dôležitosť prístupov spoločenskej zodpovednosti firiem a ich optimálnej aplikácie vo všetkých fázach podnikateľských aktivít pri riešení podnikateľskej dilemy: zisk, človek- spoločnosť, prostredie,
- pochopiť podstatu úlohy všetkých zainteresovaných strán pri uplatňovaní spoločensky zodpovedného správania a aplikovať ju do komunikačno - vzťahových aktivít firmy na všetkých úrovniach.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- vo sfére makro a mikroprostredia uskutočňovať fundované analýzy relevantných premenných, aktuálnych, medzinárodne uznávaných výstupov, štúdií, materiálov a ostatných databáz a optimálne reagovať na ich vplyv pri tvorbe a uplatňovaní spoločensky zodpovedného správania sa firmy,
- rozvíjať strategické myslenie v kontexte súčasných zložitých problémov a výziev trvalo udržateľného rozvoja v súvislostiach získavania poznatkov ako aplikovať vodcovské schopnosti potrebné na riešenie etických a morálnych dilem v manažmente podnikateľských subjektov a zručnosti optimálnej reakcie na ich vplyv pri tvorbe podnikateľskej stratégie akceptáciou aktuálnych podmienok ako aj zohľadnením všetkých zainteresovaných subjektov,
- vecne prezentovať, jasne komunikovať, argumentovať a kriticky zhodnotiť získanú databázu poznatkov v optimálnych aplikáciách kreatívnych zmien podnikateľskej stratégie na medzinárodných trhoch.

Stručná osnova predmetu

Zameranie na aktuálne podmienky spoločenskej zodpovednosti firiem v súvislostiach uplatňovania požiadaviek trvalo udržateľného rozvoja a riešenia eticko- morálnych princípov v ich podnikateľských stratégiách. Vyhodnotenie dilemy podnikateľského prostredia a protichodných tendencií medzi tromi základnými rovinami spoločenskej zodpovednosti firiem: ziskom, ľuďmi- spoločnosťou a planétou- prostredím. Efektívna identifikácia hekticky sa meniacich podmienok medzinárodného makro prostredia ako aj mikroprostredia podnikateľských subjektov, ako aj rôznych záujmov subjektov zainteresovaných strán (stakeholders) súvisiacich s uplatňovaním spoločenskej zodpovednosti. Študenti sú oboznamovaní s problematikou ako v teoretickej rovine, tak aj na konkrétnych príkladoch praxe.

Odporúčaná literatúra

1. JANOŠKOVÁ, Katarína (2019). Podnikateľská etika, 1. vydanie prvé. — Žilina : EDIS- vydavateľské centrum ŽU : Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov.
2.KOUDELKOVÁ, Petra a kol. (2022). Společenská odpovědnost firem a organizací, Praha, Ekopress, 2022, 142 s.
3. KREUSCH Lisa,(2023) The Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), July 24, 2023. Dostupné na: https://plana.earth/academy/csrd-corporate-sustainability-reporting-directive
4.McWILLIAMS Abagail, RUPP E. Deborah, SIEGEL S. Donald, STAHL Günter,WALDMAN A. David. (2019). The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility: Psychological and Organizational Pespectives, Oxford University Press, 2019, 720 ps.
5. MICHAELS Anne, GRUNING Michael. (2018). The impact of corporate identity on corporate social responsibility disclosure. [online]. International Journal of Corporate Social Responsibility, 3, 3 (2018), Dostupné na: https://doi.org/10.1186/s40991-018-0028-1, ISSN 0148-2963, https://jcsr.springeropen.com/articles/10.1186/s40991-018-0028-1#Ack1
6. PAVELKA, Ľuboš, RUŽEKOVÁ, Viera, ZUBAĽOVÁ, Ľubica. (2021). Inštitucionálna podpora financovania exportu a zahraničných investícií vo vybraných krajinách EÚ, Praha: Vydavateľstvo LEGE, 196 s.
7. RECKMANN Nadia. (2023). What Is Corporate Social Responsibility?, Bussines News Daily, Sep 05, 2023. [online]. Dostupné na: https://www.businessnewsdaily.com/4679-corporate-social-responsibility.html
8. STEINHAUSER, Dušan PAVELKA, Ľuboš.(2021). Riadenie rizík v medzinárodnom obchode. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 140 s.
9. STOBIERSKY Tim,(2021) What Is Corporate Social Responsibility? 4 Types, [online]. Harvard Business School- online, Apr 08 2021, Dostupné na: https://online.hbs.edu/blog/post/types-of-corporate-social-responsibility
10. VALÁŠKOVÁ, Katarína a kol. (2019). Podnikateľské riziko,1. vydanie. — Žilina : Žilinská univerzita v Žiline : EDIS-vydavateľské centrum ŽU, 193 strán.
11. ZORKÓCIOVÁ, Otília a PALUŠKOVÁ, Hana. (2019). Green Roof´s Project - Environmental Solution for the People and the Company. In Management Mechanisms and Development Strategies of Economic Entities in Conditions of Institutional Transformations of the Global Environment. Scientific Council. Management Mechanisms and Development Strategies of Economic Entities in Conditions of Institutional Transformations of the Global Environment, Collective Monograph Riga : Landmark SIA.
12. ZORKÓCIOVÁ, Otília, PALUŠKOVÁ, Hana, NOGOVÁ, Kristína. (2019). The Growing Importance of Startups in the Competitive Environment of International Markets. In Organizational-Economic Mechanism of Management Innovative Development of Economic Entities, Collective Monograph in 3 Vol.. - Przeworsk : Wyższa Szkola Społeczno-Gospodarcza.
13. ZORKÓCIOVÁ, Otília in FERENČÍKOVÁ Soňa a kol. (2022). Manažment medzinárodného podnikania, vydanie prvé., Bratislava, Vydavateľstvo EKONÓM, 336 s.
14. International Journal of Corporate Social Responsibility, (2018-2023) ISSN: 2366-0074 elektronické vydanie, https://jcsr.springeropen.com/articles

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky SZF, terminologické vymedzenie, základné pojmy, história (význam a dôvody vzniku, terminologické vymedzenie- hlavné teoretické prístupy a od nich odvodené definície – ich spoločné a odlišné znaky, spoločenská zodpovednosť a spoločenská vnímavosť) 2. SZF a podnikateľská etika, SZF a firemná filantropia (spoločné a odlišné charakteristiky so SZF, pozitíva a negatíva podnikateľskej etiky a firemnej filantropie voči SZF, aktuálna intenzita využívania jednotlivých prístupov v podnikateľských subjektoch rôznej veľkosti a v rôznych odvetviach) 3. Interná dimenzia SZF (pozitíva a negatíva resp. silné a slabé stránky, vnútorné prostredie firmy a uplatňovanie princípov SZF v podnikateľských subjektoch rôznej veľkosti a v rôznych odvetviach) 4. CSR v prepojení na podmienky medzinárodnej podnikateľskej praxe(marketing manažment a súvislosti so SZF, firmy, zamestnanci, trh, komunita, životné prostredie) 5. Etické kódexy vo firmách, ich implementácia a vyhodnocovanie vo vzťahu k CRM (Customer Relations Ship Management), Etický program, implementácia etického programu (Implementácia Corporate Compliance) 6. Zainteresované strany – Stakeholders (podstata stakeholder konceptu, primárna a sekundárna skupina stakeholders, ich potreby, očakávania, optimálny dialóg, shareholders vs. stakeholders) 7. Externá dimenzia SZF ( pozitíva a negatíva resp. silné a slabé stránky, aktuálne globálne riziká verzus uplatňovanie princípov SZF v podnikateľských subjektoch rôznej veľkosti a v rôznych odvetviach) 8. Hlavné piliere SZF (tripple- botton- line – TBL, paradoxy aktuálnych riešení: profit- people- planet) 9. Environmentálny pilier SZF (Environmentálna zodpovednosť podnikania, ako jedna z najviac rezonujúcich v súčasnosti – dopady ekonomickej činnosti firiem na trvalo udržateľný rozvoj) 10. SZF postupy a princípy jej uplatňovania v rámci EÚ (aktuálny prístup EÚ a jeho hlavné piliere v rámci uplatňovania koncepcie „Green Europe“) 11. Monitorovanie, reportovanie a meranie spoločenskej zodpovednosti firiem (prehľad renomovaných subjektov na národnej a medzinárodnej úrovni zapojených do merania SZF a ukazovatele SZF, verejné hodnotenie verzus samohodnotenie SZF samotnými podnikateľskými subjektmi- pozitíva a negatíva) 12. SZF a Marketing to the Bottom of Pyramid (zodpovedné stratégie firiem pre segment najchudobnejších krajín - problémy a východiská) 13. SZF v širších dimenziách medzinárodného podnikania (medzinárodné podnikanie a zahraničné investície z pohľadu SZF, etiky a morálneho hazardu)

Podmienky na absolvovanie predmetu

10 % aktívna účasť v rámci seminárov
30 % semestrálna práca a jej prezentácia
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 3 kreditov x 26 h = 78 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 10 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 16 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 25.10.2023

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 25.10.2023