Spoločenská zodpovednosť medzinárodných firiem
- Kredity: 3
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné vedomosti:
- pochopiť dôležitú úlohu, ktorú zohráva spoločenská zodpovednosť firiem v podmienenosti uplatňovania princípov trvalo udržateľného rozvoja pri vytváraní konkurenčnej výhody firiem na medzinárodnej úrovni,
- identifikovať kľúčové spoločensko- politicko- ekonomické faktory medzinárodného makroprostredia firiem, a postupy, ako by mali firmy na tieto zmeny promptne a optimálne reagovať v intenciách uplatňovania spoločensky zodpovedného správania,
- analyzovať najdôležitejšie prvky mikroprostredia firiem v súvislostiach uplatňovania spoločensky zodpovedného správania, ako aj pri riešení etických dilem a skúmaní postavenia a správania sa jednotlivých zainteresovaných subjektov (stakeholders) so širším pohľadom umožňujúcim analýzu vzťahov zainteresovaných subjektov voči firme a opačne,
- pochopiť význam, previazanosť a vzťahy medzi ekonomickou, sociálnou a environmentálnou rovinou spoločenskej zodpovednosti firiem a vyhodnotiť úroveň a hĺbku jednotlivých rovín ako aj ich spoločnej stratégie,
- diferencovať prístupy, prvky a spôsoby aplikácie spoločensko - zodpovedného správania firiem z hľadiska ich rôznorodosti: zamerania podnikateľskej činnosti, veľkosti, odvetvia..., ako aj ich medzinárodného pôsobenia.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- diskutovať rastúci význam a dôležitosť uplatňovania morálno-etických princípov pri formovaní podnikateľských stratégií firiem,
- identifikovať najvýznamnejšie charakteristiky a prvky makro a mikroprostredia, akceptovať ich pri kreovaní podnikateľských stratégií v intenciách trvalo udržateľného rozvoja,
- analyzovať a erudovane vyhodnotiť dôležitosť prístupov spoločenskej zodpovednosti firiem a ich optimálnej aplikácie vo všetkých fázach podnikateľských aktivít pri riešení podnikateľskej dilemy: zisk, človek- spoločnosť, prostredie,
- pochopiť podstatu úlohy všetkých zainteresovaných strán pri uplatňovaní spoločensky zodpovedného správania a aplikovať ju do komunikačno - vzťahových aktivít firmy na všetkých úrovniach.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- vo sfére makro a mikroprostredia uskutočňovať fundované analýzy relevantných premenných, aktuálnych, medzinárodne uznávaných výstupov, štúdií, materiálov a ostatných databáz a optimálne reagovať na ich vplyv pri tvorbe a uplatňovaní spoločensky zodpovedného správania sa firmy,
- rozvíjať strategické myslenie v kontexte súčasných zložitých problémov a výziev trvalo udržateľného rozvoja v súvislostiach získavania poznatkov ako aplikovať vodcovské schopnosti potrebné na riešenie etických a morálnych dilem v manažmente podnikateľských subjektov a zručnosti optimálnej reakcie na ich vplyv pri tvorbe podnikateľskej stratégie akceptáciou aktuálnych podmienok ako aj zohľadnením všetkých zainteresovaných subjektov,
- vecne prezentovať, jasne komunikovať, argumentovať a kriticky zhodnotiť získanú databázu poznatkov v optimálnych aplikáciách kreatívnych zmien podnikateľskej stratégie na medzinárodných trhoch.
Stručná osnova predmetu
Zameranie na aktuálne podmienky spoločenskej zodpovednosti firiem v súvislostiach uplatňovania požiadaviek trvalo udržateľného rozvoja a riešenia eticko- morálnych princípov v ich podnikateľských stratégiách. Vyhodnotenie dilemy podnikateľského prostredia a protichodných tendencií medzi tromi základnými rovinami spoločenskej zodpovednosti firiem: ziskom, ľuďmi- spoločnosťou a planétou- prostredím. Efektívna identifikácia hekticky sa meniacich podmienok medzinárodného makro prostredia ako aj mikroprostredia podnikateľských subjektov, ako aj rôznych záujmov subjektov zainteresovaných strán (stakeholders) súvisiacich s uplatňovaním spoločenskej zodpovednosti. Študenti sú oboznamovaní s problematikou ako v teoretickej rovine, tak aj na konkrétnych príkladoch praxe.
Odporúčaná literatúra
1. ZVARÍKOVÁ, K. (2023). Spoločensky zodpovedné podnikanie. Vydavateľstvo EDIS. 110s.
2. FERENČÍKOVÁ Soňa a kol. (2022). Manažment medzinárodného podnikania. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM. 336 s.
3. CHOMOVÁ, Katarína (2023). Spoločenská zodpovednosť firiem. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM. 226s.
4. KOUDELKOVÁ, P. a kol. (2022). Společenská odpovědnost firem a organizací, Praha, Ekopress. 142 s.
5. KREUSCH, L. (2023). The Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), July 24, 2023. Dostupné na: https://plana.earth/academy/csrd-corporate-sustainability-reporting-directive
6. RECKMANN N. (2023). What Is Corporate Social Responsibility?, Bussines News Daily, Sep 05, 2023. Dostupné na: https://www.businessnewsdaily.com/4679-corporate-social-responsibility.html
7. STEINHAUSER, Dušan, PAVELKA, Ľuboš (2021). Riadenie rizík v medzinárodnom obchode. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 140 s.
8. STOBIERSKY T. (2021). What Is Corporate Social Responsibility? 4 Types. Harvard Business School- online, Apr 08 2021, Dostupné na: https://online.hbs.edu/blog/post/
types-of-corporate-social-responsibility
Sylabus predmetu
1. Úvod do problematiky SZF, terminologické vymedzenie, základné pojmy, história (význam a dôvody vzniku, terminologické vymedzenie- hlavné teoretické prístupy a od nich odvodené definície – ich spoločné a odlišné znaky, spoločenská zodpovednosť a spoločenská vnímavosť) 2. SZF a podnikateľská etika, SZF a firemná filantropia (spoločné a odlišné charakteristiky so SZF, pozitíva a negatíva podnikateľskej etiky a firemnej filantropie voči SZF, aktuálna intenzita využívania jednotlivých prístupov v podnikateľských subjektoch rôznej veľkosti a v rôznych odvetviach) 3. Interná dimenzia SZF (pozitíva a negatíva resp. silné a slabé stránky, vnútorné prostredie firmy a uplatňovanie princípov SZF v podnikateľských subjektoch rôznej veľkosti a v rôznych odvetviach) 4. CSR v prepojení na podmienky medzinárodnej podnikateľskej praxe(marketing manažment a súvislosti so SZF, firmy, zamestnanci, trh, komunita, životné prostredie) 5. Etické kódexy vo firmách, ich implementácia a vyhodnocovanie vo vzťahu k CRM (Customer Relations Ship Management), Etický program, implementácia etického programu (Implementácia Corporate Compliance) 6. Zainteresované strany – Stakeholders (podstata stakeholder konceptu, primárna a sekundárna skupina stakeholders, ich potreby, očakávania, optimálny dialóg, shareholders vs. stakeholders) 7. Externá dimenzia SZF ( pozitíva a negatíva resp. silné a slabé stránky, aktuálne globálne riziká verzus uplatňovanie princípov SZF v podnikateľských subjektoch rôznej veľkosti a v rôznych odvetviach) 8. Hlavné piliere SZF (tripple- botton- line – TBL, paradoxy aktuálnych riešení: profit- people- planet) 9. Environmentálny pilier SZF (Environmentálna zodpovednosť podnikania, ako jedna z najviac rezonujúcich v súčasnosti – dopady ekonomickej činnosti firiem na trvalo udržateľný rozvoj) 10. SZF postupy a princípy jej uplatňovania v rámci EÚ (aktuálny prístup EÚ a jeho hlavné piliere v rámci uplatňovania koncepcie „Green Europe“) 11. Monitorovanie, reportovanie a meranie spoločenskej zodpovednosti firiem (prehľad renomovaných subjektov na národnej a medzinárodnej úrovni zapojených do merania SZF a ukazovatele SZF, verejné hodnotenie verzus samohodnotenie SZF samotnými podnikateľskými subjektmi- pozitíva a negatíva) 12. SZF a Marketing to the Bottom of Pyramid (zodpovedné stratégie firiem pre segment najchudobnejších krajín - problémy a východiská) 13. SZF v širších dimenziách medzinárodného podnikania (medzinárodné podnikanie a zahraničné investície z pohľadu SZF, etiky a morálneho hazardu)
Podmienky na absolvovanie predmetu
10 % aktívna účasť v rámci seminárov
30 % semestrálna práca a jej prezentácia
60 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové: pracovná záťaž 3 kreditov x 26 h = 78 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 10 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 16 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský, anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024