Pracovné prostredie a organizácia práce

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na organizáciu práce v podniku vrátane podrobného popisu pracovných podmienok a pracovných vzťahov, ktoré majú na organizáciu práce zásadný vplyv
Kompetentnosť:
• vedieť, ako možno prácu v podniku organizovať v rámci navrhovania dizajnu pracovného miesta,
• chápať pracovné prostredie, ergonomické usporiadanie pracoviska ako dôležité faktory organizácie práce,
• preukázať dôležitosť ochrany zdravia a bezpečnosti práce,
• vedieť organizovať pracovný čas v súlade s legislatívnymi normami EU a SR,
• chápať pracovné vzťahy ako dôležitý aspekt organizácie práce.
Zručnosť:
• navrhnúť modely efektívneho výkonu práce, vrátane určenia pracovných noriem,
• navrhnúť optimálne pracovné prostredie z hľadiska ergonomických parametrov,
• ovládať základné paradigmy v oblasti bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,
• navrhnúť optimálnu organizáciu práce z hľadiska časových podmienok práce,
• vedieť sa orientovať v kolektívnom vyjednávaní.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do organizácie práce. Pracovná úloha, pracovný postup a deľba práce.
2. Design pracovného miesta
3. Stanovenie noriem spotreby práce.
4. Stanovenie noriem spotreby práce.
5. Práca v klasickej skupine a autonómnej pracovnej skupine (tímová práca).
6. Pracovné prostredie a jeho význam v organizácií práce. Ergonómia.
7. Základné fyzikálne faktory pracovného prostredia.
8. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci.
9. Organizácia pracovného času.
9. Neštandardné pracovné režimy.
10. Časový manažment
11. Individuálne a kolektívne pracovné vzťahy.
12. Medzinárodné organizácie a ich vplyv na organizáciu práce
13. Personálne činnosti líniových manažérov v systéme organizácie práce. Kultúrny a sociálny kontext systému organizácie práce.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. BEROUŠEK, Petr – HŰTTLOVÁ, Eva. Organizace práce v podniku. Praha : Oeconomica, 2004. 113 s. ISBN 80-245-0782-X.
2. ŠTŮSEK, JAROMÍR. Organizace práce a ergonomie. Praha : Credit, 2001. 199 s. ISBN 80-213-0759-5.
3. NACHTMANNOVÁ, Olga. – ZÚBRIKOVÁ, Darina. Organizácia práce. Praktikum. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2005. 95 s. ISBN 80-225-1960-X.
4. DVOŘÁKOVÁ, Zuzana a kol. Řízení lidských zdrojů. Praha : C. H. Beck, 2012. 592 s. ISBN 978-80-7400-347-9.
5. Zákonník práce – aktuálne znenie.
6. Zákon o kolektívnom vyjednávaní – aktuálne znenie.
7. Nariadenia vlády SR a Vyhlášky MZ SR a MH SR súvisiace s problematikou organizácie práce.
Doplnková literatúra:
1. GRUBER, David. Time management. Praha: Management Press, 2017. 264 s. ISBN 978-80-726-1480-6.
2. KRUSE, Kevin. Moderní time management. Praha : Grada Publishing. 2019. 176 s. ISBN 978-80-271-2452-7.
3. ZEIGLER, Kenneth. Getting Organised at Work: 24 Lessons to Set Goals, Establish Priorities, and Manage Your Time. London : McGraw-Hill, 2008. ISBN 9780077119119.
4. BOERI, Tito – BURDA, Michael – KRAMARZ, Francis. Working hours and Job Sharing in the EU and USA. Oxford : Oxford University Press, 2008. 288 s. ISBN 9780199231027.
5. CONVEY, Neil – BRINER, Rob. Understanding Psychological Contracts at Work. Oxford : Oxford University Press, 2005. 240 s. ISBN 978-0-19-928065-0.
6. PARKER, Sharon – WALL,Toby. Job and Work Design. London : SAGE Publications. 1998. 184 s. ISBN 0-7619-0420-4.
7. BARANCOVÁ, Helena a kol. Pracovné právo v európskej perspektíve. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. 384 s. ISBN 978-80-7380-241-7.
8. BLYTON, Paul et al. Industrial Relations. London : SAGE Publications. 2008. 688 s. ISBN 978-1-4129-1154-2.
9. STACHO, Zdenko - STACHOVÁ, Katarína. Organizácia manažérskej práce. Bratislava : Wolters Kluwer. 2017. 304 s. ISBN 978-80-8168-719-8.
10. RUBÍNOVÁ, Dana. Ergonomie. Brno : CERM, 2006. 62 s. ISBN 80-214-3313-2.
11. SHORROCK, Steven - WILLIAMS, Claire. Human Factors and Ergonomics in Practice. London : Taylor & Francis Ltd. 2016. 456 s. ISBN 9781472439253.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do organizácie práce. Pracovná úloha, pracovný postup a deľba práce. Úvodné cvičenie začne krátkym úvodom do organizácie práce. Dostanú úvodné informácie o charakteristike a význame organizácie práce, obsahu a funkciách organizácie práce, o úlohách a cieľoch organizácie práce – v ekonomickej, v psychofyziologickej a v sociálnej oblasti. O jednotlivých vstupoch a výstupoch pracovného systému a jednotlivých formách deľby práce. Študentom sa priblíži problematika organizácie práce, aby mali bližšiu predstavu, čo môžu od daného predmetu. Rovnako sa študentom ilustruje postupnosť na ďalších cvičeniach. Určia sa podmienky pre úspešné absolvovanie predmetu, ktoré im budú následne zaslané na email adresy. Rovnako dostanú zoznam tém, na ktorých budú následne v dvojiciach pracovať a prezentácia bude v posledných štyroch týždňoch semestra. Na záver prvého stretnutia s pedagógom sa študenti jednotlivo vyjadria, prečo si vybrali práve špecializáciu Personálny manažment. 2. Design pracovného miesta Študenti budú jednotlivo podľa konkrétneho zadania riešiť pracovný systém, ako základný prvok organizácie. Podrobne rozoberú vstupy a výstupy pracovného systému, ktoré následne niektorí z nich odprezentujú pred ostatnými študentami. Na záver pedagóg zhodnotí rozbor pracovného systému. Študenti budú jednotlivo a následne v tíme projektovať vhodný model, pre určitú pracovnú pozíciu Rozoberú jeho základné položky a možnosti zostavenia. 3. Stanovenie noriem spotreby práce. Pracovná zmena , jej štruktúra. Jednotlivé časy v rámci času zmeny – normovateľný čas – čas práce, čas všeobecne nevyhnutných prestávok a podmienečne nevyhnutných prestávok; straty času – osobné straty, technicko-organizačné straty a straty pre živelné udalosti. Snímka pracovného dňa a snímka pracovnej operácie, jej jednotlivé formy, príprava snímkovania. Stanovenie denného normovaného výkonu. Nové techniky pre stanovenie noriem spotreby práce. Študenti sa budú na konkrétnych snímkach pracovného dňa učiť označovať jednotlivé činnosti aj nečinnosti počas času zmeny. Správne pochopenie a následne správne označenie je základom pre správny výpočet normovania práce. Po správnom označení budú počítať príklady. Rovnako sa naučia vypočítať aj stupeň zamestnanosti pracovníka. Študenti budú riešiť príklady zo snímky pracovnej operácie. Následne sa spojí v príkladoch snímka pracovného dňa a snímka pracovnej operácie a študenti budú vedieť vypočítať denný normovaný výkon pre konkrétnu prácu. 4. Stanovenie noriem spotreby práce. Písomná práca - výpočet príkladu denného normovaného výkonu pre konkrétnu prácu. Napísanie písomky je podmienkou na pristúpenie ku skúške – má hodnotu 20 bodov. V prípade neúspechu študent písomku opakuje. 5. Práca v klasickej skupine a autonómnej pracovnej skupine (tímová práca). Skupina a jednotlivec. Objektívne podmienky pracovného procesu podstatné a určujúce pre vznik pracovnej skupiny Základné sociologické fenomény v skupine – sociálna facilitácia, sociálna lenivosť, konformita, pluralistická ignorancia, sociálna poslušnosť. Sociálne procesy v skupine, v ktorých sa tieto fenomény prejavujú – skupinová polarizácia, skupinová komunikácia, skupinové myslenie. Základné dimenzie pracovných skupín – veľkosť skupiny, rovnorodosť/rôznorodosť, autonómnosť s ohľadom na organizáciu práce. Cvičenie bude zamerané na diskusiu o modeli správania sa jednotlivca v pracovnom prostredí. Následne sa budú jednotlivo zaoberať základnými dimenziami pri zostavovaní efektívnej klasickej pracovnej skupiny a autonómnej pracovnej skupiny. V závere cvičenia spoločne zostavia základné faktory pre efektívne fungovanie týchto skupín. 6. Pracovné prostredie a jeho význam v organizácií práce. Ergonómia. Faktory ovplyvňujúce pracovný výkon. Podstata ergonómie, jej význam pre zamestnanca, podnik a celú spoločnosť. Základné faktory a kritéria vhodného pracovného prostredia. Vytváranie pracovného prostredia s uplatnením poznatkov ergonómie. Usporiadanie pracoviska, typy pracovného miesta. Vplyv legislatívy na pracovné prostredie. Jednotlivé typy kancelárií. Pracovná stolička, pracovný stôl, pracovné prostriedky z ergonomického pohľadu. Cvičenie bude zamerané na prepojenie ergonómie a fyzikálnych faktorov pracovného prostredia. V skupine budú konkretizovať vybrané fyzikálne faktory pracovného prostredia na jednotlivých príkladoch na základných typoch práce – manuálnej, práce administratívy, práce odborníkov/špecialistov a práce manažérov. Pri tomto dajú aj návrhy na ergonomické vybavenie a usporiadanie pracoviska. Študenti budú pracovať v štyroch skupinách – prvá skupina bude robiť návrhy pre manuálnu prácu, druhá pre prácu administratívy, tretia pre prácu odborníkov/špecialistov a štvrtá pre prácu manažérov. V poslednej časti cvičenia každá skupina vystúpi so svojimi závermi. 7. Základné fyzikálne faktory pracovného prostredia. Hluk na pracovisku, negatívne účinky hluku na ľudský organizmus a následne na jeho výkon, prípustné limity pre jednotlivé druhy práce. Možnosti eliminácie hluku. Optimálne osvetlenie pracoviska, zásady správneho osvetlenia. Mikroklimatické podmienky na pracovisku – teplota, prašnosť, vlhkosť. Rozsah optimálnej a prípustnej teploty pre obdobia roka (zimné, letné) pre jednotlivé typy prác. Farebná úprava pracoviska – farba z hľadiska medzinárodných bezpečnostných noriem a farba ako psychofyziologický stimul. 8. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci. Faktory pracovného prostredia, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť a zdravie zamestnancov. Význam a dôležitosť BOZP a protipožiarnej ochrany na pracovisku. Pracovný úraz, jeho definovanie. Bezpečná práca, princípy predchádzania pracovným nehodám, prevencia voči pracovným nehodám. Stav technológie a strojov. Právne predpisy upravujúce oblasť bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Subjekty zabezpečujúce bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Povinnosti podniku a zamestnancov. 9. Organizácia pracovného času. Základné dimenzie časových podmienok práce. Zákonné ustanovenia v oblasti časových podmienok práce – zákonný, ustanovený a určený pracovný čas. Pracovný režim, rozvrhnutie pracovného času – rovnomerné, nerovnomerné a fond pracovného času. Režim práce a odpočinku v rámci zmeny – ochrana zamestnancov a dodržiavanie pracovného času. Organizácia zmennosti, jej formy – prekladané a rotačné zmeny. Problémy nočnej práce. Študenti budú robiť rozbor jednotlivých možností rozvrhnutia pracovného času, v rámci ktorého budú akceptovať zákonnú nevyhnutnosť dodržiavania režimu práce a odpočinku v rámci pracovného dňa, týždňa, štvortýždňového pracovného času a referenčného času. Cvičenie bude kolektívne. Vyučujúci bude v role kouča. Následne študenti budú jednotlivo riešiť konkrétny príklad rotačného striedania zmien, svoje riešenie odovzdajú vyučujúcemu, ktorý ich vyhodnotí k nasledujúcemu cvičeniu. 9. Neštandardné pracovné režimy. Neštandardné pracovné režimy v celosvetovom, európskom a národnom kontexte. Úloha a možnosti neštandardných pracovných režimov pre zvyšovanie flexibility pracovnej sily. Výhody a nevýhody uplatňovania jednotlivých neštandardných pracovných režimov. Ich Jednotlivé možnosti neštandardných pracovných režimov - skrátený úväzok, podielový pracovný čas (job sharing), Home office (Telework, dištančná práca, práca na diaľku), „stlačený“ pracovný týždeň, predĺžené pracovné zmeny, práca na zavolanie (on call contract), flexibilný (pružný) pracovný čas – deň, týždeň, štvortýždňové pracovné obdobie, „životný“ pracovný čas. Vyučujúci zadá konkrétne situácie pre jednotlivé tímy študentov, ktorí zvolia vhodné neštandardné pracovné režimy. 10. Časový manažment Riadenie času ako dôležitý nástroj v systéme organizácie práce. Hlavné príčiny nedostatku času z nesprávneho riadenia a zlej organizácie práce. Subjektívne príčiny nedostatku času. Techniky časového manažmentu. Paretovo pravidlo, nutnosť určenia priorít. Pohľad z helikoptéry, rozhodovanie o prioritách z nadhľadu. „Eisenhowerov princíp“, dôležitosť má vždy prednosť pred naliehavosťou. Analýza ABC. Študenti na konkrétnych úlohách budú prezentovať jednotlivé možnosti časového manažmentu podľa osobných preferencií. 11. Individuálne a kolektívne pracovné vzťahy. Partnerstvo a participácia zamestnancov. Zákon o kolektívnom vyjednávaní. Vplyv Hospodárskej a sociálnej rady (tripartity) na kolektívne vyednávanie. Princípy, ciele a realizácia kolektívneho vyjednávania. Postup pri kolektívnom vyjednávaní. Druhy kolektívnych zmlúv – podniková kolektívna zmluva, kolektívna zmluva vyššieho stupňa. Obsah kolektívnej zmluvy. Súlad legislatívy z medzinárodnými normami (normy MOP, nariadenia, smernice ES). Kolektívne vyjednávanie v kontexte organizácie práce. Študenti zahrajú rolovú hru. Bude vybraná skupina študentov za stranu zamestnávateľa (zástupcovia manažmentu)a druhá za stranu zamestnancov (zástupcovia odborovej organizácie). Na konkrétnom postupe v konkrétnom podniku budú prezentovať priebeh kolektívneho vyjednávania. 12. Medzinárodné organizácie a ich vplyv na organizáciu práce Medzinárodná organizácia práce, jej história a základné dokumenty súvisiace s organizáciou práce. Právny profil a inštitúcie Európskej únie. Európska rada, Európska komisia, Európsky parlament, Rada Európskej únie, jej jednotlivé formácie. Supranacionalita práva EÚ. Sekundárne právo EÚ. Právne záväzné dokumenty pre jednotlivé členské štáty – nariadenia, rozhodnutia, smernice. Nezáväzné dokumenty – odporúčania a stanoviská orgánov EÚ. Programové nezáväzné dokumenty EÚ - Zelená kniha EÚ, Biela kniha EU. Cvičenie založené na diskusií, zisťovanie stupňa vedomostí o náležitostiach, ktoré sa týkajú každého občana EU. 13. Personálne činnosti líniových manažérov v systéme organizácie práce. Kultúrny a sociálny kontext systému organizácie práce. Uvedenie zamestnanca na pracovisko a jeho zapracovanie, zadávanie pracovných úloh, odovzdávanie informácií, kontrola práce, riešenie konfliktov, priebežné hodnotenie zamestnancov. Ochrana osobných údajov, implementácia GDPR. Rovnaká príležitosť. Riadenie rozdielnosti. Šikanovanie a terorizovanie. Sexuálne obťažovanie. Fajčenie, alkoholizmus a užívanie drog. Prejednávanie sťažností. Disciplinárne konanie – jeho jednotlivé fázy. Základné dôvody pre okamžité ukončenie pracovného pomeru.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežná práca, 20 % priebežná písomná práca, 60 % ústna skúška

Pracovné zaťaženie študenta

78 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava na skúšku 26 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022