Zelený marketing

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Cieľom predmetu je identifikovať súvislosti medzi udržateľným rozvojom ako jednej z priorít vládnej politiky a podnikateľskej sféry.
Vedomosti: Úspešným absolvovaním predmetu študenti získajú vedomosti a praktické implikácie v oblasti zeleného marketingu, ktorý spája dva protichodné smery: dosahovanie ekonomického rastu a pozitívnych hospodárskych výsledkov v kontexte udržateľného rozvoja, aplikovania etického prístupu k podnikaniu s rešpektovaním požiadaviek na ochranu životného prostredia ako novú dimenziu orientácie spotrebiteľov Kompetentnosti: Študenti absolvovaním predmetu získajú kompetencie v oblasti kritického myslenia pri práci s informáciami, pri generovaní relevantných výstupov analýz a prezentovaní výsledkov. Cieľom je dosiahnuť vysoký stupeň samostatnosti a predvídavosti s uplatnením inovatívneho a tvorivého myslenia s dôrazom na udržateľný rozvoj podporený prezentáciou výsledkov vlastného štúdia. Zručnosti: Študenti bez ohľadu na formu prípadovej štúdie budú profitovať z hĺbkových diskusií a praktických riešení, ktoré vyplývajú zo vzdelávania pomocou metód využívajúcich prípadové štúdie. Pomocou aplikovaných vyučovacích metód študenti získajú kompetencie v oblasti implementovania zeleného marketingu v podnikovo hospodárskej praxi, ktoré budú môcť uplatniť v ich budúcej profesijnej kariére

Stručná osnova predmetu

Prednášky:
1. Definovanie zeleného marketingu a stanovenie jeho cieľov.
2. Charakteristika princípov spoločenskej zodpovednosti podnikov v teórii trvalo udržateľného rozvoja.
3. Historický vývoj ekologického marketingu spolu s rozvojom očakávaní spotrebiteľov od výroby a dodávky poskytovaných tovarov a služieb pri súčasnom rešpektovaní trvalo udržateľného rozvoja.
4. Vývojové trendy v správaní spotrebiteľov.
5. Produktová politika a brand manažment zeleného marketingu.
6. Balenie a reverzná logistika v zelenom marketingu.
7. Cirkulárna ekonómia verzus zelený marketing
8. Problém "greenwashingu".
9. Zaraďte politiku do ekologického marketingu a cenovej politiky do zeleného marketingu.
10. Marketingová komunikácia v zelenom marketingu.
11. Zákon o zálohovaní jednorazových nápojových obalov, vratných plastových a kovových nápojových obalov
12. Aplikácia zeleného marketingu na príklade z praxe - prednáška odborníka z praxe.
13. Súhrn poznatkov a odporúčaní z hľadiska potenciálu uplatnenia poznatkov v hospodárskej praxi v súvislosti s implementáciou Agendy 2030 v zelenom marketingu.
Semináre:
1. Diskusia o tom, ako aplikovať zelený marketing v praxi. Príležitosti a obmedzenia. Zadanie výberu semestrálneho projektu.
2. Prezentácia projektov prípadových štúdií aplikácie zeleného marketingu vo vybranej praxi riadenia podniku.
3. Uplatňovanie spoločensky zodpovednej zásady v podmienkach vybraného subjektu. Prezentácia, diskusia, diskusia.
4. Uplatňovanie spoločensky zodpovednej zásady v podmienkach vybraného subjektu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií.
5. Produktová politika v súvislosti s determinantmi ekologického marketingu. Riadenie značky zeleného marketingu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií.
6. Balenie a reverzná logistika vo vybranej praxi.
7. Cirkulárna ekonómia verzus zelený marketing. Prezentácia, diskusia, diskusia
8. Politika lokality a reverzná logistika v súvislosti s determinantmi ekologického marketingu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií.
9. Komunikačný mix v súvislosti s determinantmi ekologického marketingu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií.
10. Terénna práca zameraná na zber pozitívnych a negatívnych pozorovaní z hľadiska dodržiavania zásad ekologického marketingu.
11. Vypracovanie štúdie implementácie ekologického marketingu v maloobchodnej praxi.
12.Greenwashing a postrehy z terénu, prezentácia pred publikom.
13. Hodnotenie činností.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
LIESKOVSKÁ, V. a kol. Zelený marketing. Bratislava: Ekonóm, 2010. 158 s. ISBN 978-80-225-3047-7
OTTMAN, J. A. The new rules of Green Marketing. Sheffield: Greenleaf Publishing Limited., 2011. ISBN 978-1-60509-868-5
BAKER, S. In Pursuit of Sustainable Development. London: Routledge, 2010. 256 s. ISBN 978-041-55-9962-7
Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj. 2015. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.

Doplňujúca literatúra:
SHARP, B. Marketing: Theory, Evidence, Practice. Oxford: Oxford University Press., 2017. 832 s. ISBN 988-01-9559-029-6
Zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov
EURÓPSKA KOMISIA. 2015. Kruh sa uzatvára – Akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo [online]. Dátum publikovania: 2.12.2015 Dostupné z: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2015/SK/1-2015-614-SKF1-1.PDF

Sylabus predmetu

Prednášky: 1. Definovanie zeleného marketingu a stanovenie jeho cieľov. 2. Charakteristika princípov spoločenskej zodpovednosti podnikov v teórii trvalo udržateľného rozvoja. 3. Historický vývoj ekologického marketingu spolu s rozvojom očakávaní spotrebiteľov od výroby a dodávky poskytovaných tovarov a služieb pri súčasnom rešpektovaní trvalo udržateľného rozvoja. 4. Vývojové trendy v správaní spotrebiteľov. 5. Produktová politika a brand manažment zeleného marketingu. 6. Balenie a reverzná logistika v zelenom marketingu. 7. Cirkulárna ekonómia verzus zelený marketing 8. Problém "greenwashingu". 9. Zaraďte politiku do ekologického marketingu a cenovej politiky do zeleného marketingu. 10. Marketingová komunikácia v zelenom marketingu. 11. Zákon o zálohovaní jednorazových nápojových obalov, vratných plastových a kovových nápojových obalov 12. Aplikácia zeleného marketingu na príklade z praxe - prednáška odborníka z praxe. 13. Súhrn poznatkov a odporúčaní z hľadiska potenciálu uplatnenia poznatkov v hospodárskej praxi v súvislosti s implementáciou Agendy 2030 v zelenom marketingu. Semináre: 1. Diskusia o tom, ako aplikovať zelený marketing v praxi. Príležitosti a obmedzenia. Zadanie výberu semestrálneho projektu. 2. Prezentácia projektov prípadových štúdií aplikácie zeleného marketingu vo vybranej praxi riadenia podniku. 3. Uplatňovanie spoločensky zodpovednej zásady v podmienkach vybraného subjektu. Prezentácia, diskusia, diskusia. 4. Uplatňovanie spoločensky zodpovednej zásady v podmienkach vybraného subjektu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií. 5. Produktová politika v súvislosti s determinantmi ekologického marketingu. Riadenie značky zeleného marketingu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií. 6. Balenie a reverzná logistika vo vybranej praxi. 7. Cirkulárna ekonómia verzus zelený marketing. Prezentácia, diskusia, diskusia 8. Politika lokality a reverzná logistika v súvislosti s determinantmi ekologického marketingu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií. 9. Komunikačný mix v súvislosti s determinantmi ekologického marketingu. Prezentácia, diskusia, diskusia. Vyhodnotenie prezentácií. 10. Terénna práca zameraná na zber pozitívnych a negatívnych pozorovaní z hľadiska dodržiavania zásad ekologického marketingu. 11. Vypracovanie štúdie implementácie ekologického marketingu v maloobchodnej praxi. 12.Greenwashing a postrehy z terénu, prezentácia pred publikom. 13. Hodnotenie činností.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 40 %
písomná previerka – 30 %
aktivita – 10 %
Záverečné hodnotenie: 60 %
Skúška: 60 % (spracovanie a prezentovanie samostatnej práce/projektu: 20 %, písomná a ústna časť skúšky: 40 %)
Spolu: 100 %

Pracovné zaťaženie študenta

prednášky: 26 hod.
cvičenia: 26 hod.
príprava projektu: 13 hod.
príprava na písomný test: 13 hod.
príprava na záverečnú skúšku: 26 hod.
Spolu: 104 hod.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 13.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 06.07.2022

Dátum schválenia: 13.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 06.07.2022