Retail manažment

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Cieľom predmetu je pripraviť študenta na zmeny vo vývojových trendoch v maloobchode, ktoré podstatným spôsobom reagujú na nové javy v ekonomike, na postupujúcu globalizáciu a zmeny v podnikateľských štruktúrach. Pozornosť pri výučbe predmetu sa sústreďuje, okrem teoretických poznatkov, najmä na konkrétne praktické príklady a ich využitie v praxi obchodnej firmy.
Vedomosti:
Študenti získavajú schopnosť porozumieť meniacim sa stratégiám riadenia obchodných firiem, dokážu aplikovať poznatky z riadenia obchodných firiem, ľudských zdrojov ako aj etické zásady správania sa podnikateľských subjektov do praxe.
Kompetentnosti:
Z nadobudnutých teoretických vedomostí sú študenti schopní systematizovať svoje znalosti z oblasti retail manažmentu vo väzbe k aktuálnym trendom a požiadavkám podnikateľskej praxe, ako aj kriticky analyzovať a zhodnotiť jednotlivé prvky riadenia obchodnej firmy. Kompetentnosti získané vo vyučovacom procese umožňujú tvorivo posudzovať základné súvislosti v riadení maloobchodných činností podnikateľských subjektov a rozhodovať na základe ich poznania. Cieľom je dosiahnuť vysoký stupeň samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí. Iniciatívne a zodpovedne pracovať ako súčasť pracovného tímu. Uplatnenie inovatívneho a tvorivého myslenia podporené odbornou prezentáciou výsledkov vlastného štúdia alebo praxe.
Zručnosti:
Študenti sú schopní integrovať jednotlivé špecifické atribúty retail manažmentu do komplexného celku a aplikovať získané vedomosti pri riešení praktických úloh. Rozvíjajú schopnosť systematicky vyhľadávať, analyzovať a spracovať potrebné informácie pre spracovanie semestrálneho zadania. Platforma riešenia prípadovej štúdie motivuje študenta na ďalšie samovzdelávanie s cieľom získania výhody. Požiadavka zabezpečenia počítačových miestností na semináre pre potreby spracovávania zadaní na hodine. Počas seminárov je vytvorený pre každého poslucháča priestor pre zdôvodnenie ním realizovanej postupnosti krokov, overuje sa správnosť pochopenia a riešenia problémov, pričom do diskusie sa zapájajú aj ostatní poslucháči. Priebeh hodiny riadi vyučujúci, ktorý reaguje na prípadnú kritickú odozvu ostatných poslucháčov a usmerňuje vecnú polemiku rozoberaného problému. Za aktivitu študentov, vecné pripomienky a postrehy udeľuje vyučujúci body, ktoré sa započítavajú do hodnotenia predmetu. Podporuje tým záujem a aktivitu poslucháčov. Počas seminárov a skúšky študent pri kolektívnych analýzach ako aj obhajobe svojich analýz a námetov rozvíja svoje komunikačné schopnosti a schopnosť kritického myslenia.

Stručná osnova predmetu

Prednášky:
1. Význam a funkcie obchodu
2. Odvetvie obchodu, obchodná firma, manažment obchodných firiem
3. Store retail – formáty maloobchodu
4. Obchodná logistika
5. Priestorová štruktúra maloobchodu
6. Metódy kvantifikácie územného plánovania
7. Plánovanie a organizovanie v obchodnej firme
8. Riadenia ľudských zdrojov v obchodnej firme
9. Vyžiadaná prednáška zástupcu vybranej obchodnej firmy
10.. Riadenie pohybu tovaru v obchodnej firme
11. Tvorba ceny v obchodnej firme.
12. Kontrola, kontroling, rozhodovanie v obchodnej firme
13. Manažment obchodnej prevádzky v obchodnej firme
Semináre:
Úvodný seminár, oboznámenie sa s organizáciou práce na seminároch a s podmienkami priebežného a celkového hodnotenia. Úvod do problematiky - Význam, vymedzenie a funkcie obchodu v ekonomike
Štatistická klasifikácia ekonomických činností SK NACE
Charakteristické rysy retailingovej firmy
Typy maloobchodných prevádzok
Obchodná logistika
Územné usporiadanie retailu
Metódy kvantifikácie územného plánovania
Vedenie ľudí v obchodnej firme
Priebežná písomka
Vybrané rozhodnutie obchodnej firmy
Prezentácia semestrálnych zadaní
Spotrebiteľské správanie
Nekalé obchodné praktiky

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
BERMAN, Barry - EVANS, Joel R. - CHATTERJEE, Patrali. Retail Management : A Strategic Approach. 13th Edition. Harlow : Pearson, 2018. 592 s. ISBN 978-1-292-21467-2.
ČIHOVSKÁ, V. − MATUŠOVIČOVÁ, M. – HVIZDOVÁ, E. Manažment obchodných organizácií. Bratislava: Ekonóm, 2012, 302 s. ISBN 978-80-3473
CIMLER, P. a kol.: Retail management. Praha: Management press, 2009, 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6

Doplňujúca literatúra:
ZENTES, J.: Strategic Retail Management. Gabler Betriebswirt.-Vlg, 2016 ISBN: 978-3-658-10183-1
PRABHU TL, ‎GURU M.: Retail Management: An Effective Management Strategy for Retail Store Managers. Nestfame Creations Pvt. Ltd., 2019.
www.m-journal.cz, https://strategie.hnonline.sk, http://www.event-promotion.cz, https://www.lupa.cz/, https://mladypodnikatel.cz/, www.mediaguru.cz, https://marketingsales.tyden.cz/, www.mediar.cz, www.zet.cz/temata/tag/2473, https://profit.finance.cz/

Sylabus predmetu

Prednášky: 1. Význam a funkcie obchodu 2. Odvetvie obchodu, obchodná firma, manažment obchodných firiem 3. Store retail – formáty maloobchodu 4. Obchodná logistika 5. Priestorová štruktúra maloobchodu 6. Metódy kvantifikácie územného plánovania 7. Plánovanie a organizovanie v obchodnej firme 8. Riadenia ľudských zdrojov v obchodnej firme 9. Vyžiadaná prednáška zástupcu vybranej obchodnej firmy 10.. Riadenie pohybu tovaru v obchodnej firme 11. Tvorba ceny v obchodnej firme. 12. Kontrola, kontroling, rozhodovanie v obchodnej firme 13. Manažment obchodnej prevádzky v obchodnej firme Semináre: Úvodný seminár, oboznámenie sa s organizáciou práce na seminároch a s podmienkami priebežného a celkového hodnotenia. Úvod do problematiky - Význam, vymedzenie a funkcie obchodu v ekonomike Štatistická klasifikácia ekonomických činností SK NACE Charakteristické rysy retailingovej firmy Typy maloobchodných prevádzok Obchodná logistika Územné usporiadanie retailu Metódy kvantifikácie územného plánovania Vedenie ľudí v obchodnej firme Priebežná písomka Vybrané rozhodnutie obchodnej firmy Prezentácia semestrálnych zadaní Spotrebiteľské správanie Nekalé obchodné praktiky

Podmienky na absolvovanie predmetu

Semináre – spolu 40 %, z toho:
semestrálne zadanie - 15 % ,
priebežná písomka –semestrálny test 15 %,
aktivita na cvičeniach – 10 %
Skúška – záverečný písomný test a ústna skúška spolu 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 182 hodín
účasť na prednáškach - 26 hodín
účasť na aktívnych prednáškach - 26 hodín
účasť na cvičeniach - 26 hodín
spracovanie semestrálneho zadania – 26 hodín
príprava na priebežnú písomku – 26 hodín
príprava na skúšku - 52 hodín
Spolu: 182 hod.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 13.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.07.2022

Dátum schválenia: 13.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.07.2022