Rodinné podnikanie v cestovnom ruchu
- Kredity: 6
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 3
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosti
Študenti sa naučia absolvovaním predmetu rozumieť teoretickým základoch problematiky týkajúcej sa rodinného podnikania. Porozumejú súvislostiam vzniku, existencie, špecifikám rodinného podnikania v cestovnom ruchu a dôvodom potreby spracovania nástupníckeho plánu a rodinnej ústavy. Uvedomia si potrebu zriadenia rodinnej rady v rodinnom podniku. Porozumejú významu internej komunikácie pri riešení konfliktov v rodinnom podniku. Oboznámia sa s význam budovania značky rodinnej firmy v cestovnom ruchu a dôvodom prečo navrhnúť moderné on-line komunikačné nástroje pre zviditeľnenie značky na trhu. Rozumejú dôvodom nutnosti stabilného rozvoja rodinného podnikania v cestovnom ruchu na Slovensku.
Kompetentnosti
Získané kompetentnosti absolventom umožnia aktívne používať pojmy týkajúce sa rodinného podnikania a ovládať ich súvislosti, podstatu a princípy fungovania rodinného podnikania v cestovnom ruchu. Dokážu vytvoriť plán nástupníctva a zároveň porozumieť významu konštrukcie jeho jednotlivých častí. Dokážu spracovať rodinnú ústavu a argumentovať jej jednotlivé časti. Vedia vyhľadať príklady dobrej praxe sociálno-emocionálneho kapitálu a spoločensky zodpovedného správania rodinných firiem pôsobiacich v odvetví cestovného ruchu. Budú schopní identifikovať a analyzovať problémy, ktoré zaťažujú rodinné podniky v cestovnom ruchu na Slovensku. Disponujú analytickými, prezentačnými zručnosti a schopnosťou pracovať v tíme. Dokážu zostaviť a predniesť kvalitnú prezentáciu pred publikom, presvedčivo zargumentovať a obhájiť navrhnutý projekt (case study).
Zručnosti
Študenti budú schopní v prípade úspešného zvládnutia predmetu prepojiť vedomosti a schopnosti získané štúdiom predmetu, dokážu ich systematizovať a aplikovať pri založení rodinného podniku alebo pri uplatnení sa v už existujúcom rodinnom podniku. Uplatňujú vhodné nástroje propagácie značky "rodinného podniku" pri podnikaní v cestovnom ruchu. Vedia samostatne rozvíjať vybrané podnikateľské kompetentnosti ako kritické myslenie, kreativita, ochota riskovať a prijímať dôležité rozhodnutia potrebné pre uplatnenie sa na trhu práce, v rodinnom podnikaní a tiež pre pokračovanie v ďalšom vzdelávaní sa na manažérskom stupni štúdia.
Stručná osnova predmetu
Podstata a význam rodinných podnikov na Slovensku, v Európskej únii a vo svete. Špecifické aspekty riadenia a plánovania nástupníctva v rodinných podnikoch v cestovnom ruchu. Bariéry rozvoja a podpora rodinných podnikov v cestovnom ruchu. Sociálno-emocionálne bohatstvo a spoločenská zodpovednosť rodinných podnikov. Riadenie marketingu, externej komunikácie a riadenia značky rodinného podniku v cestovnom ruchu. Špecifiká a osobitosti rodinného podnikania z hľadiska odvetví cestovného ruchu na Slovensku
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
NAĎOVÁ KROŠLÁKOVÁ, Monika. Rodinné podnikanie ako významná zložka ekonomických aktivít v hospodárstve Slovenska. Zlín: Radim Bačuvčík-VeRBuM, 2020. 166 s. ISBN 978-80-88356-02-8
Odporúčaná literatúra:
BASCO, Rodrigo – STOUGH, Roger – SUWALA, Lech. Family Business and Regional Development. Milton: Taylor & Francis Group. 2021. 301 s. ISBN 978-80-42960-899-5
MURA, Ladislav. Manažment rozvoja medzinárodného podnikania rodinných podnikov. Bratislava: Univerzita Komenského, 2019. 177 s. ISBN 978-80-22348-07-2
MURA, Ladislav – STEHLIKOVA, Beata. Innovative Approaches: Using DEMATEL Method in the Research of SMEs Operating in Tourism Sector. In Tourism, Hospitality & Event Management [online]. Springer. 2023, s. 175-188. ISBN 978-3-031-28053-5. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/978-3-031-28053-5_10
NAĎOVÁ KROŠLÁKOVÁ, Monika et al. The Business Environment of Family Enterprises in Slovakia – Perceprion of External Barriers. In Polish Journal of Management Studies [online].Czestochowa: Faculty of Management, Czestochowa University of Technology. 2021, roč. 23, č. 2, s. 321-335. ISSN 2081-7452. Dostupné na: https://doi.org/10.17512/pjms.2021.24.2.20
VALERI, Marco. Family Business in Tourism and Hospitality Innovative Studies and Approaches [online]. Springer. 2023. 287 s. ISBN 978-30-31280-52-8 Dostupné na: DOI:10.1007/978-3-031-28053-5
Sylabus predmetu
1. Podstata rodinných podnikov - vymedzenie základných kategórií, formy rodinného podnikania, podmienky na založenie rodinného podniku v cestovnom ruchu na Slovensku. 2. Význam rodinného podnikania na Slovensku, v Európskej únii a vo svete. Existencia rodinného podnikania v cestovnom ruchu na Slovensku a vo svete. Úspešné rodinné podniky v cestovnom ruchu. 3. Modely rodinného podnikania. Životnosť rodinných podnikov. Právne aspekty rodinného podnikania. 4. Riadenie rodinného podniku v cestovnom ruchu. Vzťahy a konflikty v rodinnom podniku a ich riešenie. Zamestnávanie členov rodiny v rodinnom podniku. 5. Rodinné inštitúcie v rodinnom podniku v cestovnom ruchu. Rodinná ústava (rodinný protokol) ako nástroj určenia pravidiel a rozdelenia kompetencií v rodinnom podniku v cestovnom ruchu. 6. Plánovanie v rodinnom podniku - strategický plán rodinného podniku, nástupnícky plán a problematika nástupníctva rodinných podnikov pôsobiacich v odvetví cestovného ruchu. 7. Riadenie marketingu, externej komunikácie a riadenia značky rodinného podniku v cestovnom ruchu. Inovačné aktivity rodinných podnikov v cestovnom ruchu. 8. Zdroje financovania rodinných podnikov pôsobiacich v odvetví cestovného ruchu. Poradenstvo pre rodinné podnikanie. Bariéry rozvoja rodinných podnikov v cestovnom ruchu. Podpora rodinných podnikov v zahraničí a v SR. 9. Sociálno-emocionálne bohatstvo a spoločenská zodpovednosť rodinného podnikania a jej vnímanie okolím so zameraním na rodinné podnikanie v cestovnom ruchu. 10. Rodinné podnikanie v ubytovacích službách. 11. Rodinné podnikanie v stravovacích službách. 12. Rodinné vinárstva, cestovné kancelárie a turistické atrakcie. 13. Rodinné podnikanie v agroturizme.
Podmienky na absolvovanie predmetu
samostatná práca, práca v tímoch, písomná práca, písomná skúška
Semináre 40 %, z toho:
Aktívna účasť na výučbe 10 %
Vypracovanie a prezentácia prípadovej štúdie
v tíme 30 %
Záverečná písomná skúška 60 %
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové pracovné zaťaženie študenta: 156 hodín
Z toho:
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie prípadovej štúdie formou tímovej spolupráce: 39 hodín
Príprava na skúšku: 39 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský, anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 27.02.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 27.02.2024