Odbytová stratégia

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Získanie vedomosti o odbytovej stratégií v nadväznosti na stratégiu podniku, variantoch, príčinných súvislostiach, dôsledkoch a postupe jej tvorby a implementácie v podniku; o komplexných analytických metódach využívaných v procese tvorby odbytovej stratégie podniku, ako aj o špecifických metódach odbytového inžinierstva, najmä, kvantitatívnych responzívnych modeloch ale aj semikvantitatívnych a kvalitatívnych.
• Osvojenie vedomosti o možnostiach hodnotenia už implementovaných odbytových stratégií tak, pre potreby vytvorenia komplexného podnikového systému, umožňujúceho spätnú väzbu a kontinuálny progres v danej oblasti.
Kompetentnosť:
• Schopnosť syntetizovať poznatky z jednotlivých vymedzených oblastí študijného programu a následne ich aplikovať pri riešení konkrétneho vybraného problému podnikovej praxe v oblasti odbytu a odbytových stratégií, najmä prostredníctvom riešenia čiastkových ale aj komplexných prípadových štúdií či seminárnych prác.
• Schopnosť identifikovať, analyzovať a kriticky posudzovať problémy podnikovej praxe v oblasti odbytu a odbytových stratégií v súlade so zadanou úlohou.
• Schopnosť v súlade so zadanou úlohou z oblasti odbytu a odbytových stratégií: stanoviť ciele praktického riešenia, systematizovať potrebné dáta a informácie pre riešenie, použiť vhodné metódy pre riešenie, formulovať svoje návrhy a závery pre riešenie.
• Vytvorenie prezentácie pre riešenie zadanej úlohy v oblasti odbytu a odbytových stratégií s podporou zobrazovacej informačnej technológie a schopnosť kvalifikovane a samostatne odpovedať na otázky.
Zručnosť :
• Definovať trhovú pozíciu podniku a na jej základe vybrať pre podnik vhodný typ odbytovej stratégie.
• Manažovať vypracovanie vybraného typu odbytovej stratégie (od analýzy východísk až po formulovanie úloh v jednotlivých nástrojoch marketingových aktivít).
• Využívať progresívne softvérové riešenia pre podporu kvalifikovaných strategických manažérskych rozhodnutí.
• Aplikovať komplexné analytické metódy a špecifické metódy odbytového inžinierstva, najmä, kvantitatívne responzívne modely ale aj semikvantitatívne a kvalitatívne metódy.
• Aplikovať predikčné modely a prehlbujúce analytické nástroje, umožňujúce nie len analyzovať minulý vývoj a súčasný stav, ale aj analyzovať súčasné trendy a predikovať budúci vývoj predaja.
• Vyhodnotiť efektívnosť implementovaných marketingových stratégií.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Definovanie podstaty a základných súvislostí odbytovej stratégie. Základná klasifikácia odbytových stratégií. Postup tvorby odbytovej stratégie.
2. Odbytové inžinierstvo a trhové analýzy ako východisko úspešnej odbytovej stratégie podniku.
3. Kúpne správanie zákazníkov na spotrebiteľskom trhu ako faktor ovplyvňujúci odbytovú stratégiu.
4. Kúpne správanie zákazníkov na trhoch organizácií ako faktor ovplyvňujúci odbytovú stratégiu.
5. Odbytové stratégie zamerané na zákazníka.
6. Konkurenčné analýzy a typy konkurenčných odbytových stratégií.
7. Typy konkurenčných odbytových stratégií.
8. Odbytové stratégie zamerané na produkt.
9. Odbytové stratégie zamerané na marketingovú komunikáciu I.
10. Odbytové stratégie zamerané na marketingovú komunikáciu II
11. Odbytové stratégie zamerané na distribúciu I.
12. Odbytové stratégie zamerané na distribúciu II.
13. Možnosti hodnotenia marketingových stratégií.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Metodika základného prístupu k marketingovým analýzam - SWOT.
2. Základné ukazovatele kvantitatívnej analýzy trhu a možnosti ich využitia.
3. Modely spotrebiteľovho výberu výrobku určitej značky a ich aplikácia.
4. Stratégie prístupu podniku k zákazníkovi – praktické aplikácie.
5. Analýzu odvetvia, ukazovatele hodnotenie atraktivity trhu/ odvetvia a obchodnej sily.
6. Prezentácie seminárnych prác z marketingovej analýzy.
7. Stratégie trhového podielu.
8. Analýza prípadovej štúdie uvedenia nového produktu na trh.
9. Situačná analýza pre potreby stratégie marketingovej komunikácie.
10. Návrh komunikačného mixu a tvorba rozpočtu – praktické aplikácie.
11. Výber distribučnej cesty, voľba distribučnej stratégie, modifikácia distribučných ciest – praktické aplikácie.
12. Prezentácie seminárnych prác z marketingovej komunikácie.
13. Hodnotenie zadaní, sumarizovanie a udeľovanie priebežného hodnotenia.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. MAJTÁN, Štefan a kol.: Odbytová stratégia. Bratislava : Vydavateľstvo Sprint2, 2013. 280 s. ISBN 978-80-89393-92-3.
2. GRANČIČOVÁ, Katarína - HRUŠOVSKÁ, Dana - ŠTETKA, Peter. Odbytová stratégia. Praktikum. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2018. 214 s. ISBN 978-80-225-4560-0.
3. PORTER, Michael. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York : The Free Press, 1980. 396 s. ISBN 9780029253601.
4. LILIEN, Gary L. - RANGASWAMY, Arwind, - DE BRUYN, Arnaud. Principles of Marketing Engineering and Analytics, 3rd Edition. DecisionPro, Inc., 2018. 328 s. ISBN 978-0985764821.
5. LILIEN, Gary L. - KOTLER, Philip - MOORTHY, Sridhar. K. Marketing Models. Prentice Hall, 1991. 803 s. ISBN 978-0135446447.
Doplnková literatúra:
1. KOTLER, Philip - KELLER, Kevin L. 2017. Marketing management. 2017. ISBN 978-0-13-385646-0.
2. KOTLER, Philip - KELLER, Kevin L. 2016. Marketing management. India : Pearson India Education ServicesPvt. Ltd., 2016. ISBN 978-93-528-6880-3.
3. BÁRTOVÁ, Hilda – BÁRTA, Vladimír – KOUDELKA, Jan. 2007. Chování spotřebitele a výzkum trhu. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze, Nakladatelství Oekonomica, 2007. 243 s. ISBN 978-80-245-0778-1.
4. Enginius: Marketing Engineering Online. Dostupné na internete: https://www.enginius.biz/
5. ŠLOSÁR, Róbert - MAJTÁN, Štefan - ŠTETKA, Peter - GRISÁKOVÁ, Nora. Vizuálne podnety a responzívne správanie spotrebiteľov. 1. vydanie. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2019. 213 s. ISBN 978-80-7598-573-6.
6. ŠTETKA, Peter - GRISÁKOVÁ, Nora - KINTLER, Jakub - HRUŠOVSKÁ, Dana. Faktory difúzie produktovej inovácie. 1. vydanie. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2019. 197 s. ISBN 978-80-7598-629-0.
7. ŠTETKA, Peter - MAJTÁN, Štefan. Referenčný rámec spotrebiteľa naprieč kultúrami. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2014. 149 s. ISBN 978-80-225-4010-0.
8. EVERETT, Rogers M. Diffusion of Innovations, 5th Edition. Free Press, 518 p. ISBN 978-0743222099.
9. USUNIER, Jean-Claude – LEE, Julie Anne. Marketing Across Cultures, 6th Edition. Pearson, 2012. 478 s. ISBN 978-0273757733.
10. HOJDIK, Vladimír - HRUŠOVSKÁ, Dana - GRANČIČOVÁ, Katarína. Reputácia nielen v kontexte eko-inovácií: možnosti merania a hodnotenia reputácie a online reputácie. 1. vydanie. České Budějovice : Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2020. 159 s. ISBN 978-80-7556-078-0.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Definovanie podstaty a základných súvislostí odbytovej stratégie. Základná klasifikácia odbytových stratégií. Postup tvorby odbytovej stratégie. Interdisciplinárne väzby odbytovej stratégie. Vývoj obsahového chápania odbytovej stratégie. Určenie pozície odbytovej stratégie v štruktúre podnikových stratégií. Postup tvorby odbytovej stratégie. SWOT analýza ako širokospektrálna metóda základného prístupu k marketingovým analýzam. Prehľad nadväzujúcich metód marketingových analýz – prehlbujúcich výsledky SWOT analýzy. Dimenzie moderných marketingových prístupov a stratégií (napr. holistický/celostný). 2. Odbytové inžinierstvo a trhové analýzy ako východisko úspešnej odbytovej stratégie podniku. Manažérske rozhodovanie v kontexte odbytových stratégií, softvérová podpora pri tvorbe a rozhodovaní o odbytových stratégiách, analytické nástroje a možnosti ich využitia, kvantitatívne a kvalitatívne metódy, typy modelov, responzívne modely, ich prínosy a možnosti využitia, predikčné modely, základné princípy a príklady využitia prehlbujúcich metód odbytového inžinierstva a trhových analýz. 3. Kúpne správanie zákazníkov na spotrebiteľskom trhu ako faktor ovplyvňujúci odbytovú stratégiu. Špecifiká spotrebiteľského trhu. Faktory ovplyvňujúce správanie zákazníkov na spotrebiteľskom trhu. Typy kúpneho správanie zákazníkov a kúpne rozhodovanie zákazníkov na spotrebiteľskom trhu. Súčasné trendy v oblasti kúpneho správania zákazníkov na spotrebiteľskom trhu. Rozdiely v kúpnom správaní spotrebiteľov na globálnych a lokálnych trhoch. 4. Kúpne správanie zákazníkov na trhoch organizácií ako faktor ovplyvňujúci odbytovú stratégiu. Všeobecné špecifiká trhov organizácií. Členenie trhov organizácií. Špecifiká správania zákazníkov na čiastkových trhoch organizácií – priemyselnom trhu, obchodnom trhu, štátnom trhu. Preferencie zákazníkov, atribúty produktu/značky, binárne a multinomiálne modely voľby, analýza elasticity preferencií zákazníkov. Súčasné trendy v oblasti kúpneho správania zákazníkov na trhu organizácií. Neuromarketing a jeho využitie v oblasti stratégií orientovaných na zákazníka – prednáška zabezpečovaná odborníkom z praxe. 5. Odbytové stratégie zamerané na zákazníka. Stratégie prístupu podniku k zákazníkovi z hľadiska umiestňovania. Stratégie vzťahov so zákazníkmi. Potreby zákazníkov, nákupný proces, prístupy k meraniu hodnoty pre zákazníka (objektívne, percepčné a behaviorálne), vzťah náklady – cena – hodnota, metódy ohodnocovania zákazníkov, najmä CLV analýza (Customer Lifetime Value), RFM (Recency, Frequency, Monetary Value) model. 6. Konkurenčné analýzy a typy konkurenčných odbytových stratégií. Konkurenčná analýza ako východisko tvorby konkurenčnej stratégie. Základné konkurenčné stratégie - stratégia nákladového vodcovstva, stratégia diferenciácie, stratégia koncentrácie. Konkurenčné spravodajstvo. 7. Typy konkurenčných odbytových stratégií. Niektoré ďalšie vybrané typy konkurenčných odbytových stratégií – stratégie trhového podielu, stratégie diferencované podľa trhovej pozície, stratégie vychádzajúce z matice výrobok/trh, stratégie vychádzajúce z faktora času a z faktora globalizácie. Možnosti využitia softvérových riešení v tvorbe konkurenčných stratégií, percepčná mapa trhu, preferenčná mapa trhu, JointSpace mapa trhu, zmena trhového podielu vyvolaná zmenou vnímanej úrovne atribútov produktu / značky. 8. Odbytové stratégie zamerané na produkt. Produktový dizajn. Stratégie zamerané na vývoj a uvedenie nového produktu na trhu. Stratégie v ostatných fázach životného cyklu produktu. Modely predikcie spotrebiteľskej reakcie na nový produkt (Conjoint analýza). Uvádzanie nového produktu na trh. Predikčné modely predaja nových produktov: Model ASSESSOR, Bassov model. Využitie analógie pri predikcii budúceho predaja. 9. Odbytové stratégie zamerané na marketingovú komunikáciu I. Rozhodovanie o prvkoch marketingovej komunikácie – špecifiká odbytových stratégií reklamy, podpory predaja, public relations, priameho marketingu a osobného predaja. Zmeny v marketingovom prostredí a ich vplyv na podobu marketingovej komunikácie. Zložky marketingovej komunikácie s rastúcim významom v komunikačnom mixe. 10. Odbytové stratégie zamerané na marketingovú komunikáciu II Proces tvorby stratégie marketingovej komunikácie. Súčasné trendy a špecifické formy marketingovej komunikácie. Online marketingová komunikácie, možnosti merania a hodnotenia jej účinnosti z pohľadu praxe – prednáška zabezpečovaná odborníkom z praxe. 11. Odbytové stratégie zamerané na distribúciu I. Charakteristika distribučných ciest a distribučných subjektov. Rozhodovanie o distribučných cestách. 12. Odbytové stratégie zamerané na distribúciu II. Systémy organizácie distribučných ciest podnikov. Typy distribučných stratégií a ich charakteristika. Súčasné trendy a očakávané zmeny v distribučných cestách a stratégiách. Priamy (Direct) Marketing. E-commerce. 13. Možnosti hodnotenia marketingových stratégií. Prístupy v oblasti merania marketingovej výkonnosti. Marketingový audit a jeho využitie v oblasti tvorby marketingových stratégií. Aktuálne prístupy a rozvoj v oblasti hodnotenia marketingovej výkonnosti. KPI’s (Key Performance Indicators). Tematické vymedzenie cvičení: 1. Metodika základného prístupu k marketingovým analýzam - SWOT. Zadanie seminárnej práce z marketingovej analýzy. Variovanie seminárnej práce na rozdielne podmienky – podľa typov podnikov, odvetví, trhov (napr. podniky slovenské, zahraničné; odvetvia – priemysel, obchod, služby; zelená ekonomika) 2. Základné ukazovatele kvantitatívnej analýzy trhu a možnosti ich využitia – trhový potenciál, trhová kapacita, nasýtenosť trhu. Prehlbujúce metódy marketingových analýz. Aplikácia prehlbujúcich metód marketingovej analýzy s využitím softvérového riešenia Marketing Engineering for Excel a Enginius. 3. Modely spotrebiteľovho výberu výrobku určitej značky a ich aplikácia. Analýza elasticity preferencií s využitím Multinominálneho Logit Modelu s využitím softvérového riešenia ME for Excel. 4. Stratégie prístupu podniku k zákazníkovi – praktické aplikácie. CLV (Customer Lifetime Value) analýza s využitím ME for Excel a (Recency, Frequency, Monetary Value) model. 5. Analýzu odvetvia, ukazovatele hodnotenie atraktivity trhu/ odvetvia a obchodnej sily. Metodika vyhľadania konkurenčnej výhody založenej na odlišnostiach . Segmentácia trhu – praktické aplikácie (opis, výber segmentov...) a klasifikácia zákazníkov, up-selling, cross-selling. Aplikácia problematiky segmentácie spotrebiteľov a klasifikácie zákazníkov s využitím softvérového riešenia ME for Excel, voľba optimálneho počtu segmentov s využitím dendogramu. 6. Prezentácie seminárnych prác z marketingovej analýzy – z dôrazom nielen na obsahové zvládnutie problematiky, ale aj rozvíjanie prezentačných a komunikačných zručností študentov. 7. Stratégie trhového podielu - využitie portfóliových analýz v marketingovom rozhodovaní. Stratégia umiestňovania ponuky na trhu – trhový pozicioning. Aplikácia softvérového riešenie ME for Excel/Enginius pre model umiestňovania, percepčná mapa, preferenčná mapa, JointSpace mapa, zmena trhového podielu vyvolaná zmenou vnímanej úrovne atribútov, GE matica. 8. Analýza prípadovej štúdie uvedenia nového produktu na trh. Možnosti využitia softvérového riešenia ME for excel/Enginius pre model Conjoint analýzy, Bassov model, model ASSESSOR, využitie riešiteľa MS Excel. 9. Situačná analýza pre potreby stratégie marketingovej komunikácie. Základné zložky komunikačného mixu a ich využitie. Zadanie seminárnej práce/projektu zameraného na rozhodovanie o komunikačnom mixe. Diskusia k trendom v MK. 10. Návrh komunikačného mixu a tvorba rozpočtu – praktické aplikácie. Možnosti využitia softvérového riešenia ME for Excel/Enginius pre model ADBUG pre rozhodovanie (kvalitatívna optimalizácia) o rozpočte na marketingovú komunikáciu. 11. Výber distribučnej cesty, voľba distribučnej stratégie, modifikácia distribučných ciest – praktické aplikácie. Možnosti využitia softvérového riešenia ME for Excel/Enginius pre systém CALLPLAN pre optimalizáciu zdrojov na predaj. 12. Prezentácie seminárnych prác z marketingovej komunikácie – z dôrazom nielen na obsahové zvládnutie problematiky, ale aj rozvíjanie prezentačných a komunikačných zručností študentov. 13. Hodnotenie zadaní, sumarizovanie a udeľovanie priebežného hodnotenia.

Podmienky na absolvovanie predmetu

30 % hodnotenie semestrálnych zadaní, 70 % záverečná písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

156 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, spracovanie seminárnych prác 34 h, príprava na skúšku 70 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022