Organizačné správanie (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na organizáciu prostredníctvom porozumenia princípov vzájomného prepojenia jednotlivých oblastí organizačného správania – osobnostných a individuálnych predpokladov zamestnanca, princípov tímovej spolupráce a prvkov organizácie ako celku. Vytváranie praktického pohľadu na efektívne riadenie procesov a vedenie ľudí s rešpektovaním získaných poznatkov.

Kompetentnosť:
• vedieť využiť poznatky ako individuálne, skupinové alebo organizačné aspekty ovplyvňujú možnosti dosiahnutia cieľov organizácie
• zvoliť adekvátny riadiaci prístup, resp. model, vzhľadom na aktuálnu situáciu, zameranú na oblasť motivovania, hodnotenia, vedenia pracovných skupín a delegovania, riešenia konfliktných a problémových situácií s rešpektovaním hodnotovej orientácie, potrieb a rozvoja zamestnancov
• prepojiť prvky riadenia v procese implementácie zmien prostredníctvom modelov organizačných zmien a rozvoja z pohľadu manažéra a zamestnanca
• aplikovať znalosti do praktických prípadov manažérskeho prostredia
• navrhovať riešenia a obhájiť závery
Zručnosť:
• diferencovať jednotlivé charakteristiky zamestnancov, adekvátne využiť v procese individuálneho prístupu a zároveň nastavenia tímovej kooperácie
• interpretovať a využiť teórie motivácie, teórie vodcovstva, teórie tímovej dynamiky, implementácie zmien, riadenia konfliktov a vzťahov
• rozvíjať zručnosti komunikácie a prezentácie organizačných situácií.
• rozvíjať zručnosti tímovej práce a zúčastňovať sa na tímových projektoch
• hodnotiť a analyzovať riešenia ostatných študentov týkajúce sa prípadových štúdií a organizačných problémov.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Úvod do teórie organizačného správania.
2. Zamestnanci v organizácii.
3. Hodnotová orientácia zamestnancov, skupiny a organizácie.
4. Výkonová motivácia v organizácii.
5. Rozvoj kariéry zamestnancov.
6. Pracovná skupina v organizácii.
7. Konflikty v organizácii.
8. Komunikácia v organizácii.
9. Manažér v organizácii.
10. Riadenie v organizácii
11. Moc, vzťahy a role v organizácii.
12. Manažment zmien v organizácii
13. Organizačná kultúra a etika.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do teórie organizačného správania.
2. Zamestnanci v organizácii.
3. Hodnotová orientácia zamestnancov, skupiny a organizácie.
4. Výkonová motivácia v organizácii.
5. Rozvoj kariéry zamestnancov.
6. Pracovná skupina v organizácii.
7. Konflikty v organizácii.
8. Komunikácia v organizácii.
9. Manažér v organizácii.
10. Riadenie v organizácii.
11. Moc, vzťahy a role v organizácii.
12. Manažment zmien v organizácii
13. Organizačná kultúra a etika.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra
1. BUCHANAN, A. David., HUCZYNSKI, A. Andrzej. Organizational Behaviour. London : Pearson, 2019. 872 s. ISBN 978-129-2251-58-5.
2. MULLINS, Laurie J. Organisational Behaviour in the Workplace. London : Pearson, 2019. 752 s. ISBN 978-1292245485.
3. MORLEY, Michael – MOORE, Sarah – HERATY, Noreen – LINEHAN, Margaret – McCURTIN, Sarah.: Principles of Organisational Behaviour. London : Gill & Macmillan, 2004. 571 s. ISBN 978-0717136704.
Doplnková literatúra:
1. KING, Daniel - LAWLEY, Scott. Organizational Behaviour. Oxford : Oxford University Press, 2019. 720 s. ISBN 978-0198807780.
2. BROOKS, Ian. Organizational Behaviour: Individuals, Groups and Organisation. London : Pearson, 2018. 352 s. ISBN 978-1292200682.
3. BRATTON, John. Work and Organizational Behaviour. London : Macmillan Education, 2020. 554 s. ISBN 978-1352010978.
4. FRENCH, Ray - RAYNER Charlotte - REES, Gary - RUMBLES, Sally. Organizational Behviour. New York : John Wiley, 2016. 480 s. ISBN 978-1118916292.
5. MULLINS, J. Laurie. Management and Organizational Behaviour. London : Pearson, 2016. 680 s. ISBN 978-1292088518.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Úvod do teórie organizačného správania. Teoretické východiská chápania problematiky organizačného správania. Vývoj názorov na organizáciu a postavenie zamestnancov v organizácii. Determinanty vzniku a formovania organizačného správania z hľadiska organizácie a zamestnanca a ich rozdelenie. Vymedzenie a koncepcia predmetu Organizačné správanie. Prístupy jednotlivých vedných disciplín k organizačnému správaniu. Kategoriálny aparát organizačného správania. Metodológia v organizačnom správaní. Organizačné správanie v praxi. 2. Zamestnanci v organizácii. Individuálne predpoklady zamestnancov v organizácii. Pracovná a psychická spôsobilosť zamestnancov. Osobnostné dispozície ako jeden z predpokladov výkonnosti, efektivity a formovania interpersonálnych vzťahov v organizácii. Vlastnosti, schopnosti a zručnosti zamestnancov. Formy identifikácie individuálnych osobnostných dispozícií zamestnancov. Metódy rozvoja a vzdelávania zamestnancov. Aplikácia poznatkov psychológie osobnosti v organizačnom správaní. Význam rozmiestňovania zamestnancov pre formovanie organizačného správania. 3. Hodnotová orientácia zamestnancov, skupiny a organizácie. Organizačný rozvoj zamestnancov a organizácie prostredníctvom postojov a hodnotovej orientácie. Identifikovanie zložiek hodnotového systému zamestnancov. Definovanie hodnotovej orientácie organizácie. Miera diferencie hodnotového systému organizácie a individuálnych hodnôt zamestnancov. Typológia zamestnancov vzhľadom na ich individuálny rebríček hodnôt. Hodnoty ako motivačný prvok riadenia z hľadiska formovania organizačného správania. Zmeny v hodnotovej orientácii a postojoch. 4. Výkonová motivácia v organizácii. Vymedzenie pojmu výkonová motivácia. Základné motivačné prvky na zvyšovanie individuálnej a skupinovej výkonnosti. Výkonová spôsobilosť, jej individuálne a organizačné atribúty. Metódy identifikovania psychologických a ekonomických motivačných faktorov. Formulovanie organizačných, skupinových a individuálnych motivačných programov. Modely výkonovej motivácie vzhľadom na individualitu zamestnancov a zameranie organizácie. Motivačné nástroje a ich aplikovanie v organizácii vo vzťahu k organizačným cieľom a organizačnej kultúre. 5. Rozvoj kariéry zamestnancov. Kariéra ako profesionálna dráha zamestnanca. Kariérový cyklus zamestnanca a jeho dimenzie. Plánovanie a riadenie kariéry v organizácii. Úloha zamestnanca, manažéra a organizácie v procese kariérneho rozvoja. Kariérové typy zamestnancov a ich vedenie v organizácii. Vnútorné a vonkajšie vnímanie kariéry. Kariéra ako motivačný a výkonový prvok. Kariérový rast ako súčasť organizačnej politiky. Kariérové problémy a ich identifikovanie. Talent manažment, cielený prístup k procesu talent manažmentu v organizácii. 6. Pracovná skupina v organizácii. Charakteristiky pracovnej skupiny ako východisko pre riadenie jednotlivcov a celej skupiny. Skupinová dynamika a spôsoby zvládania jednotlivých etáp s cieľom efektívnej výkonnosti. Metódy na identifikovanie skupinových interpersonálnych štruktúr a ich využitie v riadení. Základné rozdiely medzi tímom a pracovnou skupinou. Tím dizajn a základné role zamestnancov v tíme. Úloha manažéra v tíme. Základné charakteristiky skupinovej a tímovej práce. 7. Konflikty v organizácii. Spory, konfliktné a krízové situácie v organizácii. Príčiny a zdroje ich vzniku na úrovni individuálnej rozdielnosti, pracovnej skupiny a organizácie. Identifikovanie, riešenie a eliminovanie konfliktných situácií a konfliktov. Typológia konfliktov. Pozitívny a negatívny konflikt a ich vplyv na organizačné správanie. Dynamika organizačných vzťahov a formovanie interpersonálnych vzťahov. Klasické a alternatívne modely riešenia konfliktov. Mobbing ako dôsledok nezvládnutých a neriešených interpersonálnych alebo intrapersonálnych konfliktov. Formy, priebeh, dôsledky. 8. Komunikácia v organizácii. Špecifiká organizačnej komunikácie vzhľadom na charakter organizačnej štruktúry. Komunikačné nástroje využívané na jednotlivých úrovniach organizačnej štruktúry. Subjekty a nositelia organizačnej komunikácie. Komunikačné štýly a ich identifikácia v organizácii. Interpersonálna, organizačná, masová komunikácia – subjekty, forma, priebeh, špecifiká. Krízová komunikácia v období plánovaných a neplánovaných zmien, pri ohrození cieľov a existencie organizácie. Virtuálna komunikácie – špecifiká, výhody a riziká. Bariéry a interferencie v organizačnej komunikácii, identifikovanie ich zdrojov a nositeľov. 9. Manažér v organizácii. Osobnostné dispozície manažéra v súvislosti s efektívnym zvládaním procesov riadenia na jednotlivých úrovniach organizačnej štruktúry. Vlastnosti a riadiace zručnosti úspešného manažéra. Charizma a manažér. Dimenzie vodcovstva. Právomoc a manažérske kompetencie vedúcich vzhľadom na úroveň riadenia. Rozhodovanie na jednotlivých úrovniach riadenia. Manažér a líder v procese formovania organizačného správania. Súčasné trendy požiadaviek na spôsobilosť manažéra. 10. Riadenie v organizácii Riadiace štýly a ich optimálne využitie v špecifických typoch pracovných skupín a tímov. Teórie štýlu vedenia. Kontingenčný model vedenia. Transformačný a transakčný model vedenia. Formálny a neformálny vedúci v pracovnej skupine. Meranie úspešnosti štýlu vedenia. Procesy riadenia pracovnej skupiny. Zadávanie a delegovanie pracovných úloh zamestnancom – postupy, výhody a bariéry. Koučing ako efektívny prístup v riadení. Riadenie v krízových situáciách – špecifiká, možnosti, riziká. Využívanie kreatívnych a inovatívnych postupov v riadení pracovných skupín. 11. Moc, vzťahy a role v organizácii. Definovanie moci a právomoci. Formálna a neformálna moc. Hlavné zdroje moci a ich efektívnosť využívania v organizácii. Budovanie moci a prostriedky jej budovania. Osobnosť a moc. Nástroje moci pri riadení z hľadiska formovania organizačného správania. Úroveň a formovanie interpersonálnych vzťahov v organizácii v závislosti od pozícii v organizačnej štruktúre. Formálna a neformálna rola. 12. Manažment zmien v organizácii Charakteristika organizačných zmien a organizačného rozvoja. Typológia zmien v organizácii a ich špecifiká. Implementácia a riadenie zmien v organizácii. Modely zavádzania zmien z pohľadu manažéra a zamestnanca. Zamestnanci a vnímanie zmien v organizácii. Pripravenosť na zmeny a formy odporu k zmenám. Techniky riadenia odporu k zmenám. Hodnotenie procesu zmien. Úloha manažéra v procese manažmentu zmien. 13. Organizačná kultúra a etika. Organizačná kultúra ako súčasť strategického rozvoja organizácie. Typológia a formovanie organizačnej kultúry. Prvky organizačnej kultúry – symboly, hodnoty, presvedčenia. Silná a slabá organizačná kultúra. Atribúty zdravej organizačnej kultúry. Organizačná kultúra v medzinárodných organizáciách – dimenzie národných kultúr. Etika ako súčasť organizačnej kultúry. Manažérska etika a etický kódex organizácie ako nástroj zvyšovania jej efektívnosti. Funkcia a dodržiavanie etického kódexu. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do teórie organizačného správania. Aplikácia teoretických poznatkov problematiky organizačného správania v organizácii. Porovnanie jednotlivých prístupov k organizácii a zamestnancom z historického pohľadu – využitie princípov v súčasnosti. Využitie kvantitatívnych, kvalitatívnych a matematických metód vo výskume pre rozvoj organizačného správania. Komparácia prístupov k organizácii z pohľadu jednotlivých vedných disciplín. Organizačné správanie a aplikácia v manažérskej praxi. 2. Zamestnanci v organizácii. Využitie niektorých metód na identifikovane individuálnych osobnostných dispozícií zamestnancov. Simulácia assessment centra a ďalších spôsobov poznávania individuálnych predpokladov a spôsobilosti zamestnancov – rozhovor, testové techniky, prípadové štúdie, modelové situácie. Aplikácia poznatkov psychológie osobnosti v organizačnom správaní. Individuálne a skupinové zadania na zoznámenie sa s metódami rozvoja a vzdelávania zamestnancov. Príprava a spätná väzby v oblasti komunikácie manažéra s uchádzačmi. Využívanie poznatkov pri efektívnom rozmiestňovaní a adaptácii zamestnancov. 3. Hodnotová orientácia zamestnancov, skupiny a organizácie. Využitie hodnotových a postojových škál pri identifikovaní hodnotovej orientácie zamestnancov a organizácie. Postupy pri tvorbe a vyhodnocovaní hodnotových a postojových škál v súlade s hodnotami organizácie. Hodnoty ako motivačný prvok riadenia z hľadiska formovania organizačného správania – využívanie praktických poznatkov. Individuálna typológia vzhľadom na individuálny rebríček hodnôt. Spôsoby využitia poznatkov pri individuálnom prístupe k zamestnancom ako aj pri zostavovaní a riadení tímov. 4. Výkonová motivácia v organizácii. Postupy pri identifikovaní základných motivačných prvkov na zvyšovanie individuálnej a skupinovej výkonnosti. Aplikácia motivačných teórií na konkrétne potreby organizácie. Motivačné nástroje a ich aplikovanie v organizácii vo vzťahu k organizačným cieľom. Riešenie prípadových štúdií zameraných na efektívne motivovanie zamestnancov. Využívanie modelových situácií a simulácia motivačných rozhovorov. Tvorba motivačných programov na základe individuálnych a organizačných cieľov. 5. Rozvoj kariéry zamestnancov. Spôsoby a možnosti identifikovania individuálnych kariérových typov. Zostavovanie schém plánovania a riadenia kariéry zamestnancov na základe konkrétnych atribútov – individuálne a skupinové spracovanie problematiky. Hodnotenie z pohľadu zamestnanca, manažéra a organizácie. Popísanie hlavných problémov pri realizácii kariérového plánu. Príprava a zostavovanie vlastného kariérového plánu. Proces talent manažmentu. Riešenie prípadových a modelových zadaní. 6. Pracovná skupina v organizácii. Overenie a porovnanie práce v pracovnej skupine a tíme z pohľadu riešenia konkrétneho zadania. Využitie metód na identifikovanie skupinovej a tímovej role. Postupy pri zostavovaní efektívnej skupiny a tímu vzhľadom na individuálnu tímovú rolu a typ pracovnej úlohy. Modelové cvičenia riešenia úloh pri skupinovej a tímovej práci. Nácvik skupinovej komunikácie, interakcie a spoločného riešenia pracovných úloh. Výhody a obmedzenia. 7. Konflikty v organizácii. Rozdiel medzi sporom, konfliktom a krízovou situáciou – atribúty, rozdielnosť vzťahov, komunikácia, riadenie a riešenie. Identifikovanie príčin vzniku konfliktov v pracovnej skupine – intrapersonálnych, interpersonálnych a medziskupinových. Riešenie skupinových zadaní a riadená diskusia. Oboznámenie sa s možnosťami a postupmi riešenia a eliminovania konfliktov. Využitie modelových situácií a hranie rolí pri zvládaní konfliktov. Identifikovanie preferovanej individuálnej stratégií riešenia konfliktov. 8. Komunikácia v organizácii. Komunikačné nástroje a ich využívanie v organizácii. Spôsoby analýzy zdrojov komunikačných bariér v organizačnej komunikácii. Princípy využívania komunikačných štýlov – porovnanie, výhody, obmedzenia, riadená diskusia. Ako komunikovať v krízovom období. Špecifiká virtuálnej komunikácie, online komunikácia. Využívanie online platforiem. Nácvik riešenia konkrétnych komunikačných situácií v organizácii. Princípy komparácie tímovej a manažérskej komunikácie. 9. Manažér v organizácii. Identifikovanie role manažéra a lídra v procese formovania organizačného správania. Vlastnosti a riadiace zručnosti úspešného manažéra. Určovanie základných riadiacich štýlov a ich optimálne využitie v špecifických typoch pracovných skupín a tímov. Právomoc a manažérske kompetencie vedúcich vzhľadom na úroveň riadenia. Riešenie prípadových štúdií, individuálne a skupinové riešenia, diskusia. Súčasné trendy požiadaviek na spôsobilosť manažéra. 10. Riadenie v organizácii. Využitie a nácvik niektorých konkrétnych riadiacich prístupov v pracovnej skupine - klasické prístupy, transformačný a transakčný prístup, formálny a neformálny prístup, koučingový prístup. Aplikovanie metódy sociometria na identifikovanie vnútorných vzťahov v pracovnej skupine, dôležitý pri voľbe riadiaceho prístupu manažéra. Riešenie modelových situácií. Vypracovanie a využívanie SWOT analýzy pri zadávaní konkrétnych úloh. Princípy delegovania úloh – modelové situácie. Princípy krízového riadenia. Princípy inovatívneho riadenia. 11. Moc, vzťahy a role v organizácii. Spôsoby využívania nástrojov moci pri riadení z hľadiska formovania organizačného správania. Identifikácia konkrétnych foriem mocenských vzťahov v organizácii. Porovnanie prejavov formálnej a neformálnej moci – spôsoby komunikácie, akceptovanie zamestnancami, efektívnosť, riziká. Nástroje moci – prepojenie s pozíciou a rolou v rámci organizačnej štruktúry - ako ich efektívne využívať. Riešenie individuálny a skupinových zadaní, prípadových štúdií, riadená diskusia. 12. Manažment zmien v organizácii Identifikovanie atribútov rôznych typov zmien v organizácii – sumarizácia, porovnanie, možnosti prístupu zo strany zamestnancov a manažérov. Oboznámenie sa s možnosťami využívania rôznych modelov zavádzania zmien v organizácii. Spracovanie možností prístupu manažéra k odporu a odmietaniu zmien zamestnancami. Forma komunikácie so zamestnancami v období prípravy a implementácie zmien. Skupinová spolupráca pri riešení modelových zadaní. 13. Organizačná kultúra a etika. Typológia a formovanie organizačnej kultúry. Ako identifikovať organizačnú kultúru z pohľadu jednotlivých atribútov - symboly, hodnoty, presvedčenia. Špecifiká organizačnej kultúry v medzinárodných organizáciách – dimenzie jednotlivých národných kultúr. Vzorové etické kódexy. Postupy tvorby imidž v nadväznosti na spoločenskú a podnikateľskú etiku. Identifikovanie hlavných nositeľov imidž podniku. Riešenie skupinových zadaní a prípadových štúdií.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % aktivita počas semináru, vypracovanie a prezentovanie projektu, 60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

156 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na seminárny projekt 26 h, príprava na zápočtovú prácu 26 h, príprava na skúšku 52 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

Anglický

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022