Medzinárodný manažment a podnikanie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na podnikanie a špecifiká manažmentu v medzinárodnom prostredí, získanie prehľadu v jednotlivých formách a stratégiách vstupu na zahraničné trhy, špecifikách manažmentu medzinárodne činných podnikov s prihliadnutím na aktuálne trendy
Kompetentnosť:
• efektívne využívať podstatné informácie o globalizácií a internacionalizácií podnikania,
• kriticky zhodnotiť vplyv, dopad a efekty globalizácie a internacionalizačných procesov na podnikanie
• charakterizovať podstatu a zhodnotiť jednotlivé formy vstupu na zahraničné trhy
• navrhnúť riešenia a obhájiť závery alebo odporúčania na riešené témy týkajúce sa vstupu podniku na zahraničný trh
Zručnosť:
• interpretovať špecifiká riadenie medzinárodných podnikov v komplexnom meradle, aj prostredníctvom jednotlivých funkčných oblastí
• analyzovať zahraničné trhy a ich atraktívnosť a vhodnosť na podnikanie
• vykonať analýzu a syntézu, porovnať a porozumieť základných globálnym procesom a ich vplyvu na podnikanie aj hospodárstvo
• posilňovať kultúrnu inteligenciu prostredníctvom porozumenia vplyvu kultúry na medzinárodné podnikanie, obchod a manažment v medzinárodnom meradle

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Úvod do predmetu medzinárodný manažment a medzinárodné podnikanie
2. Globalizácia a internacionalizácia podniku
3. Rozhodovanie o internacionalizácii podnikania
4. Formy vstupu na zahraničné trhy
5. Export
6. Licencie a franchising
7. Kooperačné formy vstupu na zahraničné trhy
8. Dcérske spoločnosti v zahraničí
9. Multinacionálne spoločnosti
10. Vplyv kultúry na medzinárodný manažment
11. Špecifiká riadenie medzinárodných podnikov (marketing)
12. Etické podnikanie, sociálna zodpovednosť podnikov a udržateľnosť v globálnom svete
13. Medzinárodný obchod a podnikanie vo svete a na Slovensku
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do predmetu medzinárodný manažment a medzinárodné podnikanie
2. Globalizácia a internacionalizácia podniku
3. Rozhodovanie o internacionalizácii podnikania
4. Formy vstupu na zahraničné trhy
5. Export
6. Licencie a franchising
7. Kooperačné formy vstupu na zahraničné trhy
8. Dcérske spoločnosti v zahraničí
9. Multinacionálne spoločnosti
10. Vplyv kultúry na medzinárodný manažment
11. Špecifiká riadenie medzinárodných podnikov (marketingové stratégie – budovanie globálnej značky)
12. Etické podnikanie, sociálna zodpovednosť podnikov a udržateľnosť v globálnom svete
13. Medzinárodný obchod a podnikanie vo svete a na Slovensku

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. PROCHÁZKOVÁ, Katarína – BEDNÁR, Richard. Medzinárodný manažment a medzinárodné podnikanie. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2018. 216 s. ISBN 978-80-225-4495-5.
2. SRŠŇOVÁ, Jana. a kol. Medzinárodné strategické rozhodovanie podniku. Bratislava : Sprint, 2010. 216 s. ISBN 978-80-89393-22-0.
3. BALÁŽ, Peter a kol. Medzinárodné podnikanie. Bratislava : Sprint, 2010. 546 s. ISBN 978-80-89393-18-3.
4. KOTLER, Peter. a kol. Moderní marketing. 4. evropské vydání. Praha : Grada, 2007. 1042 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
5. HILL, Charles W. L. International Business. Competing in the Global Marketplace. Global Edition. New York : Mc Graw-Hill, 2014. 747 s. ISBN 978-0-0771-6358-7.
6. DVOŘÁČEK, Jiří. Medzinárodné podnikanie. Spoločné a nadnárodné podniky. Žilina : Poradca podnikateľa, 2006. 184 s. ISBN 80-88931-59-2.
Doplnková literatúra:
1. THEODORE Levitt: Globalization of Markets. Online: https://hbr.org/1983/05/the-globalization-of-markets
2. BOREC, Tomáš. Manažéri na cudzom parkete. Ako prekonávať nástrahy interkultúrnej komunikácie. Bratislava: Neopublic Porter Novelli, 2009. 224 s. ISBN 978-80-970227-5-4, s. 1192-193.
3. ŠTERBOVÁ, Ludmila. Medzinárodní obchod ve svetové krizi 21. století. Expert edition. Praha : Grada Publishing, 2013. 368 s. ISBN 978-80-2474-694-4.
4. GULLOVÁ, Soňa. Medzinárodní obchodní a diplomatický protokol. Praha : Grada Publishing, 2011. 256 s. ISBN 978-80-247-3777-5.
5. KEEGAN, Warren. J. Global marketing management. The Europan Perspectives. Harlow : Pearson Education, 2001. 739 p. ISBN 978-0-13-841826-1.
6. BRADLEY, Frank. International marketing strategy. Fifth edition. Essex : Pearson Education Limited, 2005. 438 p. ISBN 978-0-273-68688-8.
7. DUNNING, John H. – LUNDAN, Sarianna. M. Multinational enterprises and the global Economy. Second Edition. Cheltenham : Edward Edgar Publishing, 2008. 920 p. ISBN 978-1-84376-525-7.
8. GILLEPSIE, Kate – HENNESSE, David H. Global Marketing. KY : South-Western Cengage Learning, 2008. 608 p. ISBN 978-1-4390-3943-4.
9. HOLLENSEN, Svend Global marketing. A decision-oriented Appoach. Fifth Edition. New York : Prentice Hall. 2011. 800 p. ISBN 978-0-273-72622-7.
10. RUGMAN Alan M. – COLLINSON Simon. International Business. Sixth Edition. London: Pearson Education, 2012. 800 p. ISBN 978-0-273-76097-9.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Úvod do predmetu medzinárodný manažment a medzinárodné podnikanie – Oboznámenie s obsahom a štruktúrou predmetom, formami a metódami výučby. História a súčasnosť medzinárodného podnikania a obchodu. Medzinárodný manažment – jeho podstata, definícia a postavenie v dnešnom svete 2. Globalizácia a internacionalizácia podniku. Lokálne prispôsobovanie - teoretické základy, faktory, dopady, výhody a nevýhody globalizácie na podnikanie. 3. Rozhodovanie o internacionalizácii podnikania – rozhodovanie pre a proti internacionalizácií, strategické kroky podnikov na zahraničných trhoch. Selekčná analýza trhov – jemná a hrubá selekčná analýza. Metódy výberu atraktívnych zahraničných trhov (tradičné aj online moderné). Lokálna adaptácia – podstata, dôležitosť a význam v globálnom svete podnikania 4. Formy vstupu na zahraničné trhy – teoretické východiská, podstata a formy. Klasifikácia foriem vstupu na zahraničné trhy. Medzinárodné stratégie podnikov zo sveta (spôsoby ako sa podniky internacionalizujú na zahraničných trhoch – príklad na amerických, čínskych, izraelských a škandinávskych podnikoch). 5. Export – definovanie, podstata a rozvoj exportu. Export v Európskej Únií a na Slovensku. Formy exportu. Proexportná politika SR a podpora exportu. Exportéri SR. Vplyv exportu na globálnu ekonomiku. Štruktúra exportu, aktuálne príklady a štatistiky. 6. Licencie a franchising – podstata a význam licencií, efekty licencií, klasifikácia licencií, druhy licencií. Franchising ako efektívna forma vstupu na zahraničné trhy – podstata, význam, zmluvné strany, medzinárodná franchisingová zmluva, druhy franchisingu, franchising ako nástroj internacionalizácie. Zásadne kroky v prípade budovania franchisingovej siete a výberu franchisantov. 7. Kooperačné formy vstupu na zahraničné trhy – Joint Venture, strategické aliancie – definícia, klasifikácia, podstata a fungovanie kooperačných foriem vstupu, rozdiely medzi JV a strategickou alianciou. Proces vytvárania kooperačných foriem na zahraničných trhoch. Základné modely JV a ich definovanie. 8. Dcérske spoločnosti v zahraničí – priame zahraničné investície (greenfield, brownfield), akvizície a fúzie. Klasifikácia, výhody a nevýhody. Proces zakladania DS v zahraničí, akvizičný proces. Akvizičné stratégie. Akvizícia kultúry. Príklady z praxe a rôznych odvetví priemyslu. Príklady úspechu a zlyhania – investície na zelenej lúke vs. akvizície. 9. Multinacionálne spoločnosti – definícia, podstata a význam MNC. Klasifikácia, vývoj a súčasné postavenie MNC v globálnom svete. Pozitívne a negatívne dopady MNC na hospodárstvo, podniky a jednotlivca. Budúcnosť multinacionálnych podnikov. Príklady z praxe (pozitívne vs. negatívne). Kritéria multinacionality (kvalitatívne, kvantitatívne). Perlmutterov koncept riadenia multinacionálnych podnikov 10. Vplyv kultúry na medzinárodný manažment – kultúra a jej vplyv na manažment, aspekty a zložky kultúry. Kultúrne špecifiká (východné vs. západné kultúry). Dimenzie kultúry podľa G. Hofstedeho. Projekt GLOBE a kultúrne klastre a dimenzie. Pochopenie kultúrnych nuáns. Rozvoj interkultúrnej kompetencie. Vplyv kultúry na riadenie podnikov (riadenie multikultúrnych tímov, komunikácia na globálneho zákazníka, existencia podniku v medzinárodnom priestore). 11. Špecifiká riadenie medzinárodných podnikov (marketing) - špecifiká riadenia MNC v oblasti marketingu, marketingových stratégií a budovanie globálnej značky. Špecifiká marketingu v rámci medzinárodných podnikov. Budovanie značky, targeting a positioning v globálnom svete. 12. Etické podnikanie, sociálna zodpovednosť podnikov a udržateľnosť v globálnom svete – etické podnikanie, jeho podstata a význam. Stratégie budovania sociálnej zodpovednosti podnikov, význam a podstata CSR, udržateľnosť a etické správanie sa ako nová hodnota pri budovaní poslania podnikania v dnešnom globálnom svete. 13. Medzinárodný obchod a podnikanie vo svete a na Slovensku – dopady, pozitíva a dôsledky medzinárodné obchodu na ekonomiky. Príklade dobrej praxe zo slovenského a globálneho prostredia. Sociálne, ekonomické, ekologické a hodnotové dopady globálneho obchodu na krajiny, podniky a jednotlivca. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do predmetu medzinárodný manažment a medzinárodné podnikanie – Diskusia na tému: Aké sú dopady globalizácie na biznis a jednotlivca? (aplikovanie kritického myslenia). Prípadová štúdia zameraná na budovanie globálneho biznisu (Coca-Cola, Ikea, Apple). Vypracovanie eseje na tému: ,,Porovnanie ekonomických dopadov epidémie COVID-19 na krajiny – porovnať Slovensko vs. jednu krajinu EÚ“ (1800 znakov) 2. Globalizácia a internacionalizácia podniku. Lokálne prispôsobovanie – diskusia o domácom zadaní: esej. Prípadová štúdia: internacionalizácia podnikania: Eset, Wallmart. Tímová hra: ZA a PROTI globalizácií. 3. Rozhodovanie o internacionalizácii podnikania – prípadové štúdie: Asos.com, Martinus.sk. Diskusia o možnostiach internacionalizácie podnikania v rámci Európy. Identifikácia atraktívnych trhov na podnikanie na základe uplatnenie vybraných kritérií selekčnej analýzy. 4. Formy vstupu na zahraničné trhy – prezentácie atraktívnych trhov krajín na základe vybraných kritérií (dokončenie úlohy z 3. týždňa). Diskusia o vhodnosti výberu foriem vstupu na zahraničné trhy na základe konkrétnych prípadoch podnikov. Prípady zlyhania (nesprávna forma vstupu na zahraničný trh) a identifikovanie príčin zlyhania. 5. Export – riešenie prípadovej štúdie: Export slovenských výrobkov na vybrané zahraničné trhy. Analýza exportu a exportnej politiky vybranej krajiny v rámci EÚ, diskusia o výhodách a nevýhodách exportu ako formy vstupu na zahraničné trhy. 6. Licencie a franchising – riešenie prípadových štúdií zameraných na franchising: McDonald´s. Fornetti Slovakia. Komparácia franchisingových konceptov v praxi (tímová práca: porovnanie dvoch reálnych konceptov, z následnou diskusiou zameranou na zdôvodnenie výberu atraktívnejšieho konceptu v podmienkach SR). 7. Kooperačné formy vstupu na zahraničné trhy – prípadové štúdie zamerané na akvizície a fúzie: Prípadová štúdia: Rast spoločnosti prostredníctvom medzinárodnej akvizície. Prípadová štúdia: Akvizičné aktivity spoločnosti Walt Disney. 8. Dcérske spoločnosti v zahraničí – prípadové štúdie zamerané na budovanie investícií na zelenej lúke: Automobilky v Slovenskej republike. Súhrnná prípadová štúdia (tímová práca): Výber vhodnej formy vstupu pre slovenské startupy (tímová prezentácia a diskusia). 9. Multinacionálne spoločnosti – Diskusia na tému: Pozitíva a negatíva existencie a fungovania multinacionálnych spoločnosti v súčasnom globálnom svete. Prípadové štúdie zamerané na budovania multinacionálnych spoločnosti: Nintendo – spoločnosť, ktorá sa rada hrá. Procter&Gambler – úspech v znamení spotrebného tovaru (vypracovanie business modelov Canvas pre spoločnosti). 10. Vplyv kultúry na medzinárodný manažment – prípadové štúdie o vplyve kultúry na manažment a podnikanie: Marketingové nástroje v moslimských krajinách. Instantný nápoj Tang na zahraničných trhoch 11. Špecifiká riadenie medzinárodných podnikov (marketingové stratégie – budovanie globálnej značky). Prípadové štúdie zamerané na targeting a positioning: Spoločnosť Tiffany – „bluebox“ ako symbol luxusu. Marketingová stratégia značky „Nivea for men“. Diskusia o nových nástrojov v marketingu: online média, sociálne siete, virálne videá. 12. Etické podnikanie, sociálna zodpovednosť podnikov a udržateľnosť v globálnom svete – etické podnikanie a sociálna zodpovednosť podnikov: prípadové štúdie: Kto vyrába Apple? Spoločnosť Patagónia ako príklad etického podnikania. Diskusia o etickej výrobe v textilnom a odevnom priemysle: Kto vyrobil moje oblečenie? 13. Medzinárodný obchod a podnikanie vo svete a na Slovensku – diskusia na tému: Súčasnosť a budúcnosť globálneho podnikania. Nové trendy a nástroje, ktoré podnikanie ovplyvňujú. Príklady dobrej praxe zo sveta – úspešné globálne podniky a ich príbeh. (tímové zadanie a stručná prezentácia s prihliadnutím na identifikáciu kľúčových strategických krokov, ktoré úspech zaručili).

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % priebežné hodnotenie, 60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

156 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava semestrálneho zadania spojeného s prezentáciou 26 h, príprava na skúšku 52 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022