Manažérska komunikácia
- Kredity: 5
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Fakulta podnikového manažmentu
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosť:
• Komplexné znalosti z oblasti manažérskej komunikácie vo vzťahu k internému aj externému prostrediu podniku vrátane nástrojov, postupov a metód komunikácie, ich optimálnej voľby a zhodnotenia ich efektov.
Kompetentnosť:
• profesionálne aplikovať moderné techniky a postupy komunikácie vo vzťahu k základným manažérskym situáciám, ktoré nastávajú v pracovnom procese,
• efektívne využívať podstatné informácie z podnikového prostredia pre formuláciu komunikačnej stratégie,
• kriticky zhodnotiť špecifiká situácie a voliť primerané komunikačné nástroje, monitorovať priebeh komunikácie a eliminovať prípadné odchýlky,
• navrhovať riešenia na zvýšenie efektívnosti podnikovej komunikácie.
Zručnosť:
• analyzovať komunikačnú situáciu, zadefinovať ciele komunikácie,
• aplikovať jednotlivé komunikačné nástroje vo vzťahu k zamestnancom, zákazníkom aj externému prostrediu podniku,
• poskytovať spätnú väzbu, využívať koučovací prístup v riadení, mediovať pracovné spory
• efektívne využívať nástroje marketingovej komunikácie na podporu dosahovania podnikových cieľov.
Stručná osnova predmetu
Tematické vymedzenie prednášok:
1. Úvod do manažérskej a podnikovej komunikácie
2. Interná komunikácia v podniku
3. Psychologické aspekty manažérskej komunikácie
4. Komunikácia v procese zmeny a rozvoja ľudí
5. Persuázia a strategické presviedčanie v manažérskej komunikácii
6. Koučovací prístup a riešenie konfliktov v manažmente
7. Externá komunikácia podniku so stakeholdermi (zainteresovanými stranami)
8. Marketingová komunikácia - špecifiká a ciele
9. Komunikácia so zákazníkom a trhom
10. Mediálna komunikácia a public relations
11. Komunikácia s verejnosťou a lobing
12. Profesionálna etiketa, protokol a etika v komunikácii
13. Trendy v manažérskej a podnikovej komunikácii
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Predpoklady efektívnej manažérskej komunikácie
2. Spätná väzba v internej komunikácii
3. Psychologická analýza komunikačných situácií
4. Nenásilná komunikácia a práca s emóciami
5. Persuázia a strategické presviedčanie
6. Koučovanie a mediácia
7. Externá komunikácia a stakeholderi
8. Marketingová komunikácia
9. Spotrebiteľské správanie a komunikácia
10. Mediálna komunikácia
11. Verejnosť, lobing, reputácia
12. Etika, protokol a profesionálne vystupovanie
13. Interkultúrna komunikácia
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. SZARKOVÁ, Miroslava Reputačný kapitál a marketingová komunikácia podnikov v personálnej politike podnikov v priemyselnej revolúcii 4.0. České Budějovice : VSERS, 2020. 98 s. ISBN 978-80-7556-063-6.
2. PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. Praha : Grada Publishing, 2019. 344 s. ISBN 9788027107872.
3. KARLÍČEK, Miroslav. Marketingová komunikace. Praha : Grada Publishing, 2016. 224 s. ISBN 9788024757698.
4. ROSENBERG, Marshall. B. Nenásilná komunikácia. Praha : Portal, 2016. 224 s. ISBN 978-80-262-1079-5.
5. BERNE, Eric. Ako sa ľudia hrajú. Bratislava : Aktuell, 2019. 205 s. ISBN 978-80-8172-058-1.
6. KUTLÍK, František. Mediácia a riešenie konfliktov v pracovnej oblasti. Bratislava : Simars, 2020. 248 s. ISBN 9788097350611.
Doplnková literatúra:
1. BELCH, George – BELCH, Michael. Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective. 12th edition. New York : McGraw-Hill, 2021. 848 s. ISBN 1260570991.
2. BENČÍKOVÁ, Dana. Cultural intelligence. Banská Bystrica: UMB, 2018. 187 s. ISBN 978-80-557-1507-0.
3. CIALDINI, Robert B. Influence, New and Expanded: The Psychology of Persuasion. HarperCollins, 2021. ISBN 9780062937650.
4. COEN, David – KATSAITIS, Alexander – VANNONI, Matia. Business Lobbying in the European Union. Oxford: OUP, 2021. ISBN 9780199589753.
5. CORNELISSEN, Joep. Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice. 6th ed. London: SAGE, 2020. ISBN 978-1526491978.
6. MILLER, Rachel. Internal Communication Strategy: Design, Develop and Transform Your Organizational Communication. London: Kogan Page, 2024. ISBN 978-1398614666.
7. NEUWIRTH, Libor. Etiketa 2.0: Etiketa v praxi. Grada, 2025. ISBN 978-80-271-5580-4.
Sylabus predmetu
Tematické vymedzenie prednášok: 1. Úvod do manažérskej a podnikovej komunikácie Teoretické východiská a charakteristika základných pojmov. Komunikácia ako manažérska kompetencia: význam, funkcie, dopady na výkon a kultúru. Teoretické východiská: modely komunikácie. Komunikačný proces. Komunikačné ciele. Aktéri komunikácie. Interná vs. externá komunikácia. Predpoklady efektívnej komunikácie. 2. Interná komunikácia v podniku Komunikácia ako nástroj riadenia. Komunikácia pri riešení problémov. Formálna a neformálna komunikácia. Spätná väzba. Bariéry internej komunikácie. 3. Psychologické aspekty manažérskej komunikácie Ego-stavy a komunikačné pozície. Transakcie v komunikácii a ich dôsledky pre spoluprácu. Analýza hier. Funkcia a pozadie hier v transakčnej analýze. Psychologické bezpečie a dôvera. Deeskalácia napätia. Aplikácia v praxi: diagnostika situácie, voľba vhodnej komunikačnej stratégie manažéra. 4. Komunikácia v procese zmeny a rozvoja zamestnancov Zmena v organizácii: typické fázy, odpor voči zmene, najčastejšie komunikačné chyby. Stresové komunikačné reakcie. Kongruencia v komunikácii. Nenásilná komunikácia. Empatická reakcia. Rešpektujúci vs. mocenský prístup. Rozvoj zamestnancov: rozhovor o raste, plán rozvoja, komunikácia očakávaní a podpory. 5. Persuázia a strategické presviedčanie v manažérskej komunikácii Persuázia vs. manipulácia: definície, hranice, etika a reputačné riziká. Postoje: ako vznikajú, rola emócií a identity. Princípy presviedčania a argumentácia. Strategické presviedčanie interne a externe. 6. Koučovací prístup a riešenie konfliktov v manažmente Rozdiely koučovania a koučovacieho manažérskeho prístupu. Ciele a podstata koučovania. Vzťah koučovania, mentoringu, konzultovania a psychoterapie. Koučovanie ako štýl vedenia ľudí. Koučovací rozhovor. Základné modely a techniky. Konflikt: typy, príčiny, eskalácia. Manažér ako mediátor. Zásady mediácie, proces a fázy mediácie mediácie, mediačná dohoda. 7. Externá komunikácia podniku so stakeholdermi (zainteresovanými stranami) Stakeholderi: identifikácia, mapa vplyvu a záujmu, prioritizácia. Vzťahy so zákazníkmi, partnermi, konkurenciou a verejnosťou. Podniková identita. Imidž a reputácia podniku. Prepojenie kultúry, identity a komunikácie. 8. Marketingová komunikácia - špecifiká a ciele Integrovaná marketingová komunikácia: jednotné posolstvá naprieč kanálmi. Komunikačná stratégia a hodnotenie jej efektívnoti. Komunikácia a tvorba hodnôt: interné vs. externé cieľové skupiny, employer branding. Riadenie kampaní. 9. Komunikácia so zákazníkom a trhom Poznávanie zákazníka: potreby, motivácie, bariéry, „customer journey“. Komunikačný marketingový mix: reklama, PR, podpora predaja, direct, digitál, eventy. Digitálna a online komunikácia. Nové formy komunikácie. 10. Mediálna komunikácia a public relations Masové médiá. PR a práca s médiami: tlačové správy, briefing, interview, mediálny tréning. Komunikácia s novinármi. Obsahová analýza. Hodnotenie mediálnych výstupov. 11. Komunikácia s verejnosťou a lobing Komunikačný audit. Komunikácia s verejnosťou: plán, posolstvá, kanály, participácia. Lobing: charakteristika, etické aspekty, právne a kultúrne odlišnosti. Lobing v marketingovej komunikácii: vplyv na regulácie, reputáciu, stakeholder management. 12. Profesionálna etiketa, protokol a etika v komunikácii Etické princípy v podnikovej a marketingovej komunikácii. Protokol a etiketa. Morálne dilemy. Profesionálne vystupovanie: dôveryhodnosť, konzistentnosť, rešpekt. 13. Trendy v manažérskej a podnikovej komunikácii Guerillová a virálna komunikácia. Mobilná komunikácia. Event marketing, sponzoring, product placement. Trendy v kanáloch a správaní cieľového publika. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Predpoklady efektívnej manažérskej komunikácie Osobnosť manažéra, prezentovanie hodnôt podniku v komunikácii. Komunikačné zručnosti a komunikačné kompetencie manažéra v komunikácii. Diagnostika vlastného štýlu. Nácvik jasnej formulácie cieľa rozhovoru. Mikro-zručnosti: aktívne počúvanie, parafráza, „check-back“ (overenie porozumenia). 2. Spätná väzba v internej komunikácii Zásady poskytovania a prijímania spätnej väzby. Spätná väzba ako nástroj riadenia, spätná väzba medzi spolupracovníkmi, spätná väzba zo strany zákazníka. Modely spätnej väzby (napr. situácia–správanie–dopad–očakávanie). Nácvik práce so spätnou väzbou. 3. Psychologická analýza komunikačných situácií Identifikácia ego-stavov a typov transakcií v dialógoch. Rozpoznanie komunikačných hier a návrh alternatívnej reakcie. Deeskalačné formulácie: prechod z napätia do spolupráce. 4. Nenásilná komunikácia a práca s emóciami Nácvik zásad a procesu nenásilnej komunikácie a empatickej reakcie. Pozorovanie bez hodnotenia, práca s opisom, rozpoznávanie a vyjadrovanie emócií v komunikácii. Empatické počúvanie. 5. Persuázia a strategické presviedčanie Argumentačný nácvik: claim–evidence–reasoning (tvrdenie–dôkaz–zdôvodnenie). Framing: preformulovanie posolstva pre rôzne publikum (tím, vedenie, zákazník). Neverbálne prvky v komunikácii. 6. Koučovanie a mediácia Čo je a čo nie je koučovanie. Aplikácia modelu GROW v koučovaní. Základné fázy koučovacieho rozhovoru. Stanovenie a formulovanie cieľa (individuálny a tímový). Základné koučovacie techniky a nástroje. Nácvik formulácie koučovacích otázok. Koleso rovnováhy a integrácia hodnôt, ich vplyv na angažovanosť zamestnanca. Nácvik mediačných zručností. Používanie neutrálneho jazyka, aktívne počúvanie, premena sťažností na neutrálne výroky. Simulácia riešenia konfliktu na pracovisku s využitím mediácie. 7. Externá komunikácia a stakeholderi Stakeholder mapping: vplyv a záujem, očakávania, riziká. Návrh kľúčových posolstiev pre cieľové segmenty. 8. Marketingová komunikácia Základné a špecifické metódy používane v komunikácii marketingu. Kritériá výberu a aplikácia jednotlivých metód na identifikovanie marketingovo-komunikačných potrieb podniku. Analýza marketingovej kampane. 9. Spotrebiteľské správanie a komunikácia Identifikovanie a charakteristika vzorcov spotrebiteľského správania v internom ako aj externom prostredí ako nositeľov marketingovej komunikácie podniku. Cesta zákazníka a jej analýza. Práca s bariérami: námietky zákazníka a odpovede bez manipulácie. 10. Mediálna komunikácia Simulácia rozhovoru s médiami - príprava kľúčových posolstiev. Tlačová správa: štruktúra, titulok, citácie, fakty, kontakty. 11. Verejnosť, lobing, reputácia Komunikačný audit. Etické dilemy v lobingu. Reputačné riziká: identifikácia a návrh preventívnych opatrení. 12. Etika, protokol a profesionálne vystupovanie Morálka a etika v podnikovej komunikácii. Korupcia, klientelizmus, protekcia, diskriminácia a iné morálke a etike odporujúce javy v komunikácii. Etiketa v praxi. Protokol pri formálnych podujatiach. Etické hranice - rozbor prípadov. 13. Interkultúrna komunikácia Kultúrne a interkultúrne vzorce správania a ich podstata. Kultúrne kompetencie a kultúrne zručnosti v interkultúrnej komunikácii v marketingu. Kultúrna inteligencia (CQ) ako základ komunikácie v marketingu v globálnom prostredí a interkultúrnom podnikovom prostredí.
Podmienky na absolvovanie predmetu
40 % priebežná práca na zadaniach - podmienka 51 %, 60 % kombinovaná skúška - podmienka 51 %
Pracovné zaťaženie študenta
130 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, vypracovanie zadaní 13 h, príprava na skúšku 39 h)
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský
Dátum schválenia: 10.03.2025
Dátum poslednej zmeny: 19.12.2025
Dátum schválenia: 10.03.2025
Dátum poslednej zmeny: 19.12.2025

