Manažérska komunikácia

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexné znalosti z oblasti manažérskej komunikácie vo vzťahu k internému aj externému prostrediu podniku vrátane nástrojov, postupov a metód komunikácie, ich optimálnej voľby a zhodnotenia ich efektov.
Kompetentnosť:
• profesionálne aplikovať moderné techniky a postupy komunikácie vo vzťahu k základným manažérskym situáciám, ktoré nastávajú v pracovnom procese,
• efektívne využívať podstatné informácie z podnikového prostredia pre formuláciu komunikačnej stratégie,
• kriticky zhodnotiť špecifiká situácie a voliť primerané komunikačné nástroje, monitorovať priebeh komunikácie a eliminovať prípadné poruchy,
• navrhovať riešenia na zvýšenie efektívnosti podnikovej komunikácie.
Zručnosť:
• analyzovať komunikačnú situáciu, zadefinovať ciele komunikácie,
• aplikovať jednotlivé komunikačné nástroje vo vzťahu k zamestnancom, zákazníkom aj externému prostrediu podniku,
• poskytovať spätnú väzbu, využívať koučovací prístup v riadení, mediovať pracovné spory
• efektívne využívať nástroje marketingovej komunikácie na podporu dosahovania podnikových cieľov.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Úvod do manažérskej komunikácie.
2. Interná manažérska komunikácia.
3. Transakčná analýza Erica Berneho.
4. Rastový model Virginie Satirovej a jeho aplikácia v riadení ľudí.
5. Persuázia v komunikácii manažéra.
6. Koučovací prístup v riadení zamestnancov.
7. Aletrnatívne prístupy k riešeniu konfliktov.
8. Externá manažérska komunikácia.
9. Marketingová komunikácia a jej špecifiká a ciele.
10. Komunikácia so zákazníkom.
11. Komunikácia s médiami.
12. Komunikácia s verejnosťou.
13. Trendy v marketingovej komunikácii.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Predpoklady pre efektívnu manažérsku komunikáciu.
2. Spätná väzba v komunikácii.
3. Transakčná analýza.
4. Využitie nenásilnej komunikácie v práci manažéra.
5. Uplatnenie koučovania a koučovacieho manažérskeho štýlu v manažmente.
6. Mediácia v manažmente.
7. Maladaptívna komunikácia.
8. Marketingová komunikácia podniku.
9. Teória spotrebiteľského správania ako základné východisko marketingovej komunikácie.
10. Imidž a značka podniku v marketingovej komunikácii.
11. Obchodné rokovanie a vyjednávanie a jeho miesto a úlohy v internej a externej marketingovej komunikácii podniku.
12. Základy protokolu a etikety v komunikácii.
13. Interkultúrnosť v marketingovej komunikácii.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. SZARKOVÁ, Miroslava Reputačný kapitál a marketingová komunikácia podnikov v personálnej politike podnikov v priemyselnej revolúcii 4.0. České Budějovice : VSERS, 2020. 98 s. ISBN 978-80-7556-063-6.
2. PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. Praha : Grada Publishing, 2019. 344 s. ISBN 9788027107872.
3. KARLÍČEK, Miroslav. Marketingová komunikace. Praha : Grada Publishing, 2016. 224 s. ISBN 9788024757698.
4. FITZPATRICK, Liam. Internal Communications. Kogan Page, 2014. 272 s. ISBN 9780749469320.
5. ROSENBERG, Marshall. B. Nenásilná komunikácia. Praha : Portal, 2016. 224 s. ISBN 978-80-262-1079-5.
6. BERNE, Eric. Ako sa ľudia hrajú. Bratislava : Aktuell, 2019. 205 s. ISBN 978-80-8172-058-1.
7. KUTLÍK, František. Mediácia a riešenie konfliktov v pracovnej oblasti. Bratislava : Simars, 2020. 248 s. ISBN 9788097350611.
Doplnková literatúra:
1. BELCH, George – BELCH, Michael. Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective. 12th edition. New York : McGraw-Hill, 2021. 848 s. ISBN 1260570991.
2. FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. Brno : Computer Press, 2011. 486 s. ISBN 978-80-251-3432-0.
3. SZARKOVÁ, Miroslava a kol. Komunikácia v marketingu. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2005. 164 s. ISBN 80-225-2097-7.
4. SZARKOVÁ, Miroslava. Komunikácia podniku s externým prostredím. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2007. 190 s. ISBN 80-247-0646-6.
5. ŠINDLER, Petr. Event marketing. Ako využívať emócie v marketingovej komunikácii. Praha : Grada Publishing, 2003. 236 s. ISBN 8024706466.
6. ANG, Soon - VAN DYNE, Linn. Notebook of cultural intelligence. New York : Routledge, 2015. 420 s. ISBN 978-0-7656-2262-4.
7. BENČÍKOVÁ, Dana. Cultural intelligence. Banská Bystrica: UMB, 2018. 187 s. ISBN 978-80-557-1507-0.
8. HARRIS, Phil - McGRATH, Conor. Political Marketing and Lobbying: A Neglected Perspective and Research Agenda. 1. vyd. Chester : Routledge, 2012. 163 s. ISBN 987-1-4589-7269.
9. KITA, Jaroslav. Nákup a predaj. Bratislava: Wolters Kluwer, 2016. 363 s. ISBN 80-88715-70-9.
10. KLUVER, Heike. Lobbying in the European Union. 2. vyd. Oxford : Oxford University Press, 2013. 278 s. ISBN 978-0-019-96574-5.
11. MIKEŠ, Jiří - VYSEKALOVÁ, Jitka. Image a firemná identita. Praha: Grada Publishing, 2009. 192 s. ISBN 978-80-247-2790-5.
12. SZARKOVÁ, Miroslava. Interkultúrna komunikácia v medzinárodných ekonomických vzťahoch. Učebný text k projektu: Iberské a Latinskoamerické štúdie 2003-3676/001-001-SO2 21CIEU. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2006. 124 s. ISBN 80-225-2258-9.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Úvod do manažérskej komunikácie. Teoretické východiská a charakteristika základných pojmov. Interná a externá komunikácia manažéra, ich špecifiká a obsah. Komunikačná schéma, ciele komunikácie. Predpoklady pre efektívnu manažérsku komunikáciu. 2. Interná manažérska komunikácia. Komunikácia ako aktívne riešenie problémov, ako otvorené poskytovanie informácií a ako spätná väzba. Komunikačné modely, rôzne prístupy k vymedzeniu podstaty komunikácie. Zásady efektívneho fungovania vysielateľa a prijímateľa, úloha spätnej väzby v komunikácii. 3. Transakčná analýza Erica Berneho. Štrukturálna analýza, identifikácia egostavov jednotlivca a ich úloha v komunikácii. Transakčná analýza, typy transakcií, doplnkový, krížový a skrytý prenos. Životné scenáre – dimenzie prístupu k sebe a iným ľuďom. Analýza hier. Funkcia a pozadie hier v transakčnej analýze. 4. Rastový model Virginie Satirovej a jeho aplikácia v riadení ľudí. Ingrediencie interakcie. Stresové komunikačné pozície. Zmierovanie, obviňovanie, poučovanie a rušenie ako individuálne coupingové stratégie. Úloha kongruencie v komunikácii manažéra. Nenásilná komunikácia. Mocenský vs. rešpektujúci vzťah. Zásady a proces nenásilnej komunikácie, empatická reakcia. 5. Persuázia v komunikácii manažéra. Definícia persuázie, jej etický rozmer. Úloha postojov v persuázii, postojová zmena a jej zdroje. Očkovacia teória. Princípy persuázie a ich aplikácia v manažmente. Neverbálna komunikácia a persuázia. 6. Koučovací prístup v riadení zamestnancov. Rozdiely koučovania a koučovacieho manažérskeho prístupu. Ciele a podstata koučovania. Vzťah koučovania, mentoringu, konzultovania a psychoterapie. Etika a profesionálne štandardy koučovania podľa ICF (etický kódex, princípy a predpoklady koučovania, kľúčové kompetencie kouča). Proces koučovania, základné fázy koučovacieho rozhovoru. Metódy koučovania (Inner game, model Grow, Solution focused, Ericksonovská metodológia). Základné koučovacie techniky a nástroje (škálovanie a otvorené otázky). 7. Aletrnatívne prístupy k riešeniu konfliktov. Mediácia v pracovnom prostredí a podmienky jej uplatnenia. Manažér v role mediátora, mediačné zručnosti. Zásady mediácie, proces a fázy mediácie mediácie, mediačná dohoda. 8. Externá manažérska komunikácia. Základné komunikačné väzby medzi podnikom, zákazníkmi a konkurenciou. Význam identity podniku pre jej riadenie a komunikáciu. Identita a imidž podniku, definícia imidžu organizácie, teórie imidž-determinantov. Metódy merania imidžu a proces modifikácie imidžu. Vzťah pojmov podniková identita, podnikový imidž, podnikový design, podniková kultúra a podniková komunikácia. Design manuál. 9. Marketingová komunikácia a jej špecifiká a ciele. Integrovaná marketingová komunikácia. Formulácia komunikačnej stratégie, jej rozpočet a hodnotenie efektívnosti. Sporné otázky komunikácie. Využitie nástrojov marketingovej komunikácie na upevňovanie podnikom preferovaných hodnôt a vzorcov správania zamestnancov. Komunikačné vzorce, ich charakteristika, kultúrna podmienenosť a používanie v marketingovej komunikácii podniku. 10. Komunikácia so zákazníkom. Kľúčová úloha zákazníka, jeho spoznávanie. Marketingový výskum ako komunikácia so zákazníkom. Stratégia marketingovej komunikácie. Komunikačný marketingový mix ako nástroj komunikácie so zákazníkom a jeho optimalizácia. Propagácia, reklama, podpora predaja, public relation, direct marketing, sponzoring. Elektronická marketingová komunikácia. Nové formy komunikácie. Prezentácia podniku na internete. Komunikačný mix na internete. 11. Komunikácia s médiami. Masovokomunikačné prostriedky, využívanie masmédií v komunikačnej politike podnikov. Lazarsfeldov dvojstupňový model komunikácie. Vyhodnocovanie komunikačného obsahu, obsahová analýza. Komunikácia s novinármi. 12. Komunikácia s verejnosťou. Integrovaná marketingová komunikácia vo verejnej správe. Komunikácia s občanmi. Požiadavky na informácie, úroveň informovanosti. Komunikačný audit. Lobing. Charakteristika lobingu. Rozdiely vo vnímaní lobingu v rôznom kultúrnom prostredí. Tvorba lobingových kontaktov. Lobingové kompetencie a lobingové zručnosti. Lobing v marketingovej komunikácii. Zákon o lobingu. 13. Trendy v marketingovej komunikácii. Product placement, guerillová komunikácia, mobilný marketing, virálny marketing, buzz marketing. Event marketing a sponzoring – špecifiká a perspektíva do budúcna. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Predpoklady pre efektívnu manažérsku komunikáciu. Osobnosť manažéra, prezentovanie hodnôt podniku v komunikácii. Komunikačné zručnosti a komunikačné kompetencie manažéra v komunikácii. Reputačný kapitál manažéra, jeho zložky a jeho využívanie v komunikácii. Interná a externá manažérska komunikácia. 2. Spätná väzba v komunikácii. Zásady poskytovania a prijímania spätnej väzby. Spätná väzba ako nástroj riadenia, spätná väzba medzi spolupracovníkmi, spätná väzba zo strany zákazníka. Nácvik práce so spätnou väzbou. 3. Transakčná analýza. Identifikácia egostavov jednotlivca (rodiť, dospelý dieťa), rozpoznávanie typov transakcií. Nácvik doplnkových, krížových a skrytých prenosov. Sebapoznávanie – test TA, analýza životného scenára. Prípadová štúdia – analýza manažérskej komunikácie s využitím transakčnej analýzy. 4. Využitie nenásilnej komunikácie v práci manažéra. Nácvik zásad a procesu nenásilnej komunikácie a empatickej reakcie. Pozorovanie bez hodnotenia, práca s opisom, rozpoznávanie a vyjadrovanie emócií v komunikácii. “Ja správa” v komunikácii manažéra. Empatická reakcia. 5. Uplatnenie koučovania a koučovacieho manažérskeho štýlu v manažmente. Čo je a čo nie je koučovanie. Aplikácia modelu GROW v koučovaní. Základné fázy koučovacieho rozhovoru. Stanovenie a formulovanie cieľa (individuálny a tímový). Základné koučovacie techniky a nástroje (škálovanie a otvorené otázky). Nácvik formulácie koučovacích otázok. Koleso rovnováhy a integrácia hodnôt, ich vplyv na angažovanosť zamestnanca. 6. Mediácia v manažmente. Nácvik mediačných zručností. Používanie neutrálneho jazyka, aktívne počúvanie, premena sťažností na neutrálne výroky. Simulácia riešenia konfliktu na pracovisku s využitím mediácie. 7. Maladaptívna komunikácia. Charakteristika maladaptívnej komunikácie a jej zdroje. Asertívna komunikácia a jej techniky ako protiklad manipulatívnej komunikácie. Druhy maladaptívnej komunikácie. 8. Marketingová komunikácia podniku. Základné a špecifické metódy používane v komunikácii marketingu. Kritériá výberu a aplikácia jednotlivých metód na identifikovanie marketingovo komunikačných potrieb podniku. 9. Teória spotrebiteľského správania ako základné východisko marketingovej komunikácie. Identifikovanie a charakteristika vzorcov spotrebiteľského správania v internom ako aj externom prostredí ako nositeľov marketingovej komunikácie podniku. 10. Imidž a značka podniku v marketingovej komunikácii. Imidžitvorné zložky reputačného kapitálu podniku a ich tvorba. Význam značky podniku, loga podniku v komunikácii v podniku. 11. Obchodné rokovanie a vyjednávanie a jeho miesto a úlohy v internej a externej marketingovej komunikácii podniku. Charakteristika jednotlivých etáp obchodného rokovania z hľadiska komunikácie. Rokovacie štýly uplatňované v komunikácii a v obchodnom rokovaní. Stratégie obchodného rokovania a ich komunikačné efekty. Hranice medzi obchodným vyjednávaním a vydieraním, zastrašovaním, zavádzaním, manipulovaním, zosmiešňovaním, podceňovaním a o statnými manipulatívnymi technikami využívanými v obchodnom vyjednávaní. 12. Základy protokolu a etikety v komunikácii. Morálka a etika v komunikácii v marketingu. Korupcia, klientelizmus, nepotizmus, protekcia, diskriminácia a iné morálke a etike odporujúce javy v komunikácii v marketingu. Nudge v marketingovej komunikácii. 13. Interkultúrnosť v marketingovej komunikácii. Kultúrne a interkultúrne vzorce správania a ich podstata. Kultúrne kompetencie a kultúrne zručnosti v interkultúrnej komunikácii v marketingu. Kultúrna inteligencia (CQ) ako základ komunikácie v marketingu v globálnom prostredí a interkultúrnom podnikovom prostredí.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % priebežná práca na zadaniach, 60 % kombinovaná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

130 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, vypracovanie zadaní 13 h, príprava na skúšku 39 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022