Metódy výskumu v manažmente

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Študent/ka absolvovaním predmetu získa vedomosti o procesoch, postupoch a metódach používaných v modernom manažérskom výskume, konkrétne o širokom spektre analytických metód, pomocou ktorých následne dokáže riešiť podnikové problémy rôzneho charakteru vyžadujúce analýzu dát.
• Vedomosť o praktických technikách, nástrojoch, procesoch akými môže manažment získať nové dáta a pomocou analýzy z nich vytvoriť prakticky použiteľné informácie a to z interného (podnikového) alebo externého prostredia.
Kompetentnosť:
Absolvovaním predmetu študent/tka získa nasledovné kompetentnosti:
• Dokáže vybraný podnikový problém transformovať na štruktúrovaný výskumný problém, ktorý je možné riešiť exaktnými analytickými metódami.
• Dokáže aplikovať širokú škálu konkrétnych štatistických metód a prakticky interpretovať a správnym spôsobom zapísať výsledky týchto štatistických metód a následne vytvoriť z nich fundovanú správu z výskumu s jednoznačnými podkladmi pre rozhodovací proces.
• Na základe výsledkov analýzy bude kompetentný navrhnúť dostupné riešenia problému, tieto vedieť obhájiť, diskutovať o prípadných alternatívach a vytvoriť praktické odporúčania, ktoré zvýšia vzhľad manažmentu do stanoveného problému.
• Vedieť získať zo sekundárnych interných (podnikových) a externých dát nové informácie s pridanou hodnotou a systematickou aplikáciou vytvárať nové znalosti, know-how, čím si podnik následne dokáže vytvoriť informačnú a znalostnú konkurenčnú výhodu.
• Dokáže fundovane posúdiť kvalitu najrôznejších zdrojov (manažérskych výskumných správ, odborných a vedeckých publikácií alebo databázových zdrojov) a to na základe kvality spracovania analýzy, opisu a štruktúry vzorky, spôsobu prezentácie výsledkov a kvality záverov z nich vytvorených.
Zručnosť:
• Navrhnúť a zrealizovať praktický manažérsky výskum na riešenie konkrétneho podnikového problému.
• Nainštalovať opensource štatistický softvér a pripraviť si súbor a dáta v požadovanej štruktúre na analýzu, následne vybrať správnu štatistickú metódu/test, ktorú je potrebné aplikovať na riešenie konkrétneho podnikového problému a potom byť schopný realizovať široké spektrum analytických metód, nastaviť ich konkrétne parametre a podmienky, porozumieť výsledkom, vedieť ich správne interpretovať a zapísať v štandardne uvádzanej forme.
• Hľadať, kriticky porovnávať, vyhodnocovať externé zdroje, získavať z nich informácie a ako následne tvoriť nové znalosti prakticky použiteľné pre manažment podniku.
• Získa kompetenciu vo vytváraní súhrnných výskumných správ, ktoré budú obsahovať návrhy riešení založených na nových informáciách vygenerovaných z procesu analýzy.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Aplikovaný a základný výskum v podnikovom manažmente, jeho charakteristiky a východiská.
2. Proces výskumu a výskumný cyklus.
3. Riešenie konkrétnych podnikových problémov pomocou špecifických výskumných dizajnov.
4. Meranie vo výskume.
5. Deskripcia a opisná analýza kvantitatívnych dát.
6. Porovnávanie skupín.
7. Porovnávanie skupín.
8. Meranie vzťahov medzi premennými (Pearsonovo r, Kendallovo tau).
9. Jednoduchá a viacnásobná regresná analýza.
10. Predpovedanie trendov.
11. Zber dát a charakter dát v kvantitatívnom a kvalitatívnom výskume a ich kvalita.
12. Kvalita merania a kvalita dát.
13. Sumárne interpretovanie a zapisovanie výsledkov, tvorba výskumných správ.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Predstavenie opensource štatistických softvérov: JAMOVI, JASP a PSPP.
2. Vkladanie dát a príprava súboru na analýzu.
3. Pravdepodobnosť výskytu javov a štatistická signifikancia.
4. Skúmanie a testovanie rozloženia dát, frekvenčná analýza, použitie histogramov.
5. Deskripcia a základná analýza kvantitatívnych dát.
6. Parametrické testy.
7. Neparamatrické testy.
8. Meranie vzťahov medzi premennými.
9. Jednoduchá lineárna regresná analýza a viacnásobná lineárna regresná analýza.
10. Počítanie trendov.
11. Praktické postupy zberu dát a charakter dát v kvantitatívnom a kvalitatívnom výskume a ich kvalita.
12. Analýza reliability meracích nástrojov Porovnanie metód Cronbachova alfa a McDonaldova omega pre celý dotazník a pre jednotlivé položky.
13. Praktické precvičovanie sumárneho interpretovania a zapisovania výsledkov, tvorba výskumných správ, prezentovanie výsledkov výskumu.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. ZIKMUND, William - CARR Jon - GRIFFIN Mitch. Business Research Methods. London : Cengage Learning, 2013. 696 s. ISBN 9781111826925.
2. SAUNDERS, Mark - LEWIS Philip - THORNHILL Adrian. Research Methods for Business Students. 4th Edition. London : Pearson Custom Publishing, 2011. 728 s. ISBN 978-0273750758.
3. GREENER, Sue. Business research methods. London : BookBoon, 2008. 110 s. ISBN 9788776814212.
4. THARENOU, Phyllis - DONOHUE Ross - COOPER Brian. Management research methods. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. 350 s. ISBN 978-0521694285.
5. FIELD, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London : Sage, 2013. 915 s. ISBN 978-9351500827.
Doplnková literatúra:
1. HANÁK, Róbert. Dátová analýza pre sociálne vedy. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2016. 148 s. ISBN 978-80-225-4345-3.
2. PERVEZ Ghauri - GRØNHAUG Kjell - STRANGE Roger. Research methods in business studies. Cambridge : Cambridge University Press, 2020. 300 s. ISBN 978-1108708241.
3. FIELD, Andy - HOLE Graham. How to design and report experiments. London : Sage, 2002. 384 s. ISBN 978-0761973836.
4. SOLLÁR, Tomáš - RITOMSKÝ, Alojz. Aplikácie štatistiky v sociálnom výskume. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa. 2002. 253 s. ISBN 80-8050-580-2.
5. HENDL, Jan. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2012. 736 s. ISBN 978-80-2620-200-4.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Aplikovaný a základný výskum v podnikovom manažmente, jeho charakteristiky a východiská. Aké typy problémov vyžadujú manažérsky výskum: identifikovanie problémov alebo príležitostí v podniku, následná analýza a posudzovanie problémov a príležitostí, hodnotenie možností riešenia, posúdenie minulých postupov a rozhodnutí, porovnanie stavu v podniku s okolím. 2. Proces výskumu a výskumný cyklus. Tvorba výskumného projektu. Zdroje informácií v odbornej a vedeckej literatúre. Získavanie a vyhľadávanie relevantných literárnych zdrojov, posudzovanie kvality literárnych zdrojov. Opis procesu transformácie hrubých dát na informácie a následne na znalosti. Etika vo výskume. 3. Riešenie konkrétnych podnikových problémov pomocou špecifických výskumných dizajnov. Základná klasifikácia výskumných dizajnov. Plán výskumu. Porovnanie dizajnov výskumu z metodického hľadiska (kvality výstupu, limitov a možných skreslení), ale aj časovej, prácnej a nákladovej náročnosti. Úvod do pravdepodobnosti výskytu javov a štatistická signifikancia. 4. Meranie vo výskume. Premenné a ich typy: nominálne, ordinálne, kardinálne (intervalové, pomerové). Kódovanie a vkladanie dát. Indexy a sumárne ukazovatele. Premenné a ich postavenie nástrojoch merania. Teoretické východiská analýzy. Vytváranie predpokladov, stanovovanie si hypotéz a ich testovanie. Predstavenie procesu tvorby hypotéz a ich overovania. 5. Deskripcia a opisná analýza kvantitatívnych dát. Ukazovatele centrálnej tendencie. Ukazovatele variability. Normalita rozloženia dát. Gaussova krivka. Prezentácia výsledkov v grafickej forme. Štandardne používané typy grafov pre konkrétne výsledky. Interval spoľahlivosti. 6. Porovnávanie skupín. Parametrické testy. Podmienky aplikácie. Kedy zvoliť parametrické a kedy neparametrické testy na porovnanie skupín. Možnosti overenia normality rozloženia dát. Robustnosť parametrických testov, náchylnosť na skreslenia. 7. Porovnávanie skupín. Neparametrické testy. Podmienky aplikácie. Overenie normality rozloženia dát. Robustnosť neparametrických testov. 8. Meranie vzťahov medzi premennými (Pearsonovo r, Kendallovo tau). Regresná analýza v porovnaní s koreláciou. 9. Jednoduchá a viacnásobná regresná analýza. Tvorba regresných modelov a posúdenie kvality regresného modelu. Koeficient determinácie. 10. Predpovedanie trendov. Kvantitatívne, založené časových radoch ako aj na regresných modeloch. Kvalitatívne techniky ako možné scenáre vývoja. Kreatívne techniky vychádzajúce z existujúcich dát a očakávaných trendov. 11. Zber dát a charakter dát v kvantitatívnom a kvalitatívnom výskume a ich kvalita. Primárne dáta a sekundárne, ich výhody a limity. Zdroje sekundárnych dát. Otázky v dotazníku a praktická aplikácia (otvorené, nútené odpovede, škály). 12. Kvalita merania a kvalita dát. Reliabilita, validita, objektivita, senzitivita vedeckého merania a konkrétnych meracích nástrojov. 13. Sumárne interpretovanie a zapisovanie výsledkov, tvorba výskumných správ. Etika v manažérskom výskume. Tvorba odporúčaní pre rozhodovanie. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Predstavenie opensource štatistických softvérov: JAMOVI, JASP a PSPP. Individuálna inštalácia pre rôzne operačné systémy. Práca zo súbormi, ukladanie, formát, typ súboru. Uloženie výsledkov, dát, grafov a výstupov do MS Wordu, Excelu. 2. Vkladanie dát a príprava súboru na analýzu. Import dát a ich formát, následné uloženie a správa dát. Kopírovanie, hľadanie, agregovanie, rozdeľovanie, váženie, radenie a usporadúvanie dát. Kódovanie a rekódovanie premenných. Výstupy analýzy a ich formát. 3. Pravdepodobnosť výskytu javov a štatistická signifikancia. Jej úroveň, najpoužívanejšie typy a ich interpretácia. Chyby v skúmaní a tvorení záverov a možnosti ako sa im vyhnúť. Chyba prvého rádu α, chyba druhého rádu β. Veľkosť efektu a dva spôsoby výpočtu. Intervaly pre výsledky, ich interpretácia a praktická použiteľnosť. 4. Skúmanie a testovanie rozloženia dát, frekvenčná analýza, použitie histogramov. Normalita rozloženia dát. Grafické zobrazenie normálnej, platykurtickej, leptokurtickej distribúcie dát. Kontingenčné a frekvenčné tabuľky, Chí kvadrát rozdelenie. 5. Deskripcia a základná analýza kvantitatívnych dát. Výpočty a interpretácie ukazovateľov. Ukazovatele centrálnej tendencie (priemer, modus, medián). Ukazovatele variability (rozptyl a štandardná smerodajná odchýlka). Vzťah k rozloženiu dát a vzťahy medzi nimi. 6. Parametrické testy. Dvojvýberový t – test nezávislých skupín. Párový t – test. Jednovýberový t - test Analýza rozptylu (ANOVA). Levenov test, normalita rozloženia dát. 7. Neparamatrické testy. Mann - Whitneyho test, Wilcoxonov test. Normalita rozloženia dát a jej testovanie pomocou Shapiro–Wilkovho testu, použitie Levenovho testu. 8. Meranie vzťahov medzi premennými. Korelácia (Pearsonovo r). Kendallovo tau B aj C. Počítanie vzájomných vzťahov pomocou: Pearsonovho korelačného koeficientu a Kendallovho Tau. Chí-kvadrát test. Vyčíslovanie a interpretovanie pomeru šancí (odds ratio). 9. Jednoduchá lineárna regresná analýza a viacnásobná lineárna regresná analýza. Rozdiel oproti korelácii. Postup tvorby a overovania regresných modelov. Interpretovanie výsledkov regresnej analýzy. 10. Počítanie trendov. Kvantitatívne, založené časových radoch ako aj na regresných modeloch. 11. Praktické postupy zberu dát a charakter dát v kvantitatívnom a kvalitatívnom výskume a ich kvalita. Používané spôsoby elektronického zberu dát. Výhody a limity. 12. Analýza reliability meracích nástrojov Porovnanie metód Cronbachova alfa a McDonaldova omega pre celý dotazník a pre jednotlivé položky. 13. Praktické precvičovanie sumárneho interpretovania a zapisovania výsledkov, tvorba výskumných správ, prezentovanie výsledkov výskumu. Vytváranie odporúčaní pre rozhodovanie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % priebežná písomná práca, 60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

156 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava na zápočtovú písomku 26 h, príprava na skúšku 52 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022