Obchodné rokovanie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vytvorenie nového originálneho interdisciplinárneho vzdelávacieho predmetu Obchodné rokovanie a jeho zaradenie a prevzatie do výučby na vysokých školách a na obchodných akadémiách v SR a ČR. Predmet bol vytvorený na základe dlhoročnej pedagogickej praxe pri príprave pracovníkov rezortu ZO na prácu v organizáciách zahraničného obchodu (v afiláciách a OZO v zahraničí) a na pôsobenie na obchodných oddeleniach zastupiteľských úradov ČSFR a SR v zahraničí. Štruktúra predmetu vychádza z dlhoročnej publikačnej aktivity (monografie vydané na Inštitúte zahraničného obchodu a vydavateľstvách ALFA, Familiaris, Ekonóm a články vo vedeckých a odborných časopisoch v SR a ČR) a overovania poznatkov na základe pripomienok odbornej praxe od r. 1976. Predmet slúžil ako východisko pri aj zavádzaní vzdelávacích predmetov v cudzojazyčnej výučbe na Ekonomickej univerzite v Bratislave (Obchodné rokovania v konkrétnom cudzom jazyku).
Vytvoriť predpoklady pre zvládnutie rokovaní v medzinárodnom obchode v ich zložitosti a rozmanitosti (medzinárodný obchod, diplomacia, medzinárodné ekonomické organizácie, firemná sféra, exekutíva).
- Pochopiť potrebu komplexne a interdisciplinárne zvládnuť zásady obchodného rokovania v rovine teoretickej ako aj praktickej podľa pravidiel uplatňovaných v medzinárodnom obchode.
- Zvládnuť súvislosti obchodného rokovania v cudzom kultúrnom prostredí s prihliadnutím na odlišnosti kultúr a predchádzať možným konfliktom.
- Osvojiť si zásady prípravy obchodného rokovania a prípravy komerčného pracovníka na obchodné rokovanie.
Vedomosti a porozumenie:
- Pochopiť a zvládnuť súvislosti pri uplatnení viacerých disciplín (psychológia, komunikácia, prezentácia, etika, etiketa, duševná hygiena, stratégia...) v príprave na obchodné rokovanie a pochopiť potrebu komplexného prístupu k negociačnému procesu.
- Nadobudnúť schopnosť vhodne vyberať a používať konštruktívne, účinné rokovacie a predajné techniky a tvorivo používať rôzne metódy ovplyvňovania obchodného partnera.
- Pochopiť odlišnosti kultúr (vyvarovať sa stereotypov, ktoré ovplyvňujú negatívne interkultúrne rokovania) a aplikovať ich vhodne pri rokovaní s partnerom z cudzieho kultúrneho prostredia (spôsob vnímania kultúrnych odlišností, ochrana pred kultúrnym šokom, rokovací štýl, interkultúrne modely negociácií).
Zručnosti, vlastnosti, atribúty:
- Osvojiť si profesionálne obchodnícke a manažérske zručnosti a byť schopný pôsobiť v manažérskych a obchodníckych pozíciách v zahraničí (vo firmách, medzinárodných ekonomických organizáciách a na diplomatických zastúpeniach).
- Zvládnuť kultivované vystupovanie a zohľadniť pri tom etické hľadiská a zásady etikety v obchode.
Kompetencie:
- Osvojiť si schopnosť zúčastniť sa a organizovať obchodné rokovanie nielen medzi dvomi partnermi ale aj schopnosť komunikovať a pôsobiť v rokovacích tímov.
- Zvládnuť proces sebahodnotenia a sebazdokonaľovania v záujme ďalšieho odborného a profesionálneho rastu.

Stručná osnova predmetu

Multidisciplinárny prístup k obchodnému rokovaniu, aplikácia psychológie, sociológie, komunikácie, odlišností kultúr a jeho vplyvu na obchodné rokovanie. Typológia obchodných rokovaní a jeho druhy. Obchodné rokovanie ako pracovný postup komerčného pracovníka.

Odporúčaná literatúra

Povinná:
KNAPIK, P. 2010. Obchodné rokovanie I. Bratislava: Ekonóm 2010. s. 444. ISBN 978-80-225-2992-1
KNAPIK, P. – ZORKÓCIOVÁ, O. 2006. Vplyv kultúrnych odlišností na obchod a rokovanie v medzinárodnom obchode. Bratislava: Ekonóm 2006. s 320, ISBN 80-225-2154-X
Odporúčaná:
GULLOVÁ, S. 2013. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol (3. vydání). Praha: Grada 2013. s. 336. ISBN 978-80-247-4418-6
LAPŠANSKÝ, L. 2012. Obchodné rokovania vo francúzskom jazyku. Bratislava: Ekonóm 2012. s. 107. ISBN 978-80-225-3483-3
KORDA, P. 2011. Zlatá pravidla obchodního vyjednávání (jak obhájit své ceny a marže a stát se mistrem ve vyjednávání). Praha: Grada 2011. s. 208. ISBN 978-80-247-3752-2
ONDRČKOVÁ, E. – GROSSMANNOVÁ, M. 2007. Obchodné rokovanie v nemčine a angličtine. Bratislava: Sprint 2007. s. 360 strán. ISBN 80-89085-67-9
VOZNIAKOVÁ, F. – SEDLÁČKOVÁ, N. 2009. Obchodní jednání v ruštině a ruské obchodní smlouvy. Praha: Nakladatelství IGS – Intergeoservis s.r.o. 2009. s. 201. ISBN 978-80-254-5255-0
WERTH, L. – THUM, Ch. 2007. Obchodní obědy a večeře (obchodní obědy, obchodní večeře, obchodní stolování, psychologie a gastronomie). Praha: ASPI 2007. s. 107. ISBN 80-7357-282-6
ZAMYKALOVÁ, M. 2003. Mezinárodní obchodní jednání. Praha: Professional Publishing 2003. s. 172. ISBN 80-86419-28-2
MAXA, M. 2013. Právo medzinárodných obchodných transakcií. C.H.Beck Bratislava 2013. s. 303. ISBN 978-80-89603-07-7
ROZEHNALOVÁ, N. 2010. Právo mezinárodního obchodu. Praha: Wolters Kluwer 2010, s. 552. ISBN 978-80-7357-562-5

Sylabus predmetu

-

Podmienky na absolvovanie predmetu

samostatná práca
iné (uveďte aké): scenár obchodného rokovania
kombinovaná skúška
Aktívna účasť na seminároch, zapájanie sa do diskusie (schopnosť vystupovať) a prezentovanie scenára obchodného rokovania 40 %
Záverečná písomná práca 60 %

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 08.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.01.2022

Dátum schválenia: 08.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.01.2022