Obchodné rokovanie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vytvorenie nového originálneho interdisciplinárneho vzdelávacieho predmetu Obchodné rokovanie a jeho zaradenie a prevzatie do výučby na vysokých školách a na obchodných akadémiách v SR a ČR. Predmet bol vytvorený na základe dlhoročnej pedagogickej praxe pri príprave pracovníkov rezortu ZO na prácu v organizáciách zahraničného obchodu (v afiláciách a OZO v zahraničí) a na pôsobenie na obchodných oddeleniach zastupiteľských úradov ČSFR a SR v zahraničí. Štruktúra predmetu vychádza z dlhoročnej publikačnej aktivity (monografie vydané na Inštitúte zahraničného obchodu a vydavateľstvách ALFA, Familiaris, Ekonóm a články vo vedeckých a odborných časopisoch v SR a ČR) a overovania poznatkov na základe pripomienok odbornej praxe od r. 1976. Predmet slúžil ako východisko pri aj zavádzaní vzdelávacích predmetov v cudzojazyčnej výučbe na Ekonomickej univerzite v Bratislave (Obchodné rokovania v konkrétnom cudzom jazyku).
Vytvoriť predpoklady pre zvládnutie rokovaní v medzinárodnom obchode v ich zložitosti a rozmanitosti (medzinárodný obchod, diplomacia, medzinárodné ekonomické organizácie, firemná sféra, exekutíva).
- Pochopiť potrebu komplexne a interdisciplinárne zvládnuť zásady obchodného rokovania v rovine teoretickej ako aj praktickej podľa pravidiel uplatňovaných v medzinárodnom obchode.
- Zvládnuť súvislosti obchodného rokovania v cudzom kultúrnom prostredí s prihliadnutím na odlišnosti kultúr a predchádzať možným konfliktom.
- Osvojiť si zásady prípravy obchodného rokovania a prípravy komerčného pracovníka na obchodné rokovanie.
Vedomosti a porozumenie:
- Pochopiť a zvládnuť súvislosti pri uplatnení viacerých disciplín (psychológia, komunikácia, prezentácia, etika, etiketa, duševná hygiena, stratégia...) v príprave na obchodné rokovanie a pochopiť potrebu komplexného prístupu k negociačnému procesu.
- Nadobudnúť schopnosť vhodne vyberať a používať konštruktívne, účinné rokovacie a predajné techniky a tvorivo používať rôzne metódy ovplyvňovania obchodného partnera.
- Pochopiť odlišnosti kultúr (vyvarovať sa stereotypov, ktoré ovplyvňujú negatívne interkultúrne rokovania) a aplikovať ich vhodne pri rokovaní s partnerom z cudzieho kultúrneho prostredia (spôsob vnímania kultúrnych odlišností, ochrana pred kultúrnym šokom, rokovací štýl, interkultúrne modely negociácií).
Zručnosti, vlastnosti, atribúty:
- Osvojiť si profesionálne obchodnícke a manažérske zručnosti a byť schopný pôsobiť v manažérskych a obchodníckych pozíciách v zahraničí (vo firmách, medzinárodných ekonomických organizáciách a na diplomatických zastúpeniach).
- Zvládnuť kultivované vystupovanie a zohľadniť pri tom etické hľadiská a zásady etikety v obchode.
Kompetencie:
- Osvojiť si schopnosť zúčastniť sa a organizovať obchodné rokovanie nielen medzi dvomi partnermi ale aj schopnosť komunikovať a pôsobiť v rokovacích tímov.
- Zvládnuť proces sebahodnotenia a sebazdokonaľovania v záujme ďalšieho odborného a profesionálneho rastu.

Stručná osnova predmetu

Multidisciplinárny prístup k obchodnému rokovaniu, aplikácia psychológie, sociológie, komunikácie, odlišností kultúr a jeho vplyvu na obchodné rokovanie. Typológia obchodných rokovaní a jeho druhy. Obchodné rokovanie ako pracovný postup komerčného pracovníka.

Odporúčaná literatúra

1. BABER, William W.; FLETCHER-CHEN, Chavi CY. Practical business negotiation. Routledge, 2020.
2. BARGIELA-CHIAPPINI, Francesca. Languages of Business: An International Perspective. Edinburgh University Press, 2020.
3. DAVIES, Melissa. The Practical Negotiation Handbook: A Five Step Approach to Lasting Partnerships. Kogan Page Publishers, 2021.
4. GOLDBERG, Stephen B., et al. Dispute resolution: Negotiation, mediation, arbitration, and other processes. Aspen Publishing, 2020.
5. NADER, Laura. Civilization and its negotiations. In: Understanding disputes. Routledge, 2020. p. 39-63.

Sylabus predmetu

-

Podmienky na absolvovanie predmetu

samostatná práca
iné (uveďte aké): scenár obchodného rokovania
kombinovaná skúška
Aktívna účasť na seminároch, zapájanie sa do diskusie (schopnosť vystupovať) a prezentovanie scenára obchodného rokovania 40 %
Záverečná písomná práca 60 %

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024