Tomáš Jacko, PhD.

Fakulta: Národohospodárska fakulta

Katedra: Katedra verejnej správy a regionálneho rozvoja

Pozícia: Lektor / Lecturer

Hyperlink na záznam osoby

ORCID iD

Vedecko-pedagogická charakteristika osoby

Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa

Odbor a program: Verejná správa / Public Administration, 2009, University of Manchester, Manchester Business School

Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa

Odbor a program: Európske štúdiá a politiky - Teória politiky / European Studies and Policies - Public Policy, 2013, Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied / Comenius University in Bratislava, Faculty of Social and Economic Sciences

Súčasné a predchádzajúce zamestnania

lektor (od okt. 2019), odborný asistent (do sep. 2019) / lecturer since Oct. 2019, Research Assistant until Sep. 2019
Ekonomická univerzita v Bratislave, Národohospodárska fakulta / University of Economics in Bratislava, Faculty of National Economy,
október 2013 - doteraz / October 2013 - now

protikorupčný špecialista / Anti-Corruption Specialist
Úrad pre verejné obstarávanie / Office for Public Procurement
feb. 2020 - doteraz / Feb. 2020 - now

Odborný expert / Research Assistant
Úrad splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rozvoj občianskej spoločnosti / The Office of the Plenipotentiary of the Slovak Government for the Development of the Civil Society
sep. 2017 - dec. 2019 / Sep. 2017 - Dec. 2019

Výskumný pracovník, študijný poradca / Researcher, Student Advisor
Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied / Comenius University in Bratislava, Faculty of Social and Economic Sciences
sep. 2013 - aug. 2015 / Sep. 2013 - Aug. 2015

Programový koordinátor / Programme Coordinator
Transparency International Slovensko
jan. 2010 - dec. 2012 / Jan. 2010 - Dec. 2012

Rozvoj pedagogických, odborných, jazykových, digitálnych a iných zručností

Train the Trainer - marketing
Americká obchodná komora / American Chamber of Commerce
2014

Train the Trainer - IT
Americká obchodná komora / / American Chamber of Commerce
2013

norma ISO 37001:2016 a 17021-9:2016
ACCIA Consulting
2017

Pedagogické vzdelávanie VŠ učiteľov / Pedagogical training for university teachers
Katedra pedagogiky Národohospodárskej fakulty EU v Bratislave / Department of Pedagogy, Faculty of National Economy, University of Economics in Bratislava
2017

Prehľad aktivít v rámci pedagogického pôsobenia na vysokej škole

Prehľad obhájených záverečných prác

Bakalárske (prvý stupeň): 17

Diplomové (druhý stupeň): 24

Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus: 1

Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

ŽÁRSKA, Elena - ČERNĚNKO, Tomáš - JACKO, Tomáš. Efektívnosť v miestnej samospráve [Efficiency in Local Government]. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2020. 65 s. VEGA 1/0705/18. ISBN 978-80-225-4789-5. Malíková, Ľ.; Jacko, T. (eds.): New Public Management a Slovensko: Podoby a aplikácia princípov. [New Public Management and Slovakia: Forms and Application of Principles] Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2013. ISBN 978-80-223-3515-7 Jacko, T.: „Performance Measurement and Performance-related Pay in Slovak Local Government,“ in: J. Nemec, M. S. de Vries (eds). Implementation of New Public Management Tools: Experiences from transition and emerging countries. Brusel: Bruylant. 2015, s. 251-266. ISBN 978-2-8027-4999-8. Jacko, T.; Malíková, Ľ.: „Public Administration Reform in Slovakia: Reviewing Previous Structures and Adopting a New Model“. Institut Universitaire Varenne (Collections de la Fondation Varenne): Kultura collection (Lextenso editions). 2016. p. 667-686. Jacko, T.: „Public Administration and Local Government Reform in Slovakia – An Unfinished Step Forward”, in Diana-Camelia Iancu (ed.), Local Reforms in Transition Democracies. Romania: Institutul European, 2013. s. 85-107. ISBN 978-973-611-935-4

Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

ŽÁRSKA, Elena - ČERNĚNKO, Tomáš - JACKO, Tomáš. Efektívnosť v miestnej samospráve [Efficiency in Local Government]. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2020. 65 s. VEGA 1/0705/18. ISBN 978-80-225-4789-5.

Jacko, T.; Klimovský, D.; Malíková, Ľ.: „Dilemma of Autonomy vs. Supervision in The Local Self-Government System in Slovakia“. In: Geis, Max-Emmanual; Guérard, Stéphane; Volmerange, Xavier, A Threat to Autonomy? Control and Supervision of Local and Regional Government Activities. Institut Universitaire Varenne. 2018, s. 131-146. ISBN 978-2-37032-152-7

Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

VEGA 1/0683/21 - Generačná výmena a zabezpečenie poskytovania verejných služieb a správy (spoluriešiteľ): Organizácie verejnej správy a verejného sektora sa čoraz častejšie stretávajú s problémom obsadenia voľných pracovných pozícií vhodnými kandidátmi. To sa prejavuje v nižšej kapacite úradov a teda predlžovaní lehôt vybavenia, menšieho množstva poskytovaných verejných služieb alebo ich nižšej kvalite. Z dlhodobého hľadiska to však môže viesť ku kolapsu časti verejnej správy alebo verejných služieb. Aktuálna debata v rámci danej problematiky sa na Slovensku sa venuje predovšetkým vplyvu miezd na záujem o prácu vo verejnom sektore. Cieľom predkladaného projektu je preskúmať tento problém z viacerých hľadísk vrátane nesúladu medzi ponúkanými pracovnými pozíciami a očakávaniami absolventov verejnej správy a príbuzných študijných odborov, analýzy relevantných politík a výhľadu do budúcnosti. / Generational exchange and provision of public services and administration (co-researcher): Public administration and public sector organizations are increasingly faced with the problem of filling suitable vacancies with suitable candidates. This is reflected in a lower capacity of offices and thus an extension of equipment deadlines, a smaller number of provided public services or their lower quality. In the long run, however, this may lead to the collapse of some public administrations or public services. The current debate in the given issue in Slovakia focuses mainly on the impact of wages on interest in working in the public sector. The aim of the presented project is to examine this problem from several points of view, including the discrepancy between the offered job positions and the expectations of public administration graduates and related fields of study, the analysis of relevant policies and the outlook for the future. "VEGA 1/0705/18 - Ekonomika spoločného výkonu kompetencií (spoluriešiteľ): Problémom spôsobeným fragmentáciou správy sa slovenská správna veda zaoberá už od polovice 1990-tych rokov. Od prvotných úvah o tom či a ako fragmentáciu prostredníctvom municipalizácie alebo amalgamizácie odstrániť, cez hľadanie optimálnej veľkosti municipalizovaných správnych jednotiek až k meraniu efektívnosti systému územnej samosprávy. Popri tejto debate sa však udialo množstvo zmien, ktoré nám umožňujú byť v hľadaní efektívneho a hospodárneho usporiadania verejnej správy viac odvážni. E-government umožnil poskytovať správne služby skoro nepretržite a robí správu ubiquitnou. Cieľom nášho projektu je na základe analýzy ekonomických aspektov súčasného usporiadania výkonu kompetencií samosprávou (či už priamo alebo prostredníctvom spoločných obecných úradov) navrhnúť kategórie kompetencií a súvisiacich ekonomických štandardov pre jednotlivé úrovne a priestorové jednotky správy. / Economics of joint exercise of competencies (co-researcher): The problem caused by the fragmentation of the administration has been dealt with by Slovak administrative science since the mid-1990s. years. From initial considerations about whether and how to fragment through municipalization or amalgamization eliminate, through the search for the optimal size of municipal administrative units to measure efficiency system of territorial self-government. In addition to this debate, however, a number of changes have taken place that allow us to be more courageous in the search for an efficient and economical organization of public administration. E-government enabled provide the right services almost continuously and makes the report ubiquitous. The aim of our project is based on the analysis of economic aspects of the current performance arrangement competences by the municipality (either directly or through joint municipal offices) categories of competencies and related economic standards for individual levels and spatial units news." "VEGA 1/0049/17 - Právne a ekonomické aspekty korupcie - príčiny, dôsledky, prevencia a ekonomická analýza právnej úpravy (spoluriešiteľ): Projekt má za cieľ analyzovať spoločenské, právne a ekonomické súvislosti korupčného správania v Slovenskej republike v širšom kontexte strednej Európy. Pri korupcii nejde o špecifikum slovenskej spoločnosti. S rovnakým problémom sa potýkajú aj iné štáty, ale aj mimoštátne organizácie, súkromné obchodné spoločnosti, a v neposlednom rade osobitne športové organizácie na národnej aj medzinárodnej úrovni. Cieľom projektu je analyzovať jednak predpoklady prispievajúce ku korupčnému správaniu, ekonomické dopady korupcie, ale tiež rôznorodé nástroje predchádzania tomuto druhu správania. Inovatívnym prvkom projektu je zameranie nielen na právne aspekty, ale aj na ekonomické a širšie spoločenské predpoklady a dopady korupcie, vrátane ekonomickej analýzy právnej úpravy korupcie. Novinkou je tiež zameranie nielen na verejnú správu, ale aj na korupciu v prostredí neštátnom, konkrétne v prostredí obchodných vzťahov a športu, kde je korupčné správanie v súčasnosti v centre pozornosti médií na celom svete. / Legal and economic aspects of corruption - causes, consequences, prevention and economic analysis of legislation (co-researcher): The project aims to analyze the social, legal and economic context of corrupt behavior in the Slovak Republic in the broader context of Central Europe. Corruption is not a specific feature of Slovak society. Other countries, but also non-governmental organizations, private companies and, last but not least, sports organizations at national and international level face the same problem. The aim of the project is to analyze the assumptions contributing to corrupt behavior, the economic impact of corruption, but also various tools to prevent this type of behavior. An innovative element of the project is the focus not only on legal aspects, but also on economic and broader societal assumptions and impacts of corruption, including economic analysis of corruption legislation. Another novelty is the focus not only on public administration, but also on corruption in the non-state environment, specifically in the environment of business relations and sports, where corrupt behavior is currently the focus of media attention around the world." APVV-15-0306 – Kooperatívne aktivity miestnych samospráv a meranie ich účinnosti a efektívnosti (spoluriešiteľ): V celoeurópskom kontexte došlo v posledných troch dekádach k mimoriadnemu posilneniu lokálnej (samo- )správy. To sa prejavilo okrem iného aj zvýšeným tlakom na účinnosť a efektívnosť jej výkonu. Zatiaľ čo v niektorých krajinách rozhodujúci aktéri pristúpili k implementácii územnej konsolidácie s cieľom zlepšiť výstupy lokálnej (samo-)správy, slovenská skúsenosť je odlišná. Relevantní aktéri boli proti akejkoľvek zlučovacej reforme, no lokálna samospráva bola aj napriek tomu posilnená prostredníctvom transferu kompetencií a fiškálnej decentralizácie. Tieto procesy viedli k zvýrazneniu očakávaní voči lokálnej samospráve a výsledkom jej pôsobenia. Kvôli pretrvávajúcej vysokej miere územnej fragmentovanosti na lokálnej úrovni však väčšina obcí bola schopná "prežiť" iba vďaka rôznych kooperatívnym formám rozvíjaným medzi obcami ako aj medzi obcami a inými subjektmi. Napriek tejto skutočnosti sú takéto kooperatívne formy nedostatočne prebádanou oblasťou a to isté platí aj vo vzťahu k ich účinnosti a efektívnosti. V tomto kontexte je možné vnímať význam tohto projektu. Medzi jeho základné ciele patrí: 1) zmapovanie existujúcich kooperatívnych foriem rozvíjaných na lokálnej úrovni, 2) spracovanie ich typológie, 3) príprava metodiky na meranie účinnosti a efektívnosti ich výkonu, a 4) formulácia odporúčaní o ich ďalšom rozvoji pre územnú samosprávu i pre zákonodarcu. / Cooperative activities of local governments and measuring their efficiency and effectiveness (co-researcher): In the pan-European context, local (self-) government has been extraordinarily strengthened in the last three decades. This was reflected, among other things, in increased pressure on the efficiency and effectiveness of its performance. While in some countries the key players have started to implement territorial consolidation in order to improve the outputs of local (self-) government, the Slovak experience is different. Relevant actors opposed any merger reform, but local government was nevertheless strengthened through the transfer of competencies and fiscal decentralization. These processes have led to an emphasis on expectations of local government and the results of its actions. However, due to the persistently high degree of territorial fragmentation at the local level, most municipalities were able to "survive" only due to the various cooperative forms developed between municipalities as well as between municipalities and other entities. Despite this fact, such cooperative forms are an insufficiently explored area and the same is true in relation to their effectiveness and efficiency. In this context, it is possible to perceive the importance of this project. Its basic goals include: 1) mapping of existing cooperative forms developed at the local level, 2) elaboration of their typology, 3) preparation of methodology for measuring the effectiveness and efficiency of their performance, and 4) formulation of recommendations on their further development for local governments and legislators. VEGA 1/0965/15 - Manažment výkonnosti v miestnej samospráve a jeho aplikácia vo vybraných obciach na Slovensku (spoluriešiteľ): Hlavným účelom projektu je priniesť vedecké výstupy na témy performance management (manažment výkonnosti), governance (spravovanie) a networks (siete), ktoré budú obsahovať nielen teoretické aspekty týchto fenoménov, ale prinesú aj príklady ich praktického využitia v podmienkach slovenských samospráv. Predkladaný projekt upúšťa od doteraz v slovenských podmienkach aplikovaného nepriameho prístupu. Ten spočíval na sledovaní „tvrdých“ ukazovateľov vychádzajúcich z prevádzkových údajov samospráv alebo štatistických dát. Hlavným prínosom projektu je preto jeho zameranie na spotrebiteľov a producentov týchto služieb, ktorých postoje sa budú skúmať formou terénneho výskumu. Ten bude prebiehať v 10 až 15 mestách SR. / Performance management in local government and its application in selected municipalities in Slovakia (co-researcher): The main purpose of the project is to bring scientific outputs on the topics of performance management, governance and networks, which will contain not only theoretical aspects of these phenomena, but they will also bring examples of their practical use in the conditions of Slovak self-governments. The presented project omits the indirect approach applied so far in Slovak conditions. It consisted of monitoring "hard" indicators based on operational data of local governments or statistical data. The main benefit of the project is therefore its focus on consumers and producers of these services, whose attitudes will be explored in the form of field research. It will take place in 10 to 15 towns in the Slovak Republic.

Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

VEGA 1/0683/21 - Generačná výmena a zabezpečenie poskytovania verejných služieb a správy (spoluriešiteľ): Organizácie verejnej správy a verejného sektora sa čoraz častejšie stretávajú s problémom obsadenia voľných pracovných pozícií vhodnými kandidátmi. To sa prejavuje v nižšej kapacite úradov a teda predlžovaní lehôt vybavenia, menšieho množstva poskytovaných verejných služieb alebo ich nižšej kvalite. Z dlhodobého hľadiska to však môže viesť ku kolapsu časti verejnej správy alebo verejných služieb. Aktuálna debata v rámci danej problematiky sa na Slovensku sa venuje predovšetkým vplyvu miezd na záujem o prácu vo verejnom sektore. Cieľom predkladaného projektu je preskúmať tento problém z viacerých hľadísk vrátane nesúladu medzi ponúkanými pracovnými pozíciami a očakávaniami absolventov verejnej správy a príbuzných študijných odborov, analýzy relevantných politík a výhľadu do budúcnosti. / Generational exchange and provision of public services and administration (co-researcher): Public administration and public sector organizations are increasingly faced with the problem of filling suitable vacancies with suitable candidates. This is reflected in a lower capacity of offices and thus an extension of equipment deadlines, a smaller number of provided public services or their lower quality. In the long run, however, this may lead to the collapse of some public administrations or public services. The current debate in the given issue in Slovakia focuses mainly on the impact of wages on interest in working in the public sector. The aim of the presented project is to examine this problem from several points of view, including the discrepancy between the offered job positions and the expectations of public administration graduates and related fields of study, the analysis of relevant policies and the outlook for the future. "VEGA 1/0705/18 - Ekonomika spoločného výkonu kompetencií (spoluriešiteľ): Problémom spôsobeným fragmentáciou správy sa slovenská správna veda zaoberá už od polovice 1990-tych rokov. Od prvotných úvah o tom či a ako fragmentáciu prostredníctvom municipalizácie alebo amalgamizácie odstrániť, cez hľadanie optimálnej veľkosti municipalizovaných správnych jednotiek až k meraniu efektívnosti systému územnej samosprávy. Popri tejto debate sa však udialo množstvo zmien, ktoré nám umožňujú byť v hľadaní efektívneho a hospodárneho usporiadania verejnej správy viac odvážni. E-government umožnil poskytovať správne služby skoro nepretržite a robí správu ubiquitnou. Cieľom nášho projektu je na základe analýzy ekonomických aspektov súčasného usporiadania výkonu kompetencií samosprávou (či už priamo alebo prostredníctvom spoločných obecných úradov) navrhnúť kategórie kompetencií a súvisiacich ekonomických štandardov pre jednotlivé úrovne a priestorové jednotky správy. / Economics of joint exercise of competencies (co-researcher): The problem caused by the fragmentation of the administration has been dealt with by Slovak administrative science since the mid-1990s. years. From initial considerations about whether and how to fragment through municipalization or amalgamization eliminate, through the search for the optimal size of municipal administrative units to measure efficiency system of territorial self-government. In addition to this debate, however, a number of changes have taken place that allow us to be more courageous in the search for an efficient and economical organization of public administration. E-government enabled provide the right services almost continuously and makes the report ubiquitous. The aim of our project is based on the analysis of economic aspects of the current performance arrangement competences by the municipality (either directly or through joint municipal offices) categories of competencies and related economic standards for individual levels and spatial units news." "VEGA 1/0049/17 - Právne a ekonomické aspekty korupcie - príčiny, dôsledky, prevencia a ekonomická analýza právnej úpravy (spoluriešiteľ): Projekt má za cieľ analyzovať spoločenské, právne a ekonomické súvislosti korupčného správania v Slovenskej republike v širšom kontexte strednej Európy. Pri korupcii nejde o špecifikum slovenskej spoločnosti. S rovnakým problémom sa potýkajú aj iné štáty, ale aj mimoštátne organizácie, súkromné obchodné spoločnosti, a v neposlednom rade osobitne športové organizácie na národnej aj medzinárodnej úrovni. Cieľom projektu je analyzovať jednak predpoklady prispievajúce ku korupčnému správaniu, ekonomické dopady korupcie, ale tiež rôznorodé nástroje predchádzania tomuto druhu správania. Inovatívnym prvkom projektu je zameranie nielen na právne aspekty, ale aj na ekonomické a širšie spoločenské predpoklady a dopady korupcie, vrátane ekonomickej analýzy právnej úpravy korupcie. Novinkou je tiež zameranie nielen na verejnú správu, ale aj na korupciu v prostredí neštátnom, konkrétne v prostredí obchodných vzťahov a športu, kde je korupčné správanie v súčasnosti v centre pozornosti médií na celom svete. / Legal and economic aspects of corruption - causes, consequences, prevention and economic analysis of legislation (co-researcher): The project aims to analyze the social, legal and economic context of corrupt behavior in the Slovak Republic in the broader context of Central Europe. Corruption is not a specific feature of Slovak society. Other countries, but also non-governmental organizations, private companies and, last but not least, sports organizations at national and international level face the same problem. The aim of the project is to analyze the assumptions contributing to corrupt behavior, the economic impact of corruption, but also various tools to prevent this type of behavior. An innovative element of the project is the focus not only on legal aspects, but also on economic and broader societal assumptions and impacts of corruption, including economic analysis of corruption legislation. Another novelty is the focus not only on public administration, but also on corruption in the non-state environment, specifically in the environment of business relations and sports, where corrupt behavior is currently the focus of media attention around the world." APVV-15-0306 – Kooperatívne aktivity miestnych samospráv a meranie ich účinnosti a efektívnosti (spoluriešiteľ): V celoeurópskom kontexte došlo v posledných troch dekádach k mimoriadnemu posilneniu lokálnej (samo- )správy. To sa prejavilo okrem iného aj zvýšeným tlakom na účinnosť a efektívnosť jej výkonu. Zatiaľ čo v niektorých krajinách rozhodujúci aktéri pristúpili k implementácii územnej konsolidácie s cieľom zlepšiť výstupy lokálnej (samo-)správy, slovenská skúsenosť je odlišná. Relevantní aktéri boli proti akejkoľvek zlučovacej reforme, no lokálna samospráva bola aj napriek tomu posilnená prostredníctvom transferu kompetencií a fiškálnej decentralizácie. Tieto procesy viedli k zvýrazneniu očakávaní voči lokálnej samospráve a výsledkom jej pôsobenia. Kvôli pretrvávajúcej vysokej miere územnej fragmentovanosti na lokálnej úrovni však väčšina obcí bola schopná "prežiť" iba vďaka rôznych kooperatívnym formám rozvíjaným medzi obcami ako aj medzi obcami a inými subjektmi. Napriek tejto skutočnosti sú takéto kooperatívne formy nedostatočne prebádanou oblasťou a to isté platí aj vo vzťahu k ich účinnosti a efektívnosti. V tomto kontexte je možné vnímať význam tohto projektu. Medzi jeho základné ciele patrí: 1) zmapovanie existujúcich kooperatívnych foriem rozvíjaných na lokálnej úrovni, 2) spracovanie ich typológie, 3) príprava metodiky na meranie účinnosti a efektívnosti ich výkonu, a 4) formulácia odporúčaní o ich ďalšom rozvoji pre územnú samosprávu i pre zákonodarcu. / Cooperative activities of local governments and measuring their efficiency and effectiveness (co-researcher): In the pan-European context, local (self-) government has been extraordinarily strengthened in the last three decades. This was reflected, among other things, in increased pressure on the efficiency and effectiveness of its performance. While in some countries the key players have started to implement territorial consolidation in order to improve the outputs of local (self-) government, the Slovak experience is different. Relevant actors opposed any merger reform, but local government was nevertheless strengthened through the transfer of competencies and fiscal decentralization. These processes have led to an emphasis on expectations of local government and the results of its actions. However, due to the persistently high degree of territorial fragmentation at the local level, most municipalities were able to "survive" only due to the various cooperative forms developed between municipalities as well as between municipalities and other entities. Despite this fact, such cooperative forms are an insufficiently explored area and the same is true in relation to their effectiveness and efficiency. In this context, it is possible to perceive the importance of this project. Its basic goals include: 1) mapping of existing cooperative forms developed at the local level, 2) elaboration of their typology, 3) preparation of methodology for measuring the effectiveness and efficiency of their performance, and 4) formulation of recommendations on their further development for local governments and legislators. VEGA 1/0965/15 - Manažment výkonnosti v miestnej samospráve a jeho aplikácia vo vybraných obciach na Slovensku (spoluriešiteľ): Hlavným účelom projektu je priniesť vedecké výstupy na témy performance management (manažment výkonnosti), governance (spravovanie) a networks (siete), ktoré budú obsahovať nielen teoretické aspekty týchto fenoménov, ale prinesú aj príklady ich praktického využitia v podmienkach slovenských samospráv. Predkladaný projekt upúšťa od doteraz v slovenských podmienkach aplikovaného nepriameho prístupu. Ten spočíval na sledovaní „tvrdých“ ukazovateľov vychádzajúcich z prevádzkových údajov samospráv alebo štatistických dát. Hlavným prínosom projektu je preto jeho zameranie na spotrebiteľov a producentov týchto služieb, ktorých postoje sa budú skúmať formou terénneho výskumu. Ten bude prebiehať v 10 až 15 mestách SR. / Performance management in local government and its application in selected municipalities in Slovakia (co-researcher): The main purpose of the project is to bring scientific outputs on the topics of performance management, governance and networks, which will contain not only theoretical aspects of these phenomena, but they will also bring examples of their practical use in the conditions of Slovak self-governments. The presented project omits the indirect approach applied so far in Slovak conditions. It consisted of monitoring "hard" indicators based on operational data of local governments or statistical data. The main benefit of the project is therefore its focus on consumers and producers of these services, whose attitudes will be explored in the form of field research. It will take place in 10 to 15 towns in the Slovak Republic.