Retail Management

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Cieľom predmetu je pripraviť študenta na zmeny vo vývojových trendoch v maloobchode, ktoré podstatným spôsobom reagujú na nové javy v ekonomike, na postupujúcu globalizáciu a zmeny v podnikateľských štruktúrach. Pozornosť pri výučbe predmetu sa sústreďuje, okrem teoretických poznatkov, najmä na konkrétne praktické príklady a ich využitie v praxi obchodnej firmy.
Vedomosti:
Študenti získavajú schopnosť porozumieť meniacim sa stratégiám riadenia obchodných firiem, dokážu aplikovať poznatky z riadenia obchodných firiem, ľudských zdrojov ako aj etické zásady správania sa podnikateľských subjektov do praxe.
Kompetentnosti:
Z nadobudnutých teoretických vedomostí sú študenti schopní systematizovať svoje znalosti z oblasti retail manažmentu vo väzbe k aktuálnym trendom a požiadavkám podnikateľskej praxe, ako aj kriticky analyzovať a zhodnotiť jednotlivé prvky riadenia obchodnej firmy. Kompetentnosti získané vo vyučovacom procese umožňujú tvorivo posudzovať základné súvislosti v riadení maloobchodných činností podnikateľských subjektov a rozhodovať na základe ich poznania. Cieľom je dosiahnuť vysoký stupeň samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí. Iniciatívne a zodpovedne pracovať ako súčasť pracovného tímu. Uplatnenie inovatívneho a tvorivého myslenia podporené odbornou prezentáciou výsledkov vlastného štúdia alebo praxe.
Zručnosti:
Študenti sú schopní integrovať jednotlivé špecifické atribúty retail manažmentu do komplexného celku a aplikovať získané vedomosti pri riešení praktických úloh. Rozvíjajú schopnosť systematicky vyhľadávať, analyzovať a spracovať potrebné informácie pre spracovanie semestrálneho zadania. Platforma riešenia prípadovej štúdie motivuje študenta na ďalšie samovzdelávanie s cieľom získania výhody. Požiadavka zabezpečenia počítačových miestností na semináre pre potreby spracovávania zadaní na hodine. Počas seminárov je vytvorený pre každého poslucháča priestor pre zdôvodnenie ním realizovanej postupnosti krokov, overuje sa správnosť pochopenia a riešenia problémov, pričom do diskusie sa zapájajú aj ostatní poslucháči. Priebeh hodiny riadi vyučujúci, ktorý reaguje na prípadnú kritickú odozvu ostatných poslucháčov a usmerňuje vecnú polemiku rozoberaného problému. Za aktivitu študentov, vecné pripomienky a postrehy udeľuje vyučujúci body, ktoré sa započítavajú do hodnotenia predmetu. Podporuje tým záujem a aktivitu poslucháčov. Počas seminárov a skúšky študent pri kolektívnych analýzach ako aj obhajobe svojich analýz a námetov rozvíja svoje komunikačné schopnosti a schopnosť kritického myslenia.

Stručná osnova predmetu

Prednášky:
1. Význam a funkcie obchodu
2. Odvetvie obchodu, obchodná firma, manažment obchodných firiem
3. Store retail – formáty maloobchodu
4. Obchodná logistika
5. Priestorová štruktúra maloobchodu
6. Metódy kvantifikácie územného plánovania
7. Plánovanie a organizovanie v obchodnej firme
8. Riadenia ľudských zdrojov v obchodnej firme
9. Vyžiadaná prednáška zástupcu vybranej obchodnej firmy
10. Riadenie pohybu tovaru v obchodnej firme
11. Tvorba ceny v obchodnej firme.
12. Kontrola, kontroling, rozhodovanie v obchodnej firme.
13. Manažment obchodnej prevádzky v obchodnej firme.
Semináre:
1. Úvodný seminár, oboznámenie sa s organizáciou práce na seminároch a s podmienkami priebežného a celkového hodnotenia. Úvod do problematiky - Význam, definícia a funkcia obchodu v ekonomike
2. Štatistická klasifikácia ekonomických činností SK NACE
3. Charakteristika maloobchodnej spoločnosti, kategorizácia maloobchodu vo vybranej lokalite z hľadiska foriem koncentrácie a spolupráce. Aplikácia na konkrétnu obchodnú prax.
4. Práca v teréne. Analýza nákupnej zóny a nákupných centier. Územné usporiadanie maloobchodu
5. Prezentácia výsledkov analýz z terénnych prác.
6. Riadenie a organizácia zložitých a nadväzujúcich procesov. Plánovanie metódou sieťovej analýzy.
7. Výpočet základných charakteristík a časov CPM, analýza plnenia plánov a princípov kontroly.
8. Zásoby v obchode, ich význam a klasifikácia. Stanovenie stavov zásob a ich optimalizácia.
9. Priebežný test.
10. Prípadová štúdia maloobchodnej spoločnosti. Požadované pracovné stretnutia s obchodnými zástupcami.
11. Prezentácia semestrálnych úloh.
12. Spotrebiteľské správanie.
13. Nekalé obchodné praktiky.

Odporúčaná literatúra

BERMAN, Barry - EVANS, Joel R. - CHATTERJEE, Patrali. Retail Management : A StrategicApproach. 13th Edition. Harlow : Pearson, 2018. 592 s. ISBN 978-1-292-21467-2.
WRICE, M. First steps in retail management. Macmillan education au, 2004, 385 s. ISBN:0732991625
FERNIE, J. - SPARKS, L. Logistics and retail management: Insights into current practice andtrends from leading experts. Kogan Page publishers, 2004, 240 p. ISBN: 0749440910
ZENTES, J.: Strategic Retail Management. Gabler Betriebswirt.-Vlg, 2016 ISBN:978-3-658-10183-1
PRABHU TL, ‎GURU M.: Retail Management: An Effective Management Strategy for RetailStore Managers. Nestfame Creations Pvt. Ltd., 2019.

Sylabus predmetu

Stručná osnova predmetu: Prednášky: 1. Význam a funkcie obchodu 2. Odvetvie obchodu, obchodná firma, manažment obchodných firiem 3. Store retail – formáty maloobchodu 4. Obchodná logistika 5. Priestorová štruktúra maloobchodu 6. Metódy kvantifikácie územného plánovania 7. Plánovanie a organizovanie v obchodnej firme 8. Riadenia ľudských zdrojov v obchodnej firme 9. Vyžiadaná prednáška zástupcu vybranej obchodnej firmy 10. Riadenie pohybu tovaru v obchodnej firme 11. Tvorba ceny v obchodnej firme. 12. Kontrola, kontroling, rozhodovanie v obchodnej firme 13. Manažment obchodnej prevádzky v obchodnej firme Semináre: Úvodný seminár, oboznámenie sa s organizáciou práce na seminároch a s podmienkami priebežného a celkového hodnotenia. Úvod do problematiky - Význam, vymedzenie a funkcie obchodu v ekonomike Štatistická klasifikácia ekonomických činností SK NACE Charakteristické rysy retailingovej firmy Typy maloobchodných prevádzok Obchodná logistika Územné usporiadanie retailu Metódy kvantifikácie územného plánovania Vedenie ľudí v obchodnej firme Priebežná písomka Vybrané rozhodnutie obchodnej firmy Prezentácia semestrálnych zadaní Spotrebiteľské správanie Nekalé obchodné praktiky

Podmienky na absolvovanie predmetu

Semináre – spolu 40%, z toho:
semestrálne zadanie 15%,
priebežná písomka –semestrálny test 15%,
aktivita na cvičeniach – 10%.
Skúška – 60%.

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 182 hodín
účasť na prednáškach - 26 hodín
účasť na aktívnych prednáškach - 26 hodín
účasť na cvičeniach - 26 hodín
spracovanie semestrálneho zadania – 26 hodín
príprava na priebežnú písomku – 26 hodín
príprava na skúšku - 52 hodín
Spolu: 182 hod.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 20.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 21.07.2022

Dátum schválenia: 20.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 21.07.2022