Udržateľný cestovný ruch (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
Predmet poskytuje študentovi vedomosti z problematiky udržateľnosti so špecifickými
charakteristikami a javmi v podmienkach cestovného ruchu v teoretickej aj v praktickej rovine.
Tieto vedomosti vytvoria komplexný pohľad na potrebu spolupráce jednotlivých aktérov pri riešení
spoločenských, kultúrnych, ekonomických a environmentálnych javov vo vzájomnej synergii.
Prípadové štúdie poskytnú najnovšie poznatky z aplikácie princípov udržateľnosti v cestovnom
ruchu.
Zručnosti:
Konkrétne príklady good practice vytvárajú základ pre nové zručnosti študenta v aplikácii princípov
udržateľnosti do manažmentu na úrovni destinácie alebo podniku. Štúdium dokumentácie v
anglickom jazyku determinuje rozvoj jazykových znalostí s aplikáciou odbornej terminológie.
Kompetencie:
Štúdium predmetu Udržateľný cestovný ruch v kombinácii s uvedenými podmieňujúcimi
predmetmi pripraví absolventa na pozíciu stredného alebo vrcholového manažmentu pre
manažovanie udržateľnosti v destinácii cestovného ruchu ( samosprávne orgány, oblastné a
krajské organizácie CR, združenia, nadácie) a udržateľnosti produktu cestovného ruchu, ktorý
sa premieta vo vybraných službách (ubytovacie zariadenia, stravovacie prevádzkové jednotky,
cestovné kancelárie, TIC)

Stručná osnova predmetu

Udržateľnosť v cestovnom ruchu v súlade so všeobecne nastavenými cieľmi OSN a UNWTO.
Udržateľný cestovný ruch v zmysle 3+1 pilierov a jeho aplikácia v praxi cestovného ruchu
destinácie a podnikov cestovného ruchu. Environmentálna zodpovednosť, EMS, certifikácia v
cestovnom ruchu. Spoločenská zodpovednosť v zmysle spolupráce jednotlivých aktérov. Kapacitná
únosnosť destinácie a udržateľnosť cestovného ruchu vo vzťahu ku miestnemu obyvateľstvu.

Odporúčaná literatúra

Basic literature:
1. Fennell, D.A., Cooper, Ch. 2020. Sustainable tourism: principles, contexts and practices. Channel View Publication, 504. p. ISBN-10 ‏ : ‎ 1845417666
Support literature:
1. Demkova, M., Sharma, S., Mishra, P.K., Dahal, D.R., Pachura, A., Herman, G.V., Kostilnikova, K., Kolesárová, J. & Matlovicova, K. 2022. Potential for Sustainable Development of Rural Communities by Community-Based Ecotourism. A Case Study of Rural Village Pastanga, Sikkim Himalaya, India. GeoJournal of Tourism and Geosites, 43(3), pp. 964-975.
2. Hall, C. M. 2021. Constructing sustainable tourism development: The 2030 agenda and the managerial ecology of sustainable tourism. In Activating Critical Thinking to Advance the Sustainable Development Goals in Tourism Systems (pp. 198-214). Routledge.
3. Kostilnikova, K., Matlovicova, K., Demkova, M., Mocak, P., Mishra, P.K., Bujdoso, Z., Matlovic, R., Zawilinska, B. 2022. Slow Travel in Tourism - an Outline of Conceptual Frameworks: Potential and Limits in the Context of Post-Pandemic Recovery, GeoJournal of Tourism and Geosites, 42(2spl), pp. 751–758.
4. Matlovičová, K.; Kolesárová, J.; Demková, M.; Kostilníková, K.; Mocák, P.; Pachura, P.; Payne, M. 2022. Stimulating Poverty Alleviation by Developing Tourism in Marginalised Roma Communities: A Case Study of the Central Spiš Region (Slovakia). Land 2022, 11, 1689.

Sylabus predmetu

1. Udržateľný rozvoj cestovného ruchu v destinácii. 3+2 piliere udržateľného rozvoja v cestovnom ruchu. Konkrétne príklady spoločenskej zodpovednosti na úrovni štátnej správy a samosprávy, podnikateľského sektoru, konkrétnych podnikov CR, neziskového sektoru (nadácie, združenia) 2. Udržateľný CR v zmysle 17 cieľov „Sustainable development goals“ OSN a UNWTO. Odporúčania UNWTO pre aktérov: medzinárodné organizácie, verejný sektor, podniky, akadémiu, donorov, cestujúcich. Zavádzanie vybraných cieľov do praxe na trhu cestovného ruchu v zmysle prezentácie a debaty na ostatných zasadnutia UNWTO. Kritické pohľady na nastavenie SDG v praxi. 3. Aktívny a pasívny prístup ku udržateľnému cestovnému ruchu. UNWTO 2020: zodpovedný, udržateľný a všeobecne akceptovateľný cestovný ruch. 4. Cestovný ruch a nové myslenie s cieľom optimalizovať potreby a očakávanie nových zákazníkov (účastníkov CR) v symbióze potrebami miestneho obyvateľstva alebo kapacitnej únosnosti destinácie. „Over tourism“. 5. Algoritmus správania sa domáceho obyvateľstva v podmienkach rozvoja cestovného ruchu a zvýšeného počtu návštevníkov v danej lokalite. Konkrétne príklady a možnosti preventívneho riešenia negatívnych dôsledkov. Prípadové štúdie konkrétnych problémových lokalít a riešení v zahraničí a v SR 6. Globálne riziká a ich vplyv na udržateľnosť cestovného ruchu z (technologické, spoločenské a geopolitické, environmentálne, ekonomické). Vybrané riziká a ich pôsobenie v cestovom ruchu s výrazným vplyvom na udržateľnosť. Prípadová štúdia konkrétneho rizika v podmienkach ponuky produktu cestovného ruchu vo vybranej destinácii. 7. Environmentálna zodpovednosť jednotlivých aktérov v CR vo vzťahu ku ochrane prírody a krajiny. Vzájomné prepojenie spoločenskej zodpovednosti štátu, samosprávy a spoločenskej zodpovednosti podnikov CR z aspektu ochrany prírody a krajiny v SR. 8. Environmentálna zodpovednosť podnikov cestovného ruchu. Aplikácia environmentálneho manažmentu kvality EMAS. 9. Vyhodnotenie environmentálnej zodpovednosti v praxi podnikov cestovného ruchu. Certifikácia kvality z aspektu životného prostredia na základe konkrétnych prípadových štúdií. (Blue flag, Green Gloe, Green Key, Travel Green Awards a pod. ) 10. Spoločenská zodpovednosť podnikov CR vo vzťahu ku zamestnancom. Zdravotná, výživová a kariérna spoločenská starostlivosť. Ekonomické aspekty spoločenskej zodpovednosti podnikov CR. prípadová štúdia vybranej globálnej (medzinárodnej ) spoločnosti v cestovnom ruchu a porovnanie s prístupom vo vybranej lokálnej spoločnosti. 11. Spoločenská zodpovednosť vybraných aktérov s dôrazom na štátne inštitúcie, samosprávu a verejný sektor neziskových organizácií pri ochrane kultúrneho dedičstva v SR. 12. Tradície ako spoločenský fenomén v ponuke cestovného ruchu. Systém tradícií a ich kreatívna aplikácia. Tradície a ich interpretácia. Prístupy a možnosti interpretácie tradícií v cestovnom ruchu. 13. Prípadová štúdia konkrétneho produktu tradície z aspektu spoločenského kultúrneho a ekonomického významu vo vzťahu ku miestnemu obyvateľstvu. variantné modelovanie interpretácie konkrétnej tradície ako produktu cestovného ruchu vo vzťahu ku potenciálnemu dopytu.

Podmienky na absolvovanie predmetu

10 % priebežná písomná práca;
15% aktivita na seminároch
15 % semestrálna práca;
10% prieskum, podklady pre semestrálnu prácu
50 % písomná skúška;

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 156 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 26 hodín
Primárny prieskum, podklady pre semestrálny projekt 15 hodín
Príprava na skúšku: 37 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

english

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 06.03.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 06.03.2024