Biznis služby
- Kredity: 7
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 2
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Cieľom výučby predmetu je získať poznatky, vedomosti, kompetentnosti a zručnosti v oblasti využívania biznis služieb ako poznatkovo-intenzívnych služieb.
Vedomosti
Študenti získavajú nové poznatky a vedomosti o biznis službách, ktoré disemináciou svojej poznatkovej produkcie do podnikových procesov zvyšujú konkurencieschopnosť najmä malých a stredných podnikov a v rámci nich podnikov cestovného ruchu. Získajú vedomosti o charakteristikách, výhodách a nevýhodách využívania biznis služieb. Pri zisťovaní dopytu podnikov po biznis službách narábajú so štatistickými databázami, naučia sa porozumieť vývojovým trendom vo využívaní týchto služieb, prehlbuje sa im analytické a kritické myslenie.
Zručnosti
Získané vedomosti a zručnosti reflektujú profil stredného manažéra/podnikateľa v službách a v cestovnom ruchu, v súvislosti s potrebou analytického a syntetického myslenia pri riešení úloh vo firme, ako aj pri riešení projektov a uplatňovaní nových trendov a výziev. Tímová práca pri tvorbe prípadových štúdií vytvára kompetentnosti študenta na kooperatívnu prácu v kolektíve.
Kompetentnosti
Študent po ukončení výučby predmetu bude disponovať zručnosťami vo vyhľadávaní dát v štatistických databázach, výsledky bude vedieť správne interpretovať a analyzovať. Bude sa vedieť orientovať v ponuke a výbere biznis služieb pre svoje podnikanie, v podporných nástrojoch pre podnikanie.
Stručná osnova predmetu
Predmet poskytuje poznatky o službách, produkcia ktorých vstupuje do hodnotových reťazcov podnikov cestovného ruchu a tiež iných predovšetkým malých a stredných podnikov. Biznis služby preberajú podporné funkcie podnikov, sú úzko špecializované s vysokou poznatkovou intenzitou a s vysokou kvalitou. Malé a stredné podniky tieto podporné činnosti vyčleňujú zo svojho podnikania a sústreďujú sa na jadro svojej činnosti. Jedná sa predovšetkým o poradenské služby účtovné, právne, služby auditu, personálne poradenstvo, poradenstvo v riadení, informačné a počítačové služby, reklamné služby, ale aj o technické služby ako technické testovanie, architektonické služby a tiež o služby vedy a výskumu.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
BENEŠOVÁ, Dana at al. Analýza trendov v cestovnom ruchu a súvisiacich službách. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2021. 140 s. ISBN 978-80-7556-090-2.
Odporúčaná literatúra:
BENEŠOVÁ, Dana – KUBIČKOVÁ, Viera – HUŠEK, Miroslav. Impact of ICT in service enterprises on their economic performance. In: Central and Eastern Europe in the changing business environment : proceedings of 16th international joint conference : may 27, 2016, Prague, Czech Republic and Bratislava, Slovakia. Prague : Oeconomica Publishing House, University of Economics, Prague, 2016. s. 20-33. ISBN 978-80-245-2145-9. - ISSN 2453-6113.
BENEŠOVÁ, Dana – KUBIČKOVÁ, Viera – PRVÁKOVÁ Miroslava. Open Innovation Model in the Knowledge Intensive Business Services in the Slovak Republic. In: Entrepreneurship and Sustainability Issues: Peer-reviewed Scientific Journal. Vilnius : The General Jonas Žemaitis Military Academy of Lithuania, 2020, roč. 8, č. 2, s. 1340-1358. ISSN 2345-0282.
BENEŠOVÁ, Dana at al. Innovation Activities of Gazelles in Business Services as a Factor of Sustainable Growth in the Slovak Republic. In: Entrepreneurship and Sustainability Issues Peer-reviewed Scientific Journal. Vilnius : The General Jonas Žemaitis Military Academy of Lithuania, 2018, roč. 5, č. 3, s. 652-466. ISSN 2345-0282.
KUBIČKOVÁ, Viera – ČUKANOVÁ, Miroslava – BENEŠOVÁ, Dana. The Impact of Socio -Technological Changes on Service. In: New Trends in the Economic Systems Management in the Context of Modern Global Challenges : Collective Monograph, 2020. s.59 – 81. ISBN 978-954-8590-85-3.
Sylabus predmetu
1. Vymedzenie a povaha biznis služieb, charakteristika poznatkovo-intenzívnych služieb, klasifikácia a charakteristické črty biznis služieb; 2. Dôvody presadzovania biznis služieb v praxi ako intermediálnych služieb, vysvetľujúce faktory rozvoja a význam biznis služieb pre podniky; 3. Zastúpenie a váha biznis služieb v ekonomike Slovenska a EÚ, postavenie biznis služieb v historickom profile a v trajektórii podnikania; 4. Úloha a funkcie biznis služieb v ekonomike, prenikanie inovačných podnetov difúziou produkcie biznis služieb do podnikovej praxe, úloha biznis služieb v regionálnej politike; 5. Analýza trhu biznis služieb, dopyt podnikov po produkcii biznis služieb, profil trhu biznis služieb, aspekty budovania jednotného trhu služieb. 6. Internacionalizácia biznis služieb, formy, spôsoby, faktory a črty internacionalizácie biznis služieb, prínosy a riziká internacionalizácie biznis služieb; 7. Stratégie a politiky podpory biznis služieb, ciele a nástroje, podpora spoločných služieb pre podnikateľov a inovačných aktivít v podnikoch; 8. Konkurenčné stratégie biznis služieb, rozhodovací proces využívaný podnikmi pri rozhodnutí o nákupe produkcie biznis služieb, etika a kvalita produkcie biznis služieb; 9. Poradenstvo pri využívaní a zavádzaní počítačových a informačných služieb do podnikových procesov, služby programovania, dopyt podnikov po počítačových a informačných službách; 10. Sprostredkovateľské a poradenské činnosti v oblasti nehnuteľností, subjekty na trhu nehnuteľností, charakteristické črty trhu nehnuteľností, priebeh a realizácia transakcie s nakladaním nehnuteľnosti; 11. Poradenstvo a súvisiace služby využívané podnikmi, infraštruktúra poradenských služieb, profesionálna a komerčná stránka poradenstva, dopyt podnikov po poradenských službách, poradenský proces, etika služieb poradenstva; 12. Služby reklamy a prieskumu trhu a verejnej mienky, subjekty na trhu reklamy a prieskumu trhu, formy reklamy, etika pri poskytovaní služieb reklamy a prieskumu trhu, dopyt podnikov po službách reklamy; 13. Služby prenájmu a lízingu využívané podnikmi, druhy lízingu, výhody a nevýhody plynúce z využívania lízingu a prenájmu, právne pozadie lízingu.
Podmienky na absolvovanie predmetu
Samostatná práca, tímová práca pri vypracovaní prípadových štúdií, písomná skúška
Semináre 40% z toho
Aktivita na seminároch 15%
Vypracovanie a prezentácia
semestrálneho projektu 25%
Záverečná písomná skúška 60%
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové pracovné zaťaženie: 182 hodín z toho
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Vypracovanie prípadových štúdií v tímoch na seminároch: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 32 hodín
Príprava na skúšku: 46 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský jazyk, anglický jazyk, český jazyk
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024