Manažment medzinárodného podnikania

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné vedomosti:
- pochopenie prehlbujúcej sa internacionalizácie a globalizácie podnikateľského prostredia a jeho vplyvu na rozhodovanie a manažment medzinárodných firiem,
- porozumenie základných komponentov úspechu firiem v medzinárodnom prostredí v prepojení stratégia-business model-organizácia-manažment-inovácie-zodpovedný leadership,
- prehľad o metódach výskumu používaných v danej oblasti.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- schopnosť uplatňovať získané vedomosti a využívať best practices získaných z predmetu
na posúdenie, prípadne riešenie manažérskych problémov v medzinárodnom prostredí,
- schopnosť posúdiť a zvoliť vhodné manažérske nástroje pri výbere zahraničného trhu, metódy vstupu naň, reakcie na jeho kultúrne zvláštnosti, nastolení vhodného prostredia pre inovácie vo firme, vedení ľudí v medzinárodnom prostredí a zodpovednom správaní sa voči spotrebiteľom, zamestnancom a životnému prostrediu,
- výber vhodnej výskumnej metódy pre seminárnu prácu a jej adekvátna prezentácia.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- kritické a analytické myslenie pri výbere zahraničných trhov, metód vstupu na ne a manažovaní firemných operácií a ľudských zdrojov v medzinárodnom prostredí,
- syntetické myslenie (syntéza vedomostí, správne použitie adekvátnych metód a nástrojov) vedúce
ku krokom podmieňujúcim úspech firmy v medzinárodnom prostredí,
- kreatívne myslenie a tímová práca, schopnosť vytvoriť koncept seminárnej práce s dôslednou analýzou a interpretáciou best practices vybranej medzinárodne pôsobiacej firmy
- diskusia, správna a vecná argumentácia, prezentácia výsledkov vlastného výskumu v rámci seminárnej práce a jeho obhajoba v diskusii s vyučujúcim a s kolegami vo vlastnej študijnej skupine.

Stručná osnova predmetu

Manažment medzinárodného podnikania v 21.storočí a jeho špecifiká. Inštitucionálne a kultúrne prostredie medzinárodného podnikania, jeho hodnotenie a implikácie. Vzájomné súvislosti stratégií, manažmentu, organizácie, biznis modelov a inovácií pri podnikaní v zahraničí. Medzinárodný manažment ľudských zdrojov, zodpovedný leadership, diverzita a kreativita ako dôležité faktory medzinárodného podnikania. Malé a stredné firmy v medzinárodnom podnikaní, skúsenosti a lekcie z internacionalizácie slovenských firiem.

Odporúčaná literatúra

Knihy:
1. FERENČÍKOVÁ, Soňa – ZORKÓCIOVÁ, Otília – PÁSZTOROVÁ, Janka –DRIENIKOVÁ, Kristína – GRACHOVÁ, Dagmar – HORTON, Soňa – KRAJČÍK, Daniel. Manažment medzinárodného podnikania. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2022. 336 s. ISBN 978-80-225-4960-8.
2. LASSERRE, Philippe. Global Strategic Management. UK: Bloomsbury Academic, 2022. ISBN 9781350932968.
Články:
1. ANDERSEN et al. (FERENČÍKOVÁ, Soňa). Careers in Context: An International Study of Career Goals As Mesostructure between Societies' Career-Related Human Potential and Proactive Career Behaviour. In Human Resource Management Journal. - Chichester : Wiley-Blackwell. ISSN 1748-8583, 2020, vol. 30, no. 3, pp. 365-391 online. 
2. DELLO RUSSO, Silvia et al. (FERENČÍKOVÁ, Soňa.)  Still Feeling Employable With Growing Age? Exploring the Moderating Effects of Developmental HR Practices and Country-Level Unemployment Rates in the Age - Employability Relationship. In International Journal of Human Resource Management. - London: Taylor & Francis. ISSN 1466-4399, 2020, vol. 31, no. 9, pp. [1-42] online. 
3. SCHUH, Arnold. Investment Attractiveness of Central and Eastern Europe for Western Multinational Firms in the Post-COVID-19 Era. COVID – 19 and International Business – Change of Era. Edited by Marinov, M., Marinova, S. Routledge 2021, pp. 339 – 348.

Sylabus predmetu

1. Manažment medzinárodného podnikania v období digitalizácie a robotizácie. 2. Inštitucionálny kontext medzinárodného podnikania, podnikateľské prostredie a jeho evaluácia. 3. Kultúra a implicitné faktory v medzinárodnom podnikaní, manažérske implikácie. 4. Manažment foriem vstupu na zahraničné trhy z pohľadu nákladov a rizík. 5. Business modely, stratégia, manažment, organizácia a ich vzájomné medzinárodné súvislosti. 6. Manažment inovácií v medzinárodných firmách: interné komponenty, modely a stratégie. 7. Manažment inovácií v medzinárodných firmách: externé komponenty a otvorené inovácie. 8. Riadenie ľudských zdrojov v medzinárodných firmách a jeho súčasti. 9. Leadership, diverzita a kreativita v medzinárodných firmách: aktuálne výzvy a problémy. 10. Štýly leadershipu a ich aplikabilita v medzinárodnom prostredí. 11. Etické, sociálne, environmentálne aspekty a ich riadenie v medzinárodných firmách. 12. Malé a stredné podniky ako multinacionálne firmy: príležitosti a bariéry. 13. Internacionalizácia slovenských firiem: trendy, problémy a perspektívy.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % aktívna účasť v rámci seminárov
20 % seminárna práca a jej prezentácia
60 % záverečná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 6 kreditov x 26 h = 156 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Príprava seminárnej práce: 26 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 52 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 29.02.2024

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 29.02.2024