Category management

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti: porozumieť problematike category manažmentu, jeho významu, podstate a princípom, vývoju, porozumieť problematike aplikovania obchodno-marketingových princípov a rozdielom v ich implementácii.
Zručnosti: schopnosť verifikovať a zhodnotiť využitie teoretických prístupov category manažmentu pri činnosti podnikateľských subjektov; schopnosť aplikovať, kriticky vyhodnotiť situáciu pri riadení sortimentu predajne, navrhnúť riešenia problémov taktickej a strategickej úrovne.
Kompetencie: schopnosť pracovať s informáciami – vyhľadávať ich, selektovať, samostatne analyzovať a syntetizovať s orientáciou schopnosť samostatne aplikovať princípy a funkcie obchodnej činnosti v rámci category manažmentu.

Stručná osnova predmetu

Úvod do problematiky riadenia tovarových skupín (category managmenet). Vzťah nákup-category manažment-dodávateľský reťazec. Charakteristika nákupného správania kupujúceho (shopper) v predajni. Rozmiestňovanie tovarových kategórií v predajni podľa nákupných zvykov kupujúceho. Metodológia použitia riadenia tovarových skupín a príprava predajne. Definovanie kategórie a jej úloha. Hodnotenie kategórie a jej stratégia. Spôsoby riadenia sortimentu. Zavedenie pilotného návrhu rozmiestnenia kategórie v predajni a jeho hodnotenie. Dizajn a tvorba nákupnej atmosféry predajne. Finančné a výkonnostné kritéria hodnotenia kategórie. Identifikácia jednotlivých tovarových kategórií v predajni. Riadenie vzťahov so zákazníkom predajne.

Odporúčaná literatúra

1. Orgonáš J. – Korytinová, K. Category management. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2023. 184 s. ISBN 978-80-225-5073-4.
2. O´Brien, J. Category Management in Purchasing. London: Kogan Page Ltd.. 520 s. ISBN 978-0749-4826-19.
3. Weele v. A. Procurement and Supply Chain Management. Hampshire: Cengage Learning EMEA, 2022. 8. vydanie. 420 s. ISBN 978-1473779112.

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky riadenia tovarových skupín (category managmenet). Základné pojmy. Riadenie priestoru predajne. Merchandising a category manažment. Zostavovanie tovarových skupín a tvorba klastrov. 2. Vzťah nákup-category manažment-dodávateľský reťazec. Štruktúra, funkcia a stratégia nákupu. Dodávateľský reťazec. 3. Charakteristika nákupného správania kupujúceho (shopper) v predajni. Sociálno-ekonomické prostredie kupujúceho. Trendy nákupného správania. Nový spotrebiteľ. Prispôsobovanie produktov potrebám kupujúcich. 4. Rozmiestňovanie tovarových kategórií v predajni podľa nákupných zvykov kupujúceho. Dôležitosť a tendencie skúmania spotrebiteľa. Kategória ako riešenie nákupného problému kupujúceho. Posilňovanie vernosti kupujúceho prostredníctvom vytvorených kategórií k predajni. Dôležitosť plánu rozmiestnenia pre predajňu. 5. Metodológia použitia riadenia tovarových skupín a príprava predajne. Definovanie tovarových kategórií. Segmentácia kategórií. Plánovanie rozhodovania o organizácii predajne. 6. Definovanie kategórie a jej úloha. Ako vybrať úlohu kategórie? Zmena úlohy kategórie. 7. Hodnotenie kategórie a jej stratégia. Analýza vývoja predaja kategórie. Testy v predajni. Typy stratégií kategórie. 8. Spôsoby riadenia sortimentu. Sortiment. Podpora predaja. Cena. Merchandising. Reorganizácia sortimentu. 9. Zavedenie pilotného návrhu rozmiestnenia kategórie v predajni a jeho hodnotenie. Tvorba štruktúry kategórie s cieľom zdynamizovať umiestňovanie kategórií. Základy fyzického umiestňovania tovaru. Trasovanie kupujúceho po predajni. Stanovenie pozície a pridelenie miesta na regály. 10. Dizajn a tvorba nákupnej atmosféry predajne. Základy dizajnu. Dizajn predajne. Interakcia medzi dizajnom klasickej predajne a web dizajnom. 11. Finančné a výkonnostné kritéria hodnotenia kategórie. Ukazovatele rentability a zisku predajne, predajnej plochy a kategórie. 12. Identifikácia jednotlivých tovarových kategórií v predajni. Potreby kupujúceho, obsah a definícia kategórie. Stratégia a imidž kategórie. Plán rozmiestnenia na regály. 13. Riadenie vzťahov so zákazníkom predajne. Noví konkurenti a verný zákazník. Spokojnosť a nespokojnosť zákazníka. Základy vernosti. Riadenie, stratégie a techniky posilňovania vernosti.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežné semestrálne hodnotenie
20 % semestrálna práca
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 208 hodín
Účasť na prednáškach: 24 hodín
Účasť na seminároch: 0 hodín
Príprava na semináre: 0 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 39 hodín
Príprava literárnej rešerše: 19 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 66 hodín
Príprava na skúšku: 60 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum poslednej zmeny: 29.02.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.02.2024