Distribučný manažment

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o význame rozhodovania v distribúcii a logistike, o podstate a hlavných úlohách distribučného manažmentu a jeho väzbe na ostatné procesy marketingového manažmentu. Oboznámia sa so základnými oblasťami rozhodovania a jednotlivými typmi rozhodnutí na akvizičnej aj logistickej úrovni distribučného systému. Získajú prehľad o formalizácii rozhodovacieho procesu, jeho algoritmizácii a uplatňovaní základných rozhodovacích kritérií pri výbere najvhodnejších alternatív pre realizáciu rozhodnutí. Nadobudnú vedomosti o rozhodovaní v sortimentnej politike, predajnej politike maloobchodu, v lokalizačnej politike maloobchodu, o základných metódach územnej analýzy maloobchodu, o kritériách hodnotenia distribučných kanálov a distribučných orgánov v týchto kanáloch, o inštitucionalizácii manažmentu konfliktov, ako aj o hlavných sociálnych a partnerských vzťahoch a ich prejavoch v distribučných systémoch.
Absolventi predmetu budú vedieť pripraviť a následne realizovať potrebné rozhodnutia v oblasti akvizičného a logistického distribučného systému, budú vedieť zhodnotiť hlavné faktory vplývajúce na realizáciu týchto rozhodnutí, využívať výsledky marketingových analýz, plánov a stratégií a tieto transformovať do vhodných rozhodnutí. Budú rozumieť významu distribučného kontrolingu v procese hodnotenia účinnosti prijatých rozhodnutí a ich efektivity. Porozumejú komplexným marketingovým a technicko-technologickým systémom na hodnotenie výkonnosti distribučného systému ako celku.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia uplatniť sa na manažérskych pozíciách predovšetkým výrobných a obchodných podnikov, pri riešení úloh distribučného manažmentu. Nájdu uplatnenie ako manažéri v rôznych organizačných konceptoch distribučného manažmentu – ako manažéri distribučných kanálov, manažéri produktov alebo manažéri zákazníkov. Dokážu riešiť problémy strategického aj operatívneho charakteru pri územnej analýze maloobchodu a výbere vhodného miesta umiestnenia maloobchodu. Nadobudnú profesijnú flexibilitu a osvoja si systematický, inovačný a proaktívny prístup k rôznym situáciám, ich hodnoteniu a riešeniu.

Stručná osnova predmetu

Podstata a úlohy distribučného manažmentu. Oblasti rozhodovania o distribučnej politike. Rozhodovanie o akvizičnom a o logistickom distribučnom systéme. Situačná analýza v distribúcii, distribučné ciele a stratégie, organizácia distribučného systému. Outsourcing v distribúcii a logistike. Distribučný systém ako ekonomický a sociálny systém. Distribučný kontroling.

Odporúčaná literatúra

1. DAŇO, Ferdinand – DRÁBIK, Peter – REHÁK, Róbert – VERNEROVÁ, Dominika. Distribúcia (Distribúcia v marketingu, Distribučný manažment). Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2022. 328 s. ISBN 978-80-225-4962-2.
2. GWYNNE, Richards. Warehouse Management: The Definitive Guide to Improving Efficiency and Minimizing Costs in the Modern Warehouse, 4th Edition. London: Kogan Page, 2021. 536 p. ISBN 978-1789668407.
3. CHRISTOPHER, Martin. Logistics and Supply Chain Management, 6th Edition. FT Publishing International, 2023. 360 p. ISBN 978-1292416182.
4. MANGAN, John – LALWANI, Chandra, CALATAYUD, Agustina. Global Logistics and Supply Chain Management 4th Edition. Wiley, 2020. 336 p. ISBN 978-1119702993
5. RUSHTON, Alan – CROUCHER, Phil – BAKER, Peter. The Handbook of Logistics and Distribution Management: Understanding the Supply Chain, 7th Edition, Kindle Edition. London: Kogan Page, 2022. 824 p. ISBN 978-1398602045.

Sylabus predmetu

1. Teoretické východiská distribučného manažmentu. Podstata, význam, osobitosti a úlohy distribučného manažmentu. Organizačné koncepcie distribučného manažmentu. 2. Distribúcia v marketingovom mixe – vzájomné súvislosti. 3. Prvky a oblasti rozhodovania o distribučnej politike. Základný model teórie rozhodovania v distribučných rozhodnutiach. 4. Situačná analýza v distribúcii, jej úlohy a metódy. 5. Distribučné ciele, distribučné stratégie a distribučný dizajn. 6. Rozhodovanie o výbere podnikovej forme sprostredkovateľov, rozhodovanie o predajnej politike. 7. Rozhodovanie o výbere lokality. 8. Rozhodovanie o sortimentnej politike, sortimentné stratégie, manažment kategórií. 9. Rozhodovanie o logistike. Distribučné a logistické centrá a ich úlohy. 10. Moderné prístupy v distribučnom manažmente (ECR, outsourcing, SCM, ...). 11. Distribučný systém ako ekonomický a sociálny systém, kritériá hodnotenia distribučných systémov. 12. Sociálne a partnerské vzťahy v distribúcii, konflikty a moc v distribučných systémoch. 13. Distribučný kontroling, funkcie, proces distribučného kontrolingu.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % - semestrálny projekt
80 % - písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celková študijná záťaž: 208 hodín
Účasť na konzultáciách: 24 hodín
Samoštúdium: 60 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 54 hodín
Príprava na skúšku: 70 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum poslednej zmeny: 29.02.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.02.2024