Manažment kvality v medzinárodných firmách

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti
Študenti získavajú absolvovaním predmetu poznatky o podstate, význame a historickom vývoji kvality; v nadväznosti na to o konceptoch, modeloch a nástrojoch riadenia kvality v medzinárodných spoločnostiach; o vzájomnej súvislosti medzi manažérstvom kvality a medzinárodnými normami ISO; o uplatnení vybraných štandardov manažérstva kvality na príklade konkrétneho odvetvia, napr. automobilového priemyslu.
Zručnosti
Absolvovaním predmetu študenti nadobudnú zručnosti súvisiace s procesom uplatnenia jednotlivých systémov riadenia kvality, nástrojov a techník manažérstva kvality v medzinárodných firmách. Na základe získaných poznatkov budú schopní identifikovať problémy a chyby pri zvyšovaní kvality v daných podnikoch a vypracovať návrhy, ako možno obchodné procesy plánovať a realizovať stratégie riadenia kvality s cieľom získať a udržať si konkurenčnú výhodu v súčasných globálnych obchodných vzťahoch, pripadne transformáciou požiadaviek zákazníkov do parametrov produktu (ako základu zvyšovania kvality ponúkaných produktov a služieb)
Kompetencie
Absolvovaním predmetu študenti nadobudnú schopnosť tvorivo, kriticky a samostatne riešiť problémy súvisiace s kvalitou produktov, fungovaním systémov manažérstva kvality, vyvíjať a iniciatívnosť návrhy na vylepšenie kvality produktov, tímovo spolupracovať.

Stručná osnova predmetu

Predmet sa zaoberá problematikou riadenia kvality v medzinárodných spoločnostiach - podstatou a významom kvality samotnej; kvalitatívnymi štandardmi/ normami; rôznorodými konceptmi, modelmi a nástrojmi manažérstva kvality a v neposlednom rade kultúrnymi bariérami pri riadení kvality v medzinárodnom obchode.

Odporúčaná literatúra

1. Bruhn, M. (2023). Quality Management for Services. Berlin: Springer.
2. Jarossová, M. A. (2023). Manažment kvality. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM.
3. Kapsdorferová, Z., Švikruhová, P. (2020). Manažment kvality (Vydanie druhé prepracované a doplnené). Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre.
4. Kounis., L. (2018). Quality Management. SystemsSelective Presentation of Case-studies Showcasing Its Evolution. Intechopen
5. Markulik, Š., Turisová, R., & Vrabeľová, A. (2022). Manažérstvo kvality. Willcom, s.r.o.
6. Maleyeff., J. Quality Service Management. (2022). Taylor & Francis Ltd.
7. Parson., S. (2022). Quality Management for Organizational Excellence. Clanrye International.
8. Tricker, R. 2019. Quality Management Systems. A Practical Guide to Standards Implementation. United Kingdom: Taylor & Francis Ltd.
9. Sartor, M., Orzes, G. 2019. Quality Management: Tools, Methods, and Standards. United Kingdom: Emerald Publishing.
10. Šatanová, A., Mokrišová, V. (2020). Manažérstvo kvality. Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia v Prešove.

Sylabus predmetu

1. Podstata kvality, jej dôležitosť. Vývoj kvality. Kvalita 4.0. 2. Manažment kvality v medzinárodných spoločnostiach. 3. Kultúrne bariéry v riadení zahraničných dcérskych spoločností nadnárodných spoločností. 4. Koncepty riadenia kvality – TQM, Six Sigma. Modely kvality (EFQM, CAF a iné). 5. Ekonomické aspekty managementu kvality – náklady na kvalitu. 6. Systém manažérstva kvality podľa medzinárodnej normy ISO 9001. Zásady riadenia kvality. Procesný prístup. 7. Systém manažérstva environmentu podľa medzinárodnej normy ISO 14001 a schéma Spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit (EMAS). 8. Štandardy manažérstva kvality v automobilovom priemysle a v dodávateľskom reťazci. 9. Audit systémov riadenia podľa medzinárodných noriem ISO. 10. Sedem starých nástrojov riadenia kvality – Frekvenčný diagram, Histogram, Regulačný diagram, Ishikawa diagram, Pareto diagram, Vývojový diagram, Korelačný diagram. 11. Sedem nových nástrojov riadenia kvality – Afinitný diagram, Relačný diagram, Stromový diagram. 12. Prípadová štúdia s použitím vybraných starých a nových nástrojov riadenia kvality. 13. Dom kvality - transformácia požiadaviek zákazníka do parametrov produktu. QFD - Quality Function Deployment. Kano Model.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % prezentácia semestrálnej práce;
60 % písomná skúška;

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 23.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023

Dátum schválenia: 23.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023