Vodcovstvo (v anglickom jazyku)
- Kredity: 5
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 2
- Fakulta podnikového manažmentu
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosť:
• Komplexný pohľad na vodcovstvo, jeho premeny v minulosti a súčasnosti ako aj výzvy do budúcnosti. Získanie detailného prehľadu o jednotlivých konceptoch a prístupoch k vodcovstvu, ako aj vytvorenie vedomostnej bázy o vybraných kľúčových oblastiach vodcovstva ako je mužský a ženský pohľad na vedenie ľudí, dôležitosť emocionálnej a kultúrnej inteligencie, vodcovstvo v kríze a extrémnych podmienkach či vplyv kultúry na vedenie ľudí.
Kompetentnosť:
• efektívne využívať podstatné informácie z oblasti vodcovstva, porozumenie jednotlivým koncepciám a prístupom k vedeniu ľudí
• kriticky zhodnotiť vplyv, dopad a efekty vodcovstva v každodennej praxi na výkon, stabilitu, spokojnosť a produktivitu tímov ako aj jednotlivca
• charakterizovať pojmy spojené s vodcovstvom a porozumieť podstate vybraných okruhov vodcovstva ako sú emocionálna inteligencia, vodcovstvo in extremis, transformačné vodcovstvo či etické vodcovstvo
• navrhnúť riešenia a obhájiť závery alebo odporúčania na riešené témy týkajúce kľúčových oblastí efektívneho vodcovstva v praxi
• porozumieť celospoločenskému a podnikovému významu vodcovstva
Zručnosť:
• interpretovať špecifiká vedenia ľudí vo vzťahu k situácií, správaniu sa, osobnosti lídra, charakteristike podriadených a úloh
• získať zručnosť seba-zhodnotenia a sebareflexie vo vybraných oblastiach vodcovstva
• uplatňovanie kritického myslenia v prípade riešenia úloh spojených s prípadovými štúdiami a seminárnymi úlohami
• rozvíjanie kultúrnej inteligencie prostredníctvom prehĺbenia poznania v oblasti práce v multikultúrnych tímoch a vplyve kultúry na vedenie ľudí
• posilňovanie vlastnej úrovne emocionálnej inteligencie, ktorá sa javí ako zručnosť budúcnosti
Stručná osnova predmetu
Tematické vymedzenie prednášok:
1. Úvod do vodcovstva
2. Prístup k vodcovstvu zameraný na vlastnosti
3. Prístup k vodcovstvu zameraný na zručností
4. Prístup k vodcovstvu zameraný na správanie
5. Situačný prístup k vodcovstvu
6. Teórie vedenia ľudí: cesta
7. Transformačné a charizmatické vodcovstvo
8. Vedenie tímov
9. Vodcovstvo a emocionálna inteligencia
10. Vodcovstvo a kultúra
11. Mužský a ženský pohľad na vodcovstvo
12. Etické teórie vodcovstva
13. Vodcovstvo in extremis
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do vodcovstva
2. Prístup k vodcovstvu zameraný na vlastnosti
3. Prístup k vodcovstvu zameraný na zručnosti
4. Prístup k vodcovstvu zameraný na správanie
5. Situačný prístup k vodcovstvu
6. Teória vedenia ľudí cesta
7. Transformačné a charizmatické vodcovstvo
8. Vedenie tímov
9. Vodcovstvo a emocionálna inteligencia
10. Vodcovstvo a kultúra
11. Mužský a ženský pohľad na vodcovstvo
12. Etické teórie vodcovstva
13. Vodcovstvo in extremis
Odporúčaná literatúra
Základná literartúra:
1. NORTHOUSE, Peter G. Leadership. Theory and Practice. Seventh Edition. New York : SAGE Publication, 2016. 520 s. ISBN 9781506311166.
2. YUKL, Gary. Leadership in Organizations, Upper Saddle River : Pearson – Prentice Hall, 2010. 528 s. ISBN 978-0-132-77186-3.
3. GOLEMAN Daniel. What makes a leader? In Harvard Business Review. January 2004 (pdf. Article)
4. EAGLY Alice – CARLI, Linda. Women and the Labyrinth of Leadership. In Harvard Business Review. September 2007 (pdf. Article)
Doplnková literatúra:
1. AVEY, James. B. - WERNSING, Tara. S. - PALANASKI, Michael. E. 2012. Exploring the process of ethical leadership: The mediating role of employee voice and psychological ownership. In Journal of Business Ethics. 2012, č. 107, s. 21–34. ISSN 1573-0697.
2. ROWE, Glen. W. – GUERRERO, Laura. Cases in Leadership. New York : SAGE publication, 2010. s. 440. ISBN 978-1412980197.
3. GOLEMAN, Daniel. Emocionálna inteligencia. Bratislava : Citadella, 2017. 432 s. ISBN 978-80-8281-086-1.
4. SANDBERG, Sheryl. Lean in. Women, work and the will to lead. 1 edition. Wien : Knopf, 2013. 240 s. ISBN 978-0385349949.
5. LIVERMORE, D. Leading with cultural intelligence. The real secret to success. Second edition. New York : AMACOM, 2015. 272 s. ISBN 978-0814449172.
6. KATZ, Robert L. Skills of an Effective Administrator. Online: https://hbr.org/1974/09/skills-of-an-effective-administrator
7. WONG, Jehn-Yih - LEE, Wen-Hwa. Leadership through Service: An Exploratory Study of the Leadership Styles of Tour Leaders. In Tourism Management, č. 33, s. 1112-1121. ISSN 0261-5177.
8. Hofstede cultural dimensions: Webpage: https://www.hofstede-insights.com/
Sylabus predmetu
Tematické vymedzenie prednášok: 1. Úvod do vodcovstva – definície a vývoj vodcovstva a pohľadov na vedenie ľudí. Prienik a rozpor vodcovstva a manažmentu: funkcie manažmentu a vodcovstva. Základné prístupy, teórie a úrovne vodcovstva. Úrovne konceptualizácie procesov vodcovstva. Čo robí efektívny vodca? 2. Prístup k vodcovstvu zameraný na vlastnosti – teoretické východiská vodcovských vlastností cez prístupy v minulosti a súčasnosti. Osobitosti a charakteristiky mužov a žien pri vedení ľudí. Komparácia vodcovských charakteristík. Sumarizácia štúdií o vodcovských vlastnostiach. Prínosy a kritika prístupu zameraného na vlastností vodcu. 3. Prístup k vodcovstvu zameraný na zručností – teoretická východiská vodcovských zručností, prístupy a modely vodcovských zručností (Katzov model zručností, Mumfordov kompetenčný model). Štruktúru vodcovských zručností z pohľadu aktuálnych štúdií. Klasifikácia a prehľady zručností z pohľadu realizovaných výskumov. 4. Prístup k vodcovstvu zameraný na správanie – teoretické východiská prístupu zameraného na správanie vodcu (the Ohio State University, the University of Michigan Studie, manažérska mriežka), klasické štýly vedenia a ich uplatňovanie v praxi, Likertové štýly vedenia. 5. Situačný prístup k vodcovstvu – definícia a teoretické vymedzenie situačného prístup k vedeniu ľudí, vplyv pracovanej situácie na voľbu štýlu vedenie ľudí. Model premenného správania a Fiedlerov kontingenčný model, model Hersey a Blanchard. Vplyv externého prostredia a konkrétnej situácie na vodcovstvo v pohľadu súčasných štúdií. 6. Teórie vedenia ľudí: cesta – cieľa a LMX teória – definícia a podstata teórie „cesta – cieľ“, štruktúru a zložky teórie cesta – cieľ, znaky a praktické využitie teórie v praxi, prínosy a kritika teórie. Podstata a definícia teórie Leader – member exchange, podstata dyadického vzťahu, fungovanie modelu LMX v práci (in-group, out-group), využitie v praxi. Vytváranie procesu vodcovstva v zmysle LMX teórie. 7. Transformačné a charizmatické vodcovstvo – transakčné verzus transformačné vodcovstvo. Faktory transakčného vodcovstva. Nástroje transformačného vodcovstva. Príklad transformačného vodcu – Rudy Giuliani. Charizma a charizmatické vodcovstvo. Definícia charizmy. Ego verzus charizma (temná stránka charizmy). Porovnanie transformačného a charizmatického leadershipu. Výhody a nevýhody oboch prístupov. 8. Vedenie tímov – Hillovej model tímového vodcovstva, Tradičné verzus zdieľané tímové vodcovstvo. Interné, na úlohu orientované vodcovské opatrenie – zamerané na schopnosť vykonať prácu. Interné, vzťahovo orientované vodcovské opatrenia zamerané na zlepšenie interpersonálnej zručnosti členov tímu a vzťahy vo vnútri tímu. Externé vodcovské opatrenie – potrebné pre udržanie tímu a jeho ochrany pred externým prostredím. Tímová efektívnosť. 9. Vodcovstvo a emocionálna inteligencia – rozvoj a súčasná koncepcia emocionálnej inteligencie, definícia emocionálnej inteligencie, štruktúra emocionálnej inteligencie, porovnanie EQ a IQ, merania a možnosti rozvíjania a budovania EQ, pohľad D. Golemana na EI, dôležitosť a význam emocionálnej inteligencie na pracovisku, aktuálne štúdie ako dôkazy dôležitosti a významnosti EI v riadení a manažmente. 10. Vodcovstvo a kultúra - základné aspekty kultúry a kultúrnych odlišností, budovanie kultúrnej a interkultúrnej kompetencie, , interkultúrne rozdiely podľa Lewisa a Hofstedeho, vedenie multikultúrnych tímov (etnocentrizmus, stereotypy, predsudky, diskriminácia). Kultúrna inteligencia ako kľúčová zručnosť súčasných vodcov, štruktúra kultúrnej inteligencie, rozvoj a budovanie CQ. Dôležitosť CQ v rámci efektívneho vodcovstva. 11. Mužský a ženský pohľad na vodcovstvo – vodcovské štýly mužov a žien, kľúčové oblasti rozdielov pri uplatňovaní mužského a ženského vodcovstva, prehľad štýlov vedenia využívaných mužmi a ženami. Postavenie žien vo vedení a manažmentu v súčasnosti, labyrint vodcovstva a jeho aspekty, fenomén skleneného stropu a skleného útesu. Situácia na Slovensku a vo svete (bariéry a prekážky, motivácia, uplatňované nástroje z pohľadu podnikov a národnej ekonomiky na podporu žien vo vedení). 12. Etické teórie vodcovstva – slúžiace, spirituálne a autentické vodcovstvo. Faktory rastúceho záujmu o etické teórie vodcovstva, Servant (slúžiace) vodcovstvo – základná charakteristika a znaky, Spiritual (duchovné) vodcovstvo - základná charakteristika a znaky, Authentic (autentické) vodcovstvo - základná charakteristika a znaky. Definícia pokory. Význam etických teórií vodcovstva pre podnik. 13. Vodcovstvo in extremis - vodcovstvo v extrémnych situáciách. Definícia extrémnej situácie. Prístup zobrazujúci správanie sa vodcu a nasledovníka v rámci špecifickej skupiny kontextov. Porovnanie krízového vodcovstva a vodcovstva in extremis. Kľúčové charakteristiky in extremis vodcov - kompetencia, dôvera a lojalita. Motivácia nebezpečnou situáciou. Kontinuálne učenie sa počas extrémnej situácie. Zdieľanie rizika, vzájomná lojalita. In extremis vodca v podnikaní. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do vodcovstva – študenti získajú povedomie o základoch vodcovstva a postate vodcovstva, opíšu vlastnú definíciu vodcovstva, riešia prípadové štúdie o efektívnych vodcoch zo slovenského a medzinárodného prostredia. Definujú základné znaky vodcovstva podľa subjektívneho zvažovania. Uplatňovanie kritického myslenia: hľadanie odpovede na otázku: Kto je to efektívny vodca? 2. Prístup k vodcovstvu zameraný na vlastnosti – študenti riešia prípadové štúdie zamerané na identifikáciu kľúčových vlastností vodcu: prípadová štúdia: Výber kandidáta na pozíciu generálneho manažér, prípadová štúdia: Michal Truban, prípadová štúdia: Sandrino rozhodnutie. 3. Prístup k vodcovstvu zameraný na zručnosti – testovanie v oblasti základných vodcovských zručností, aplikácia Kaztovho a Mumfordovho modelu zručností v rámci riešenia prípadových štúdií: Výskumný tím a jeho problémy, Andyho recept na úspech, Vodcovské a manažérske zručnosti. Diskusia o kľúčových zručnostiach vodcu súčasnosti a pochopenie rozdielov medzi lídrom a manažérom. 4. Prístup k vodcovstvu zameraný na správanie – prípadová štúdia Amundsen vs. Scott, na ktorej študenti aplikujú vedomosti a znalosti s oblasti vodcovských vlastností, zručností a správania sa vodcu. Prípadové štúdie: Porovnanie štýlov vedenia, Aplikovanie manažérskej mriežky na štýl vedenia, Výber štýlu vedenia v rôznych situáciách. 5. Situačný prístup k vodcovstvu - praktická aplikácia situačného štýlu vedenia pri riešení prípadových štúdií: Aký štýl má Bruce použiť?, Povodeň v autoservise, Študentský parlament. Študenti chápu a rozumejú ako strategicky môže situácia ovplyvniť štýl vedenia a samotný koncept vodcovstva. Uvádzajú aj vlastné príklady z praxe. 6. Teória vedenia ľudí cesta – cieľa a LMX teória – praktická aplikácia teória cesta- cieľ na prípadových štúdiách: Traja rozdielni vedúci a Problémy v bratislavskom SSC. Riešenie prípadových štúdií zameraných na aplikáciu LMX teórie: Ako byť úspešný a hrať férovo, Zvýhodňovanie tímov v reklamnej agentúre. 7. Transformačné a charizmatické vodcovstvo – Dánsky kráľ Kristián ako príklad transformačného vodcu. Študenti diskutujú o príkladoch charizmatických vodcov – Adolf Hitler, Steve Jobs, Che Gevara. Historické súvislosti a prejavy charizmy u jednotlivých osobností. Vplyv charizmatického vodcu na podnik. 8. Vedenie tímov - Prípadová štúdia o tímovom vodcovstve: Mount Everest – hora, kde je výstup dobrovoľný, ale návrat povinný. Konkurenčný boj - Adventure Consultants vs. Mountain Madness. Zlyhanie tímových vodcov – vytváranie pohyblivých cieľov, strata vízie. Predpoklady zlyhania tímových vodcov na príkladoch Scotta Fishera a Roberta Halla. Príčiny zlyhania tímových vodcov. Predpoklady pre zvládnutie tímového vodcovstva. 9. Vodcovstvo a emocionálna inteligencia – testovanie emocionálnej inteligencie a jej zložiek, diskusia o možnostiach rozvoja jednotlivých zložiek emocionálnej inteligencie. Prípadová štúdia: Sir Alex Ferguson – praktická aplikácia vedomostí o EI na príbehu a živote pána Fergusona. Príklady dobrej praxe z globálneho prostredia – ako EI pozitívne ovplyvňuje motiváciu, angažovanosť, produktivitu a kreativitu zamestnancov (s prihliadnutím na využívanie konceptu Pozitívnej psychológie). Práca s emóciami – cvičenie na rozpoznávanie emócií. 10. Vodcovstvo a kultúra – Praktické príklady a úlohy na pochopenie a aplikáciu kultúrnych špecifík v praxi. Prípadová štúdia zameraná na efektívne riadenie multikultúrneho tímu. Cvičenie zamerané na eliminovanie etnocentrizmu a zbavovania sa predsudkov. Spoznávanie iných kultúr – diskusia o kultúrnom šoku a zážitkoch s ľuďmi s iných kultúru. 11. Mužský a ženský pohľad na vodcovstvo – prípadová štúdia: Vedieť akceptovať ženský názor? – pochopenie rozdielov medzi mužským a ženským pôsobením a správaním sa v rámci tímu. Prípadová štúdia. Margaret Thatcherová (prvá britská premiérka), Jacinda Ardern (súčasná premiérka Nového Zélandu) – ženské vodcovstvo v čase krízy. 12. Etické teórie vodcovstva – Ježiš Kristus ako príklad slúžiaceho vodcu. Obraz kľačiaceho Ježiša umývajúceho nohy svojim učeníkom. Metafora a porovnanie so súčasnými slúžiacimi vodcami. Joel Spolsky a jeho štýl slúžiaceho vodcovstva. Má význam pokora v podnikaní? Rozdiel medzi etikou a morálkou. 13. Vodcovstvo in extremis - Prípadová štúdia Rebecca Kanisovej - riaditeľky inovácií Common Ground a jej vodcovstvo v extrémnej situácií. Hľadanie paralel s podnikaním. Situácie, kde extrémna hrozba pre podnik alebo pre životy jednotlivcov odkýva skutočný charakter vodcov a nasledovníkov. Prípadová štúdia - Hurikán Katrina a vedenie nemocnice v New Orleans.
Podmienky na absolvovanie predmetu
40 % priebežné hodnotenie, 60 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
130 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava semestrálneho zadania spojeného s prezentáciou 13 h, príprava na skúšku 39 h)
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
Anglický
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022