Personálny manažment (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Študenti získajú poznanie o konceptoch, procesoch a metódach personálneho manažmentu. Po absolvovaní predmetu, študenti budú schopní používať, hodnotiť a rozvíjať systémy riadenia ľudí a stať sa partnerom vrcholového manažmentu pre vedenie a riadenie ľudí.
• Študenti budú znalostne pripravení uplatniť sa na útvaroch riadenia ľudských zdrojov v podnikoch, organizáciách, personálnych agentúrach, budú pripravení poskytovať konzultačné a poradenské služby.
Kompetentnosť:
• Pripraviť personálnu stratégiu a politiky riadenia ľudí v súlade so stratégiou a hodnotami podniku
• Skúmať súčasné trendy riadenia ľudí, vysvetliť ich význam a pripraviť ich uplatnenie v personálnej stratégií, procesoch a metódach v podniku.
• Identifikovať a definovať potrebu zmien v procesoch a metódach riadenia ľudí v súlade so stratégiou a hodnotami podniku, presadiť potrebné zmeny a byť nositeľom ich podstaty
• Používať procesy a metódy riadenia ľudských zdrojov na úrovni experta v podniku/ organizácií
• Vnímať a zastávať záujmy zamestnancov, zabezpečovať súlad očakávaní zamestnancov a podniku/organizácie, formovať priaznivú podnikovú kultúru
• Budovať podniku/organizácii meno atraktívneho zamestnávateľa

Zručnosť:
• Navrhnúť, používať a hodnotiť procesy a metódy formovania pracovného potenciálu
• Navrhnúť, používať a hodnotiť procesy a metódy riadenia pracovného výkonu
• Hodnotiť výkonnosť systému riadenia ľudských zdrojov v podniku vo vzťahu k výsledkom podniku/organizácie
• Definovať a komunikovať atraktívnu očakávanú hodnotu zamestnania pre súčasných zamestnancov a uchádzačov

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. SÚČASNÉ TRENDY VO SVETE PRÁCE A NOVÁ GENERÁCIA ZAMESTNANCOV
2. SÚČASNÉ ROLY PERSONÁLNYCH ŠPECIALISTOV A GENERALISTOV
3. FORMOVANIE PERSONÁLNEJ STRATÉGIE
4. PRACOVNÉ SYSTÉMY A KOMPETENČNÉ MODELY
5. BUDOVANIE ZNAČKY ZAMESTNÁVATEĽA
6. PERSONÁLNY MARKETING A RECRUITING
7. HODNOTENIE UCHÁDZAČOV A SELEKCIA
8. ROZVOJ PRACOVNÉHO POTENCIÁLU
9. RIADENIE PRACOVNÉHO VÝKONU
10. NÁKLADY PRÁCE A ODMEŇOVANIE
11. ANALÝZA DAT, HR PLÁNOVANIE A HR DATA REPORTING
12. PRÁVNA ÚPRAVA PRACOVNÉHO POMERU
13. ZDRAVIE NA PRACOVISKU A STAROSTLIVOSŤ O ZAMESTNANCOV
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do aktuálnych trendov vo svete práce 4.0.
2. Model zmiešaných rolí podľa D. Ulricha.
3. Formovanie personálnej stratégie a substratégií podľa hodnôt podniku/organizácie.
4. Aplikácia metód analýzy práce.
5. Definovanie jedinečnosti zamestnaneckej skúsenosti v súlade so stratégiou a hodnotami podniku.
7. Príprava, priebeh a hodnotenie procesu výberu zamestnancov.
8. Tvorba kariérnych dráh.
9. Formovanie kľúčových ukazovateľov výkonnosti.
10. Využívanie tarifných stupníc pre implementáciu personálnej stratégie.
11. Význam a nástroje merania spokojnosti a angažovanosti zamestnancov v podniku.
12. Pracovno-právna úprava v jednotlivých fázach životného cyklu zamestnanca.
13. Budovanie podnikovej kultúry zameranej na zdravie zamestnancov.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. BLŠTÁKOVÁ, Jana - BEDNÁR, Richard - GAŽOVÁ ADAMKOVÁ, Hana - JONIAKOVÁ, Zuzana - LJUDVIGOVÁ, Ivana - NÉMETHOVÁ, Ildikó - SKORKOVÁ, Zuzana. Human Resources Management 4.0 : Architecture, Roles, Leadership, and Business Models. 1st Edition. Hamburg : Verlag Dr. Kovač, 2019. 247 s. ISBN 978-3-339-10628-5.
2. ULRICH, David. (2013): Human resource champions: the next agenda for adding value and delivering results. Hradvard Business Press, 2013. ISBN 0-87584-719-6..
3. POÓR, József - ENGLE, Allen D. - BLŠTÁKOVÁ, Jana - JONIAKOVÁ, Zuzana. Internationalisation of human resource management : focus on Central and Eastern Europe. 1st ed. New York : Nova Science Publishers, 2018. 354 s. ISBN 978-1-53612-632-7.
Doplnková literatúra:
1. ARNOLD, John a kol. Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace. Harlow : Pearson Education Limited. 2016, 765 s. ISBN 978-1-2920-6340.
2. Zákonník práce 311/2001 Z.z.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. SÚČASNÉ TRENDY VO SVETE PRÁCE A NOVÁ GENERÁCIA ZAMESTNANCOV Výzvy riadenia ľudí v podmienakch štvrtej priemyselnej revolúcie. Globálny svet práce a postglobalizačné tendencie. Vplyv technologických inovácií, digitalizácie a hyperkonektivity na svet práce. Demografické zmeny na trhu práce. Nová podoba práce a charakteristika zamestnancov novej generácie. Riadenie diverzity, riadenie ľudí v multikultúrnom a medzinárodnom prostredí. Personalizovaný prístup k zamestnancom, nástroje empowernmentu, koncepcia zamestnaneckej slobody. 2. SÚČASNÉ ROLY PERSONÁLNYCH ŠPECIALISTOV A GENERALISTOV Súčasné roly personálnych špecialistov z hľadiska orientácie na podnikové procesy a ľudí v dlhodobom a krátkodobom horizonte. Kompetencie a činnosti strategického partnera v podnikaní, nositeľa potrebných zmien, špecialistu na procesy riadenia ľudí a zástancu zamestnancov. 3. FORMOVANIE PERSONÁLNEJ STRATÉGIE Tvorba personálnej stratégie v nadväznosti na podnikovú stratégiu a podnikovú kultúru. Formulanie princípov a hodnôt pre riadenie ľudí. Formovanie čiastkových stratégií, koncepcií riadenia ľudí, personálnych postupov, politík a programov. Formalizácia metodickej podpory personálnych činností, formovanie smerníc a metodických usmernení. 4. PRACOVNÉ SYSTÉMY A KOMPETENČNÉ MODELY Sociálne a ekonomické aspekty pracovných systémov. Workflow a procesná orientácia v pracovných systémoch. Návrh pracovného miesta. Inteligentné pracovné miesta. Princípy flexibility a istoty v pracovných vzťahoch. Tvorba katalógov pracovných pozícií. Identifikácia a definovanie znalostí, zručností a spôsobilostí v súlade s katalógom pracovných pozícií (obsahom pracovných miest). Tvorba kompetenčných modelov, definovanie obsahu kompetenčných modelov. Využitie kompetenčných modelov pre získavania a výber zamestnancov, vo vzdelávaní, riadení výkonu. 5. BUDOVANIE ZNAČKY ZAMESTNÁVATEĽA Metódy budovania jedinečnosti a atraktívnosti zamestnávateľa pre uchádzačov a lojality súčasných zamestnancov. Riadenie vzťahov s bývalými zamestnancami. Definovanie obsahu výnimočnosti a očakávanej skúsenosti zo zamestnania pre relevantné skupiny uchádzačov. Definovanie kľúčových zložiek skúsenosti zamestnanca počas zamestnaneckého cyklu v súlade so zamestnávateľskou značkou. Atraktívnosť zamestnávateľa ako nástroj retencie. Vlastníctvo značky a riadenie imidžu zamestnávateľa. Meranie dopadu značky zamestávateľa na kvalitu ľudských zdrojov v podniku/organizácii. 6. PERSONÁLNY MARKETING A RECRUITING Tvorba náborových stratégií pre jednotlivé skupiny obsadzovaných pozícií. Nástroje personálneho marketingu vo fáze vyhľadávania uchádzačov, zapojenie 4.0. nástrojov (gamifikácia). Výber zdrojov uchádzačov. Využívanie digitálnych platforiem pre sieťovanie, komunikáciu a propagáciu. Recruiting, influecing a práca recruitera. Outsourcing náborových aktivít (headhunding, executive search). Meranie účelnosti a účinnosti náborovej stratégie (náklady na získavanie uchádzačov). GDPR úprava pre zaobchádzanie s údajmi uchádzačov 7. HODNOTENIE UCHÁDZAČOV A SELEKCIA Nastavenie stratégie výberu. Voľba úrovní, diagnostických nástrojov selekcie a zapojenia subjektov do výberového procesu. Typy výberových rozhovorov. Prípava a vedenie assessment centra. Výber a využívanie psychodiagnostiky a analýzy osobnosti. Nastavenie behaviorálnych indikátorov, návrh facilitácia rolových hier. Meranie účinnosti a účelnosti výberového procesu (náklady na výber zamestnanca). Pracovno právna úprava vzniku pracovného pomeru. 8. ROZVOJ PRACOVNÉHO POTENCIÁLU Tvorba adaptačných programov a prepojenie na plán rozvoja zamestnanca. Nástroje indentifikácie potrieb vzdelávania. Definovanie a tvorba vzdelávacích aktivít a programov vzdelávania. Špecifiká vzdelávania v on-line priestore. Podnecovanie výkonového potenciálu prostrednítvom kaučingu a mentoringu. Koncepcia riadenia talentov. Tvorba plánov nástupníctva, transferu know-how, budovanie kariérnych dráh. Meranie účinnosti a účelnosti programov vzdelávania (návratnosť nákladov na rozvoj zamestnanca). 9. RIADENIE PRACOVNÉHO VÝKONU Definovanie obsahu výkonu zamestnancov a tímov. Identifikácia kľúčových ukazovateľov výkonnosti. Prepojenie na biznis ciele a kaskádovanie cieľov. Koncepcie riadenia výkonu a nástroje merania výkonnosti.Tvrba formulárov pre riadenie výkonu. Princípy gausovej krivky, škálovania a porovnávania. Rozhovory o výkone. Identifikácia bariér výkonnosti. Využívanie výsledkov merania výkonnosti pre dizajn a redizajn pracovných miest, pre úpravu kompetečných modelov, za účelom identifikácie potrieb vzdelávania, riadenia kariéry a variability v odmeňovaní. 10. NÁKLADY PRÁCE A ODMEŇOVANIE Stratégia celkovej odmeny. Vonkašia konkrencieschopnosť - vymedzenie postavania na trhu práce. Interná spravodlivosť v odmeňovaní. Tvorba a funkcia mzdových tarifných stupníc – nastavenie vnútornej spravodlivosti. Ekonomická funkcia mzdy, riadenie a úprava miezd. Odmeňovanie výkonnosti. Mzdové rozpočty a celkové náklady práce. 11. ANALÝZA DAT, HR PLÁNOVANIE A HR DATA REPORTING Modely merania spokojnosti a angažovanosti zamestnancov, analýza výsledkov a ich závislostí, návrhy opatrení. Analýza vývoja a príčin fluktuácie a práceneschopnosti. Nástroje merania výkonnosti systému riadenia ľudských zdrojov v nadväznosti sa podnikové výkonnové ukazovatele. Plánovanie komplexných mzdových nákladov. 12. PRÁVNA ÚPRAVA PRACOVNÉHO POMERU Zmeny pracovnej zmluvy. Disciplinárne konanie. Formy ukončenie pracovného pomeru. Legislatívny rámce pre skončenie pracovného pomeru. Proces ukončenia pracovného pomeru a podporné služby (outplacement). Výstupný rozhovor. Následníctvo, vzťahy s bývalými zamestnancami a budovanie sietí. 13. ZDRAVIE NA PRACOVISKU A STAROSTLIVOSŤ O ZAMESTNANCOV Starostlivosť o fyzické a duševné zdravie zamestnancov. Koncepty worklife balance a worklife integration. Zdravá dištančná práca a práca v on-line prostredí. Budovanie resiliencie – fyzickej a duševnej odolnosti voči stresu. Prevencia syndrómu vyhorenia. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do aktuálnych trendov vo svete práce 4.0. Charakteristika novej generácie zamestnancov. Generačná diverzita na pracovisku. Zamestnanci znevýhodnených skupín (prípadová štúdia). Pracovné režimy pre aktívne stárnutie. 2. Model zmiešaných rolí podľa D. Ulricha. Obsah rolí a hodnotenie kvality riadenia ľudských zdrojov. Metódy merania kvality obsahu rolí. Práca HR generalistu, organizačné štruktúry personálnych útvarov – príklady dobrej praxe. 3. Formovanie personálnej stratégie a substratégií podľa hodnôt podniku/organizácie. Tvorba štatútov, štandardov a smerníc pre personálnu prác. Príklady podnikovej praxe. 4. Aplikácia metód analýzy práce. Návrh pracovných miest a tvorba opisov práce. Tvorba kompetenčným modelov podľa opisov prác. Inteligentné pracovné miesta. Príklady z praxe. 5. Definovanie jedinečnosti zamestnaneckej skúsenosti v súlade so stratégiou a hodnotami podniku. Formovanie EVP (employee value proposition). Definovanie cieľových skupín uchádzačov na trhu práce. Prípadová štúdia. Nástroje overovania dopadu značky zamestnávateľa na kvalitu ľudských zdrojov. 6. Tradičné (tvorba inzerátu) a novodobé nástroje náborových aktivít (sociálne siete). Tvorba náborovej stratégie, realizácia a hodnotenie náboru (recruitmentu). Prvky gamifikácie v náborových aktivitách. Prípadová štúdia. 7. Príprava, priebeh a hodnotenie procesu výberu zamestnancov. Simulácia výberového procesu. Tréning behaviorálnych rozhovorov. 8. Tvorba kariérnych dráh. Plány transferu know-how, plány následníctva. Individuálne rozvojové programy. Riadenie talentov. Proces vzdelávania, príprava, realizácie, vyhodnocovanie vzdelávacej aktivity. Prípadová štúdia. 9. Formovanie kľúčových ukazovateľov výkonnosti. Príprava dohody o pracovnom výkone. Metódy hodnotenia výkonu, pracovného a sociálneho správania. Využívanie výsledkov hodnotenia zamestnancov v nadväzujúcich procesoch riadenia pracovného potenciálu. 10. Využívanie tarifných stupníc pre implementáciu personálnej stratégie. Prepojenie hodnotenia práce a mzdovej tarifnej stupnice. Voľba mzdových foriem pre podporu výkonnosť zamestnancov. Úloha mzdových prieskumov pri rozhodnutiach o mzde. Mzdové náklady. 11. Význam a nástroje merania spokojnosti a angažovanosti zamestnancov v podniku. Gallupov prieskum merania angažovanosti. Nástroje merania výkonu systému riadenia ľudských zdrojov vo vzťahu k výsledkom podniku (HR Balanced Scorecard). 12. Pracovno-právna úprava v jednotlivých fázach životného cyklu zamestnanca. Pracovná zmluva, zmeny pracovnej zmluvy, skončenie pracovného pomeru. Príklady z podnikovej praxe. 13. Budovanie podnikovej kultúry zameranej na zdravie zamestnancov. Nástroje riadenia ľudí pre podporu duševnej a fyzickej odolnosti. Zdravé prostredie, zdravé pracovné vzťahy, zdravý životný štýl – príklady dobrej praxe.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežná práca na zadaniach, 20 % vypracovanie a prezentácia projektu, 60 % kombinovaná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

156 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, práca na záverečnom projekte 32 h, príprava na skúšku 46 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

Anglický

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022