Rozvoj zamestnancov a manažment kariéry

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na potreby rozvoja zamestnancov pre plnenie súčasných a budúcich cieľov podniku. Rozpracovanie možností pracovných kariér zamestnancov, ktoré sú podmienené hodnotením rozvojového potenciálu zamestnancov, kde podstatná je osobnosť zamestnanca, predpoklady a podmienky jeho ďalšieho rozvoja, vplyvom edukačného, poradenského a sociálno-andragogického pôsobenia. Základnou úlohou podniku je zabezpečovať nepretržitý systémový proces vzdelávania zamestnancov, vychádzajúci zo záverov a zásad medzinárodných a európskych inštitúcií. Dokonalá znalosť jednotlivých etáp systémového prístupu vzdelávania umožní rozvíjať zamestnancov a riadiť ich kariéru v súlade s rozvojovými zámermi podniku v súčasných podmienkach hospodárskeho a sociálneho rozvoja.
Kompetentnosť:
• harmonizovať jednotlivé skupiny v podniku, participujúce na príprave a realizácii rozvojových aktivít zamestnancov,
• efektívne využívať informácie zo systému podnikového plánovania pre stanovenie cieľov rozvoja zamestnancov a jeho obsahu,
• vhodne organizovať proces rozhodovania pri výbere dodávateľov vzdelávacích aktivít pre podnik, s prihliadnutím aj na plánovanie kariér zamestnancov,
• zabezpečiť realizačnú stránku vzdelávania a rozvoja zamestnancov, kriticky zhodnotiť uplatniteľnosť jednotlivých foriem a zvýšiť dynamizáciu vzdelávacieho procesu správnym rozhodnutím o výbere metód vzdelávania,
• monitorovať výsledky vzdelávania a hodnotiť výsledky vzdelávania z pohľadu prínosov a návratnosti vynaložených finančných prostriedkov v podniku.
Zručnosť:
• vykonať analýzu vzdelávacích potrieb, uplatniť rôzne druhy metód zberu údajov pre analýzu, vyhodnotiť získané údaje,
• identifikovať vzdelávacie potreby na základe výsledkov analýzy pri použití špecifických metód,
• interpretovať špecifiká cieľových skupín v podnikovom vzdelávaní a vytvoriť cieľové skupiny pre vzdelávanie (napr. zohľadnenie veku účastníkov vzdelávania, vykonávanej profesie, pracovnej pozície/funkcie, organizačnej štruktúry, pri zohľadnení plánov kariéry a rozpracovaného systému nástupníctva a pod.),
• vypracovať plán kariéry, v súlade s individuálnym plánom pracovného výkonu, plánu vzdelávania a rozvoja,
• vypracovať projekt vzdelávania pri dodržaní požadovanej štruktúry projektov vzdelávania v ďalšom profesijnom podnikovom vzdelávaní.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Ľudské zdroje v podniku a možnosti rozvoja zamestnancov
2. Profesijné vzdelávanie zamestnancov, proces výučby a didaktický cyklus v ďalšom vzdelávaní
3. Edukačné potreby zamestnancov a ich odlišnosť vzhľadom na výkon pracovných činností
4. Analýza a identifikácia vzdelávacích potrieb – východisko systému vzdelávania v podniku
5. Plánovanie a projektovanie ďalšieho profesijného vzdelávania
6. Formy vzdelávania, ich charakteristika, členenie a význam v procese vzdelávania
7. Metódy vzdelávania a ich uplatnenie v procese realizácie vzdelávania
8. Andragogická diagnostika a hodnotenie vzdelávania
9. Znalosti, ich podstata a význam - potreby a možnosti rozvoja v podniku
10. Trh vzdelávania, subjekty vzdelávania a marketingové aktivity vzdelávacích inštitúcií
11. Kariérne poradenstvo, úlohy pri vzdelávaní a rozvoji kariéry
12. Kariéra a jej východiská
13. Manažment kariéry
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvodný seminár k výkladu základných pojmov a súvislostí v oblasti vzdelávania a kariéry, organizácia seminárov, podmienky pre udelenie zápočtu
2. Profesijné vzdelávanie, jeho postavenie a význam v systéme celoživotného vzdelávania a kariére
3. Edukačné potreby zamestnancov a ďalšie vzdelávanie v podniku
4. Systémový prístup vo vzdelávaní a identifikácia vzdelávacích potrieb
5. Plánovanie a projektovanie ďalšieho vzdelávania
6. Formy vzdelávania – a ich praktická aplikácia v podniku
7. Metódy vzdelávania, ich charakteristika a členenie
8. Diagnostika a hodnotenie vo vzdelávaní dospelých v podnikovom vzdelávaní
9. Znalosti v podniku, akčné učenie jeho podstata, význam a modifikácie
10. Trh vzdelávania, subjekty vzdelávania a marketingové aktivity vzdelávacích inštitúcii
11. Úlohy a význam poradenstva pri rozvoji kariéry
12. Kariéra a jej východiská
13. Manažment kariéry

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. MATULČÍKOVÁ, Marta - MATULČÍK, Július. Manažment kariéry a vzdelávania. 1. vydanie. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2019, 326 s. ISBN 978-80-225-4623-2.
2. MATULČÍKOVÁ, Marta. Kariéra a predpoklady jej rozvoja. 1. vydanie. Bratislava : Iura Edition, 2013, 96 s. ISBN 978-80-8078-653-3.
3. MATULČÍKOVÁ, Marta - MATULČÍK, Július. Vzdelávanie a kariéra. 2. vydanie. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2012, 256 s. ISBN 978-80-2253472-7.
4. MATULČÍKOVÁ, Marta - MATULČÍK, Július. Vzdelávanie a kariéra. Príprava edukačného produktu. 1. vydanie. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2010. 150 s. ISBN 978-80-225-3020-0.
5. KNOWLES S. Malcom - HOLTON III F. Elwood - SWANSON, A. Richard. Lebenslanges Lernen. Andragogik und Erwachsenenbildung. 6. vydanie. München : Spektrum Akademischer Verlag / Elsevier GmbH, 2007. 341 s. ISBN-13:978-3-8274-1699-5.
6. PRŮCHA, Jan - VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Grada Publishing, a. s., 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.
Doplnková literatúra:
1. CARRETERO, Sonia - VUORIKARI, Riina - PUNIE, Yves. The Digital Competence Framework for Citizens. 4. rozš. vyd. Luxembursko : Publications Office of the European Union, 2017, 48 s. ISBN 978-92-79-68006-9, doi:10.2760/159770, JRC107466.
2. FERRARI, Anusca. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. 1.vyd. Luxembursko : Publications Office of the European Union, 2012, 95 s. ISBN 978-92-79-25093-4 (pdf), ISSN 1831‐9424 (online) doi:10.2791/82116.
3. WEBB, Sue at. al. Conceptualising lifelong learning for sustainable development and education 2030. In International Journal of Lifelong Education, volume 38, issue 3, Pp. 237-240, Routledge Toylor & Francis Group. Melbourne : 2019. Print ISSN: 0260-1370 Online ISSN: 1464-519 X, https://doi.org/10.1080/02601370.2019.1635353.
4. MAINARDES, Jefferson - STREMEL Silvana. Education Policy Research: Epistemological and Theoretical Issues. 1.vydanie. Curitiba : Brazil Publishing, 2020. 270 s. ISBN 978-65-86854-44-21.
5. MAINARDES, Jefferson - TELLO, César. Research on the field of education policy: Exploring different levels of approach and abstraction. In Education Policy Analysis Archives, 24 (75), Tempe : Arizona State University, 2016. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2331, ISSN 1068-2341.
6. ŠTEFKO, Róbert a kol. Úvod do marketingových služieb. Prešov : Bookman, 2012. 49 s. ISBN 978-80-89569-35-2.
7. KAPOUN Petr. Marketing ve vzdelávání, Ostrava : Ostravská univerzita, 2014. 54 s. ISBN 978-80-7464-6.
8. KOLLÁR Vojtech - POLAKOVIČ Peter - GASPEROVÁ Jana. Digitálna gramotnosť občana ako fenomén súčasnej informačnej doby. In Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava 4. december 2015. 1. vyd. Žilina : Strix. Edícia ESE-25. Dostupné na internete: https://www.sszp.eu/wp-content/uploads/2015_conference_SES__p-137__Kollar-Polakovic-Gasperova_.pdf, ISBN 978-80-89753-01-7.
9. KOŠŤÁLOVÁ Helena - CUDLÍNOVÁ Markéta. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. 1. vyd. Praha : Evropská kontaktní skupina. 2015. 55 s. ISBN 978-80-87993-01-9.
10. KARLÍČEK, Miroslav a kol. Základy marketingu. 2. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2018. 288 s. ISBN 978-80-247-5869-5.
11. VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb - efektivně a moderně. 1. vydanie. Praha : Grada Publishing, a.s., 2008. 232 s. ISBN 978-80-247-2721-9.
12. VETEŠKA, Jaroslav - VACÍNOVÁ, Tereza. Aktuální otázky vzdělávaní dospělých. Andragogika na prahu 21. století. 1. vyd. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. 204 s. ISBN 978-80-7452-012-9.
13. BONTOVÁ, Andrea. Analýza vzdelávacích potrieb podnikových manažérov. 1. vyd. Banská Bystrica : Belianum, 2015. 120 s. ISBN 978-80-557-1032-7.
14. TAHA, Ali Viktória - TEJ, Juraj - SIRKOVÁ, Michaela. Creative methods in management education from student´s perspective. In Journal of Management and Business: Research and Practice. Prešov : Prešovská Univerzita v Prešove, 2015, roč. 4, č. 1, s. 21-29. ISSN 1338-0494.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Ľudské zdroje v podniku a možnosti rozvoja zamestnancov Úlohy ďalšieho vzdelávania ako faktora dynamizácie ľudských zdrojov v podniku. Spoločensky determinované nároky na ďalšie profesijné vzdelávanie v súvislosti s realizovanými štrukturálnymi zmenami a informatizáciou spoločnosti. Pracovná mobilita – profesijná a geografická mobilita a dosahy na potreby vzdelávania. Pracovná kariéra a úlohy vzdelávania v období digitalizácie. Formovanie európskeho vzdelávacieho priestoru jeho vplyv na inovačné a inkluzívne vzdelávanie. Rozvoj zamestnancov v podniku, význam edukačného, poradenského a sociálno-andragogického pôsobenia. Andragogika ako vedná disciplína a prax ďalšieho vzdelávania, subsystémy andragogiky. 2. Profesijné vzdelávanie zamestnancov, proces výučby a didaktický cyklus v ďalšom vzdelávaní Ďalšie vzdelávanie a základné smery orientácie ďalšieho profesijného vzdelávania v podniku. Profesijné vzdelávanie dospelých a jeho štruktúra. Vzdelávanie zamestnancov, v členení na adaptačné vzdelávanie, ďalšie kvalifikačné vzdelávanie (zamerané na odborný rast a rozvoj doteraz získanej kvalifikácie, t. j. inovačné vzdelávanie a obnovovanie kvalifikácie), rozširovanie a prehlbovanie kvalifikácie a rekvalifikáciu (reprofesiu). Zásady ďalšieho profesijného vzdelávania dospelých. Didaktický cyklus v ďalšom vzdelávaní. Androdidaktika a tvorba kurikula vo vzdelávaní dospelých v podnikovom vzdelávaní. 3. Edukačné potreby zamestnancov a ich odlišnosť vzhľadom na výkon pracovných činností Základné pojmy (charakteristika pracovnej činnosti, zamestnania v zmysle Zákona 5/2004 a jeho novelizácii o Službách zamestnanosti. ISCO – International Standard Classification of Occupations (Národná klasifikácia zamestnaní pre SR SK ISCO – 08 (2012). Charakteristika povolania a štandardy povolaní a edukačné potreby. Tvorba štandardov povolaní – historické východiská. Integrovaný systém typových pozícií. Národná sústava povolaní. Internetový sprievodca trhom práce. Orientácia vzdelávania na skupiny zamestnancov (kategórie zamestnancov), podľa základného obsahu činností, ktoré vykonávajú. Dosahy vzdelávania na úspešnosť zamestnávateľského subjektu na trhu. 4. Analýza a identifikácia vzdelávacích potrieb – východisko systému vzdelávania v podniku Systémový prístup v ďalšom profesijnom vzdelávaní v podniku. Analýza a identifikácia vzdelávacích potrieb – prvá etapa systémového prístupu vo vzdelávaní a jeho prípravy. Charakteristika a podstata trojúrovňovej analýzy vzdelávacích potrieb: organizačná úroveň analýzy, skupinové potreby (za útvary tímy, funkcie, profesie), individuálne potreby (za jednotlivých zamestnancov). Ide o analýzu zamestnávateľského subjektu, analýzu pracovných miest a pracovných činností, analýzu pracovného výkonu zamestnancov a pracovných úloh. Metódy a techniky uplatňované na rôznych úrovniach (podnik, skupina, jednotlivec) pri získavaní údajov pre analýzu vzdelávacích potrieb. Zásady uplatňované pri získavaní údajov a ich využitie pre identifikáciu vzdelávacích potrieb. 5. Plánovanie a projektovanie ďalšieho profesijného vzdelávania Uvedenie a charakteristika jednotlivých prvkov plánovania a projektovania vzdelávania. Účastníci ďalšieho vzdelávania a identifikácia cieľových skupín v ďalšom profesijnom podnikovom vzdelávaní, ich charakteristiky a vzdelávacie potreby. Stanovenie cieľov vzdelávania a príprava obsahu vzdelávania, výber lektorov a organizácia vzdelávania. Projekt vzdelávacieho podujatia a jeho štruktúra. Ciele vzdelávania a kritéria pre ich stanovenie. Základné andragogické dokumenty a ich obsah: učebné plány, vzdelávací program, tematické plány. Náklady na vzdelávanie v členení: náklady na účastníka vzdelávania a náklady na vzdelávací program. 6. Formy vzdelávania, ich charakteristika, členenie a význam v procese vzdelávania Formy vzdelávania a ich charakteristika. Podstata a význam foriem vzdelávania pri realizácii vzdelávania. Vymedzenie spôsobu organizácie vzdelávania vo vzťahu k počtu účastníkov, k miestu konania, k časovému vymedzeniu a k spôsobu organizácie činnosti vzdelávateľa a účastníkov vzdelávania. Klasifikácia foriem vzdelávania podľa spôsobu organizácie činnosti vzdelávateľa a účastníkov vzdelávania: riadené formy vzdelávania, otvorené formy vzdelávania, individualizované vzdelávanie, kooperatívne vzdelávanie, participatívne vzdelávanie. Uplatnenie moderných informačných a komunikačných technológií v riadených formách vzdelávania. E – learningové vzdelávanie – podpora neobmedzeného prístupu k informáciám a k možnosti permanentného vzdelávania. Význam a uplatnenie dištančného vzdelávania, zhodnotenie jeho priebehu a špecifík. 7. Metódy vzdelávania a ich uplatnenie v procese realizácie vzdelávania Charakteristika metód vzdelávania a faktory ich uplatnenia v procese vzdelávania. Základné členenie metód vzdelávania. Vymedzenie metód vzdelávania z hľadiska interakcie medzi lektorom a frekventantom: tradičné (monologické metódy) a aktívne metódy – dialógové vyučovacie metódy, situačné metódy, metódy rozvíjajúce zručnosti a upevňujúce vedomosti a praktické metódy. Výber metód vzdelávania z hľadiska efektívnosti vzdelávacieho procesu vo väzbe na dosiahnutie cieľov vzdelávania. Voľba metód vzdelávania a podpora motivácie frekventantov vzdelávania. 8. Andragogická diagnostika a hodnotenie vzdelávania Charakteristika andragogickej diagnostiky ako vednej subdisciplíny a praxe zisťovania, rozpoznávania, posudzovania, charakterizovania a hodnotenia úrovne osobnostného rozvoja, osobitne edukačného rozvoja dospelého človeka. Metódy diagnostikovania vo vzdelávaní dospelých. Hodnotenie vzdelávania a jeho charakteristika. Modely hodnotenia vzdelávania. Hodnotenie založené na cieľoch. Úrovne hodnotenia vzdelávania. Dosahy vzdelávania na správanie a konanie frekventantov vzdelávania pri výkone práce. Hodnotenie návratnosti vložených investícií do vzdelávania v podniku. Druhá skupina modelov sa zameriava na modely hodnotenia založených na systémovom prístupe. Systémový prístup hodnotenia vzdelávania núti premýšľať o vzdelávaní v podniku v kontexte jednotlivých fáz vzdelávania. 9. Znalosti, ich podstata a význam - potreby a možnosti rozvoja v podniku Znalosti a ich význam v podnikovej praxi, premena osobných znalostí na znalosti podniku. Klasifikácia znalostí na explicitné a implicitné. Rozvoj explicitných a implicitných znalosti vo vertikálnej, horizontálnej a diagonálnej komunikácii. Charakteristiky základných úrovní znalostí od vedomostí až po kreatívne konanie. Manažment ideí, totálneho riadenia kvality (TQM), totálne riadenie údržby (TPM) a ostatné techniky efektívneho zvyšovania produktivity. Práca so znalosťami, tímová práca a jej význam pri rozvoji znalostí. Inovácia, rozširovanie a prehlbovanie znalostí. Bariéry rozvoja znalostí. Budovanie učiacej sa organizácie, podmienky a možnosti implementácie manažmentu znalostí. 10. Trh vzdelávania, subjekty vzdelávania a marketingové aktivity vzdelávacích inštitúcií Skladba vzdelávacích inštitúcií tvoriacich trh vzdelávania dospelých. Spolupráca podnikov a vzdelávacích inštitúcií pri príprave vzdelávacích aktivít. Uplatňovanie marketingu vo vzdelávacích službách, jeho hodnotenie, resp. kritické hodnotenie z pohľadu klienta – podniku. Marketingový výskum vzdelávacích inštitúcií, druhy marketingového výskumu. Marketingové aktivity pri tvorbe vzdelávacích produktov a ich ponuka na trhu vzdelávania. Marketingový mix vo vzdelávacej sfére od marketingového mixu 4 P k marketingovému mixu 7 P. Marketingová komunikácia a cieľové skupiny vo vzdelávaní. Nástroje komunikačného mixu – reklama, podpora predaja, osobný predaj, priamy marketing, public relations. Edukačný marketing a jeho využitie v súčasnosti. Výber dodávateľov vzdelávacích aktivít pre podnik. 11. Kariérne poradenstvo, úlohy pri vzdelávaní a rozvoji kariéry Podstata a význam poradenstva, typy poradenstva: výchovné poradenstvo, edukačné poradenstvo, psychologické poradenstvo, sociálno-andragogické poradenstvo, informačné poradenstvo, profesijné poradenstvo, kariérne poradenstvo. Historický vývoj poradenstva. Koncepcie celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva. Odborné a legislatívne východiska a inštitucionálna podpora poradenstva. Základné rezorty poskytovania poradenských služieb: Kariérne poradenstvo v rezorte školstva. Kariérne poradenstvo v službách zamestnanosti. Kariérne poradenstvo v súkromnom sektore. Kariérne poradenstvo v neziskovom sektore. Poradenstvo poskytované zamestnávateľmi. Kvalifikačné požiadavky na profil poradcu. 12. Kariéra a jej východiská Charakteristika kariéry, sociologické a psychologické vnímanie kariéry. Sociálna mobilita a kariéra. Pracovná mobilita – zmena povolania, pracoviska, pracovných pozícií. Vnútorné hľadisko vnímania kariéry jednotlivca a rozvoj osobných dispozícií jedinca. Fázy rozvoja kariéry. Osobný potenciál, osobnosť a jej determinujúce faktory. Typy osobnosti podľa Hollanda – Hollandov hexagón. Plánovanie osobnej kariéry, pracovné ašpirácie a osobné podmienky ich dosiahnutia. Rozhodovanie v kariére, preferencie v hodnotových systémoch v kariére. Kariérna kotva a motivačné aspekty v kariére. Zdroje osobného úspechu, kariérne dráhy, modely osobnej kariéry. 13. Manažment kariéry Manažment kariéry a úlohy podniky pri riadení kariéry zamestnancov. Podstata manažmentu kariéry t. j. úsilie organizácie, v súlade so svojimi cieľmi, víziami a poslaním, umožňovať zamestnancom rozvíjať ich vlastný potenciál. Politika riadenia kariéry ako východisko manažmentu kariéry. Kariérový pohyb a zmena pracovného miesta. Dynamika kariéry – Scheinov, Jenningsov systém hodnotenia kariérnych pohybov. Základné línie rozvoja kariéry: odborná, manažérska a projektová. Plánovanie kariéry v podniku – proces tvorby kariérneho plánu, participácia manažérov pri tvorbe plánu. Kľúčoví zamestnanci v podniku, talent manažment a nástroje talent manažmentu. Rozhodovacie problémy politiky riadenia kariéry, tvorba kariérnej mapy. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvodný seminár k výkladu základných pojmov a súvislostí v oblasti vzdelávania a kariéry, organizácia seminárov, podmienky pre udelenie zápočtu Charakteristika základných pojmov: vzdelávanie dospelých, ďalšie vzdelávanie, profesijné vzdelávanie, celoživotné vzdelávanie, celoživotné učenie. Vzdelávanie v informačnej spoločnosti a jeho význam v pracovnom živote. Národné a medzinárodné aktivity zabezpečujúce celoživotné vzdelávanie pre potreby rozvoja zamestnancov a ich kariéry. Inštitucionálne zabezpečenie vzdelávania. Príprava a organizácia seminárov: – Príprava študentov na samostatnú individuálnu prácu. – Príprava na tímovú prácu na seminároch. Tvorba tímu, určenie vedúceho tímu, postupy tímovej práce na projekte vzdelávania. 2. Profesijné vzdelávanie, jeho postavenie a význam v systéme celoživotného vzdelávania a kariére Objektívna a subjektívna stránka profesijnej mobility. Externá a interná mobilita a kariéra. Manažment vzdelávania v podniku, charakteristika vzdelávania ako emočného, kognitívneho tréningového a informačno-komunikačného procesu. Charakteristika účelných vzdelávacích aktivít podľa UNESCO a ich uplatnenie v podnikovej praxi. Produkty vzdelávania: vedomosti, zručnosti, schopnosti, spôsobilosti a postoje. Prístupy ku vzdelávaniu – didaktický, sokratovský, facilitatívny a ich dosahy na výsledky vzdelávania. Diskusia o súčasných problémoch a trendoch vzdelávania v podniku. Jednotlivé súčasti profesijného vzdelávania dospelých. 3. Edukačné potreby zamestnancov a ďalšie vzdelávanie v podniku Kvalifikačné a rekvalifikačné vzdelávanie zamestnancov a jeho zameranie. Andragogika a jej využitie v praxi vzdelávania v podniku, subsystémy andragogiky, andragogické disciplíny. Nároky pracovných činností – Integrovaný systém typových pozícií, Národná sústava povolaní a potreby vzdelávania. Internetový sprievodca trhom práce, charakteristika internetových portálov poskytujúca informácie o jednotlivých povolaniach a nárokoch kladených na ich výkon. Prvá etapa tímového projektu zameraná na získanie praktických zručností a upevnenie osvojených, doteraz získaných poznatkov. 4. Systémový prístup vo vzdelávaní a identifikácia vzdelávacích potrieb Prístupy podniku k podnikovému vzdelávaniu. Systémový prístup v podnikovom vzdelávaní jeho podstata a význam. Identifikácia vzdelávacích potrieb – prvá etapa systémového prístupu. Východisko identifikácie vzdelávacích potrieb – analýza vzdelávacích potrieb. Zdroje pre analýzu vzdelávacích potrieb: bežne dostupné informácie v zamestnávateľskom subjekte; účelovo získané informácie pomocou špecifických metód, ktorými sa zisťujú konkrétne požadované údaje. Podstata trojúrovňovej analýzy vzdelávacích potrieb: organizačná úroveň analýzy, úroveň úloh a ich plnenia („KSA“ úroveň), Knowledge-skill-ability, osobná úroveň analýzy. Druhá etapa tímového projektu zameraná na získanie praktických zručností a upevnenie osvojených, doteraz získaných poznatkov v rozsahu prebratého učiva. 5. Plánovanie a projektovanie ďalšieho vzdelávania Charakteristika teoretických východísk plánovania vzdelávania a prípravy projektov vzdelávania. Parciálne časti projektu vzdelávania. Stanovenie cieľovej skupiny vzdelávania vo vybranom podniku, systém vytvárania cieľových skupín, stanovenie cieľov vzdelávania v členení na kognitívne, afektívne a psychomotorické. Kritéria pre stanovenie cieľov: konkrétnosť cieľov, primeranosť cieľov, kontrolovateľnosť cieľov a konzistentnosť cieľov. Príprava obsahu vzdelávania a tvorba základných andragogických dokumentov: učebné plány, vzdelávací program, tematické plány. Náklady na vzdelávanie v členení: náklady na účastníka vzdelávania a náklady na vzdelávací program. Tretia etapa tímového projektu zameraná na získanie praktických zručností a upevnenie osvojených, doteraz získaných poznatkov v rozsahu prebratého učiva. 6. Formy vzdelávania – a ich praktická aplikácia v podniku Definovanie a charakteristika foriem vzdelávania, ich klasifikácia vo vzťahu k počtu účastníkov, k miestu konania, k časovému vymedzeniu. Členenie foriem vzdelávania podľa spôsobu organizácie činnosti vzdelávateľa a účastníkov vzdelávania: riadené formy vzdelávania (prezenčné štúdium, korešpondenčné vzdelávanie, dištančné vzdelávanie, hybridná forma dištančného vzdelávania), otvorené formy vzdelávania, individualizované vzdelávanie, kooperatívne vzdelávanie, participatívne vzdelávanie. Štvrtá etapa tímového projektu zameraná na získanie praktických zručností a upevnenie osvojených, doteraz získaných poznatkov v rozsahu prebratého učiva. Diskusia k uplatňovaniu jednotlivých foriem vzdelávania v ďalšom profesijnom vzdelávaní v podniku. E-learningové vzdelávanie jeho možnosti a uplatniteľnosť v ďalšom profesijnom vzdelávaní v podniku. Príprava a realizácia off-line a on-line e-learningu v ďalšom vzdelávaní dospelých. Synchrónna a asynchrónna verzia on-line e-learningu vo vzdelávaní v podniku. 7. Metódy vzdelávania, ich charakteristika a členenie Metódy vzdelávania ich charakteristika a základné členenie (tradičné a aktívne metódy vzdelávania). Tradičné (monologické) metódy vzdelávania. Aktívne metódy vzdelávania - dialógové vyučovacie metódy zamerané na jednotlivca a uplatňované v malých a veľkých skupinách. Situačné metódy t. j. metódy komplexného riešenia problémov (vhodné pre tímové učenie), metódy rozvíjajúce zručnosti a upevňujúce vedomosti. Praktické metódy zamerané na pracovnú výučbu – cielené vyučovanie / inštruktáž, zmenu pracovného miesta – pracovná rotácia, prenos konkrétnej zodpovednosti, účasť v projektových tímoch. Piata etapa tímového projektu zameraná na získanie praktických zručností a upevnenie osvojených, doteraz získaných poznatkov v rozsahu prebratého učiva. Diskusia o vhodnosti uplatňovania jednotlivých metód v ďalšom podnikovom vzdelávaní, možnosti realizácie vybraných metód vo vzdelávaní 8. Diagnostika a hodnotenie vo vzdelávaní dospelých v podnikovom vzdelávaní Uplatňovanie andragogickej diagnostiky v oblastiach: edukácia dospelých, odborné, profesijné a záujmové vzdelávanie dospelých; ale aj personálny manažment (riadenie a rozvoj ľudských zdrojov); edukačné poradenstvo; sociálno-edukačná práca a sociálno-andragogické poradenstvo. Realizácia diagnostiky vo vzdelávaní dospelých a charakteristika diagnostiky ako procesu. Metódy diagnostikovania vo vzdelávaní dospelých a ich prínosy, úskalia – diskusia. Hodnotenie podnikového vzdelávania – záverečná etapa systémového prístupu realizácie vzdelávania. Tvorba metodiky a stanovenie kritérií pre uplatnenie systému hodnotenia podnikového vzdelávania pri využití modelov hodnotenia vzdelávania založených na systémovom prístupe. Šiesta etapa tímového projektu zameraná na získanie praktických zručností a upevnenie osvojených, doteraz získaných poznatkov v rozsahu prebratého učiva. Príprava na prezentáciu výsledkov práce jednotlivých tímov na seminároch. 9. Znalosti v podniku, akčné učenie jeho podstata, význam a modifikácie Znalosti v podniku. Klasifikácia znalostí na explicitné a implicitné. Komunikačné nástroje uplatňované pri explicitnom a implicitnom rozvoji znalostí pri vertikálnej, horizontálnej a diagonálnej komunikácii v podniku (praktické využitie parlamentnej dialógovej metódy vzdelávania). Rozvoj špecifických znalostí v podniku prostredníctvom akčného učenia. Podstata tímového učenia, charakteristika tímového učenia. Uplatnenie metód v tímovom učení a ich praktická realizácia. Praktiky využívané na vytváranie vhodného prostredia na tvorbu, rozširovanie a využívanie znalostí v podniku. Učiaca sa organizácia, jej podstata a význam a znalostný manažment (praktické využitie metódy vzdelávania: reťazová diskusia). 10. Trh vzdelávania, subjekty vzdelávania a marketingové aktivity vzdelávacích inštitúcii Analýza trhu vzdelávania a charakteristika inštitúcií tvoriacich trh vzdelávania. Spolupráca zamestnávateľskej sféry a vzdelávacích inštitúcií, ako rozhodujúca súčasť ďalšieho profesijného vzdelávania v podniku. Diskusia k marketingovým aktivitám uplatňovaných vo vzdelávacích inštitúciách: – charakteristika vzdelávacej služby z pohľadu marketingu, – marketingový mix jeho zložky, – výber komunikačného mixu, – podmienky a možnosti uplatňovania internetovej komunikácii (analyzovať možnosti využívania propagácii na Facebooku, platenú reklamu na Instagrame, komunikáciu na sieti LinkedIn a iné). – marketingové monitorovanie vo vzdelávacej inštitúcii, marketingový výskum a jeho realizácia. Výber dodávateľa vzdelávacej služby pre podnik (hodnotenie a posúdenie ponuky). Využitie dialógovej metódy vzdelávania: panelová diskusia. 11. Úlohy a význam poradenstva pri rozvoji kariéry Vznik poradenstva, historické východiská poradenstva. Koncepcie celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva, odborné a legislatívne východiska a inštitucionálna podpora poradenstva. Základné rezorty poskytovania poradenských služieb: Kariérne poradenstvo v rezorte školstva. Kariérne poradenstvo v službách zamestnanosti. Kariérne poradenstvo v súkromnom sektore. Kariérne poradenstvo v neziskovom sektore. Poradenstvo poskytované zamestnávateľmi. Kvalifikačné požiadavky na profil poradcu. Modulárne dištančné vzdelávanie kariérnych poradcov pre európsku mobilitu – pilotný projekt Štátneho inštitútu odborného vzdelávania – analýza jednotlivých modulov vzdelávania. Komparácia prístupov v príprave kariérnych poradcov vo vybraných krajinách a návrhy na doplnenie a zdokonalenie (aplikácia syndikátnej metódy vo vzdelávaní). 12. Kariéra a jej východiská Pracovná mobilita v znalostnej spoločnosti. Charakteristika pracovných mobilít a ich dôsledky. Fázy rozvoja kariéry. Osobný potenciál, osobnosť a jej determinujúce faktory. Vnútorné hľadisko vnímania kariéry jednotlivca a rozvoj dispozícií jedinca vypracovanie SWOT analýzy. Plánovanie osobnej kariéry, pracovné ašpirácie a osobné podmienky ich dosiahnutia. Rozhodovanie o kariére, preferencie v hodnotových systémoch v kariére. Kariérna kotva a motivačné aspekty v kariére. Zdroje osobného úspechu, kariérne dráhy, modely osobnej kariéry a vzdelávanie. 13. Manažment kariéry Manažment kariéry a politika riadenia kariéry. Kariérový pohyb a dynamika kariéry – Scheinov, Jenningsov systém hodnotenia kariérnych pohybov. Základné línie rozvoja kariéry: odborná, manažérska a projektová. Plánovanie kariéry v podniku – proces tvorby kariérneho plánu. Participácia subjektov na rozvoji kariéry. Kľúčoví zamestnanci v podniku, talent manažment a nástroje talent manažmentu. Siedma etapa tímového projektu zameraná na získanie praktických zručností a upevnenie osvojených, doteraz získaných poznatkov v rozsahu prebratého učiva. Tvorba kariérneho plánu. Ukončenie seminárov, záverečné zhrnutie učiva a priebežné hodnotenie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % priebežná písomná práca, 60 % kombinovaná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

130 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre a príprava seminárnej práce 34 h, príprava na zápočtovú písomku 20 h, príprava na skúšku 24 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022