Organizačný dizajn podniku
- Kredity: 5
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Fakulta podnikového manažmentu
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosť:
• Pochopenie podstaty organizovania a organizačného dizajnu a jeho miesta v systéme riadenia podniku. Poznanie procesu organizovania, tvorby organizačnej štruktúry podniku a ich jednotlivých dimenzií – centralizácie, formalizácie, hierarchie a špecializácie. Poznanie vplyvu nových trendov ako vznik centra zdieľaných služieb, outsourcingu či offshoringu na organizačnú štruktúru podniku, co-working. Poznanie rozdielov medzi byrokratickým a adhokratickým systémom organizovania podniku. Pochopenie vplyvu informačných technológií na organizačnú štruktúru podniku – virtuálne organizácie, práca z domu.
Kompetentnosť:
• efektívne využívať podstatné informácie o organizačnej štruktúre podniku, jej základných znakoch, tvare, rozpätí riadenia v praxi,
• kriticky zhodnotiť výber vhodnej organizačnej štruktúry v podniku,
• kriticky zhodnotiť prejavy byrokracie a adhokracie v podniku, ich pozitívnych a negatívnych prejavov,
• navrhnúť riešenia a obhájiť závery alebo odporúčania pre zmenu organizačnej štruktúry podniku.
Zručnosť:
• interpretovať špecifiká organizačných štruktúr podnikov,
• kriticky zhodnotiť možnosti výberu organizačnej štruktúry,
• analyzovať faktory ovplyvňujúce tvar organizačnej štruktúry,
• identifikovať prejavy byrokracie či adhokracie v podniku,
• vykonať analýzu vplyvu outsourcingu, offshoringu či zriadenia centra zdieľaných služieb na organizačnú štruktúru podniku
Stručná osnova predmetu
Tematické vymedzenie prednášok:
1. Organizovanie a organizácia, podnik ako otvorený systém
2. Organizačná štruktúra a jej dimenzie I. Dimenzia formalizácie a dimenzia centralizácie v organizačnej štruktúre podniku.
3. Organizačná štruktúra a jej dimenzie II. Dimenzia hierarchie a dimenzia špecializácie v organizačnej štruktúre podniku.
4. Procesná organizačná štruktúra ako určujúci faktor útvarovej štruktúry.
5. Byrokratická organizácia a jej prejavy v podniku.
6. Holokratická organizácie a jej prejavy v podniku.
7. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr I. Klasický (mechanický) prístup k tvorbe organizačných štruktúr. (Funkcionálna a divizionálna štruktúra).
8. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr II. Súčasný prístup k tvorbe organizačných štruktúr – organické štruktúry. Projektová štruktúra, maticový štruktúra.
9. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr III. Súčasný prístup k tvorbe organizačných štruktúr
10. Sieťová štruktúra. outsourcing, offshoring, Centrá zdieľaných služieb a ich vplyv na organizačnú štruktúru podniku
11. Virtuálna organizácia a virtuálny tím v podniku.
12. Práca na diaľku ako inovatívna forma organizácie práce v podniku. Coworking a coworkingové centrá.
13. Nové trendy v organizačnom dizajne podnikov.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do problematiky organizovania.
2. Organizačná štruktúra a jej dimenzie I.
3. Organizačná štruktúra a jej dimenzie II.
4. Delegovanie – ako základná manažérska zručnosť.
5. Prezentácia čiastkových výsledkov študentských projektov a ich diskusia.
6. Byrokratická organizácia.
7. Holokracia – ako alternatíva voči byrokracii v podniku.
8. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr I.
9. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr II.
10. Prezentácia čiastkových výsledkov študentských projektov a ich diskusia.
11. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr III.
12. Virtuálna organizácia a virtuálny tím.
13. Súčasné a nové trendy v organizovaní podnikov
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. THOMASOVÁ, Elena. Organizovanie : teória a prax organizovania podniku. 1. vydanie. Bratislava : Sprint 2, 2013. 320 s. ISBN 978-80-89393-93-0.
2. SKORKOVÁ, Zuzana. Organizovanie: prípadové štúdie. 2. rozšírené vydanie. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2018. 136 s. ISBN 978-80-225-4526-6.
3. LALOUX, Frederic. Budoucnost organizací, Průvodce budováním organizací v 21. století na základě evoluce lidského uvažování. Praha : Peoplecomm, 2016. 377 s. ISBN 978 8087917299.
4. KASSAY, Štefan. Riadenie. Štvrtá časť. Organizačné štruktúry. Bratislava : VEDA, 2013. 177 s. ISBN 978-80-224-1323-7.
5. COVEY, Stephen. Najdôležitejšie veci ako prvé. Bratislava : Eastone Books, 2014. 368 s. ISBN 9788081092572.
Doplnková literatúra:
1. AQUINAS, Chadha P. Organization Structure and Design, applications and challenges. New Delhi : Wxcel Books, 2008. 524 s. ISBN 978-81-7446-682-2.
2. BURTON, M. Richard – OBEL, Borge – DESANCTIS, Gerardine. Organizational Design: A Step-by-Step Approach. Cambridge : Cambridge University Press, 2011. 258 s. ISBN 978-1-107-00448-1.
3. DAFT, Richard L. - MURPHY, Jonathan - WILLMOTT, Hugh. Organization Theory & Design: An International Perspective. 3rd Edition. Hampshire : Cengage Learning EMEA, 2018. 588 s. ISBN 978-1-4737-2638-3.
4. DIEFENBACH, Thomas. Hierarchy and organisation – Toward a general theory of herarchical social systems. London : Taylor &Francis, 2015. 301 s. ISBN 978-0-415-84392-8.
5. DIEFENBACH, Thomas – TODNEM, Run. Reinventing Hierarchy and Bureaucracy. Bingley : Emerald Group Publishing Limited, 2012. 252 s. ISBN 978-1-78052-782-6.
6. HATCH, Mary Jo. Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives. 4th Edition. Oxford : Oxford University Press, 2018. 408 s. ISBN 978-0-19-872398-1.
7. CHILD, John Organization Contemporary principles and practice. 2nd edition. Hoboken : Wiley, 2015. 536 s. ISBN 978-1-119-95183-4.
8. KING, Daniel - LAWLEY, Scott. Organizational Behaviour. 3rd Edition. Oxford : Oxford University Press, 2019. 690 s. ISBN 978-0-19-880778-0.
9. ROBERTSON, B. J. Holacracy – The revolutionary management system that abolishes hierarchy. Bungay : Clays Ltd., St Ives plc., 2015. 225 s. ISBN 978-0-241-20586-0.
10. WORREN, Nicolay. Organization Design: Simplifying Complex Systems. 2nd Edition. Abingdon : Routledge, 2018. 309 s. ISBN 978-1-138-50286-4.
Sylabus predmetu
Tematické vymedzenie prednášok: 1. Organizovanie a organizácia, podnik ako otvorený systém Zmysel existencie organizácií. História vzniku podnikov ako i dôležitých míľnikov – jednotlivé technologické objavy, či priemyselné revolúcie, ktoré podmienili vznik podnikov v ich súčasnej podobe. Definícia základných pojmov - organizácia, organizovanie, rozdiely medzi organizáciou a podnikom. Organizovanie ako manažérska funkcia a jej postavenie v manažmente. Znaky organizácií – inštrumentálnosť, formálnosť, kultúra organizácie a štruktúra organizácie. 2. Organizačná štruktúra a jej dimenzie I. Dimenzia formalizácie a dimenzia centralizácie v organizačnej štruktúre podniku. Dimenzia formalizácie organizačnej štruktúry, stupeň organizovanosti v podniku a organizačné normy. Sústava organizačných noriem v podniku - organizačný poriadok, smernice, príkazy, pokyny, postupy. Dimenzia centralizácie v organizačnej štruktúre. Vzájomný vzťah centralizácie a formalizácie v podniku. Dimenzie centralizácie a formalizácie v podniku – podnik typu stroj (Walmart), typu klan (IKEA) a mozaika (UNILEVER), typu rodina (Disney Corporation) a typu trh. Výhody a nevýhody jednotlivých organizačných usporiadaní. 3. Organizačná štruktúra a jej dimenzie II. Dimenzia hierarchie a dimenzia špecializácie v organizačnej štruktúre podniku. Dimenzia hierarchie v organizačnej štruktúre – rozpätie riadenia a jeho vplyv na tvar organizačnej štruktúry. Úzke a široké rozpätie riadenia. Prístupy k určeniu optimálneho rozpätia riadenia. Vysoká a plochá organizačná štruktúra, ich výhody a nevýhody. Zoštíhľovanie organizačnej štruktúry – Lean management a jeho dopady na organizačnú štruktúru v podniku. Organizačná pamäť a strata organizačnej pamäte v dôsledku lean managementu. Dimenzia špecializácie v organizačnej štruktúre podniku, výhody a nevýhody špecializácie. 4. Procesná organizačná štruktúra ako určujúci faktor útvarovej štruktúry. Identifikácia rozdielov medzi procesnou a útvarovou štruktúrou. Organizačné grafy a procesné diagramy využívané v podniku. Základné časti organigrafov – set, reťazec, hub a web. Procesné mapy podnikov. Komparácia procesnej a útvarovej organizačnej štruktúry a spôsoby ich zobrazenia. Náležitosti organigramov, organigramy pre súčasný a želaný stav. 5. Byrokratická organizácia a jej prejavy v podniku. Historický pohľad na byrokraciu a jej definície z pohľadu manažmentu, sociológie a politológie. Byrokracia v súčasnosti – jej prejavy a dopady na podnik a jeho organizačnú štruktúru, alternatíva voči byrokracii v podniku. Pozitíva a negatíva byrokracie v podniku. Kritika byrokracie v minulosti a súčasná kritika byrokracie. Weber, Crozier, Merton, Simon, Hamel a ich kritika byrokracie. Bureaucracy Mass Index (BMI), a analýza súčasnej situácie, prečo sa byrokracii tak veľmi darí, prečo sa rozrastá a prekvitá. Byrokratizácia a železná klietka byrokracie. 6. Holokratická organizácie a jej prejavy v podniku. Holokracia ako alternatíva voči byrokracii v podniku. Teoretické vymedzenie holokracie, porovnanie holokracie a byrokracie. Horizontálna špecializácia, transparentná spoločnosť, decentralizácia v rámci samotného tímu ako aj v rámci viacerých pracovných tímov. Holokracia a jej porovnanie s hierarchiou a heterarchiou. Hlavné princípy holokracie: Dynamické plánovanie, Iteratívne organizačné učenie sa, Integračné prijímanie rozhodnutí, Evolučná a účelovo orientovaná organizácia, Fraktálna seba-organizácia organizačnej hierarchie...Príklady podnikov, ktoré sú postavené na princípoch holokracie – Zappos, JumpSoft, Arca, Precision Nutrition, David Allen Company, Morning Star. 7. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr I. Klasický (mechanický) prístup k tvorbe organizačných štruktúr. (Funkcionálna a divizionálna štruktúra). Klasický prístup k organizačným štruktúram a súčasný prístup ku konfigurácii organizačných štruktúr. Jednoduchá štruktúra, líniová štruktúra, líniovo – štábna organizačná štruktúra. Výhody a nevýhody jednotlivých organizačných usporiadaní. Vzťahy vertikálne, horizontálne, diagonálne. Závod, prevádzka, dielňa v podniku. Útvarová a procesná organizačná štruktúra. 8. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr II. Súčasný prístup k tvorbe organizačných štruktúr – organické štruktúry. Projektová štruktúra, maticový štruktúra. Súčasný prístup k tvorbe organizačných štruktúr – mechanický a organický model. Funkcionálna a divízna organizačná štruktúra. Výhody a nevýhody funkcionálneho usporiadania. Produktová divízia, jej výhody a nevýhody. Geografická divízia, jej výhody a nevýhody. Divízia podľa zákazníkov, jej výhody a nevýhody. Príklady firiem s divíznym organizačným usporiadaním – Henkel, Siemens, Electricité de France. Duplicita funkcií v divíznej štruktúre a jej vplyv na náklady spoločnosti. Porovnanie funkcionálnej a divíznej štruktúry. 9. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr III. Súčasný prístup k tvorbe organizačných štruktúr – organický model. Horizontálna štruktúra, tímová štruktúra. Organický prístup ku konfigurácii organizačných štruktúr – projektové štruktúry – projektová koordinácia, čistá projektová organizácia, projektová integrácia. Projekt a jeho základné znaky. Výhody a nevýhody projektových štruktúr. Maticová štruktúra – jej výhody a nevýhody. Tímové a horizontálne štruktúry, ich výhody a nevýhody. Sieťové štruktúry, ich výhody a nevýhody. Príklady podnikov s organickým prístupom ku konfigurácii svojej štruktúry. 10. Sieťová štruktúra. outsourcing, offshoring, Centrá zdieľaných služieb a ich vplyv na organizačnú štruktúru podniku Využívanie centier zdieľaných služieb (Shared Service Centers), outsourcingu (Business Process Outsourcing) a offshoringu a ich vplyv na organizačnú štruktúru podniku. Porovnanie výhod a nevýhod využívania centier zdieľaných služieb a outsourcingu. Dôvody využívania offshoringu. Definície pojmov ako offshoring, nearshoring, onshoring, reshoring, outsourcing, insourcing. Súčasná situácia vývoja centier zdieľaných služieb a outsourcingu na Slovensku. Centrá podnikových služieb – ich časový vývoj, generácie, vplyv na hospodárstvo Slovenskej republiky. Budúcnosť organizačných štruktúr – trend splošťovania, virtualizácie a flexibility. Fórum pre centrá podnikových služieb a ich činnosť na Slovensku. 11. Virtuálna organizácia a virtuálny tím v podniku. Základné znaky virtualizácie v organizácii. Rozdiel medzi virtuálnou a sieťovou organizačnou štruktúrou. Výhody a nevýhody virtuálnej organizácie. Typy virtuálnej organizácie. Životný cyklus virtuálnej organizácie. Budúcnosť virtuálnej organizácie. Virtuálny tím verzus klasický tím. Typy virtuálnych tímov – sieťový tím, paralelný tím, projektový tím, funkčný tím, servisný tím, akčný tím, manažérsky tím. Súčasné výzvy virtuálnych tímov – budovanie dôvery, komunikácia, jazyková bariéra, časové zóny. 12. Práca na diaľku ako inovatívna forma organizácie práce v podniku. Coworking a coworkingové centrá. Definícia pojmov ako – home office, homeworking, teleworking, telecommuting. Výhody a nevýhody práce na diaľku. Význam coworkingových centier pri realizácii práce na diaľku. Coworkingové centrá na Slovensku a ich história. Hodnoty coworkingu – spolupráca, komunita, udržateľnosť, otvorenosť, prístupnosť. Typy coworkingových centier – veľké, stredné a malé centrá, univerzitné coworkingové centrá, pop-up coworkingové centrá. Prejavy práce na diaľku – kombinácia kancelárie a práce z domu, stelitná kancelária, telecentrum, práca doma, mobilný teleworking, telecottages. 13. Nové trendy v organizačnom dizajne podnikov. Vplyv globalizácie a Industry 4.0 na organizačný dizajn podnikov. Učiaca sa organizácia, agilná organizácia, jej princípy a vplyv na organizačnú štruktúru podnikov. Samo-organizačné a samo-riadiace tímy, tlak na horizontálne usporiadanie. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do problematiky organizovania. Metodika a obsah predmetu. Podmienky k udeleniu zápočtu a skúšky. Rozdelenie seminárnych prác medzi študentov a vysvetlenie podmienok absolvovania predmetu. Organizovanie a organizácia. Prípadová štúdia s názvom Organizácia a podnik – prípadová štúdia spoločnosti Cadillac. (Skorková, 2018) Diskusia na tému čo je dnes cieľom podniku – je to maximalizácia zisku alebo dlhodobá udržateľnosť. Prečo práve cieľ a stratégia ovplyvňujú organizačnú štruktúru podniku. 2. Organizačná štruktúra a jej dimenzie I. Dimenzia formalizácie organizačnej štruktúry, stupeň organizovanosti v podniku a organizačné normy. Vertikálna členitosť organizačnej štruktúry – Stupne riadenia v spoločnosti Morning Star company (Skorková, 2018). Stupeň organizovanosti na oddelení učtárne a Prípadová štúdia Stupeň organizovanosti v reštaurácii rýchleho občerstvenia (Skorková, 2018). Centralizácia v spoločnosti Wal-mart v Nemecku a decentralizácia v spoločnosti Lidl na Slovensku. (Skorková, 2018). Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 3. Organizačná štruktúra a jej dimenzie II. Dimenzia hierarchie v organizačnej štruktúre – rozpätie riadenia a jeho vplyv na tvar organizačnej štruktúry. Prípadová štúdia Rozpätie riadenia, Rozpätie riadenia podľa Graicunasa, Rozpätie riadenia podľa Stieglitza, Rozpätie riadenia v tíme autídorov. (Skorková, 2018) Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 4. Delegovanie – ako základná manažérska zručnosť. Prípadové štúdie o delegovaní (Skorková, 2018). Mriežka delegovania. Bariéry delegovania – omnipotencia, nedôvera, nevedomosť o znalosti podriadených. Výhody delegovania pre podnik, podriadených i manažérov. Postup pri delegovaní. Motivačná komunikácia v delegovaní. Demotivačná kominkácia v delegovaní. Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 5. Prezentácia čiastkových výsledkov študentských projektov a ich diskusia. (Študenti počas celého semestra vypracúvajú tímový projekt optimalizácie organizačnej štruktúry vybraného podniku podľa vopred určených bodov a harmonogramu.) V tomto týždni realizujeme prvú kontrolu čiastkových výstupov. 6. Byrokratická organizácia. Prípadová štúdia Byrokracia, meritokracia a adhokracia. (Skorková, 2018) Odpovede na otázky – silné slabé stránky byrokracie, silné stránky adhokracie. Prípadová štúdia Alaska Airlines – môžu spolu dobre fungovať sloboda a kontrola? a Kríza dôvery v spoločnosti RHD (Skorková, 2018). Zamyslenie nad tým, ako hodnoty, ciele a vízia spoločnosti ovplyvňujú organizačnú štruktúru podniku. 7. Holokracia – ako alternatíva voči byrokracii v podniku. Prípadová štúdia spoločnosti Zappos, FAVI a Buurtzorg (Skorková, 2018). Porovnanie klasickej organizácie a holokracie. Klady a zápory oboch organizačných usporiadaní. Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 8. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr I. Klasický prístup k organizačným štruktúram a súčasný prístup ku konfigurácii organizačných štruktúr. Prípadová štúdia Rozpätie riadenia v spoločnosti Dun and Bradstreet (Skorková, 2018). Diskusia na tému budúcnosť rozpätia riadenia. Nové výrazy v téme rozpätie riadena – rozpätie vplyvu, rozpätie informovanosti. Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 9. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr II. Súčasný prístup k tvorbe organizačných štruktúr – mechanický model. Prípadová štúdia – Schémy organizačných štruktúr (Skorková, 2018) Porovnanie jednotlivých typov štruktúr, ich výhod, modifikácií. Prípadová štúdia – Divízna organizačná štruktúra v spoločnosti HENKEL. Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 10. Prezentácia čiastkových výsledkov študentských projektov a ich diskusia. (Študenti počas celého semestra vypracúvajú tímový projekt optimalizácie organizačnej štruktúry vybraného podniku podľa vopred určených bodov a harmonogramu.) V tomto týždni realizujeme druhú kontrolu čiastkových výstupov. 11. Konfigurácia a typy organizačných štruktúr III. Organický prístup ku konfigurácii organizačných štruktúr. Prípadové štúdie – SBU v spoločnosti Matador a v spoločnosti Prútik, s.r.o., prípadová štúdia Fraktálna organizácia v spoločnosti ŠKODA (Skorková, 2018) Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 12. Virtuálna organizácia a virtuálny tím. Prípadová štúdia – Tímová práca, Nástrahy tímovej práce – abilenský paradox a skupinové myslenie. Rozdiel medzi abilénskym paradoxom a skupinovým myslením. Príklady z praxe. Tímové roly podľa Belbina a Kto zbalil tvoj padák? – (Skorková, 2018). Porovnanie skupín a tímov. Špecifiká virtuálnych tímov. Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. 13. Súčasné a nové trendy v organizovaní podnikov – Prípadová štúdia – Čo je lepšie outsourcing alebo centrum zdieľaných služieb? Porovnanie offshoringu a outsourcingu, prípadová štúdia – Etika offshoringu, Prečo Zappos nevyužil outsourcing (Skorková, 2018). Prezentácia študentskej práce. Zodpovedanie otázok za prípadovými štúdiami, diskusia. Odovzdávanie finálnych projektov a prípravy ich obhajoby.
Podmienky na absolvovanie predmetu
40 % priebežná práca pri vypracovaní projektu, 60 % ústna skúška a obhajoba projektu
Pracovné zaťaženie študenta
130 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava na finálnu obhajobu projektu 13 h, príprava projektu 39 h)
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022