Kreatívne techniky v manažmente

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na využívanie kreatívneho myslenia v oblasti riadenia ako nástroja konkurencieschopnosti. Rozvíjanie a podpora kreatívnej osobnosti. Využívanie poznatkov o kreatívnych technikách, podmienkach a zásadách ich realizácie, ako aj možnosti ich využitia v praxi.
Kompetentnosť:
• efektívne aplikovať princípy kreatívnych techník pri riešení úloh
• adekvátne využívať prvky kreatívneho a kritického myslenia v riadení a rozhodovaní
• využívať kreatívny prístup v tímovom prostredí a zlepšovať tímovú spoluprácu a zaangažovanosť
• navrhovať inovatívne riešenia a implementovať v manažérskom prostredí
Zručnosť:
• adekvátne využívať kreatívne techniky zamerané na rozvoj kreatívnej osobnosti, analýzu problémov a hľadania nápadov podľa situácie
• generovať nápady a návrhy pri riešení nových zadaní
• analyzovať fázy procesu kreatívneho riešenia problémov
• identifikovať a zvládať blokády kreatívneho riešenia
• interpretovať výsledky a aplikáciu kreatívnych riešení do praxe

Stručná osnova predmetu

1. Podstata a význam kreativity v manažmente.
2. Zložky kreatívnej výkonnosti.
3. Znaky kreatívnej osobnosti.
4. Techniky na podporu rozvoja kreatívnej osobnosti.
5. Brainstromingove techniky.
6. Kreatívne techniky zamerané na analýzu problému a hľadanie nápadov.
7. Asociačné a synektické metódy.
8. Techniky vizualizácie.
9. Rozvoj tímovej kreativity.
10. Proces kreatívneho riešenia problémov.
11. Kreatívny manažér a kreatívne riadenie.
12. Prekážky kreativity.
13. Implementácia kreativity v praxi.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. ŽÁK, Petr: Kreativita a její rozvoj. Brno: MotivPress, 2017. 344 s. ISBN 978-80-87981-23-8
2. SUNTINGEROVÁ, Ľudmila: Kreativita v manažmente. Bratislava: Sprint, 2010. 296 s. ISBN 978-80-89393-21-3
3. FRANKOVÁ, Emilie: Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada, 2011. 254 s. ISBN 978-80-24733-17-3
4. BILTON, Chris.: Management and Creativity: From Creative Industries to Creative. USA Blackwell Publishing. 2006, 216 s. ISBN: 978-1-405-11995-5
5. SAWYER, Keith: Group Genius: The Creative Power of Collaboration. NY: Basic Books, 2017. 368 s. ISBN 978-0-465-09663-3
Doplnková literatúra
1. MIKULÁŠTIK, Milan: Tvořivost a inovace v práci manažera. Grada: Praha, 2010. 208 s. ISBN 978-80-24720-16-6
2. HOSPODÁŘOVÁ, Ivana: Kreatívní management v praxi. Grada: Praha, 2008. 136 s. ISBN 978-80-24717-37-9
3. KONIGOVÁ, Marie: Jak myslet kreativne. Praha: Grada, 2006. 128 s. ISBN 80-247-1626-7
4. CLEGG, Brian - BIRCH, Paul: Kreativita. Brno: Computer Press, 2005. 110 s. ISBN 80-251-0549-0
5. BELBIN, Meredith: Team roles at work. Amsterdam: Elsevier, 2010, 168 s. ISBN 978-1-85617-800-6
6. GOLLER, Ina - BESSANT, John: Creativity for Innovation Management. New York: Routledge, 2017. 344 s. ISBN 978-1138641327
7. BILTON, Chris - CUMMINGS, Stephen.: Creative Strategy: Reconnecting Business and Innovation. USA: Wiley-Bleckwell, 2010. 286 s. ISBN 978-1405180191
8. KLIEM, L. Ralph: Creative, Efficient, and Effective Project Management. New York: Auerbach Publications, 2013. 320 s. ISBN 978-1466576926

Sylabus predmetu

1. Podstata a význam kreativity v manažmente. Úvod do problematiky kreativity v pracovnom prostredí. Vymedzenie pojmu kreativita. Princíp využívania kreatívnych techník v manažmente. Kreativita ako predpoklad inovácií v organizácii. Kreativita ako výzva v riadení. Kreativita ako nástroj konkurencieschopnosti organizácie. Kreativita ako predpoklad úspechu. Riešenie kreatívnych úloh. Porovnávanie kreatívneho a klasického prístupu pri riešení zadaní. Skupinové riešenia a diskusia. 2. Zložky kreatívnej výkonnosti. Kreatívny proces – fáza prípravy, inkubácie, inšpirácie, a verifikácie. Riešenie úloh podľa jednotlivých fáz kreatívneho procesu. Porovnanie a popis - priebeh jednotlivých fáz riešenie, spolupráca, časové hľadisko, náročnosť a výsledok. Skupinové riešenia. Identifikovanie blokovania kreatívnej práce - pracovné bloky, psychologické bloky, časové bloky, skupinové bloky. Spôsoby zvládania a odstraňovania blokovania kreatívnej práce na individuálnej a skupinovej úrovni. 3. Znaky kreatívnej osobnosti. Ako funguje mozog, využívanie jeho potenciálu. Pravá a ľavá mozgová hemisféra a jej prepojenie – lateralita a dominancia. Spôsoby identifikovania vlastnej laterality – nácvik aktivácie pravej a ľavej hemisféry. Divergentné a konvergenté myslenie. Typológia na základe kognitívneho prístupu k riešeniu úloh. Základné znaky kreativity – fluencia, flexibilita, originalita, elaborácia, imaginácia. Techniky rozvoja laterálneho myslenia. Riešenie úloh na individuálny a skupinový rozvoj kreatívnych znakov. 4. Techniky na podporu rozvoja kreatívnej osobnosti. Analýza rezerv na rozvoj kreativity zamestnancov. Zameranie sa na oblasť kognitívnych vlastností, motivácie, kreatívnej spôsobilosti, postojov k výsledkom práce, postojov ku skupine, odvahe riskovať, tolerancie zvládania kritiky a neúspechu. Rozvíjanie osobnej kreatívnej stratégie. Techniky zamerané na odhalenie vlastného kreatívneho potenciálu, vedenie kreatívneho denníku. Postupy na sebarozvoj – techniky na rozvoj zmyslových kanálov, mentálne tréningy, techniky neurolingvistického programovania, imagineering, relaxačné techniky. Identifikovanie vlastných bariér využívania kreativity v práci. 5. Brainstromingove techniky. Brainstorming ako základná kreatívna technika v procese hľadania a tvorenia nápadov. Objasnenie princípov a pravidiel práce s kreatívnymi technikami. Sumarizácia zásad využívania bainstormingu. Role členov brainstormingu a ich funkcie – moderátor, zapisovateľ, členovia. Nácvik postupu rôznych foriem brainstormingu – klasický, negatívny, rolestorming, skupinový, otázkový, gordonova metóda, reverzný. Branwriting – písomná forma brainstormingu, metóda 635. Nácvik, možnosti využitia v praxi, výhody a obmedzenia. Diskusia. 6. Kreatívne techniky zamerané na analýzu problému a hľadanie nápadov. Kreatívne techniky zamerané na pochopenie princípu vzniknutej situácie alebo problému. Zároveň umožňuje rôzny pohľad na jednu situáciu a možnosti prepájania jednotlivých nápadov do jedného celku. Nácvik kreatívnych techník, prostredníctvom ktorých je možná bližšia analýza vzniknutého stavu a nastavenie možných riešení - 5W a 1H, 6 klobúkov, metóda SCAMPER. Prezentácia a skupinová diskusia. Možnosti využitia v pracovnej oblasti. 7. Asociačné a synektické metódy. Asociácie ako súčasť kreatívnych techník na získavanie informácií a generovanie nápadov, ktoré sú spojené s podnetom na zmyslovej úrovni (sluch, zrak, hmat, čuch, chuť). Oboznámenie sa s rôznymi spôsobmi asociácií – sériové asociácie, centrované asociácie, KaGa, KaWa. Individuálne a skupinové aplikácie. Synektické metódy založené na princípe spájania a prepájania jednotlivých častí do nového celku. Hľadanie analógií, bisociácie. Nácvik jednotlivých techník a diskusia. Možnosti aplikácie pri riešení pracovných úloh. 8. Techniky vizualizácie. Kreatívne techniky zámerné na využívanie grafického a obrazového zaznamenania myšlienok. Využívanie symbolov, farieb a nelingvistickej reprezentácie informácií. Nácvik spracovania myšlienok a nápadov prostredníctvom myšlienkovej mapy (mind mapping). Tvorba individuálnych a skupinových myšlienkových máp. Prezentácia a skúsenosti. Nácvik ďalších vizuálnych techník - top-mapping, Wallchart techniky, sketchnoting. Možnosti využitia kreatívnych vizuálnych techník v praxi. 9. Rozvoj tímovej kreativity. Vytváranie podmienok pre tímovú kreativitu. Tímová kreativita ako súčasť projektovej práce, interdisciplinárnej spolupráce, workshopov, konferencií a pod. Sumarizácia vhodných podmienok pre spoločnú kreatívnu kooperáciu. Kreativita v jednotlivých fázach formovania tímu. Kreatívny potenciál tímových rolí. Typológia – prínosy, obmedzenia, komparácia. Princípy kreatívnej spolupráce. Nácvik kreatívnej tímovej spolupráce - Walt Disney technika, Triffer metóda. Skupinová prezentácia. 10. Proces kreatívneho riešenia problémov. Porovnanie klasického a kreatívneho prístupu pri riešení vzniknutých úloh a problémov. Problém ako výzva na inovatívne riešenia. Aplikácia a praktický nácvik procesu Design thinking ako komplexného prístupu riešenia vzniknutých situácií v organizácii. Skupinové zadania zamerané na jednotlivé fázy - empatia, definovanie problému, kreatívne nápady s využitím postupov kreatívnych techník, tvorba prototypu a testovanie návrhu riešenia. Vyhodnotenie a prezentácia návrhu. 11. Kreatívny manažér a kreatívne riadenie. Kreatívny tím potrebuje kreatívneho manažéra s inovatívnym prístupom k riadeniu. Predpoklady kreatívneho manažéra – tolerancia voči dvojznačnosti, stimulačná sloboda, funkčná sloboda, flexibilita, ochota riskovať, zvládanie zmätku, vytrvalosť, odvaha, nezávislosť od stereotypu. Riešenie úloh a overovanie princípov prístupu kreatívneho manažéra, diskusia. Princípy vedenia tímu k podpore kreativity. Úloha manažéra pri formovaní kreatívneho tímu. 12. Prekážky kreativity. Identifikovanie a klasifikácia faktorov, ktoré bránia rozvoju individuálnej a skupinovej kreativity. Stereotypné vnímanie a chápanie skutočnosti, kultúrne vplyvy a predsudky, kritické a racionálne riešenia, prostredie, emócie. Mýty o tvorivosti a ich vysvetlenie – ako vznikajú a akú majú relevantnosť. Spoločná práca a kreatívna diskusia. Spôsoby zvládania a odstraňovania bariér, ktoré negatívne pôsobia na rozvoj individuálnej a skupinovej kreativity. 13. Implementácia kreativity v praxi. Uplatňovanie a rozvoj kreativity v spojení s ľudským faktorom. Hľadanie možností relevantného prepojenia na oblasti personálneho manažmentu. Výber kreatívnych zamestnancov, hodnotenie a rozvoj kreativity zamestnancov, nastavenie inovatívnych pracovných postupov, netradičné formy odmeňovania výsledkov práce, podpora kreatívnej klímy v organizácii, formovanie inovatívnej podnikovej kultúry. Vytváranie kreatívneho pracovného prostredia. Sumarizácia poznatkov a možnosti relevantného využitia v organizácii.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40% vypracovanie a prezentovanie projektu, 60 % kombinovaná skúška, riešenie aplikačných kreatívnych zadaní

Pracovné zaťaženie študenta

78 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na seminárny projekt 13 h, príprava na aplikačné zadania 13 h, príprava na skúšku 26 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 21.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 21.05.2022