Elektronické podnikanie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• Študent získa komplexný prehľad o elektronickom podnikaní, so zameraním na navrhovanie a realizáciu funkčného eCommerce riešenia. Oboznámi sa so špecifikami B2C a B2B vzťahov, stratégiami predaja produktov a služieb v elektronickom prostredí (napr. elektronické trhoviská, aukcie), princípmi elektronickej bezpečnosti a aktuálnymi možnosťami v oblasti digitálneho marketingu a eGovernmentu.
• Porozumie právnym a etickým aspektom podnikania na internete vrátane pravidiel ochrany osobných údajov (GDPR), používania elektronického podpisu a právnych rámcov eCommerce.
Zručnosti:
• Dokáže vytvoriť návrh vizuálnej identity podniku (dizajn manuál) ako základ pre tvorbu webovej stránky.
• Osvojí si základy HTML a CSS pre úpravu obsahu stránky a vie využiť dostupné cloudové nástroje pri návrhu prototypov webových stránok.
• Získa praktické zručnosti pri tvorbe webovej prezentácie s e-shopom s využitím redakčného systému WordPress – vrátane inštalácie, konfigurácie, práce s témami, modulmi a pluginmi.
• V základnej miere dokáže optimalizovať webové riešenie pre vyhľadávače (SEO) a navrhnúť jednoduché stratégie zviditeľnenia eCommerce riešenia v online prostredí.
Kompetencie:
• Je schopný samostatne navrhnúť a zrealizovať eCommerce riešenie vrátane jeho technickej, obsahovej a vizuálnej stránky.
• Orientuje sa v právnych, bezpečnostných a technologických súvislostiach elektronického podnikania.
• Pozná riziká a zraniteľnosti elektronického obchodu z pohľadu používateľa aj organizácie a vie navrhnúť primerané bezpečnostné opatrenia.
• Má prehľad o aktuálnom stave eGovernmentu na Slovensku, jeho nástrojoch (eID, elektronická schránka) a vie ich porovnať s riešeniami v rámci EÚ a vo svete.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Úvod do elektronického podnikania.
2. Základy eCommerce: Typy elektronického podnikania, digitálne vs. tradičné trhy, webhosting, domény.
3. Základy eCommerce: Procesný model e-shopu, tvorba webu, UX dizajn, obsahová štruktúra.
4. Biznis modely v eCommerce.
5. Právne a etické aspekty eCommerce.
6. eCommerce v globálnom prostredí.
7. eCommerce v B2B prostredí.
8. Marketing a metriky eCommerce.
9. SEO a vyhľadávače.
10. Informačná a eCommerce bezpečnosť.
11. Elektronický podpis a eGovernment.
12. eGovernment na Slovensku.
13. Competitive Intelligence.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Podniková identita v elektronickom obchode.
2. Základy HTML a CSS pri úprave webového obsahu.
3. Návrh prototypu webovej stránky pomocou cloudových nástrojov.
4. Webový projekt – Webhosting a inštalácia redakčného systému.
5. Webový projekt – Konfigurácia WordPress a práca s obsahom.
6. Webový projekt – Práca s grafickou šablónou a jej funkcionalitou.
7. Webový projekt – Práca s ponukou (štruktúrou) a základné SEO.
8. Webový projekt – Inštalácia a predstavenie e-shopu.
9. Webový projekt – Návrh štruktúry a tvorba obsahu.
10. Webový projekt – Inštalácia pluginov a rozšírenie funkcionality.
11. Webový projekt – Samostatná tvorba webovej stránky s e-shopom.
12. Prezentácia a hodnotenie študentských projektov 1.
13. Prezentácia a hodnotenie študentských projektov 2.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. ČERNÝ, Matej. Elektronické podnikanie. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2017. 150 s. ISBN 978-80-225-4295-1.
2. KRUPA, Martin. E-shop od nápadu po úspech. Bratislava : Wolters Kluver, 2018. 304 s. ISBN 978-80-8168-863-8.
3. BYSTRICKÁ, Katarína – JESENIČ, Jozef – TUŽINSKÝ, Martin. Internetový obchod.2. vyd. Bratislava : Wolters Kluver, 2016. 288 s. ISBN 978-80-8168-496-8.
4. SUCHÁNEK, Peter. E-commerce. Praha : Ekopress, 2012. 144 s. ISBN 978-80-869-2984-2.
5. ZMEKOVÁ, Ivana. Elektronické obchody. Bratislava : Iuris Libri, 2017. 368 s. ISBN 978-80-89635-32-0.
Doplnková literatúra:
1. SEDLÁK, Miroslava. – MIKULÁŠKOVÁ, Petra. Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod. Praha : Computer Press, 2015. 408 s. ISBN 978-80-2514-383-4.
2. JANOUCH, Viktor. Internetový marketing, 3. vyd. Praha : Computer Press, 2020. 376 s. ISBN 978-80-2515-016-0.
3. SLOVAK BUSINESS AGENCY. Prevádzkovanie E-shopu v podmienkach SR. Bratislava : SBA, 2022. 76 s. ISBN 978-80-89113-50-6.
4. TANNER, Larsson. Ecommerce Evolved. Scotts Valley : CreateSpace, 2016. 332 s. ISBN 978-15-3461-934-0.
5. KINGSNORTH, Simon. Digital Marketing Strategy, 2. vyd. London : Kogan Page, 384 s. ISBN 978-0749484224.
6. JELASSI, Tawfik. – MARTINEZ-LÓPEZ, Francisco. Strategies for e-Business, 4. vyd. Berlin : Springer, 2020. 705 s. ISBN 978-3030489496.
7. LAUDON, Kenneth – TRAVER, Carol. E-commerce 2023–2024: Business, Technology, Society. 18. vyd. London : Pearson Education Limited, 2023. 832 s. ISBN 978-1292449722
8. CHAFFEY, Dave – HEMPHILL, Tanya – EDMUNDSON-BIRD, David. Digital Business and E-Commerce Management. 7. vyd. New York : Pearson, 2019. 680 s. ISBN: ‏978-1292193335

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Úvod do elektronického podnikania. Definovanie elektronického podnikania a vysvetlenie rozdielov medzi elektronickým podnikaním, eCommerce a elektronickým obchodom. Podniková identita a jej aspekty z hľadiska webovej prezentácie firmy, dizajn manuál a cesta zákazníka. 2. eCommerce časť 1. – Definícia eCommerce a kategorizácia subjektov elektronického podnikania podľa úrovní (B2B, B2C, atď.). Porovnanie digitálnych a tradičných trhov. Webhosting a doména. 3. eCommerce časť 2. – Vymedzenie elektronického obchodu, znázornenie jeho systémového modelu a fungovanie z procesného hľadiska. Aspekty a postupy tvorby webovej stránky a elektronického obchodu, rozvrhnutie jednotlivých prvkov v rámci webovej stránky, osvedčené postupy z praxe a odporúčaný obsah jednotlivých položiek ponuky webovej stránky. 4. eCommerce časť 3. – Biznis modely a modely príjmov v oblasti elektronického podnikania, a ďalšie formy elektronického obchodu. 5. eCommerce časť 4. – Stručná charakteristika ochrany osobných údajov (smernica GDPR) a jej vplyv na elektronické podnikanie. Právne aspekty ovplyvňujúce eCommerce, obsah obchodných podmienok a dokumentu o ochrane osobných údajov. Etické princípy v oblasti elektronického obchodu. 6. eCommerce časť 5. – eCommerce v podmienkach globálneho trhu. Elektronické trhoviská, porovnanie vlastného e-shopu a elektronického trhoviska. Prehľad elektronických trhovísk zameraných na segment B2C. 7. eCommerce časť 6. – Využívanie eCommerce riešení v oblasti B2B. Prípadové štúdie a typy biznis modelov v B2B sektore. Typy aukcií, ich výhody a nevýhody, a ich aplikácia v elektronických systémoch v prostredí B2B, B2C a G2B. 8. eCommerce časť 6. – Kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI) na meranie efektivity eCommerce a online nástroje na zber relevantných dát. Prehľad možností propagácie organizácie v digitálnom prostredí, jej formáty a platobné modely. 9. eCommerce časť 8. – Optimalizácia webovej stránky pre vyhľadávače (SEO), jej hlavné aspekty a proces. Fungovanie webových vyhľadávačov, identifikácia kľúčových slov a možnosti ich implementácie do obsahu webu. 10. eCommerce časť 9. – Bezpečnosť elektronického obchodu a informačná bezpečnosť ako celok. Definovanie primeranej úrovne bezpečnosti, účastníci elektronického obchodovania, typy útokov a súvisiace bezpečnostné opatrenia a pravidlá. 11. Elektronický podpis a jeho fungovanie. Rozdiel medzi elektronickým a zaručeným elektronickým podpisom. Uplatnenie elektronického podpisu v eGovernmente a prehľad stavu eGovernmentu v EÚ a vo svete. 12. eGovernment na Slovensku. Elektronická schránka – jej zriadenie, používanie a spôsoby autentifikácie. Využívanie eID a možnosti elektronickej komunikácie so štátnymi orgánmi. 13. Competitive Intelligence – vymedzenie, postavenie, systémové súvislosti a typológia. Anatómia cyklu Competitive Intelligence, úlohy a väzby. Charakteristika komerčných databáz a ich úloha v rámci Competitive Intelligence. Prípadová štúdia. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Podniková identita v kontexte elektronického obchodu. Využitie cloudových nástrojov pri tvorbe podkladov pre vizuálnu identitu (dizajn manuál). 2. Základy používania jazykov HTML a CSS pri úprave obsahu webovej stránky. Využitie tutoriálu W3Schools. 3. Návrh prototypu webovej stránky s použitím cloudových nástrojov. 4. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom – 1. časť: Funkčnosť webového hostingu a inštalácia redakčného systému. Prezentácia prostredia systému WordPress. 5. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom - 2. časť: Prihlásenie do redakčného systému, základná konfigurácia a prehľad ovládania. Práca s modulmi a tvorcom obsahu stránok. 6. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom – 3. časť: Práca s grafickou šablónou a jej funkcionalitou. Porovnanie šablón, ich výber a inštalácia. Funkčnosť blokovej grafickej šablóny. 7. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom – 4. časť: Tvorba ponúk a štruktúry webovej stránky. Inštalácia rozšírení redakčného systému a základná implementácia SEO. 8. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom – 5. časť: Doplnenie webovej stránky o e-shop – inštalácia a predstavenie jeho funkcionality. 9. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom – 6. časť: Návrh štruktúry vlastnej webovej stránky, výber šablóny v súlade s dizajn manuálom a tvorba obsahu. 10. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom – 7. časť: Inštalácia pluginov rozširujúcich funkcionalitu (kontaktný formulár, nastavenie odosielania e-mailov, cookies upozornenie a pod.). 11. Projekt webovej stránky s elektronickým obchodom – 8. časť: Samostatná práca – tvorba vlastnej webovej stránky s elektronickým obchodom podľa zadania, prototypu a dizajn manuálu. 12. Prezentácia študentských webových projektov a ich zhodnotenie. 13. Prezentácia študentských webových projektov a ich zhodnotenie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

30 % priebežná práca - podmienka: 51%, 70 % písomná skúška - podmienka: 51%

Pracovné zaťaženie študenta

104 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 13 h, príprava semestrálneho projektu webovej stránky a ďalších zadaní 13 h, príprava na skúšku 26 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 01.08.2025

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 01.08.2025