Digitálne inovácie a digitálna transformácia

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad digitálne inovácie a digitálnu transformáciu podnikania uvedomujúc si zásadné rozdiely medzi týmito pojmami a ich významom vo väzbe na vyrábané produkty, poskytujúce služby, komplexnú transformáciu podnikania a zmeny biznis modelov.
Kompetentnosť:
• kriticky zhodnotiť digitalizáciu podnikových procesov, digitálne inovácie a digitálnu transformáciu uvedomujú si zásadné rozdiely a ich dopad na existujúce podnikanie,
• identifikovať potenciál vo vývoji informačných technológií s dôrazom na prevratné zmeny majúce dopad na existujúce biznis modely,
• schopnosť aplikovania inovatívnych zmien v nadväznosti na digitalizáciu vybraných oblastí zvyšujúcu konkurencieschopnosť podniku.
Zručnosť:
• porozumieť digitálnym technológiám,
• identifikovať potenciál digitálnych technológií vo väzbe na podnikateľské aktivity,
• prepojiť inovácie v digitálnej oblasti s podnikaním, podnikovými procesmi, vyrábanými produktmi a poskytovanými službami,
• aplikovať stratégie digitálnej transformácie,
• vyhodnotiť úroveň zrelosti digitálnej transformácie aplikovaním vybraného modelu zrelosti.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie cvičení:
1. Digitálne podnikanie a zmena sveta podnikania prostredníctvom informačných technológií.
2. Digitálny ekosystém.
3. Internet vecí (IoT) .
4. Ambientná intelligencia.
5. Blockchain.
6. Aditívna výroba.
7. Technológie rozšírenej reality.
8. Strategické výzvy v oblasti digitálnych inovácií.
9. Digitálne inovácie, perspektívy digitalizácie, strategické výzvy digitálnych inovácií a transformácie, využitie hodnoty digitalizácie - nevyužité príležitosti, digitálne platformy.
10. Digitálna transformácia.
11. Aplikovanie rámcov digitálnej transformácie a rozhodovanie na základe dát.
12. Model zrelosti digitálnej transformácie.
13. Problémy, s ktorými môže byť tradičná spoločnosť konfrontovaná na ceste k digitálnej transformácii

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. SIEBEL, Thomas M. Digital transformation: survive and thrive in an era of mass extinction. New York : RosettaBooks, 2019. 256 s. ISBN 1948122480.
2. HERBERT, Lindsay. Digital transformation: Build your organization's future for the innovation age. London : Bloomsbury Publishing, 2017. 264 s. ISBN 9781472940377.
3. NAMBISAN, Satish, et al. Handbook of digital innovation. Cheltenham : Edward Elgar Publishing, 2020. 320 s. ISBN 9781788119979.
4. GUPTA, Sunil. Driving Digital Strategy: A Guide to Reimagining Your Business Hardcover. Brighton : Harvard Business Review Press, 2018. 288 s. ISBN 163369268X.
5. GREENGARD, Samuel. The internet of things. Cambridge, Massachusetts : MIT Press, 2015. 210 s. ISBN 9780262527736.
6. DŘÍMALKA, Filip. Jak uspět v digitálnim světe. Praha : Jan Melvil publishing, 2020. 384 s. ISBN 9788075551016.
Doplnková literatúra:
1. FISCHER, Marcus, et al. Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. In: Information & Management 57.5 (2020): 103262.
2. BAIYERE, Abayomi, et al. Digital transformation and the new logics of business process management. In: European Journal of Information Systems 29.3 (2020): 238-259.
3. CORREANI, Alessia, et al. Implementing a digital strategy: Learning from the experience of three digital transformation projects. California Management Review 62.4 (2020): 37-56.
4. WESSEL, Lauri, et al. Unpacking the difference between digital transformation and IT-enabled organizational transformation. In: Journal of the Association for Information Systems 22.1 (2021).
5. XAVIER Olleros F., ‎ ZHEGU Majlinda. Research Handbook on Digital Transformations. Cheltenham : Edward Elgar Pub, 2016. 455 s. ISBN 9781784717759.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie cvičení: 1. Digitálne podnikanie a zmena sveta podnikania prostredníctvom informačných technológií. Digitálna inovácia verzus digitalizácia. Príklady potenciálnych inovácií a zmien biznis modelov. Podnikateľské vzory ako nástroj na inováciu biznis modelov. 2. Digitálny ekosystém. Technologický vývoj vedúci k digitálnym inováciám. Vybrané technologické trendy ovplyvňujúce modely podnikania. 3. Internet vecí (IoT) - technológia IoT, komponenty IoT, aplikačné oblasti IoT a IIoT, riešenie IoT monitorovania výrobných zariadení, koncept kontroly kvality produktu na základe monitorovania stavu, koncept IoT kontroly priemyselných aktív, prediktívna údržba a monitorovanie stavu výrobných zariadení, požiadavky na IoT a IIoT, prínosy IoT pre podnik, a prekážky implementácie IoT a IIoT. 4. Ambientná intelligencia – ambientná inteligencia, inteligentné pervazívne technológie, východiská AmI, oblasti záujmu AmI, vlastnosti a prvky AmI, plaftormy AmI, scenáre AmI, dosahované efekty integrácie inovatívnych technológií do podnikových procesov, bariéry integrácie inovatívnych technológií a budovanie AmI. Vytvorenie ambientného ekosystému podniku. 5. Blockchain - distribuovaná decentralizovaná databáza, princíp blockchainu, verejný a súkromný blockchain, transakcie, ťažobné spoločnosti, decentralizácia, kryptografia, oblasti využitia blockchainu, bezpečnosť blockcainu, riziká a prínosy blockchainu, digitálne meny – platformy, vlastnosti, získanie, platba a predaj kryptomeny, regulácia kryptomeny, legislatíva a kryptomena. 6. Aditívna výroba – aditívne technológie, benefity a riziká aditívnej výroby pre podnik, druhy aditívnych technológií (FDM, SLA, SLS, PolyJet), oblasti uplatnenia aditívnej výroby, patenty a aditívna výroba, práva a povinnosti držiteľov patentového systému, politika vplyvu aditívnej výroby na priemysel. 7. Technológie rozšírenej reality – definícia rozšírenej reality, vlastnosti systémov rozšírenej reality, kontinuum rozšírenej reality (Milgram’s Reality-Virtuality continuum), aplikačné oblasti rozšírenej reality. 8. Strategické výzvy v oblasti digitálnych inovácií. Integrácia nových digitálnych technológií do podnikových procesov - prípadová štúdia, projekt využitia IoT v prediktívnej údržby výroby. Analýza východiskového stavu, požiadavky, analýza podnikových zdrojov, dátová analýza, architektúra systému, implementácia technológie. 9. Digitálne inovácie, perspektívy digitalizácie, strategické výzvy digitálnych inovácií a transformácie, využitie hodnoty digitalizácie - nevyužité príležitosti, digitálne platformy. 10. Digitálna transformácia. Stratégia digitálnej transformácie. Stakeholdery a ich úloha pri tvorbe stratégie digitálnej transformácie a v samotnom procese transformácie. Fázy a etapy digitálnej transformácie. 11. Aplikovanie rámcov digitálnej transformácie a rozhodovanie na základe dát. Princípy digitálnej biznis stratégie. Prvky digitálnej transformácie podľa MIT Sloan. Kognitívny rámec pre digitálne transformácie. 12. Model zrelosti digitálnej transformácie. Kritické faktory a dôvody zlyhávania projektov digitálnej transformácie. Vzdelávanie zamestnancov v oblasti digitálnych transformácií. 13. Problémy, s ktorými môže byť tradičná spoločnosť konfrontovaná na ceste k digitálnej transformácii. Prezentácia komplexného projektu (plánu) digitálnej transformácie vybranej spoločnosti.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežné hodnotenia prípadových štúdií, 20 % seminárna práca, 60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

78 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 13 h, príprava seminárnej práce 20 h, príprava na skúšku 19 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022