Manažment

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť
Získanie systémového pohľadu na problematiku riadenia s ohľadom na súčasné poznatky a trendy v tejto oblasti a s ohľadom na dynamiku vonkajšieho a vnútorného prostredia. Osvojenie si ucelených základných poznatkov z teórie manažmentu vo väzbe na udržateľný rozvoj podnikov z hľadiska funkčného, rozhodovacieho a informačného. Porozumenie kľúčovému pojmovému aparátu vo vzťahu k jednotlivým funkciám manažmentu. Nadobudnutie vedomostí z pohľadu metód a nástrojov, využívaných pri implementácii jednotlivých funkcií manažmentu. Pochopenie vzájomných súvislostí medzi uplatňovaním mäkkých a tvrdých nástrojov manažmentu a možnostiach ich využitia v praxi.
Kompetentnosť
• využívať súbor poznatkov o princípoch, metódach, postupoch a technikách riadenia podnikov v podmienkach trhového hospodárstva,
• identifikovať, analyzovať a aplikovať získané vedomosti pri riešení problémov súvisiacich s manažérskymi funkciami,
• usmerňovať aktivity podnikových útvarov, kolektívov a jednotlivcov pomocou manažérskych funkcií na dosahovanie stanovených cieľov,
• porozumieť a navrhnúť spôsoby racionálneho riešenia problémov spojených s riadením,
• kombinovať a spájať vedomosti z manažmentu s vedomosťami zo súvisiacich spoločensko-vedných disciplín
Zručnosť
• koncepčne riešiť problémy podniku, identifikovať najdôležitejšie otázky, tendencie a pravdepodobnosti vývoja a chápať veci vo vzájomnom vzťahu,
• uplatňovať špecifické metódy a postupy v manažérskej praxi,
• efektívne usmerňovať podnikové procesy prostredníctvom techník a metód rozhodovania, plánovania, organizovania, riadenia ľudských zdrojov, vedenia a kontrolovania,
• efektívne motivovať podriadených a komunikovať so všetkými zainteresovanými skupinami podniku,
• efektívne pracovať v tíme a viesť tím.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Charakteristika a základné východiská manažmentu.
2. Hlavné koncepcie manažmentu.
3. Manažérske rozhodovanie.
4. Informácie a informačný systém.
5. Stratégia a jej implementácia.
6. Plánovanie.
7. Organizovanie ako funkcia manažmentu.
8. Kontrola v manažmente.
9. Manažment ľudských zdrojov.
10. Podstata a obsah funkcie vedenia ľudí, štýly vedenia.
11. Komunikácia v manažmente.
12. Motivácia zamestnancov.
13. Etika v manažmente.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do problematiky manažmentu.
2. Vznik, vývoj a hlavné prístupy v manažmente.
3. Rozhodovacie procesy v manažmente.
4. Informácie a informačný systém.
5. Strategický manažment.
6. Plánovanie.
7. Podstata a obsah organizovania a organizačnej štruktúry.
8. Kontrola v manažmente.
9. Manažment ľudských zdrojov.
10. Vedenie ľudí.
11. Komunikácia.
12. Motivácia.
13. Etika v manažmente.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. MAJTÁN, Miroslav. Manažment. Bratislava: Sprint dva, 2016. 412 s. ISBN 978-80-89710-27-0.
2. MAJTÁN, Miroslav. Manažment – prípadové štúdie. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2015.
3. PORVAZNÍK, Ján. Celostný manažment. 5. preprac. a dopl. vyd. Bratislava : Sprint dva, 2011. 360 s. ISBN 978-80-8939-358-9.
4. VEBER, Jan a kol. Management. Praha : Management Press, 2012. 736 s. ISBN 978-80-7261-274-1.
5. ROBBINS, Stephen P. – COULTER, Mary A. Management. Pearson Education, 2021. 624 p. ISBN 9780136714491.
6. BATEMAN, Thomas et al. Management: Leading & Collaborating in a Competitive World. 13th ed. McGraw-Hill Education, 672 p. ISBN 978-12-5992-764-5.
7. CERTO, Samuel C. – CERTO, Trevis S. Modern Management: Concepts and Skills. 15th ed. New York, NY : Pearson, 2019, 501 p. ISBN 978-01-3472-913-8.
8. DAFT, Richard L. Management. 12th ed. Cengage Learning, 2015, 800 p. ISBN 978-13-0548-071-1.
Doplnková literatúra:
1. DRUCKER, Peter. Management. Routledge, 2012. 576 s. ISBN 978-11-3600-689-0.
2. JANKELOVÁ, Nadežda et al. Manažment a globálna hospodárska kríza.1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2017. 122 s. ISBN 978-80-7556-024-7.
3. KOONTZ, Harold – WEIHRICH, Heinz. Essentials of management. 10th ed. Chennai: Tata McGraw Hill Education, 2015, 540 pp., Rs. 647, ISBN: 978-9-3392-2286-4.
4. LUSSIER, Robert N. Management fundamentals : concepts, applications, and skill development. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2019. 597 p. ISBN 9781506389394.
5. PLUNKETT, Warren R. Management. 10th ed. South-Western College Pub, 2012, 744 p. ISBN 978-11-1122-134-8.
6. SCHERMERHORN, John R Jr. – BACHRACH, Daniel G. Exploring Management. 6th ed. John Wiley & Sons, 2017, 348 p. ISBN: 978-1-119-53760-1
7. WILKINSON, Adrian et al. The Oxford Handbook of Management. Oxford University Press, 2017, 571 p. ISBN 978-01-9870-861-2.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Charakteristika a základné východiská manažmentu. Podstata, význam a úlohy manažmentu. Obsah manažmentu, vrátane jednotlivých funkcií. Deskriptívna a normatívna teória. Systémový prístup k manažmentu. Manažérske roly a zručnosti. Manažérske kompetencie. Profil manažéra. Vzdelávanie manažérov. 2. Hlavné koncepcie manažmentu. Historické základy vzniku manažmentu. Novodobé prístupy k manažmentu: klasická, behavioristická, moderná, empirická škola manažmentu, situačný prístup. Teritoriálne odlišnosti vývoja manažmentu. Manažment v globálnom prostredí. Nové koncepty manažmentu. Špecifické manažérske metódy a koncepty. 3. Manažérske rozhodovanie. Podstata a miesto rozhodovania v manažmente. Prvky rozhodovacieho procesu. Charakteristika a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí. Fázy rozhodovacieho procesu. Spôsoby prípravy a prijatia rozhodnutia. Metódy rozhodovania. 4. Informácie a informačný systém. Podstata a významy pojmu informácia. Význam informácií pre prácu manažéra. Nedostatok a nadbytok informácií. Klasifikácia, aspekty, druhy, zdroje informácií. Informačné činnosti a informačný systém. Členenie informačného systému, podstata a úloha. Požiadavky na efektívny informačný systém. 5. Stratégia a jej implementácia. Rozdiely a spoločné znaky stratégie a taktiky, klasifikácia a druhy stratégií. Osobnosť strategického manažéra. Horizontálna a vertikálna štruktúra strategického manažmentu. Podniková, podnikateľská, funkčná a konkurenčná stratégia. Proces strategického riadenia. Formulácia cieľov a stratégie. Implementácia a hodnotenie stratégie. 6. Plánovanie. Podstata, obsah a dôvody plánovania. Integrovaný systém plánovania podniku. Druhy plánov, vrátane podnikateľského plánu. Funkčné zložky plánov. Algoritmus tvorby podnikových plánov. Kvalitatívne a kvantitatívne metódy a techniky plánovania. 7. Organizovanie ako funkcia manažmentu. Organizačná diferenciácia a organizačná integrácia činností. Proces organizovania. Tvorba organizačných štruktúr. Mechanistické a organické typy organizačných štruktúr. Centralizácia a decentralizácia. Formálnosť a neformálnosť vzťahov. Tendencie rozvoja organizačných štruktúr. 8. Kontrola v manažmente. Fázy kontrolného procesu, klasifikácia kontroly. Tradičné a moderné techniky, metódy a postupy kontroly. Požiadavky na efektívny kontrolný systém. Vzťah kontroly, kontrolovania a controllingu. 9. Manažment ľudských zdrojov. Obsah, úlohy, teoretické východiská riadenia ľudských zdrojov. Plánovanie a zabezpečovanie ľudských zdrojov. Personálne funkcie v podniku. Hodnotenie pracovných výkonov. Odmeňovanie zamestnancov, benefity. Personálny marketing a personálny audit. Personálny rozvoj, vzdelávanie a manažment kariéry. Súčasné tendencie zmien vo vývoji ľudských zdrojov, vrátane diverzity pracoviska. 10. Podstata a obsah funkcie vedenia ľudí, štýly vedenia. Kontrast manažéra a lídra. Právomoc a moc a jej zdroje. Prístupy k efektívnemu vedeniu ľudí. Koučing a mentoring. 11. Komunikácia v manažmente. Štruktúra, typy, formy, prostriedky, druhy manažérskej komunikácie. Verbálna a neverbálna komunikácia. Komunikačné kompetencie a komunikačné zručnosti. Zásady efektívnej manažérskej komunikácie. Tímová práca. 12. Motivácia zamestnancov. Význam a obsah motivácie, stimulácia. Správanie ľudí v organizácii, individuálna a skupinová motivácia. Proces motivácie. Obsahové a procesné teórie motivácie. Integračný prístup v motivácii. Motivačné programy. Východiská uplatňovania a prístupy uplatňované v súčasných motivačných programoch. 13. Etika v manažmente. Spoločenská zodpovednosť a udržateľnosť. Vnútorné a vonkajšie spoločenské prostredie organizácie. Etické štandardy a etické kódexy. Inštitucionalizácia a zvyšovanie účinnosti štandardov. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do problematiky manažmentu. Obsah a východiská manažmentu. Podstata, význam a úlohy manažmentu. Funkcie manažmentu. Manažér a jeho profil. Manažérske roly. Manažérske kompetencie. 2. Vznik, vývoj a hlavné prístupy v manažmente. Analýza klasických a súčasných koncepcií manažmentu vo svete. Manažment v globálnom prostredí. Nové koncepty a metódy manažmentu. 3. Rozhodovacie procesy v manažmente. Druhy rozhodovacích situácií. Metódy rozhodovania. 4. Informácie a informačný systém. Podstata a klasifikácia informácií. Členenie informačných systémov a ich využitie v manažérskej praxi. 5. Strategický manažment. Klasifikácia a druhy stratégií. Analýza prostredia, formulácia, implementácia a hodnotenie a kontrola stratégií. 6. Plánovanie. Ciele, zdroje, činnosti v podniku. Podstata a druhy plánov. Časové a objektové kritérium členenia plánov. Informácie pre potreby plánu. Techniky, metódy a postupy kontroly. 7. Podstata a obsah organizovania a organizačnej štruktúry. Tvorba organizačnej štruktúry podniku. Podstata a dimenzie organizačnej štruktúry. Divizionálne štruktúry. Maticové štruktúry. 8. Kontrola v manažmente. Typy kontroly. Techniky, metódy a postupy kontroly. 9. Manažment ľudských zdrojov. Analýza práce, náborové aktivity, výber zamestnancov. Personálny rozvoj, odmeňovanie zamestnancov. 10. Vedenie ľudí. Obsah, štýly vedenia. Transformačný a transakčný štýl vedenia. Vizionárske a tímové vedenie. Koučing a mentoring. 11. Komunikácia. Interpersonálna a manažérska komunikácia. Vnútropodniková komunikácia. Komunikačné zručnosti – aktívne načúvanie, asertivita, empatia. Tímová práca. 12. Motivácia. Obsah motivácie a stimulácie. Motivačné nástroje. Správanie ľudí v organizácii. Teórie motivácie. 13. Etika v manažmente. Spoločenská zodpovednosť a udržateľnosť. Analýza účastníkov ako súčasť spoločenskej zodpovednosti podnikov. Reporting a meranie spoločenskej zodpovednosti.

Podmienky na absolvovanie predmetu

• vypracovanie a prezentácia záverečného projektu - 30%
• prípadové štúdie - 10%
• záverečná skúška - 60%
Pracovné zaťaženie študenta (v hodinách):
pracovné zaťaženie študenta: 130 h. (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 13 h, spracovanie semestrálneho projektu 26 h, príprava na skúšku 39 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 09.12.2021

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 09.12.2021