Softvérové inžinierstvo I

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Po absolvovaní predmetu, by mali byť študenti schopní:
A. Rozumieť príčinám softvérovej krízy a spôsobom jej riešenia, poznať životný cyklus softvéru
B. Analyzovať potreby používateľov a tieto zaznamenať pomocou techník zvolených metód
C. Poznať viaceré metódy a vedieť zvoliť primeranú metódu analýzy a návrhu softvérového systému
D. Definovať funkčné a nefunkčné požiadavky na softvér
E. Definovať konceptuálny dátový a funkčný model problémovej domény
F. Rozumieť podstate modelov softvérových procesov, poznať silné a slabé stránky konkrétnych metodík
G. Chápať spôsob práce a organizáciu vývojového tímu a vedieť pracovať ako súčasť tímu
H. Prezentovať a obhajovať na profesionálnej úrovni nimi navrhované riešenia
I. Vypracovať technickú dokumentáciu (správu), popisujúcu nimi navrhnuté riešenie

Stručná osnova predmetu

1. Vymedzenie softvérového inžinierstva. Softvérová kríza. Softvér ako výrobok. Vlastnosti softvérových produktov. Životný cyklus softvéru. Rola chýb v softvérovom procese
2. Prehľad metód softvérového inžinierstva (štruktúrovaný prístup, dátovo-orientovaný prístup, objektovo-orientovaný prístup),
3. Špecifikácia požiadaviek (Definícia požiadaviek ), Analýza a špecifikácia požiadaviek (funkčné a nefunkčné požiadavky, validácia požiadaviek, formálne špecifikácie), Špecifikačný dokument, Metóda tvorby zoznamu požiadaviek, Metódy špecifikácie požiadaviek.
4. Úvod do problematiky analýzy a návrhu softvérových systémov. Funkcionálny model, model údajov a model správania sa. Konceptuálne modely domény.
5. Konceptuálne modelovanie údajov, entito-relačné diagramy, logické dátové model
6. Štruktúrovaná analýza
7. Modelovanie funkčných požiadaviek prostredníctvom prípadov použitia
8. Modelovanie automatov – stavové diagramy
9. Modely softvérových procesov, modely životného cyklu softvéru
10. Agilné metodiky vývoja
11. Fáza návrhu a úvod do architektúry softvérového systému
12. Vizuálne modelovanie
13. Úvod do UML

Odporúčaná literatúra

1. Russev S. a kol.:Softvérové inžinierstvo, Ekonóm Bratislava 2006
2. Somerville, I.: Software Engineering, Addison-Wesley, 9. edition, 2011
3. Bieliková M.: Ako úspešne vytvoriť projekt, Slovenská technická univerzita v Bratislave, STU, Bratislava 2000, ISBN 80-227-1329-5
4. Richta, K., Sochor, J.: Softwarové inženýrství I. Praha, ČVUT 1996.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Skúška 60% hodnotenia. Skúška pozostáva z dvoch častí: testu a konkrétnej problémovej úlohy na riešenie. Testom sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania A., C., F., G., riešením problémovej úlohy sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania B., C., D., E.
Cvičenia 40% Náplňou cvičení je vypracovanie a obhájenie projektu, na ktorom študenti pracujú v skupinách, ktoré majú definovaného svojho tím lídra. Tím lídra si volia študenti spomedzi seba. Prácu v skupinách si študenti organizujú autonómne a riadi ju teamlíder. Hodnotenie výsledkov práce skupiny (predložený projekt) je hodnotený ako celok za celú skupinu, ohodnotenie príspevku individuálnych členov skupiny na hodnotení skupiny je výsledkom internej dohody skupiny. Súčasťou hodnotenia individuálneho študenta je tiež jeho aktivita na oponovaní a hodnotení projektov iných skupín. Výsledky práce (projekt) sú skupinou predložené na hodnotenie počas semestra tri krát. Hodnotením projektov a hodnotením oponovania výsledkov práce iných skupín sa hodnotia nasledovné výsledky vzdelávania: B., C., D., E., G., H., I.

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovné zaťaženie študenta (v hodinách):
5 kreditov x 26 hodín = 130 hodín
Rozdelenie študijného zaťaženia:
Účasť na prednáškach a seminároch: 52 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Písomné úlohy: 45 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 20 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022