Komunikačné a manažérske spôsobilosti

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• poznať modely interpersonálnej komunikácie, formy komunikácie,
• pochopiť stratégie persuázie,
• komparovať a aplikovať rôzne prístupy v problémovej komunikácii,
• aplikovať štýly vedenia,
• poznať techniky a metódy manažment času.
Zručnosti:
• rétorické zručnosti,
• príprava dokumentov,
• zručnosť presvedčivo argumentovať,
• riešiť konflikty,
• organizovať prácu a delegovať pracovné úlohy.
Kompetentnosti:
• komunikačné spôsobilosti - verbálne, neverbálne a paraverbálne v rôznych pracovných situáciách,
• kompetentnosť viesť formálne rozhovory (výberové interview, hodnotiaci pohovor, presviedčanie, riešenie konfliktov, vyjednávanie),
• spôsobilosť využívať techniky a nástroje manažmentu času pri sebariadení a organizovaní práce.

Stručná osnova predmetu

Prednášky:
1. Komunikačné a manažérske spôsobilosti – úvod do problematiky.
2. Úvod do komunikácie. Interpersonálna komunikácia.
3. Formy komunikácie I.: verbálna a paraverbálna komunikácia.
4. Formy komunikácie II.: Neverbálna komunikácia.
5. Komunikácia v organizácii.
6. Ústna komunikácia. Výberové interview. Spätná väzba. Hodnotiaci rozhovor. Vedenie porád.
7. Rozvoj prezentačných spôsobilostí. Prejav. Presviedčanie.
8. Písomná komunikácia – formálna úprava písomností, tvorba obchodných listov, špecifiká elektronickej komunikácie.
9. Problémová komunikácia – riešenie konfliktov v organizáciách. Mediácia. Asertivita, agresivita a pasivita.
10. Vedenie a štýly vedenia.
11. Manažment času.
12. Techniky a nástroje manažmentu času.
13. Vyjednávanie.
Cvičenia:
1. Prínos komunikačných a manažérskych spôsobilostí pre rozvoj kariéry. Úvodné cvičenie - podmienky absolvovania predmetu.
2. Mentálna mapa.
3. Aktívne počúvanie – umenie počúvať. Empatia.
4. Cvičenie verbálnej pohotovosti.
5. Neverbálna komunikácia – zážitky.
6. Komunikácia so zamestnancami – hranie rolí.
7. Rozhovor v praxi manažéra. Výberové interview. Poskytovanie priebežnej spätnej väzby. Pochvala, kritika, konštruktívna kritika.
8. Individuálna prezentácia – príprava prejavu manažéra.
9. Písomnosti v organizácii (obchodná ponuka nového produktu, oslovenie nových klientov, reklamácia, odpoveď na reklamáciu, kladná a zamietavá odpoveď uchádzačovi o zamestnanie, pracovný posudok). Formulácia výrokov.
10. Modelové riešenie konfliktov na pracovisku. Pasívne, agresívne a asertívne reakcie. Zvládanie stresu.
11. Štýly vedenia.
12. Techniky a nástroje manažmentu času.
13. Vyjednávanie – hranie rolí. Zhodnotenie práce študentov počas semestra.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. Quintanilla, K. M. – Wahl, S. T.: Business and Professional Communication: KEYS for Workplace Excellence. 4th ed., London: SAGE Publications, Inc., 2020. ISBN 978-15-0636-959-4.
2. Szarková, M.: Komunikácia v manažmente. Praha: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 978-80-7598-184-4.
3. Špaček, L.: Byznys etiketa a komunikace. Praha: Nakladatelství Universum, 2021. ISBN 978-80-2427-366-2.
4. Mayfield, M. – Mayfield, J., Walker, R.: Fundamental Theories of Business Communication : laying a Foundation for the Field. Palgrave Macmillan, 2020. 266 pp. ISBN 978-3-030-57740-7.
5. Muthusamy, S. K.: Power of positive words: communication, cognition, and organizational transformation. In: Journal of Organizational Change Management, 2019. Vol. 32 No. 1, pp. 103-122.
Doplňujúca literatúra:
6. Mautner, G. – Rainer, F.: Handbook of Business Communication. De Gruyter, 2019. ISBN 150-151-900-X.
7. Szarková, M. – Beláňová, B. – Matkovčíková, N.: Komunikácia v malých a stredných podnikoch SR. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií VSERS, 2018. 99 s. ISBN 978-80-7556-036-0.
8. Ter Hoeven, C.L. – Miller, V. D. – Peper, B. – den Dulk, L.: “The Work Must Go On”: The Role of Employee and Managerial Communication in the Use of Work–Life Policies. In: Management Communication Quarterly, 2017, 31(2), 194-229.
9. Olexová, C.: Aby mala prezentácia úspech... In Personálny a mzdový poradca podnikateľa. - Žilina : Poradca podnikateľa, 2020. ISSN 1335-1508, 2020, roč. 25, č. 8, s.130-132.
10. O komunikaci. 10 nejlepších příspěvků z Harvard Business Review. Praha: Management Press, 2017. 204 s. ISBN 978-80-7261-497-4.

Sylabus predmetu

Prednášky: 1. Komunikačné a manažérske spôsobilosti – úvod do problematiky. 2. Úvod do komunikácie. Interpersonálna komunikácia. 3. Formy komunikácie I.: verbálna a paraverbálna komunikácia. 4. Formy komunikácie II.: Neverbálna komunikácia. 5. Komunikácia v organizácii. 6. Ústna komunikácia. Výberové interview. Spätná väzba. Hodnotiaci rozhovor. Vedenie porád. 7. Rozvoj prezentačných spôsobilostí. Prejav. Presviedčanie. 8. Písomná komunikácia – formálna úprava písomností, tvorba obchodných listov, špecifiká elektronickej komunikácie. 9. Problémová komunikácia – riešenie konfliktov v organizáciách. Mediácia. Asertivita, agresivita a pasivita. 10. Vedenie a štýly vedenia. 11. Manažment času. 12. Techniky a nástroje manažmentu času. 13. Vyjednávanie. Cvičenia: 1. Prínos komunikačných a manažérskych spôsobilostí pre rozvoj kariéry. Úvodné cvičenie - podmienky absolvovania predmetu. 2. Mentálna mapa. 3. Aktívne počúvanie – umenie počúvať. Empatia. 4. Cvičenie verbálnej pohotovosti. 5. Neverbálna komunikácia – zážitky. 6. Komunikácia so zamestnancami – hranie rolí. 7. Rozhovor v praxi manažéra. Výberové interview. Poskytovanie priebežnej spätnej väzby. Pochvala, kritika, konštruktívna kritika. 8. Individuálna prezentácia – príprava prejavu manažéra. 9. Písomnosti v organizácii (obchodná ponuka nového produktu, oslovenie nových klientov, reklamácia, odpoveď na reklamáciu, kladná a zamietavá odpoveď uchádzačovi o zamestnanie, pracovný posudok). Formulácia výrokov. 10. Modelové riešenie konfliktov na pracovisku. Pasívne, agresívne a asertívne reakcie. Zvládanie stresu. 11. Štýly vedenia. 12. Techniky a nástroje manažmentu času. 13. Vyjednávanie – hranie rolí. Zhodnotenie práce študentov počas semestra.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Tímové semestrálne zadania, priebežný test
Kombinovaná skúška
Tím pre spracovanie semestrálnych zadaní pozostáva z 2 členov a výber členov tímu bude vykonaný náhodne. Hodnotenie semestrálnych zadaní sa vykonáva tímovo. Všetci členovia tímu získajú rovnaké hodnotenie.
• vypracovanie a prezentácia tímových semestrálnych zadaní – 30 %
• aktivita – 10 %
• záverečný písomný test a ústna skúška – 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

• Účasť na prednáškach: 26 hodín
• Účasť na cvičeniach: 26 hodín
• Príprava semestrálnych zadaní: 13 hodín
• Príprava na záverečné hodnotenie: 39 hodín
Spolu: 104

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 15.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.12.2022

Dátum schválenia: 15.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.12.2022