Softvérové inžinierstvo II

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Po absolvovaní predmetu, by mali byť študenti schopní:
A. Navrhovať programové systémy pomocou objektovo orientovaného prístupu
B. Poznať základné diagramy UML a pravidlá ich tvorby
C. Vedieť rozlíšiť medzi základnými myšlienkami moderných a klasickým metodík softvérového inžinierstva.
D. Použiť primerané metódy a techniky OO modelovania prístupu pre definíciu, analýzu, návrh implementáciu, testovanie a prevádzku softvérových systémov.
E. Poznať a vedieť uplatniť základné princípy pri navrhovaní modernej architektúry softvéru.
F. Poznať princípy testovania softvéru a navrhovať testovacie scenáre.
G. Rozumieť významu etapy udržiavania.
H. Chápať spôsob práce a organizáciu vývojového tímu a vedieť pracovať ako súčasť tímu.
I. Prezentovať a obhajovať na profesionálnej úrovni nimi navrhované riešenia.
J. Vypracovať technickú dokumentáciu (správu), popisujúcu nimi navrhnuté riešenie

Stručná osnova predmetu

1. Úvod do OO prístupu k tvorbe softvéru. Základy objektovej orientácie (objekt, trieda, abstrakcie, zapúzdrenie, dedičnosť, polymorfizmus). Modelovanie, úrovne abstrakcie, Modelovacie techniky objektovo -orientovaného návrhu, Unified Modelling Language (UML), popis, klasifikácia diagramov UML
2. Diagram tried, vlastnosti, asociácie, stereotypy,
3. Tvorba analytického modelu (analytické triedy), Sekvenčný diagram,
4. Ukladanie objektov - OR mapovanie, Activity diagram, Collaboration (Stavový diagram).
5. Etapa návrhu softvéru. Architektúra a návrh architektúry.
6. Balíčky (package diagram), komponentový diagram. Vzory.
7. Prechod do etapy podrobného návrhu, návrhové triedy, návrh užívateľského rozhrania.
8. Porovnanie jednotlivých prístupov k analýze a návrhu. Implementácia softvérových systémov: programovacie jazyky, stratégie implementácie, dokumentácia k softvérovému produktu.
9. Testovanie softvérových systémov, statické a dynamické testovanie; techniky testovania (biela skrinka, čierna skrinka, prehliadanie programu, verifikácia programov), stratégie testovania. Úloha validácie a verifikácie pri vývoji softvéru.
10. Prevádzka a údržba softvérových systémov, (znovupoužiteľnosť, zmeny požiadaviek, verzovanie, reengineering), správa konfigurácií softvérových systémov. Počítačová podpora tvorby softvéru, CASE prostriedky.
11. Úvod do problematiky riadenia softvérových projektov. Základné procesy manažmentu softvérového projektu (inicializácia, plánovanie, riadenie, vykonávanie, ukončenie).
12. Ekonomika tvorby softvéru, formálne náležitosti a tvorba zmluvných vzťahov pri softvérových projektoch.
13. Manažment kvality a meranie v softvérovom inžinierstve. Etika tvorby softvéru, ochrana intelektuálneho vlastníctva, etický kódex softvérového inžiniera

Odporúčaná literatúra

1. Somerville, I.: Software Engineering, Addison-Wesley, 9. vydanie, 2011.
2. Russev S. a kol.:Softvérové inžinierstvo, Ekonóm Bratislava 2006
3. Fowler, M. 2009. Destilované UML. Grada Publishing a.s., ISBN 9788024720623.
4. Kadlec, V. 2004. Agilní programování: metodiky efektivního vývoje softwaru. Computer Press, ISBN 9788025103425.
5. Kanisová, H. 2006. UML srozumitelně. Computer Press, ISBN 9788025110836.
6. Schach, S.R. 2002. Object-oriented and classical software engineering. McGraw-Hill, ISBN 9780071122634.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Skúška 60% hodnotenia. Skúška pozostáva z dvoch častí: testu a úlohy z OO modelovania. Testom sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania A., C., D., E., F., G., riešením problémovej úlohy sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania B., D., E., F.
Cvičenia 40% Náplňou cvičení je vypracovanie a obhájenie projektu, na ktorom študenti pracujú v skupinách, ktoré majú definovaného svojho tím lídra. Tím lídra si volia študenti spomedzi seba. Prácu v skupinách si študenti organizujú autonómne a riadi ju teamlíder. Hodnotenie výsledkov práce skupiny (predložený projekt) je hodnotený ako celok za celú skupinu, ohodnotenie príspevku individuálnych členov skupiny na hodnotení skupiny je výsledkom internej dohody skupiny. Súčasťou hodnotenia individuálneho študenta je tiež jeho aktivita na oponovaní a hodnotení projektov iných skupín. Výsledky práce (projekt) sú skupinou predložené na hodnotenie počas semestra tri krát. Hodnotením projektov a hodnotením oponovania výsledkov práce iných skupín sa hodnotia nasledovné výsledky vzdelávania: A., B., D., E., F., H., I., J.

Pracovné zaťaženie študenta

Celková záťaž štúdia (v hodinách): 5 kreditov x 26 hodín = 130 hodín
Rozdelenie študijného zaťaženia:
Účasť na prednáškach a seminároch: 52 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Písomné úlohy: 45 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 20 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022