Ing. Mgr. Tomáš Černěnko, PhD.

Fakulta: Národohospodárska fakulta

Katedra: Katedra verejnej správy a regionálneho rozvoja

Pozícia: odborný asistent

Hyperlink na záznam osoby

ORCID iD

Súčasné a predchádzajúce zamestnania

odborný asistent
Katedra verejnej správy a reginálneho rozvoja, Národohospodárska fakulta, Ekonomická univerzita v Bratislave
od 2011

riaditeľ
Inštitú správnych a bezpečnostných analýz, Ministerstvo vnútra SR
od 04/2021

riaditeľ odboru, poverený výkonom funkcie
Odbor analýz a prognóz, Inštitú správnych a bezpečnostných analýz, Ministerstvo vnútra SR
10/2020 - 03/2021

analytik
Analyticko-metodická jednotka, Sekcia verejnej správy, Ministerstvo vnútra SR
08/2019 - 09/2020

Prehľad obhájených záverečných prác

Bakalárske (prvý stupeň): 27

Diplomové (druhý stupeň): 32

Prehľad výsledkov tvorivej činnosti

Počet výstupov tvorivej činnosti registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus: 8

Počet ohlasov registrovaných v databázach Web of Science alebo Scopus na výstupy tvorivej činnosti: 10

Počet pozvaných prednášok na medzinárodnej a národnej úrovni: 1

Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti

GHG ČERNĚNKO, Tomáš - HARVAN, Peter - KUBALA, Jozef. Skrytý poklad v samospráve : alternatívne možnosti sústredenia výkonu správy v samosprávach. In Publikácie IFP : ekonomické analýzy. - Bratislava : Inštitút finančnej politiky (MF SR) a Katedra verejnej správy a regionálneho rozvoja (NHF EU v Bratislave), 2017, 22.6.2017, s. 1-26 online [1,74 NS]." ADM ČERNĚNKO, Tomáš - NEUBAUEROVÁ, Erika - ZUBAĽOVÁ, Alena. Impact of the COVID-19 Pandemic on the Budget of Slovak Local Governments: Much Cry and Little Wool? - Registrovaný: Scopus. In Scientific papers of the University of Pardubice. - Pardubice : Fakulta ekonomicko-správní Univerzity Pardubice, 2021. ISSN 1804-8048, Special Issue, vol. 29, no. 1, (2021. APVV-19-0108. ADM Rehák, Š, Rafaj, O, Černěnko, T. EU integration, regional development problems and the rise of the new radical right in Slovakia. Reg Sci Policy Pract. 2021; 1– 19. https://doi.org/10.1111/rsp3.12385 GHG ČERNĚNKO, Tomáš - KUBALA, Jozef. Výzva pre slovenské metropoly : analýza alternatívnych usporiadaní výkonu správy Bratislavy a Košíc : komentár 2018/16 [elektronický zdroj]. 1. vydanie. Bratislava, 2018. online 7 s. [10,5 NS]." GHG DUJAVA, Daniel - ČERNĚNKO, Tomáš - RAFAJ, Oliver. Pools or Schools or Both? Diversification and Specialisation in Public Servises. In Working papers. - Bratislava : University of Economics in Bratislava. ISSN 1339-0430, 2019, no. 20, pp. 1-9.

Najvýznamnejšie výstupy tvorivej činnosti za ostatných šesť rokov

GHG ČERNĚNKO, Tomáš - HARVAN, Peter - KUBALA, Jozef. Skrytý poklad v samospráve : alternatívne možnosti sústredenia výkonu správy v samosprávach. In Publikácie IFP : ekonomické analýzy. - Bratislava : Inštitút finančnej politiky (MF SR) a Katedra verejnej správy a regionálneho rozvoja (NHF EU v Bratislave), 2017, 22.6.2017, s. 1-26 online [1,74 NS]." ADM ČERNĚNKO, Tomáš - NEUBAUEROVÁ, Erika - ZUBAĽOVÁ, Alena. Impact of the COVID-19 Pandemic on the Budget of Slovak Local Governments: Much Cry and Little Wool? - Registrovaný: Scopus. In Scientific papers of the University of Pardubice. - Pardubice : Fakulta ekonomicko-správní Univerzity Pardubice, 2021. ISSN 1804-8048, Special Issue, vol. 29, no. 1, (2021. APVV-19-0108. ADM Rehák, Š, Rafaj, O, Černěnko, T. EU integration, regional development problems and the rise of the new radical right in Slovakia. Reg Sci Policy Pract. 2021; 1– 19. https://doi.org/10.1111/rsp3.12385 GHG ČERNĚNKO, Tomáš - KUBALA, Jozef. Výzva pre slovenské metropoly : analýza alternatívnych usporiadaní výkonu správy Bratislavy a Košíc : komentár 2018/16 [elektronický zdroj]. 1. vydanie. Bratislava, 2018. online 7 s. [10,5 NS]." GHG DUJAVA, Daniel - ČERNĚNKO, Tomáš - RAFAJ, Oliver. Pools or Schools or Both? Diversification and Specialisation in Public Servises. In Working papers. - Bratislava : University of Economics in Bratislava. ISSN 1339-0430, 2019, no. 20, pp. 1-9.

Najvýznamnejšie ohlasy na výstupy tvorivej činnosti

"APVV - Inovácie v rozpočtovaní miestnych samospráv, riešiteľ ; Cieľ: Rozpočty miestnych samospráv sú oblasťou, ktorá v poslednej dobe priťahovala obrovskú pozornosť. Táto skutočnosť súvisí nielen s decentralizačnými trendmi (napr. Implementácia rôznych nástrojov fiškálnej decentralizácie), ale aj s nedávnymi skúsenosťami s dopadmi globálnej finančnej krízy, ktoré boli vážnou výzvou pre ústredné vlády aj miestne samosprávy na miestnej aj regionálnej úrovni. . Miestne rozpočty však nemožno chápať ako čisto ekonomické nástroje. Naopak, sú to tiež programy, ktoré ukazujú hodnoty a priority príslušných samospráv. V tejto veci nie je prekvapením, že v tejto oblasti možno identifikovať rôzne inovácie tak ekonomickej, ako aj širšej spoločensko-politickej povahy. Náš výskumný zámer je spojený s tromi jasnými inováciami, ktoré ovplyvnili rozpočtovanie miestnych samospráv vo všetkých ekonomicky rozvinutých krajinách, a to rozpočtovanie podľa výkonnosti, rodové (citlivé) rozpočtovanie a participatívne rozpočtovanie. Aj keď dôvody ich implementácie, ako aj ich ekonomicko-politická povaha sú odlišné, každý z nich sa zameriava na zlepšenie procesov zostavovania rozpočtu a mal by priniesť určité pozitívne účinky v oblasti poskytovania verejných služieb. Na Slovensku, bohužiaľ, nebola vykonaná komplexná analýza zameraná na tieto inovácie a ich dopady. Naším hlavným výskumným cieľom je preto vyplniť túto medzeru vo výskume. Na jednej strane chceme zistiť, ako veľmi sa používajú, na druhej strane chceme analyzovať modely ich ovládačov používania a prekážky ich implementácie, ako aj zamýšľané a nechcené výsledky. Z tohto dôvodu bude interdisciplinárny výskumný tím využívať výskumné nástroje stolového výskumu a tiež terénneho výskumu. Očakáva sa, že výskumný tím prinesie nielen nové poznatky týkajúce sa využívania týchto inovácií v oblasti rozpočtu v praxi miestnych samospráv, ale má tiež ambíciu významne prispieť k prezentácii medzinárodného vedeckého diskurzu v tejto oblasti. Konzorcium projektu tvoria štyri univerzity, a to Univerzita Komenského v Bratislave, Ekonomická univerzita v Bratislave, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici a Univerzita SS. Cyrila a Metoda v Trnave. Je však otvorený spolupráci s ďalšími slovenskými a medzinárodnými partnermi (inštitucionálnymi aj individuálnymi).

APVV - Možnosti aplikácie metód a nástrojov "smart governance" na lokálnej a regionálnej úrovni, reišiteľ

"VEGA - Ekonomika spoločného výkonu kompetencií, zástupca vedúceho projektu; Problémom spôsobeným fragmentáciou správy sa slovenská správna veda zaoberá už od polovice 1990-tych rokov. Od prvotných úvah o tom či a ako fragmentáciu prostredníctvom municipalizácie alebo amalgamizácie odstrániť, cez hľadanie optimálnej veľkosti municipalizovaných správnych jednotiek až k meraniu efektívnosti systému územnej samosprávy. Popri tejto debate sa však udialo množstvo zmien, ktoré nám umožňujú byť v hľadaní efektívneho a hospodárneho usporiadania verejnej správy viac odvážni. E-government umožnil poskytovať správne služby skoro nepretržite a robí správu ubiquitnou. Cieľom nášho projektu je na základe analýzy ekonomických aspektov súčasného usporiadania výkonu kompetencií samosprávou (či už priamo alebo prostredníctvom spoločných obecných úradov) navrhnúť kategórie kompetencií a súvisiacich ekonomických štandardov pre jednotlivé úrovne a priestorové jednotky správy.

VEGA - Manažment výkonnosti v miestnej samospráve, zástupca vedúceho projektu; Hlavným účelom projektu je priniesť vedecké výstupy na témy performance management (manažment výkonnosti), governance (spravovanie) a networks (siete), ktoré budú obsahovať nielen teoretické aspekty týchto fenoménov, ale prinesú aj príklady ich praktického využitia v podmienkach slovenských samospráv. Predkladaný projekt upúšťa od doteraz v slovenských podmienkach aplikovaného nepriameho prístupu. Ten spočíval na sledovaní „tvrdých“ ukazovateľov vychádzajúcich z prevádzkových údajov samospráv alebo štatistických dát. Hlavným prínosom projektu je preto jeho zameranie na spotrebiteľov a producentov týchto služieb, ktorých postoje sa budú skúmať formou terénneho výskumu. Ten bude prebiehať v 10 až 15 mestách SR.

VEGA - Optimálna samosprávna jednotka - kompetentný a efektívny správca vecí verejných, zástupca vedúceho projektu;Sociálne procesy, na zvládnutie ktorých je kreovaná samospráva zložka verejnej správy vo svojej organizačnej, kompetenčnej a priestorovej štruktúre, sa zmenili. Zmenili sa nielen procesy, ale aj aktéri. Z „podriadených“ prvkov sa stali partneri, klienti. Rozvojové procesy sú dnes stavané na partnerstve viacerých aktérov rôznych veľkostí, zamerania a pôsobiacich na rôznych úrovniach. Úloha verejnej správy prešla z úlohy iniciátora na úlohu koordinátora. To ju stavia do pozície, kedy musí byť partnerom aj inštitúciám väčším a silnejším ako je ona sama. Aby sa z pozície koordinátora nedostala do pozície ovládaného, musí byť dostatočne silná, no dnešná fragmentovaná správna štruktúra takouto silou nedisponuje. Územná samospráva disponuje kompetenciami, nie je však schopná ich využívať a zabezpečovať z dôvodu nedostatočnej sily alebo nedostatočných zdrojov. Naviac portfólio disponibilných kompetencií v kombinácii s nedostatočnou silou neumožňuje územnej samospráve dostatočne razantne reagovať na zmeny, ktoré nastanú.

Účasť na riešení (vedení) najvýznamnejších vedeckých projektov alebo umeleckých projektov za posledných šesť rokov

"APVV - Inovácie v rozpočtovaní miestnych samospráv, riešiteľ ; Cieľ: Rozpočty miestnych samospráv sú oblasťou, ktorá v poslednej dobe priťahovala obrovskú pozornosť. Táto skutočnosť súvisí nielen s decentralizačnými trendmi (napr. Implementácia rôznych nástrojov fiškálnej decentralizácie), ale aj s nedávnymi skúsenosťami s dopadmi globálnej finančnej krízy, ktoré boli vážnou výzvou pre ústredné vlády aj miestne samosprávy na miestnej aj regionálnej úrovni. . Miestne rozpočty však nemožno chápať ako čisto ekonomické nástroje. Naopak, sú to tiež programy, ktoré ukazujú hodnoty a priority príslušných samospráv. V tejto veci nie je prekvapením, že v tejto oblasti možno identifikovať rôzne inovácie tak ekonomickej, ako aj širšej spoločensko-politickej povahy. Náš výskumný zámer je spojený s tromi jasnými inováciami, ktoré ovplyvnili rozpočtovanie miestnych samospráv vo všetkých ekonomicky rozvinutých krajinách, a to rozpočtovanie podľa výkonnosti, rodové (citlivé) rozpočtovanie a participatívne rozpočtovanie. Aj keď dôvody ich implementácie, ako aj ich ekonomicko-politická povaha sú odlišné, každý z nich sa zameriava na zlepšenie procesov zostavovania rozpočtu a mal by priniesť určité pozitívne účinky v oblasti poskytovania verejných služieb. Na Slovensku, bohužiaľ, nebola vykonaná komplexná analýza zameraná na tieto inovácie a ich dopady. Naším hlavným výskumným cieľom je preto vyplniť túto medzeru vo výskume. Na jednej strane chceme zistiť, ako veľmi sa používajú, na druhej strane chceme analyzovať modely ich ovládačov používania a prekážky ich implementácie, ako aj zamýšľané a nechcené výsledky. Z tohto dôvodu bude interdisciplinárny výskumný tím využívať výskumné nástroje stolového výskumu a tiež terénneho výskumu. Očakáva sa, že výskumný tím prinesie nielen nové poznatky týkajúce sa využívania týchto inovácií v oblasti rozpočtu v praxi miestnych samospráv, ale má tiež ambíciu významne prispieť k prezentácii medzinárodného vedeckého diskurzu v tejto oblasti. Konzorcium projektu tvoria štyri univerzity, a to Univerzita Komenského v Bratislave, Ekonomická univerzita v Bratislave, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici a Univerzita SS. Cyrila a Metoda v Trnave. Je však otvorený spolupráci s ďalšími slovenskými a medzinárodnými partnermi (inštitucionálnymi aj individuálnymi).

APVV - Možnosti aplikácie metód a nástrojov "smart governance" na lokálnej a regionálnej úrovni, reišiteľ

"VEGA - Ekonomika spoločného výkonu kompetencií, zástupca vedúceho projektu; Problémom spôsobeným fragmentáciou správy sa slovenská správna veda zaoberá už od polovice 1990-tych rokov. Od prvotných úvah o tom či a ako fragmentáciu prostredníctvom municipalizácie alebo amalgamizácie odstrániť, cez hľadanie optimálnej veľkosti municipalizovaných správnych jednotiek až k meraniu efektívnosti systému územnej samosprávy. Popri tejto debate sa však udialo množstvo zmien, ktoré nám umožňujú byť v hľadaní efektívneho a hospodárneho usporiadania verejnej správy viac odvážni. E-government umožnil poskytovať správne služby skoro nepretržite a robí správu ubiquitnou. Cieľom nášho projektu je na základe analýzy ekonomických aspektov súčasného usporiadania výkonu kompetencií samosprávou (či už priamo alebo prostredníctvom spoločných obecných úradov) navrhnúť kategórie kompetencií a súvisiacich ekonomických štandardov pre jednotlivé úrovne a priestorové jednotky správy.

VEGA - Manažment výkonnosti v miestnej samospráve, zástupca vedúceho projektu; Hlavným účelom projektu je priniesť vedecké výstupy na témy performance management (manažment výkonnosti), governance (spravovanie) a networks (siete), ktoré budú obsahovať nielen teoretické aspekty týchto fenoménov, ale prinesú aj príklady ich praktického využitia v podmienkach slovenských samospráv. Predkladaný projekt upúšťa od doteraz v slovenských podmienkach aplikovaného nepriameho prístupu. Ten spočíval na sledovaní „tvrdých“ ukazovateľov vychádzajúcich z prevádzkových údajov samospráv alebo štatistických dát. Hlavným prínosom projektu je preto jeho zameranie na spotrebiteľov a producentov týchto služieb, ktorých postoje sa budú skúmať formou terénneho výskumu. Ten bude prebiehať v 10 až 15 mestách SR.

VEGA - Optimálna samosprávna jednotka - kompetentný a efektívny správca vecí verejných, zástupca vedúceho projektu;Sociálne procesy, na zvládnutie ktorých je kreovaná samospráva zložka verejnej správy vo svojej organizačnej, kompetenčnej a priestorovej štruktúre, sa zmenili. Zmenili sa nielen procesy, ale aj aktéri. Z „podriadených“ prvkov sa stali partneri, klienti. Rozvojové procesy sú dnes stavané na partnerstve viacerých aktérov rôznych veľkostí, zamerania a pôsobiacich na rôznych úrovniach. Úloha verejnej správy prešla z úlohy iniciátora na úlohu koordinátora. To ju stavia do pozície, kedy musí byť partnerom aj inštitúciám väčším a silnejším ako je ona sama. Aby sa z pozície koordinátora nedostala do pozície ovládaného, musí byť dostatočne silná, no dnešná fragmentovaná správna štruktúra takouto silou nedisponuje. Územná samospráva disponuje kompetenciami, nie je však schopná ich využívať a zabezpečovať z dôvodu nedostatočnej sily alebo nedostatočných zdrojov. Naviac portfólio disponibilných kompetencií v kombinácii s nedostatočnou silou neumožňuje územnej samospráve dostatočne razantne reagovať na zmeny, ktoré nastanú.