Inovácie v obchodnej praxi

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Cieľom predmetu je špecifikovať možnosti zvyšovania konkurencieschopnosti podnikov a obchodných spoločností prostredníctvom tvorby a zavádzania inovácií. Výsledkom vzdelávania by malo byť pochopenie nevyhnutnosti realizácie inovačných aktivít podnikmi.
Vedomosti:
Študenti získavajú základné teoretické vedomosti z oblasti inovácií a ich riadenia, ako aj schopnosť porozumieť možnostiam financovania inovačných aktivít, identifikovať riziká a bariéry zavádzania inovácií na trh.

Kompetentnosti:
Z nadobudnutých teoretických vedomostí sú študenti schopní systematizovať svoje znalosti z oblasti inovácií, ich riadenia a možnostiam podpory vo väzbe k požiadavkám podnikateľskej praxe, ako aj kriticky analyzovať a zhodnotiť inovačný potenciál a bariéry a riziká spojené s inovačným procesom.

Zručnosti:
Študenti sú schopní aplikovať získané vedomosti pri tvorbe inovačného projektu. Súčasne rozvíjajú schopnosť vyhľadávať, analyzovať a systematicky spracovať štatistické a iné údaje nevyhnutné pri inovačnom procese.

Stručná osnova predmetu

Prednášky:
Inovácie – charakteristika a ich význam
Klasifikácia inovácií
Inovačný nápad a inovačný proces
Inovačné stratégie
Riadenie inovácií
Financovanie inovačných aktivít podnikov
Podpora inovácií na národnej a nadnárodnej úrovni
Hodnotenie inovačných aktivít podnikov na úrovni krajiny
Ekonomické efekty inovácií
Inovačný potenciál
Náklady na inovačný proces, inovačné bariéry a riziká spojené s inovačným procesom
Tvorba inovačných projektov
Aktuálne trendy a inovácie v oblasti obchodu

Semináre:
Úvodný seminár, oboznámenie sa s organizáciou práce na seminároch a s podmienkami priebežného a celkového hodnotenia. Úvod do problematiky - pojem inovácie.
Úloha inovácií v rozvoji organizácie.
Plánovanie úspešnej inovácie
Výber inovačnej stratégie
Systém manažérstva inovácií

Financovanie inovačných aktivít podnikov, možnosti spolupráce pri tvorbe a zavádzaní inovácií v podnikoch.
Možnosti využívania štrukturálnych a investičných fondov podnikmi na financovanie inovačných aktivít
Hodnotenie inovačnej výkonnosti na úrovni krajín prostredníctvom Summary Innovation Index a Global Innovation Index.
Metódy hodnotenia inovačnej činnosti
Priebežný písomný test. Inovačný potenciál podnikov na Slovensku
Trendy v oblasti inovácií v elektronickom obchode
Inovácie pri podnikaní v maloobchode
Prezentovanie spracovaných semestrálnych projektov

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
DUĽOVÁ SPIŠÁKOVÁ, E. - SABADKA, D. Inovácie výroby a výrobkov. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2020. 252 s. ISBN 978-80-553-3754-8.
DYTRT, Z. – STŘÍTESKÁ, M.: Efektivní inovace. Odpovědnost v managementu, Praha: Computer Press, 2009. 160 s. ISBN: 978-80-251-2771-1
KOŠTURIAK, J. - CHAĽ, J. Inovace – vaše konkurenční výhoda!, Praha: Computer Press, 2008, 176 s. ISBN 978-80-251-1929-7
LUECKE, R. – KATZ, R. Managing Creativity and Innovation. Boston: HARVARD BUSINESS SCHOOL PRESS, 2003. 174 s. ISBN 1–59139–112–1
TIDD, J. a kol. Řízení inovací. Zavádění technologických, tržních a organizačních změn, Brno: COMPUTER PRESS, 2007. 549 s. ISBN 978-80-251-1466-7
VEBER, J. a kol. Management inovací. Praha: Management Press, 2016, 288 s. ISBN 978-80-726-1423-3
DOYLE, P. - BRIDGEWATER, S. Innovation in Marketing. Butterworth-Heinemann; 1st edition, 1999, 224 p. ISBN: 978-0750641210
PANTANO, E.- BASSANO, C. - PRIPORAS, C.-V. Technology and Innovation for Marketing. Routledge, 2018, 146 p. ISBN 9780429451560

Sylabus predmetu

Prednášky: Inovácie – charakteristika a ich význam Klasifikácia inovácií Inovačný nápad a inovačný proces Inovačné stratégie Riadenie inovácií Financovanie inovačných aktivít podnikov Podpora inovácií na národnej a nadnárodnej úrovni Hodnotenie inovačných aktivít podnikov na úrovni krajiny Ekonomické efekty inovácií Inovačný potenciál Náklady na inovačný proces, inovačné bariéry a riziká spojené s inovačným procesom Tvorba inovačných projektov Aktuálne trendy a inovácie v oblasti obchodu Semináre: Úvodný seminár, oboznámenie sa s organizáciou práce na seminároch a s podmienkami priebežného a celkového hodnotenia. Úvod do problematiky - pojem inovácie. Úloha inovácií v rozvoji organizácie. Plánovanie úspešnej inovácie Výber inovačnej stratégie Systém manažérstva inovácií Financovanie inovačných aktivít podnikov, možnosti spolupráce pri tvorbe a zavádzaní inovácií v podnikoch. Možnosti využívania štrukturálnych a investičných fondov podnikmi na financovanie inovačných aktivít Hodnotenie inovačnej výkonnosti na úrovni krajín prostredníctvom Summary Innovation Index a Global Innovation Index. Metódy hodnotenia inovačnej činnosti Priebežný písomný test. Inovačný potenciál podnikov na Slovensku Trendy v oblasti inovácií v elektronickom obchode Inovácie pri podnikaní v maloobchode Prezentovanie spracovaných semestrálnych projektov

Podmienky na absolvovanie predmetu

semestrálne zadanie, priebežný test
skúška
vypracovanie a prezentácia semestrálneho zadania – 20 %
výsledok semestrálneho testu – 10 %
aktivita na cvičeniach/seminároch – 10 %
skúška – 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

účasť na prednáškach – 26 hod.
účasť na cvičeniach – 26 hod.
príprava na cvičenia – 6 hod.
spracovanie semestrálneho zadania – 13 hod.
príprava na semestrálny test – 13 hod.
príprava na skúšku – 20 hod.
Spolu: 104 hod.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovensky

Dátum schválenia: 13.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 04.07.2022

Dátum schválenia: 13.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 04.07.2022