Strategický manažment

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• schopnosť identifikovať základné pojmy a kategórie viažuce sa k problematike stratégie podniku
• nadobudnúť znalosti o metódach strategickej analýzy
• nadobudnúť poznatky o rôznych typoch stratégií
• získať poznatky o implementácii stratégie

Zručnosti:
• variantné myslenie a tímová práca pri tvorbe stratégií
• prezentačné zručnosti v oblasti strategického riadenia
Kompetentnosti:
• pri aplikácii strategických diagnostických metód v praxi
• pri aplikácii pri výbere a implementácii stratégie

Stručná osnova predmetu

Prednášky:
1. Definície stratégie. Zámerné a emergentné stratégie. Stratégia a taktika. Komponenty procesu strategického riadenia.
2. Historický pohľad na stratégiu. Súčasné pohľady na proces tvorby stratégie. Strategické myslenie.
3. Formulovanie vízie, poslania a cieľov podniku.
4. Analýza makroprostredia, odvetvového prostredia, konkurenčná analýza.
5. Systém strategického pozorovania a prognózovanie vývoja prostredia podniku.
6. Analýza interných zdrojov a spôsobilostí podniku, strategická syntéza.
7. Metódy tvorby podnikateľských stratégií.
8. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek – kontingentný a generický prístup.
9. Portfóliové metódy.
10. Stratégie na podnikovej úrovni – rastové, stabilizačné, revitalizačné, útlmové stratégie.
11. Stratégie na funkčnej úrovni. Stratégie vo vybraných situáciách.
12. Vybrané problémy implementácie stratégie.
13. Preferované stratégie slovenských podnikov.
Cvičenia:
1. Úvod do problematiky strategického manažmentu – základné princípy. Oboznámenie sa s obsahom semestrálnych zadaní.
2. Stratégia verzus taktika – identifikácia rozdielov na príklade modelových situácií.
3. Porovnávanie zámernej a emergentnej stratégie prostredníctvom strategickej hry.
4. Identifikácia vízie a poslania rôznych podnikov. Na konkrétnom príklade zhodnotenie obsahu a vzťahov medzi cieľmi.
5. Hodnotenie makroprostredia, mapovanie strategických skupín v konkrétnom odvetví.
6. Praktická aplikácia vybraných metód internej diagnostiky podniku.
7. Prezentácia semestrálnych zadaní I – externá diagnostika.
8. Prezentácia semestrálnych zadaní II – interná diagnostika.
9. Identifikácia a tvorba generických stratégií.
10.Semestrálny test.
11.Praktická aplikácia vybraných portfóliových metód.
12.Identifikácia a tvorba variantov podnikových stratégií.
13.Hlavné problémy implementácie stratégie, vzťah stratégie a podnikovej kultúry.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. PAPULA, Jozef – PAPULOVÁ, Zuzana – PAPULA, Ján. 2019. Strategický manažment. Aktuálny koncept pre rýchlo sa približujúcu budúcnosť. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 320 s. ISBN 978-80-7598-535-4.
2. KENNEDY, Reed et al. 2020. Strategic Management. Blacksburg, VA: Virginia Tech Publishing, 2020. 343 p. ISBN 978-1-949373-94-3.
3. SLÁVIK, Štefan. 2013. Strategický manažment. Bratislava: Sprint 2, 2013. 390 s. ISBN 978-80-89393-96-1.
4. PAPULA, Ján – PAPULA, Jozef – PAPULOVÁ, Zuzana. 2014. Konkurenčné stratégie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014. 176 s. ISBN 978-80-8168-011-3.
Doplňujúca literatúra:
5. DESS, Gregory G. et al. 2018. Strategic management: Creating competitive advantages. New York: McGraw-Hill Education, 2018. 592 p. ISBN 978-1-260-08430-6.
6. ZUZÁK, Roman. 2011. Strategické řízení podniku. Praha: Grada Publishing, 2011. 176 s. ISBN 978-80-247-4008-9.
7. GRANT, Robert M. 2016. Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases. Hoboken: John Wiley & Sons, 2016. 758 p. ISBN 978-1119120841.
8. HILL, Charles W. L. – SCHILLING, Melissa A. – JONES, Gareth R. 2016. Strategic Management: Theory & Cases: An Integrated Approach. Boston, MA: Cengage Learning, 2016. 896 p. ISBN 978-1305502277.
9. FUERTES, Guillermo et al. 2020. Conceptual Framework for the Strategic Management: A Literature Review—Descriptive. In Journal of Engineering, Vol. 2020, Issue 1, 21 p. Dostupné na: https://doi.org/10.1155/2020/6253013

Sylabus predmetu

Prednášky: 1. Definície stratégie. Zámerné a emergentné stratégie. Stratégia a taktika. Komponenty procesu strategického riadenia. 2. Historický pohľad na stratégiu. Súčasné pohľady na proces tvorby stratégie. Strategické myslenie. 3. Formulovanie vízie, poslania a cieľov podniku. 4. Analýza makroprostredia, odvetvového prostredia, konkurenčná analýza. 5. Systém strategického pozorovania a prognózovanie vývoja prostredia podniku. 6. Analýza interných zdrojov a spôsobilostí podniku, strategická syntéza. 7. Metódy tvorby podnikateľských stratégií. 8. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek – kontingentný a generický prístup. 9. Portfóliové metódy. 10. Stratégie na podnikovej úrovni – rastové, stabilizačné, revitalizačné, útlmové stratégie. 11. Stratégie na funkčnej úrovni. Stratégie vo vybraných situáciách. 12. Vybrané problémy implementácie stratégie. 13. Preferované stratégie slovenských podnikov. Cvičenia: 1. Úvod do problematiky strategického manažmentu – základné princípy. Oboznámenie sa s obsahom semestrálnych zadaní. 2. Stratégia verzus taktika – identifikácia rozdielov na príklade modelových situácií. 3. Porovnávanie zámernej a emergentnej stratégie prostredníctvom strategickej hry. 4. Identifikácia vízie a poslania rôznych podnikov. Na konkrétnom príklade zhodnotenie obsahu a vzťahov medzi cieľmi. 5. Hodnotenie makroprostredia, mapovanie strategických skupín v konkrétnom odvetví. 6. Praktická aplikácia vybraných metód internej diagnostiky podniku. 7. Prezentácia semestrálnych zadaní I – externá diagnostika. 8. Prezentácia semestrálnych zadaní II – interná diagnostika. 9. Identifikácia a tvorba generických stratégií. 10.Semestrálny test. 11.Praktická aplikácia vybraných portfóliových metód. 12.Identifikácia a tvorba variantov podnikových stratégií. 13.Hlavné problémy implementácie stratégie, vzťah stratégie a podnikovej kultúry.

Podmienky na absolvovanie predmetu

tímové semestrálne zadanie, semestrálny test, kombinovaná skúška
Základom záverečného hodnotenia je aktivita preukázaná počas vyučovania, semestrálny test a vypracovanie tímového semestrálneho zadania. Po splnení týchto úloh, pri získaní pozitívneho hodnotenia, môže študent vykonať záverečnú skúšku.
Tím pre spracovanie semestrálneho zadania pozostáva z 2 členov a výber členov tímu bude vykonaný náhodne. Hodnotenie semestrálneho zadania sa vykonáva tímovo. Všetci členovia tímu získajú rovnaké hodnotenie.
Aktivita na vyučovaní – 5%
Vypracovanie tímového semestrálneho zadania – 15%
Výsledok semestrálneho testu – 20%
Výsledok záverečnej skúšky – 60%

Pracovné zaťaženie študenta

26 hod. účasť na prednáškach,
26 hod. účasť na cvičeniach,
13 hod. príprava na cvičenia,
19 hod. spracovanie semestrálneho zadania,
20 hod. príprava na semestrálne testy,
52 hod. príprava na skúšku
Spolu = 156 hod.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 18.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 12.09.2025

Dátum schválenia: 18.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 12.09.2025