Analýzy a trendy v službách cestovného ruchu (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Cieľom výučby predmetu je získať poznatky, vedomosti, kompetentnosti a zručnosti v analýzach
a identifikácii vývoja a trendov ekonomiky služieb a v rámci nej prioritne v službách cestovného
ruchu.
Vedomosti
Študent nadobudne vedomosti z problematiky ekonomiky služieb a v rámci nej služieb cestovného
ruchu. Teoretické východiská poslúžia na pochopenie štrukturálnych zmien v ekonomike SR,
postavenie a význam služieb cestovného ruchu ako prierezového odvetvia v ekonomike SR. Študent
lepšie porozumie získaným dátam zo sekundárnych zdrojov využitím metódy analýzy a syntézy.
Prepojením poznatkov ekonomiky služieb a kvantitatívnych metód sa zvýši motivácia študentov,
lepšie pochopenie problematiky, prehĺbenie zručností a lepšie analytické a kritické myslenie.
Zručnosti
Študent po ukončení výučby predmetu bude disponovať zručnosťami vo vyhľadávaní dát v
štatistických databázach, orientovať sa v najdôležitejších výkonových ukazovateľoch služieb
cestovného ruchu. Kvantitatívne metódy dokáže primerane a vhodne využiť v analýzach pre oblasť
služieb cestovného ruchu a súvisiacich služieb, získané výsledky bude vedieť správne interpretovať
a využiť ich na zodpovedanie otázok, prípadne overenie hypotéz a na formulovanie odporúčaní.
Kompetentnosti
Získané vedomosti a zručnosti reflektujú profil vrcholového/stredného manažéra v cestovnom
ruchu, v súvislosti s potrebou analytického a syntetického myslenia pri riešení strategických úloh
vo firme, ako aj pri riešení projektov a uplatňovaní nových trendov a výziev. Tímová práca pri
tvorbe prípadových štúdií vytvára kompetentnosti študenta na kooperatívnu prácu v kolektíve.

Stručná osnova predmetu

Predmet definuje ekonomiku služieb, vysvetľuje štrukturálne zmeny v hospodárstve, prínosy
a bariéry liberalizácie, dopyt a ponuku služieb cestovného ruchu. Na základe výkonových
ukazovateľov získaných zo sekundárnych zdrojov štatistických databáz prostredníctvom využitia
metód analýzy, časových radov a vybraných matematicko-štatistických sleduje vývoj, trendy a
postavenie služieb cestovného ruchu ako prierezového odvetvia v kontexte ekonomiky služieb v
SR a v EÚ. Zisťuje prínosy a črty medzinárodného obchodu so službami a pozíciu medzinárodného
obchodu so službami cestovného ruchu v exporte a importe služieb v SR a EÚ.

Odporúčaná literatúra

Basic literature:
BENEŠOVÁ, Dana at al. Services and Trends. 1st Editon. Praha : Leges, 2022. 128 p. ISBN978-80-7502-647-7
Support literature:
KUBIČKOVÁ, Viera – BENEŠOVÁ, Dana. The Innovation in Services and Service Economy. 1st Edition. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2022. 87 p. ISBN 978-80-7676-379-1.
KUBIČKOVÁ, Viera – ČUKANOVÁ, Miroslava – BENEŠOVÁ, Dana. The Impact of Socio - Technological Changes on Service. In: New Trends in the Economic Systems Management in the Context of Modern Global Challenges : Collective Monograph. Sofia: VUZF Publishing House “St. Grigorii Bogoslov”, s.59 – 81. 2020. ISBN 978-954-8590-85-3.
LEE, Sang – LEE, DonHee. Untact a new customer service strategy in the digital age. In: Service Bussines. (online) 2020. roč. 14, s. 1 – 22. Dostupné na https://doi.org/10.1007/s11628-019-00408-2

Sylabus predmetu

1. Vymedzenie služieb ako ekonomických činností a produktov, špecifická povaha služieb, asymetrická informácia a morálny hazard, klasifikácia služieb cestovného ruchu a súvisiacich služieb . 2. Subjekty dopytu po službách, dopyt podnikov cestovného ruchu po súvisiacich službách a poznatkovo intenzívnych službách. Determinanty správania sa spotrebiteľa na trhu cestovného ruchu, spotrebiteľ a jeho rozhodovanie. 3. Ľudský činiteľ v službách cestovného ruchu, práca v službách ako vzťah, riadenie ľudských zdrojov v službách 4. Ľudské zdroje v cestovnom ruchu, zákonitosti rozvoja ľudského potenciálu ako aj konkrétnej osobnosti a jej tvorivosti, komunikačné schopnosti a správanie sa v sociálnych skupinách a pracovných tímoch, riadenie ľudských zdrojov v cestovnom ruchu. 5. Vplyv technologického pokroku na zmeny v procesoch podnikov cestovného ruchu, elektronické podnikanie a v rámci neho elektronický cestovný ruch, adaptácia IKT v podnikoch cestovného ruchu v SR a nové trendy vo využití IKT. 6. Ekonomika služieb a spoločnosť služieb, analýzy štrukturálnych zmien v hospodárstve, pozícia služieb cestovného ruchu v ekonomike SR a v EÚ, nové trendy 7. Rozvojové črty a reštrukturalizácia služieb, služby ako globálny jav modernej ekonomiky, sociálna stratégia v ekonomike služieb cestovného ruchu. 8. Produkcia a produktivita v službách cestovného ruchu a v súvisiacich službách, poznatková intenzita produkcie služieb cestovného ruchu, vzťah služieb cestovného ruchu a poznatkovo intenzívnych služieb. 9. Analýza trhu služieb cestovného ruchu a súvisiacich služieb, význam a dopad smernice o službách, stratégia pre jednotný trh služieb a v rámci neho služieb cestovného ruchu, nové výzvy a trendy budovania jednotného trhu. 10. Liberalizácia obchodu so službami, WTO a Slovensko, Priame zahraničné investície v službách a v službách cestovného ruchu, 11. Medzinárodný obchod so službami a v rámci neho medzinárodný obchod so službami cestovného ruchu, analýza faktorov rozvoja medzinárodného obchodu so službami, klasifikačné systémy, trendy vývoja svetového obchodu so službami cestovného ruchu. 12. Služby v ekonomike Slovenska; dosiahnutý stav, vývojové črty, faktory pôsobiace na rast služieb cestovného ruchu. 13. Participácia cestovného ruchu na medzinárodnom obchode so službami v SR, komparácia medzinárodného obchodu so službami cestovného ruchu SR : EÚ.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Samostatná práca, tímová práca pri vypracovaní prípadových štúdií, písomná skúška
Semináre 40% z toho
Aktivita na seminároch 15%
Vypracovanie a prezentácia
semestrálneho projektu 25%
Záverečná písomná skúška 60%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie: 156 hodín z toho
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 13 hodín
Príprava na písomné overovanie projektu: 26 hodín
Príprava na skúšku: 52 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

english

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024