Manažment cestovných kancelárií a cestovných agentúr (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti
Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o podstate a význame postavenia cestovných kancelárií/cestovných agentúr v organizovanom cestovnom ruchu. Oboznámia sa so špecifikami tvorby zájazdu, jeho kalkulácie a predaja. Študenti absolvovaním predmetu získajú poznatky o špecifikách manažmentu prevádzky cestovnej kancelárie / cestovnej agentúry v medzinárodnom prostredí.
Kompetentnosti
Úspešným absolvovaním predmetu študent nadobudne kompetentnosti, ktoré mu umožnia uplatniť sa ako manažér cestovnej kancelárie/cestovnej agentúry. Absolvent bude vedieť samostatne a zodpovedne analyzovať a riešiť problémy strategického a operatívneho charakteru, organizovať pracovné postupy prípravy, finančného a technického zabezpečovanie zájazdov. Dokáže efektívne komunikovať s obchodnými partnermi a s vlastným personálom.
Zručnosti
Absolvent predmetu bude vedieť plánovať obchodnú stratégiu cestovnej kancelárie / agentúry. Naučí sa pripravovať a spracovávať podklady na ekonomické plánovanie. Osvojí si algoritmus prípravy zájazdu, prejednávanie zmluvných podmienok s obchodnými partnermi na poskytovanie ubytovacích, dopravných a súvisiacich služieb. Získa zručnosti kalkulácie cien zájazdu a tvorby ponuky pre vopred neznámeho zákazníka.

Stručná osnova predmetu

Predmet sa zameriava na manažment prevádzky cestovných kancelárií a agentúr vrátane ich vzťahov s dodávateľmi a zákazníkmi. Študenti sa oboznámia s tvorbou štandardných pobytových zájazdov, procesom kontraktácie služieb, kalkuláciou zájazdov a predajnými stratégiami. Dôraz je rovnako kladený na destinačný manažment, krízový manažment a ekonomické aspekty, ako cash-flow a jeho špecifiká v jednotlivých časových obdobiach. Predmet sa rovnako venuje spolupráci cestovných kancelári a cestovných agentúr a využívaniu jednotlivých rezervačných systémov za účelom distribúcie a predaja zájazdov.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. FRASCH, A. – ČUKANOVÁ, M. Technika tvorby produktov v cestovnom ruchu. (skriptá v procese prípravy, budú vydané v roku 2025)
Odporúčaná literatúra:
2. POMPUROVÁ, K. - BAJANÍK, T. Cestovné kancelárie. Banská Bystrica: Vydavateľstvo Belianum, 2022, 182 s. ISBN 978-80-557-1990-0.
3. POSPÍŠILOVÁ, V. – FRASCH, A. Kalkulácia predajnej ceny zájazdu cestovnej kancelárie. Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie: vedecký časopis Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave. Bratislava: Katedra služieb a cestovného ruchu OBF EU, 2023, 15(2), 79-90. ISSN 2453-9988.
4. Právny predpis č. 170/2018 o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
5. Právny predpis č. 136/2020 ktorým a dopĺňa zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z.

Sylabus predmetu

1. Cestovné kancelárie a cestovné agentúry - charakteristika, funkcie. Cestovná kancelária a jej dodávatelia na domácom a zahraničnom trhu. Vzťah outgoingovej a incomingovej cestovnej kancelárie. Distribučné kanály cestovnej kancelárie vo vzťahu k zákazníkovi. Organizačná štruktúra cestovnej kancelárie. 2. Najvýznamnejšie cestovné kancelárie na slovenskom trhu. Produktové portfólio cestovnej kancelárie. Zájazd ako produkt cestovnej kancelárie, typológia zájazdov. Štatistiky organizovaného cestovného ruchu v podmienkach slovenského trhu. 3. Možnosti podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Tržby, náklady, výsledok hospodárenia cestovných kancelárií. Cash-flow cestovných kancelárií v špecifikácií na jednotlivé mesiace v roku. Riziká vplývajúce na cash-flow, preventívne opatrenia, nástroje eliminácie. 4. Algoritmus tvorby štandardného pobytového zájazdu v časových intervaloch. Zájazd ako balíček základných a doplnkových služieb. Tvorba produktu pobytového zájazdu - myšlienka uvedenia nového produktu na trh, osobné preskúmanie destinácie, kritéria výberu vhodných ubytovacích zariadení, význam zahraničného partnera v destinácií. 5. Tvorba produktu pobytového zájazdu – kontraktácia leteckej dopravy a ubytovacích služieb (garancia, allotment, na vyžiadanie, ad-hoc), koeficient priemernej obsadenosti izby, špecifické situácie kontraktácie, finalizovanie pripravovaného produktu, personálne zabezpečenie cestovnej kancelárie v destinácií, marketing. 6. Zmluvy a ich obsahové náležitosti pri kontraktácií služieb dodávateľov služieb vo vzťahu k cestovnej kancelárií na domácom ako aj zahraničnom trhu. Negociácia cien vo vzťahu k objemu kontrahovaných kapacít. Platobné podmienky. 7. Kalkulácia pobytových zájazdov s dôrazom na stanovanie predajnej ceny zájazdu. Nákladové položky vstupujúce do kalkulácie. Etapy predaja zájazdov s akcentom na first minule a last minute predaj a ich špecifiká. Faktory pôsobiace na stanovenie výšky zliav. Špeciálne zľavy vo vzťahu k vybraným segmentom klientov. 8. Destinačný manažment v podmienkach cestovnej kancelárie. Funkcie, úlohy, činnosti destinačného manažéra v jednotlivých etapách (od prípravy produktu až po jeho samotnú realizáciu). Fakturácia vo vzťahu k hotelom, zahraničným partnerom. 9. Informácie o zájazde a zmluva o zájazde. Predzmluvné informácie, všeobecné zmluvné podmienky a dôležité informácie. Možnosti zvýšenia ceny zájazdu zo strany cestovnej kancelárie, odstúpenie od zmluvy zo strany cestovnej kancelárie ako aj klienta. 10. Spolupráca cestovných kancelárií a cestovných agentúr s cieľom predaja zájazdov. Zmluva uzatváraná medzi cestovnou kanceláriou a cestovnou agentúrou, vzájomné práva a povinnosti. Špecifiká platobných podmienok pre cestovnú agentúru. Rezervačný systém cestovnej kancelárie. 11. Rezervačné systémy využívané cestovnými agentúrami a ich funkcionality. Vyhľadávanie, filtrovanie zájazdov podľa stanovených kritérií. Nezáväzná rezervácia a objednávka zájazdu. Osobné údaje účastníka zájazdu. Pokyny k zájazdu. Fakturácia vo vzťahu k cestovnej kancelárií. 12. Krízový manažment v cestovnej kancelárií. Pandémia COVID-19, geo-politické hrozby, prírodné katastrofy a ich vplyv na plynulú prevádzku cestovnej kancelárie. Súčinnosť jednotlivých aktérov – manažment cestovnej kancelárie, zahraničný partneri, delegáti v destinácií, pomoc zo strany štátu za účelom stabilizácie situácie. 13. Slovenská asociácia cestovných kancelárií a agentúr. Význam a úlohy asociácie, kluby asociácie. Spolupráca s médiami a ďalšími stakeholdermi.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % semestrálny projekt
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 130 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre, práca na semestrálnom projekte: 20 hodín
Príprava na skúšku: 58 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 11.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 27.03.2025

Dátum schválenia: 11.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 27.03.2025