Digitálne koncepty v manažmente cestovného ruchu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú vedomosti:
- digitálnych manažérskych konceptoch a modeloch v podmienkach konkrétnej praxe;
- o aplikácii manažmentu v podnikoch aktérov, ktorí pôsobia na trhu ponuky cestovného ruchu v praxi z aspektu: destinačného, produktového, integrovaného, marketingového personálneho, behaviorálneho manažmentu a manažmentu kvality v podmienkach podnikov cestovného ruchu a v podnikoch, ktoré poskytujú služby spojené s cestovným ruchom;
- realizovať benchmarking.
Na základe uvedených poznatkov študenti získajú zručnosti a schopnosti:
- systematicky využívať odborné vedomosti a skúsenosti z konkrétnych podnikov na základe ich dobrej praxe;
- rozvíjať schopnosti spolupráce a vzájomnej komunikácie v tíme počas rozhodovacích procesov;
- zdokonaľovať kritické myslenie pri hodnotení aktuálnej situácie;
- využívať svoje mäkké zručnosti, ktoré predstavujú komunikačné a prezentačné schopnosti v slovenskom aj cudzom jazyku.
Absolvovanie predmetu vytvorí predpoklady pre získanie kompetencie študenta:
- analytického vyhodnocovania procesov;
- benchmarkingu na trhu cestovného ruchu;
- rozhodovania v konkrétnych manažérskych procesoch.

Stručná osnova predmetu

Predmet sa bude zaoberať aplikáciou digitálnych konceptov v manažmente cestovného ruchu. Prostredníctvom prípadových štúdií, praktických cvičení a stretnutí s odborníkmi z oblasti digitálnych technológií sa študenti oboznámia s modernými nástrojmi a prístupmi, ktoré transformujú odvetvie cestovného ruchu. Hlavný dôraz sa bude klásť na implementáciu digitálnych platforiem a technológií v oblastiach, ako sú ubytovacie a stravovacie zariadenia, cestovné kancelárie a agentúry, turisticko-informačné kancelárie a iné subjekty poskytujúce služby v cestovnom ruchu. Predmet sa zameria na využívanie online rezervačných systémov, digitálneho marketingu a reklamy na sociálnych sieťach, big data a analytiky pre lepšie pochopenie preferencií zákazníkov, aplikácie virtuálnej a rozšírenej reality na zlepšenie zákazníckeho zážitku a automatizáciu procesov vrátane využitia umelej inteligencie. Pozornosť bude venovaná aj digitálnym riešeniam v organizácii kongresov, veľtrhov, výstav či podujatí, ako aj moderným technológiám v liečebných kúpeľoch, tematických parkoch, múzeách a galériách. Predmet zároveň zahrnie diskusiu o bezpečnosti a ochrane údajov v digitálnom prostredí. Cieľom je vybaviť študentov praktickými zručnosťami a teoretickým základom, ktoré im umožnia efektívne využívať digitálne nástroje na zlepšenie manažmentu a služieb v cestovnom ruchu.

Odporúčaná literatúra

GRETZEL, U., SIGALA, M., XIANG, Z., & KOO, C. (2020). E-tourism: Critical Perspectives on Digital Transformation in Tourism. Springer.
MARIANI, M. M., & BAGGIO, R. (2021). Big Data and Analytics in Tourism and Hospitality: Opportunities and Risks.
STANKOV, U., FILIMONAU, V., & SLIVAR, I. (2022). Digital Sustainability Communication in Tourism.
IVANOV, S., & WEBSTER, C. (2020). Robots, Artificial Intelligence, and Service Automation in Travel, Tourism, and Hospitality. Emerald Publishing.
XIANG, Z., FESENMAIER, D. R., & WERTHNER, H. (2021). Handbook of e-Tourism. Springer.

Sylabus predmetu

1. Digitálne technológie v manažmente cestovného ruchu. 2. Destinačné manažérske a marketingové organizácie v digitálnom prostredí. 3. Digitálne kampane a projekty v cestovnom ruchu. 4. Udržateľnosť a environmentálne technológie v hoteloch. 5. Digitalizácia v gastronómii. 6. Cestovné kancelárie a digitálne PR stratégie – budovanie vzťahov s verejnosťou prostredníctvom digitálnej komunikácie a vernostných programov. 7. Spolupráca prostredníctvom digitálnych platforiem – optimalizácia procesov medzi cestovnými kanceláriami a agentúrami na elimináciu kolíznych situácií. 8. Turistické informačné kancelárie a digitálne kanály B2C – efektívny prenos informácií pomocou mobilných aplikácií, webových platforiem a chatbotov. 9. Kongresové centrá a veľtržné areály v digitálnom veku. 10. Liečebné kúpele a digitálne balíčky – personalizované balíčky pre zákazníkov a ich sprevádzajúce osoby prostredníctvom on-line platforiem. 11. Galérie a múzeá bez bariér s podporou digitálnych technológií. 12. Tematické parky a inovatívne IKT riešenia. 13. Výrobné podniky v digitálnom cestovnom ruchu – propagácia a predaj vlastnej produkcie prostredníctvom digitálnych platforiem a sociálnych médií.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Semestrálna práca, tímová práca, písomná skúška
Semináre = 40 %, z toho:
• Aktivita na seminároch v tímoch - 15 %
• Prípadové štúdie - 25 %
Skúška:
• Záverečná písomná skúška - 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracované zaťaženie študenta: 156 hodín. Z toho:
• Účasť na prednáškach - 26 hodín
• Účasť na seminároch - 26 hodín
• Príprava na semináre - 26 hodín
• Spracovanie a prezentácia prípadových štúdií - 26 hodín
• Príprava na skúšku - 52 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 11.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 01.04.2025

Dátum schválenia: 11.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 01.04.2025