Vinárstvo v cestovnom ruchu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Absolvovaním predmetu študent získa vedomosti, kompetencie a zručnosti, ktoré mu umožnia pochopiť a orientovať sa vo svete vín, dokáže hľadať súvislosti, kriticky myslieť a aplikovať nadobudnuté teoretické poznatky v oblasti vinárstva. Víno možno vnímať ako nápoj, ktorý nechýba pri obchodných stretnutiach, firemných podujatiach, neformálnych diskusiách s obchodnými partnermi, zároveň je motívom cestovania účastníkov cestovného ruchu. Predmet bude vyučovaný formou projektového vyučovania (project-based learning) v kooperácii s partnermi z praxe, buď formou ich účasti na workshopoch alebo účasťou študentov na exkurziách. Študenti budú pracovať vo viacčlenných tímoch.
Vedomosti
Absolvovaním predmetu študent získa teoretické vedomosti z oblasti vinárstva a zo sveta vín:
• porozumie vínu ako produktu, ktorý je produkovaný vo vymedzených vinárskych regiónoch,
• dokáže zhodnotiť aktuálnu situáciu na trhu s vínom,
• bude poznať aktuálne trendy na trhu s vínom,
• bude poznať špecifiká marketingového mixu uplatňovaného na trhu s vínom,
• dokáže hodnotiť kvalitu vín a princípy párovania jedla a vína.
Zručnosti
Nadobudnuté vedomosti študent aplikuje pri návrhu a tvorbe marketingovej koncepcie, príprave a realizácii záverečného podujatia – festivalu vína. Takýmto spôsobom nadobudne kompetencie a zručnosti pre organizovanie podujatí v oblasti vinárstva a ich marketingovej podpore. Predmet umožňuje v oblasti zručností rozvíjať schopnosť študenta kriticky myslieť a riešiť problémy, spolupracovať a pracovať v tíme, kreatívne myslieť, rozvíjať tvorivosť, predstavivosť a organizačné schopnosti študenta.
Kompetentnosti
Predmet umožňuje rozvíjať komunikačné a digitálne kompetencie študentov, ako aj ich iniciatívnosť a podnikavosť.

Stručná osnova predmetu

Charakteristika vína ako produktu. Výrobné postupy, druhy a typy vín. Legislatíva na medzinárodnej, európskej a národnej úrovni. Skladovanie a balenie vín. Označovanie vín. Procesy registrácie odrôd a certifikácie vín. Hodnotenie kvality vína prostredníctvom senzorickej analýzy. Princípy párovania vína a jedla. Špecifiká marketingového mixu na trhu s vínom – rozšírený marketingový mix. Vinárske regióny vo svete. Vinárske regióny Slovenska. Aktuálne trendy na trhu s vínom.

Odporúčaná literatúra

Johnson, H. & Robinson, J. (2019). The World Atlas of Wine. 8th ed. London : Mitchell Beazley.
Krnáčová, P. (2021). Vinárstvo a cestovný ruch : súčasnosť a vybrané aspekty rozvoja na Slovensku. Bratislava : Vydavateľstvo Ekonóm.
Poláček, Š. a kol. (2018). Vinárstvo, someliérstvo a enogastronómia. Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita.
vinárske magazíny, napríklad The Wine Spectator, The Wine Enthusiast, Wine Acces, Wine & Spirits, The Wine Advocate

Sylabus predmetu

1. Úvod do predmetu – podstata a princípy projektového vyučovania, vytvorenie tímov na základe testu tímových rolí, zadanie projektu pre vytvorené tímy, stanovenie úloh a zodpovedností 2. Legislatívny rámec pre oblasť vinárstva na európskej a národnej úrovni. Víno – nápoj kráľov – základné charakteristiky vína ako hroznového produktu. 3. Výrobné postupy vína, druhy a typy vín so zameraním na biele, červené a ružové vína, perlivé a šumivé vína, fortifikované vína 4. Skladovanie a balenie vín – podmienky skladovania, možnosti skladovania a balenia vín, fľašovanie vín, uzávery vín 5. Označovanie vín – etikety, význam tradičných výrazov, chránené označenie pôvodu, chránené zemepisné označenia 6. Proces registrácie odrôd a certifikácie vín 7. Kvalita vína – princípy hodnotenia kvality vín, systémy hodnotenia vín, vinárske súťaže 8. Párovanie vína a jedla – základné princípy, príklady dobrej praxe 9. Špecifiká marketingového mixu na trhu s vínom, význam a úloha podujatí ako súčasť marketingového mixu 10. Vínna mapa sveta - starý a nový svet, vinárske regióny na Slovensku 11. Aktuálne trendy na trhu s vínom 12. Realizácia záverečného podujatia 13. Prezentovanie semestrálnych tímových projektov a vyhodnotenie

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % aktívna účasť na seminároch
20 % priebežné prezentácie
40 % písomná skúška
20 % ústna skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín
Zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
- účasť na seminároch: 52 hodín
- príprava na semináre: 20 hodín
- spracovanie semestrálneho projektu: 18 hodín
- príprava a realizácia záverečného podujatia: 14 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk a anglický jazyk

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 20.02.2024

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 20.02.2024