Digitalizácia a transformácia obchodných modelov

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú najmä nasledovné vedomosti:
- pochopiť súčasné trendy digitalizácie, potenciál digitalizácie, posúdiť príležitostí a riziká z nej vyplývajúce, vnímať digitalizáciu ako výzvu pre rast medzinárodných spoločností, vnímať význam legislatívneho prostredia pre digitálne podnikanie,
- naštudovať obchodné modely, uvedomiť si globálny rámec možností vytvárania, zachytenia a zdieľania hodnôt pre zákazníka prostredníctvom digitálnych technológií, umelej inteligencie, porozumieť digitálnej transformácii, pochopiť s tým súvisiace procesy pri vytváraní digitálnych obchodných modelov.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- kriticky vnímať trendy v digitalizácii, efektívne vyhodnocovať príležitosti a riziká, pochopiť evolučný charakter digitalizácie,
- schopnosť posúdiť digitálnu pripravenosť a vyspelosť spoločnosti, rozhodnúť zmeniť existujúci obchodný model a vytvoriť inovatívny digitálny obchodný model v medzinárodnom prostredí,
- integrovať digitálne nástroje a systémy do podnikovej kultúry a procesov medzinárodnej spoločnosti v rámci digitálnej transformácie,
- vyvíjať nové digitálne produkty a služby pre globálny trh a vedieť ich predávať na lokálnej úrovni a riešiť ich konkurencieschopnosť.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- myslieť v dimenziách medzinárodnej obchodnej logiky pri vytváraní digitálnych obchodných modelov a pridanej hodnoty pre zákazníkov a vnímať etické, právne, ekonomické, environmentálne a spoločenské dosahy, ktoré prichádzajú s použitím množstva dát a sofistikovaných analýz,
- identifikovať problém, jednoducho ho pomenovať, navrhnúť kreatívne koncepčné riešenie transformácie obchodného modelu založené na komplexnej kazuistike prípadovej štúdie,
- diskutovať, správne a vecne argumentovať, obhájiť a odprezentovať svoj názor v diskusii s vyučujúcim a s kolegami v študijnej skupine.

Stručná osnova predmetu

Digitalizácia ako výzva pre medzinárodné podnikanie. Digitálne technológie a zmena logiky tvorby hodnoty pre zákazníka. Štandardné obchodné modely a ich transformácia na digitálne obchodné modely. Metodický prístup pochopenia, čo môže spôsobiť digitalizácia v súčasnom obchodnom modeli medzinárodnej spoločnosti.

Odporúčaná literatúra

HAGUE, Paul. The Business Models Handbook: Templates, Theory and Case Studies. London: Kogan Page, 2019. ISBN-13: 978-0749497521.
LINZ Carsten et al. Radical Business Model Transformation: How Leading Organizations Have Successfully Adapted to Disruption. London: Kogan Page. 2020. ISBN-13: 978-1789661996.
MATZLER, Kurt et al. Digitálna disrupcia. Bratislava: Slovenská inovačná a energetická agentúra, 2018. ISBN: 9788088823674, časť 2.
VAZ, Nigel. Digital Business Transformation: How Established Companies Sustain Competitive Advantage From Now to Next. New York: John Wiley & Sons Inc, 2021. ISBN-13: 978-1119758679.
VEBER, Jaromír a kol. Digitalizace ekonomiky a společnosti: Výhody, rizika, příležitosti. 1. Praha: Management Press, 2018. ISBN 9788072615544.

Sylabus predmetu

1. Vymedzenie pojmu digitalizácia, technológie, príležitostí a riziká pre firmy, nová konkurencia. Digitálny trh: globálne digitálne produkty a služby, rast, trendy. 2. Digitálna a analytická vyspelosť spoločností. Dáta ako obchodná hodnota. 3. Digitalizácia a transformácia: pojem, úrovne, výzvy pre firmy. 4. Koncepty tradičných obchodných modelov. 5. Nástroje pre dizajn obchodných modelov. 6. Prístupy k tvorbe hodnoty: hodnotový reťazec, sieť, obchod. 7. Inovácie v obchodných modeloch pre medzinárodné trhy. 8. Digitálne obchodné modely: klasifikácia, charakteristiky. 9. Transformácia hodnoty v digitálnych obchodných modeloch. 10. Digitalizácia a internacionalizácia v obchodných modeloch. 11. Piliere udržateľnosti v digitálnych obchodných modelov. 12. Prípadová štúdia: Tesla. 13. Prípadová štúdia: Netflix.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % aktívna účasť v rámci seminárov
10 % individuálne a skupinové zadania
10% projekt
60 % kombinovaná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 4 kredity x 26 h = 104 hodín
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Vypracovanie projektu: 12 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 40 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk a anglický jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 30.03.2023

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 30.03.2023