Zásady a metódy vedeckej práce

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
Absolvent predmetu si rozširuje poznatky o časopiseckých a citačných databázach, o hodnotení úrovne vedeckých výstupov a o kvantitatívnych metódach využívaných v marketingu. Prehlbuje svoj prehľad o všeobecných vedeckých metódach a podstate ekonomického výskumu.
Kompetentnosti:
Absolvent dokáže čítať vedecké štúdie a kriticky zhodnotiť ich výsledky. Je schopný formulovať výskumný problém a výsledky svojho výskumu napísať do podoby výskumnej štúdie.
Zručnosti:
Absolvent vie rozhodnúť o výbere metódy zberu údajov a ich detailnej analýzy. Bude ovládať metódy spracovania a úpravy dát. Bude schopný samostatne ďalej rozvíjať svoje vedomosti v oblasti štatistických metód a v používaní moderných softvérov, bude rozumieť empirickým štúdiám z oblasti marketingu a bude ich schopní použiť v nových oblastiach svojho zamerania.

Stručná osnova predmetu

Podstata vedeckej práce, formulovanie výskumnej otázky. Testovanie štatistických hypotéz. Akademické písanie, citačné a časopisecké databázy. Etika vedeckej práce, plagiátorstvo a predátorské časopisy. Hodnotenie vedy a výskumu

Odporúčaná literatúra

1. Anderson, D. R. et al. (2018). An introduction to management science: quantitative approach. Boston: Cengage learning.
2. Baumöhl, E., Čvirik, M., Kukura M., Ševčíková, R. (2023). Manažérske rozhodovanie v marketingu. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm.
3. Dobbersteinová, J., Hudecová, S., Stožická, Z. (2019). Sprievodca svetom vedeckého publikovania. Bratislava : CVTI, 2019.
4. Hair Jr, J., Page, M., & Brunsveld, N. (2020). Essentials of business research methods. New York: Routledge.
5. Lyócsa, Š ., Baumöhl, E., Výrost, T. (2013). Kvantitatívne metódy v ekonómii I. Košice : ELFA, 2013.
6. Lyócsa, Š., Baumöhl, E., Výrost, T. (2013). Kvantitatívne metódy v ekonómii II. Košice : ELFA, 2013.
7. McDaniel Jr, C., Gates, R. (2018). Marketing research. Hoboken: John Wiley & Sons.
8. Výrost, T., Baumöhl, E., Lyócsa, Š. (2013). Kvantitatívne metódy v ekonómii III. Košice: ELFA.
Články:
1. Baumöhl, E. (2019). Are cryptocurrencies connected to forex? A quantile cross-spectral approach. Finance Research Letters, 29, 363-372.
2. Baumöhl, E., Iwasaki, I., Kočenda, E. (2019). Institutions and determinants of firm survival in European emerging markets. Journal of Corporate Finance, 58, 431-453.
3. Cortez, R. M., Clarke, A. H., Freytag, P. V. (2021). B2B market segmentation: A systematic review and research agenda. Journal of Business Research, 126, 415-428.
4. Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., De Rijcke, S., Rafols, I. (2015). Bibliometrics: the Leiden Manifesto for research metrics. Nature News, 520(7548), 429.
5. Jurajda, Š., Kozubek, S., Münich, D., Škoda, S. (2017). Scientific publication performance in post communist countries: still lagging far behind. Scientometrics, 112(1). 315-328.
6. Kienzler, M., Kowalkowski, C. (2017). Pricing strategy: A review of 22 years of marketing research. Journal of Business Research, 78, 101-110.
7. Lyócsa, Š., Baumöhl, E., Výrost, T., Molnár, P. (2020). Fear of the coronavirus and the stock markets. Finance Research Letters, 36, 101735.
8. Macháček, V., Srholec, M. (2019). Globalization of Science: Evidence from Authors in Academic Journals by Country of Origin. Institute for Democracy and Economic Analysis (IDEA), Study 6/2019. CERGE-EI, Prague.
9. Macháček, V., Srholec, M. (2021). Predatory publishing in Scopus: evidence on cross-country differences. Scientometrics, 126(3), 1897-1921.
10. Waltman, L. (2016). A review of the literature on citation impact indicators. Journal of Informetrics, 10(2), 365-391.

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky vedeckej práce, časopisecké zdroje a databázy, publikačný priemysel, vedecká komunikácia. 2. Akademické písanie, štruktúra vedeckých článkov, spracovanie rešerše. Publikačný proces, výber časopisu a priebeh recenzného konania. 3. Formulácia výskumného problému a vedeckých hypotéz. Etika vedeckej práce, plagiátorstvo a predátorské časopisy. 4. Hodnotenie vedy a výskumu. Základné scientometrické ukazovatele. 5. Kritické myslenie a chyby v logickom usudzovaní. Klamy spočívajúce v odvádzaní pozornosti, induktívne klamy, klamy oslovujúce emócie a ďalšie psychologické motívy. 6. Úvod do kvantitatívnych metód, možnosti ich používania v ekonómii, podstata odvodzovania všeobecných záverov. 7. Metódy výberu vzorky, bodové odhady, testovanie štatistických hypotéz. 8. Príprava a konzultácie k individuálnym seminárnym prácam.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % semestrálna práca
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 260 hodín
Účasť na prednáškach: 16 hodín
Samoštúdium: 84 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 60 hodín
Príprava na skúšku: 100 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 02.04.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023

Dátum schválenia: 02.04.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023