Dizajn produktu (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o význame dizajnu pre tvorbu inovácií a konkurenčnej výhody a prístupoch k manažmentu dizajnu na prepojenie marketingu s dizajnom. Oboznámia sa s princípmi produktového dizajnu, participatívneho dizajnu, inkluzívneho dizajnu a s využitím interdisciplinárneho prístupu k navrhovaniu produktov na báze využitia princípov Design Thinking a princípov gamification. Získajú vedomosti o nových prístupoch k navrhovaniu produktov ako dizajn pre cirkularitu, na základe praktickej aplikácie hry zameranej na tvorbu nových podnikateľských príležitostí. Budú vedieť vyhodnotiť celospoločenské prínosy produktového dizajnu aj prínosy pre firmu a pre zákazníka.
Absolventi predmetu budú vedieť prakticky využívať interdisciplinárny prístup k navrhovaniu nových produktov, využívať dizajnérsky softvér pre nedizajnérov na tvorbu marketingových materiálov.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia efektívne spolupracovať v interdisciplinárnych tímoch pri tvorbe spotrebiteľsky atraktívnych a environmentálne zameraných produktov a vytvárať jasné argumenty a užitočné odporúčania pri tvorbe dizajnu produktov a obalov z marketingového, environmentálneho a celospoločenského hľadiska.

Stručná osnova predmetu

Úvod do problematiky predmetu Dizajn produktu. Produkt a konkurencieschopnosť. Historický vývoj dizajnu a jeho využitie pri inováciách produktov. Vymedzenie základných pojmov v teórii dizajnu. Kreatívny priemysel. Manažment dizajnu. Dizajnérky prístup k navrhovaniu nových produktov Design Thinking, pri tvorbe nových podnikateľských príležitostí v podmienkach cirkulárnej ekonomiky využitím podnikateľskej hry - gamification. Práca s dizajnérskym softvérom Canva pre nedizajnérov. Emocionálny obsah dizajnu. Vzťah dizajnu produktu a udržateľnosti. Sociálne podnikanie s využitím dizajnu. Dizajn obchodného prostredia. Dizajn obalu. Perspektívy využitia dizajnu v podnikaní.

Odporúčaná literatúra

1. Wilhide, E. 2016. Design: The Whole Story. London: Thames and Hudson Ltd.
2. Brown, T. 2019. Change by Design, Revised and Updated. New York: HarperCollins Publishers Inc.
3. Verganti, R. 2009. Design-Driven Innovation. Changing the Rules of Competition by Radicallly Innovating What Things Mean. Boston: Harvard Business Review Press
4. Ellen MacArthur Foundation Publishing. 2021 Circular Design for Fashion. Ellen MacArthur Foundation Publishing

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky predmetu Dizajn produktu. Využitie dizajnu v podnikaní. Produkt a konkurencieschopnosť. Rozhodujúce činitele úspešnosti produktov na trhu. 2. Historický vývoj dizajnu a jeho využitie pri inováciách produktov. Priemyselný dizajn a jeho vývojové štádiá. Charakter inovácií ovplyvňovaných dizajnom. 3. Vymedzenie základných pojmov v teórii dizajnu. Ciele a funkcie dizajnu. Výrazové prostriedky. Hodnotenie produktového dizajnu. 4. Vzťah dizajnu produktu a udržateľnosti. Environmentálne aspekty dizajnu. Ekodizajn. Udržateľná výroba. Kreatívny priemysel. Vzťah kreativity, dizajnu a inovácií. 5. Dizajnérky prístup k navrhovaniu nových produktov. Inovačný prístup Design Thinking. Interdisciplinárny prístup k tvorbe nových podnikateľských príležitostí. 6. Dizajn produktu v cirkulárnej ekonomike. Navrhovanie produktov v cirkulárnej ekonomike – pochopenie podnikateľských modelov založených na princípoch cirkulárnej ekonomiky. Tvorba podnikateľských príležitostí v cirkulárnej ekonomike. Cirkulárny dizajn. Gamification. 7. Emocionálny obsah dizajnu. Produktová sémantika. Elementy a princípy v dizajne. 8. Práca s dizajnérskym softvérom Canva pre nedizajnérov pri tvorbe marketingových materiálov na uvedenie nového produktu na trh. 9. Manažment dizajnu. Úrovne manažmentu dizajnu. Stupne vyspelosti, faktory úspešnosti a prínosy. 10. Sociálne podnikanie s využitím dizajnu. Inkluzívny dizajn. Participatívny dizajn. 11. Ochrana práv priemyselného vlastníctva v zameraní na dizajn. 12. Dizajn obalu. Prvky obalového dizajnu ako prostriedok komunikácie. Návrh obalu a udržateľnosť. 13. Perspektívy využitia dizajnu ako konkurenčnej výhody v podnikaní.

Podmienky na absolvovanie predmetu

30 % priebežné semestrálne hodnotenie
Kombinovaná skúška:
40 % tímová prezentácia semestrálneho projektu
30 % individuálny písomný test

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre a návšteva udalostí zameraných na dizajn a podnikanie: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 26 hodín
Príprava skúšku: 26 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 22.05.2022

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 22.05.2022