Dizajn produktu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o význame dizajnu pre tvorbu inovácií a konkurenčnej výhody a prístupoch k manažmentu dizajnu na prepojenie marketingu s dizajnom. Oboznámia sa s princípmi produktového dizajnu, participatívneho dizajnu, inkluzívneho dizajnu a s využitím interdisciplinárneho prístupu k navrhovaniu produktov na báze využitia princípov Design Thinking a princípov gamification. Získajú vedomosti o nových prístupoch k navrhovaniu produktov ako dizajn pre cirkularitu, na základe praktickej aplikácie hry zameranej na tvorbu nových podnikateľských príležitostí. Budú vedieť vyhodnotiť celospoločenské prínosy produktového dizajnu aj prínosy pre firmu a pre zákazníka.
Absolventi predmetu budú vedieť prakticky využívať interdisciplinárny prístup k navrhovaniu nových produktov, využívať dizajnérsky softvér pre nedizajnérov na tvorbu marketingových materiálov.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia efektívne spolupracovať v interdisciplinárnych tímoch pri tvorbe spotrebiteľsky atraktívnych a environmentálne zameraných produktov a vytvárať jasné argumenty a užitočné odporúčania pri tvorbe dizajnu produktov a obalov z marketingového, environmentálneho a celospoločenského hľadiska.

Stručná osnova predmetu

Úvod do problematiky predmetu Dizajn produktu. Produkt a konkurencieschopnosť. Historický vývoj dizajnu a jeho využitie pri inováciách produktov. Vymedzenie základných pojmov v teórii dizajnu. Kreatívny priemysel. Manažment dizajnu. Dizajnérky prístup k navrhovaniu nových produktov Design Thinking, pri tvorbe nových podnikateľských príležitostí v podmienkach cirkulárnej ekonomiky využitím podnikateľskej hry - gamification. Práca s dizajnérskym softvérom Canva pre nedizajnérov. Emocionálny obsah dizajnu. Vzťah dizajnu produktu a udržateľnosti. Sociálne podnikanie s využitím dizajnu. Dizajn obchodného prostredia. Dizajn obalu. Perspektívy využitia dizajnu v podnikaní.

Odporúčaná literatúra

1. Designum: časopis o dizajne. Bratislava: Slovenské centrum dizajnu.
2. Ellen Mcarthur Foundation. Design and the circular economy.
3. Engholm, I. (2020). Quick Guide to Design Thinking. Strandberg Publishing.
4. Európska komisia. Ecodesign for sustainable products.
5. Knošková, Ľ., Garasová, P., Ševčíková, R. (2021). Dizajn produktu pri spotrebiteľskom rozhodovaní a jeho využitie vo firmách. Vydavateľstvo EKONÓM.
6. Klimczak, I. (2021). Current Trends in Quality Science – Design, Quality and Safety of Products. Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji.
7. Nekolová, V., Veszprémi Sirotková, A., Boorová, B., Paholková, B., Prváková, M., Burns, K., & Stint, C. (2020). Design Thinking: A Practical Guide. Birmingham: DT.Uni.
8. Worren, N. (2018). Organization Design: Simplifying Complex Systems (2nd Edition). Routledge.
9. Zákon č. 444/2002 Z. z. o dizajnoch v znení neskorších predpisov

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky predmetu Dizajn produktu. Využitie dizajnu v podnikaní. Produkt a konkurencieschopnosť. Rozhodujúce činitele úspešnosti produktov na trhu. 2. Historický vývoj dizajnu a jeho využitie pri inováciách produktov. Priemyselný dizajn a jeho vývojové štádiá. Charakter inovácií ovplyvňovaných dizajnom. 3. Vymedzenie základných pojmov v teórii dizajnu. Ciele a funkcie dizajnu. Výrazové prostriedky. Hodnotenie produktového dizajnu. 4. Vzťah dizajnu produktu a udržateľnosti. Environmentálne aspekty dizajnu. Ekodizajn. Udržateľná výroba. Kreatívny priemysel. Vzťah kreativity, dizajnu a inovácií. 5. Dizajnérky prístup k navrhovaniu nových produktov. Inovačný prístup Design Thinking. Interdisciplinárny prístup k tvorbe nových podnikateľských príležitostí. 6. Dizajn produktu v cirkulárnej ekonomike. Navrhovanie produktov v cirkulárnej ekonomike – pochopenie podnikateľských modelov založených na princípoch cirkulárnej ekonomiky. Tvorba podnikateľských príležitostí v cirkulárnej ekonomike. Cirkulárny dizajn. Gamification. 7. Emocionálny obsah dizajnu. Produktová sémantika. Elementy a princípy v dizajne. 8. Práca s dizajnérskym softvérom Canva pre nedizajnérov pri tvorbe marketingových materiálov na uvedenie nového produktu na trh. 9. Manažment dizajnu. Úrovne manažmentu dizajnu. Stupne vyspelosti, faktory úspešnosti a prínosy. 10. Sociálne podnikanie s využitím dizajnu. Inkluzívny dizajn. Participatívny dizajn. 11. Ochrana práv priemyselného vlastníctva v zameraní na dizajn. 12. Dizajn obalu. Prvky obalového dizajnu ako prostriedok komunikácie. Návrh obalu a udržateľnosť. 13. Perspektívy využitia dizajnu ako konkurenčnej výhody v podnikaní.

Podmienky na absolvovanie predmetu

30 % priebežné semestrálne hodnotenie
Kombinovaná skúška:
40 % tímová prezentácia semestrálneho projektu
30 % individuálny písomný test

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre a návšteva udalostí zameraných na dizajn a podnikanie: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 26 hodín
Príprava skúšku: 26 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 23.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023

Dátum schválenia: 23.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023