Interný a personálny marketing
- Kredity: 5
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 3
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti získavajú absolvovaním predmetu komplexné poznatky o súčasnom stave vedeckého poznania v teórii a praxi marketingu vo vnútri podniku. Oboznámia sa s jednotlivými koncepciami, cieľmi, nástrojmi a činnosťami interného a externého personálneho marketingu. Nadobudnú vedomosti, ktoré im umožnia orientovať sa v širšom kontexte marketingových a riadiacich činností, personálnej politiky, internej komunikácie a interpersonálnych vzťahov. Porozumejú prínosom interného a personálneho marketingu na rozvoj podnikovej kultúry, spokojnosti a angažovanosti zamestnancov a na budovanie povesti podniku ako zamestnávateľa.
Absolventi predmetu sa naučia tvorivo rozvíjať systém nástrojov, postupov a metrík interného a externého personálneho marketingu v ich vzájomnej interakcii. Dokážu identifikovať, analyzovať a porozumieť problémom a javom na trhu práce. Budú schopní participovať na projektoch a riešiť praktickú rovinu marketingu v oblasti personálnej práce podniku. Dokážu iniciovať nové postupy a prístupy pri formovaní takého interného prostredia, ktoré povedie k zlepšeniu celkového výkonu a hodnoty podniku.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú profesijné kompetencie z oblasti získavania, motivovania, vzdelávania, rozvoja a vedenia zamestnancov tak, aby si osvojili orientáciu na potreby externého zákazníka a vo vnútri podniku sa riadili marketingovými princípmi. Dokážu riadiť procesy zmien, ktoré sa týkajú intrapodnikových a interpodnikových vzťahov vo väzbe na vývoj trhu práce. Budú vedieť navrhovať vlastné projekty a preberať zodpovednosť za kompetentné riešenia.
Stručná osnova predmetu
Interný marketing ako súčasť holistickej marketingovej koncepcie. Personálny marketing ako integrovaný pojem. 4P personálneho marketingového mixu. Základné oblasti skúmania v internom a externom personálnom marketingu. Pracovné miesto ako produkt. Cena pracovnej sily. Odmena za pracovný výkon a motivácia zamestnancov. Akvizícia zamestnancov. Uchádzač o zamestnanie ako externý zákazník. Interné pracovné prostredie ako miesto realizácie interného marketingu. Zamestnanec ako interný zákazník. Osobný rozvoj a profilovanie zamestnancov. Mobilita a orientácia zamestnancov. Stratégia budovania značky zamestnávateľa. Efektívna interná komunikácia, jej formy, nástroje a kanály. Interný marketing ako prvok podnikovej kultúry. Informačno-komunikačné technológie v internom a externom personálnom marketingu.
Odporúčaná literatúra
1. Matušovičová, M., Korčoková, M., Ožvoldová, K. Interný a personálny marketing. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2022. ISBN 978-80-225-4977-6.
2. Bednáriková, N. Marketing ľudských zdrojov ako súčasť budovania značky zamestnávateľa. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2022. ISBN 978-80-572-0249-3.
3. Myslivcová, S. Personální marketing v řízení lidských zdrojů. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9356-0.
4. Armstrong, M., Taylor, S. Armstrong΄s Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page Ltd, 2020, ISBN 9781789661033.
5. Mishra, T. Human Resource Management and Internal Marketing. New York: Taylor & Francis Group, 2023. ISBN 9781032209401.
Sylabus predmetu
1. Interný a externý personálny marketing. Interný marketing ako súčasť holistickej marketingovej koncepcie. Personálny marketing ako integrovaný pojem. 4P personálneho marketingového mixu. 2. Základné oblasti skúmania v personálnom marketingu. Význam a funkcie personálneho útvaru pri marketingových a riadiacich činnostiach v podniku. 3. Strategické riadenie ľudských zdrojov a personálny marketing. Typy personálnych stratégií. Plánovanie ľudských zdrojov vo väzbe na interný marketing. 4. Pracovné miesto ako produkt. Plánovanie a tvorba optimálnej štruktúry zamestnancov. Analýza práce. Dizajn pracovných miest. 5. Cena pracovnej sily. Odmena za pracovný výkon a motivácia zamestnancov. Celková odmena. Súčasné trendy v poskytovaní zamestnaneckých výhod. 6. Akvizícia zamestnancov. Trh práce ako miesto realizácie personálneho marketingu. Získavanie a výber zamestnancov. Uchádzač o zamestnanie ako externý zákazník. 7. Pracovné vzťahy a pracovné podmienky. Interné pracovné prostredie ako miesto realizácie interného marketingu. Zamestnanec ako interný zákazník. Starostlivosť o zamestnancov. 8. Osobný rozvoj a profilovanie zamestnancov. Proces podnikového vzdelávania zamestnancov a metódy vzdelávania. Riadenie kariéry a talent manažment v podniku. 9. Mobilita a orientácia zamestnancov. Systém rozmiestňovania zamestnancov. Pracovná a sociálna adaptácia. 10. Stratégia budovania značky zamestnávateľa. Proces budovania značky zamestnávateľa. Hodnotová ponuka zamestnávateľa (EVP) a aktivácia značky. 11. Interná komunikácia a interné PR. Efektívna interná komunikácia, jej formy, nástroje a kanály. 12. Interný marketing ako prvok podnikovej kultúry. Podstata, znaky, prejavy a typológia podnikovej kultúry. Zamestnanci ako nositelia značky. 13. Informačno-komunikačné technológie v internom a externom personálnom marketingu. Digitalizácia činností, sociálne siete a online networking.
Podmienky na absolvovanie predmetu
- 15 % - písomné overovanie vedomostí
- 15 % - semestrálna práca
- 70 % - písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Pracovná záťaž: 130 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 8 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 15 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 15 hodín
Príprava na skúšku: 40 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský, anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 31.03.2025
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 31.03.2025