Manažment obchodnej firmy
- Kredity: 3
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti získajú absolvovaním predmetu súbor znalostí z oblasti manažmentu v obchodných firmách podľa najnovších prístupov, ktoré integrujú jednotlivé špecifické disciplíny do jedného komplexného celku. Oboznámia sa so základnými sekvenčnými a priebežnými manažérskymi funkciami v prostredí obchodnej firmy, ako aj s mäkkými determinantmi manažmentu. Nadobudnú vedomosti, ktoré im umožnia orientovať sa v oblasti procesného riadenia a manažmentu obchodnej prevádzky.
Absolventi predmetu získajú praktické zručnosti manažérskych kompetencií v oblasti firemného plánovania, organizovania, vedenia ľudí, riadenia ľudských zdrojov, kontroly a systému rozhodovania v obchodnej firme. Naučia sa kriticky analyzovať a tvorivo aplikovať získané poznatky v kontexte praktického definovania problémov obchodu taktickej a strategickej úrovne.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti získajú profesijné kompetencie, ktoré im umožnia analyzovať a interpretovať jednotlivé funkčné oblasti riadenia obchodnej firmy. Dokážu pochopiť ich výhody a nevýhody pri použití v praktických situáciách s cieľom zvýšiť celkovú prosperitu firmy v podmienkach globalizácie obchodu. Budú schopní tvorivo aplikovať získané poznatky v praxi a samostatne riadiť obchodné procesy.
Stručná osnova predmetu
Charakter a špecifiká činnosti obchodnej firmy. Obchod a jeho perspektívy. Rozvojové trendy svetového a európskeho obchodu. Podstata a význam retailingu ako medzinárodne chápaného maloobchodu. Medzinárodné obchodné stratégie. Manažment a jeho funkcie v obchodnej firme. Plánovanie ako manažérska funkcia. Organizovanie v obchodnej firme. Organizačná štruktúra obchodnej firmy. Riadenie ľudských zdrojov ako manažérska funkcia. Vedenie a riadenie ľudí v obchodnej firme. Skupiny a tímy v manažmente obchodnej firmy. Konflikty a ich riešenie. Vnútorný kontrolný systém obchodnej firmy. Kontroling ako nástroj riadenia. Rozhodovanie v procese riadenia. Maloobchodné a veľkoobchodné prevádzkové operácie. Frekvencia zákazníkov a jej meranie. Spoločenská zodpovednosť a etika obchodnej firmy.
Odporúčaná literatúra
1. Matušovičová, M. Manažment obchodnej firmy. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2024. ISBN 978-80-225-5192-2.
2. Jaderná, E., Volfová, H. Moderní retail marketing. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-1384-2.
3. Barbudhe, K. V., Zanjat, S. N., Karmore, B. S. Retail management. Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing, 2020. ISBN 978-6202564540.
4. Grewal, D. Retail Marketing Management. New York: Sage Publications Ltd, 2019. ISBN 978-1526446848.
Sylabus predmetu
1. Charakter a špecifiká činnosti obchodnej firmy. Podstata a charakteristika obchodu. Význam a funkcie obchodu. Obchod a jeho perspektívy. 2. Rozvojové trendy svetového a európskeho obchodu. Význam jednotlivých vývojových tendencií, znaky a ich prejavy na trhu. 3. Medzinárodná expanzia obchodných firiem. Podstata a význam retailingu ako medzinárodne chápaného maloobchodu. Medzinárodné obchodné stratégie. 4. Manažment a jeho funkcie v obchodnej firme. Sekvenčné a priebežné manažérske funkcie. Nástroje a techniky moderného manažmentu. 5. Plánovanie ako manažérska funkcia. Základné druhy plánov a ich obsah v obchodnej firme. 6. Organizovanie v obchodnej firme. Organizačná štruktúra obchodnej firmy. Hlavné formy organizačnej štrukturalizácie. 7. Riadenie ľudských zdrojov ako manažérska funkcia. Hlavné činnosti riadenia ľudských zdrojov v obchodnej firme. 8. Vedenie a riadenie ľudí v obchodnej firme. Kompetencie manažéra a štýly riadenia. Podstata a techniky časového manažmentu. 9. Skupiny a tímy v manažmente obchodnej firmy. Formovanie a štruktúra skupiny. Typy tímov. Konflikty a ich riešenie. 10. Kontrola v obchodnej firme. Proces a typy kontroly. Vnútorný kontrolný systém obchodnej firmy. Kontroling ako nástroj riadenia. 11. Rozhodovanie v procese riadenia. Klasifikácia rozhodovacích procesov. Metódy a štýly rozhodovania. Hlavné rozhodnutia obchodnej firmy. 12. Obchodno-prevádzkové operácie. Maloobchodné a veľkoobchodné prevádzkové operácie. Frekvencia zákazníkov a jej meranie. 13. Spoločenská zodpovednosť a etika obchodnej firmy. Význam a piliere spoločenskej zodpovednosti v obchode. Etika v manažmente.
Podmienky na absolvovanie predmetu
15 % - priebežné semestrálne hodnotenie
25 % - semestrálna práca
60 % - písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
- Pracovná záťaž: 78 hodín
- Účasť na seminároch: 26 hodín
- Príprava na semináre: 13 hodín
- Spracovanie semestrálneho projektu: 13 hodín
- Príprava na skúšku: 26 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský, anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 02.04.2025
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 02.04.2025