Sociálna a interpersonálna gramotnosť

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti absolvovaním predmetu zdokonalia svoje profesijne kompetencie v oblasti sociálnej a interpersonálnej gramotnosti, získajú praktické skúsenosti s komunikáciou, sebaprezentáciou, asertivitou, argumentáciou, riešením konfliktov či prácou v tíme. Po ukončení tohto predmetu sa zvýši sociálna a interpersonálna gramotnosť študentov, budú mať prehľad o spoločenskom a biznis protokole, čo vytvorí predpoklady ich úspešného umiestnenia na trhu práce.
Študenti získajú nasledovné
Vedomosti:
- Identifikovanie základných faktorov sociálnej a interpersonálnej gramotnosti v profesionálnom vystupovaní
- Osvojenie si základných zásad komunikácie, asertivity, argumentácie, etikety, spoločenského a biznis protokolu
- Poznanie odlišnosti v správaní a vystupovaní pri rôznych príležitostiach a v rôznych komunitách
Zručnosti
- Zvýšia svoje zručnosti v oblasti aktívnej komunikácie na rôznych úrovniach a v rôznych situáciách
- Zvýšia svoje prezentačné zručnosti – individuálne aj na úrovni organizácie
- Získajú zručnosti z oblasti riadenia konfliktov
- Budú vedieť pracovať v tíme a posudzovať príčiny komunikačných bariér
Kompetencie
- Budú schopní vnímať rozdiely v rozličných komunitách, prostrediach a na rôznych úrovniach, a na základe toho správne zvoliť metódy a formy komunikácie a prezentácie
- Budú schopní identifikovať, samostatne riadiť a riešiť konflikty na pracovisku aj mimo neho
- Budú spôsobilí odborne argumentovať

Stručná osnova predmetu

Jedným z kľúčový prvok úspešného etablovania sa na trhu práce ako aj napredovania v pracovnej kariére je osvojenie si základov sociálnej a interpersonálnej gramotnosti. Jednotlivec disponujúci týmito sociálnymi a interpersonálnymi schopnosťami môže ovplyvniť celkový chod a výkonnosť firmy alebo organizácie. Svojím postojom a konaním má možnosť ovplyvňovať každodenné činnosti a tak prispievať k výsledkom. Osobnosť pracovníka/zamestnanca/manažéra, jeho schopnosti, zručnosti a jeho sociálna inteligencia sú veľmi dôležité a je vhodné ich dobre poznať a cielene využívať pre prax. Ak sú manažér a zamestnanci motivovaní a angažovaní, dokážu motivovať aj iných a tak nepriamo ovplyvňovať výkonnosť jednotlivcov i organizácií. Predmet sa zameriava na rôzne aspekty sociálnej a interpersonálnej gramotnosti, na ich vzájomné vzťahy a ich využitie v praxi.
1.Sociálna gramotnosť a sociálna inteligencia.
2. Komunikácia a sebaprezentácia ako základná sociálna kompetencia
3.Osobnosť a komunikácia. Komunikačné a sociálne schopnosti v rozličných komunitách a prostrediach. Modelové situácie na riešenie komunikačných bariér v rôznych typoch prostredia.
4. Formy a metódy sebaprezentácie, Praktické cvičenia na sebaprezentáciu.
5. Argumentácia a argumenty ako dôležitý prvok sociálnej a interpersonálnej gramotnosti. Logika v argumentácii. Úlohy a cvičenia na argumenty. Praktické cvičenia na argumentáciu v diskusii.
6. Asertivita a jej význam v sociálnej a interpersonálnej gramotnosti. Typy asertivity a asertívne správanie. Techniky asertívnej komunikácie. Praktické cvičenia asertívneho správania.
7. Tímová práca. Budovanie úspešného pracovného tímu. Typy tímov a ich funkcie. Modelové situácie na kreovanie pracovných tímov, úlohy riešené vo vybudovaných pracovných tímoch.
8. Sebapoznanie a riešenie konfliktov. Typy konfliktov a interpersonálne štýly zvládania konfliktov. Praktické cvičenia na riešenie konfliktných situácií.
9. Úloha IKT v sociálnej gramotnosti.
10. Organizačné schopnosti a ich rozvíjanie. Prípadové štúdie zamerané na overenie organizačných schopností jednotlivcov a skupín.
11. Etika a morálka. Spoločenský protokol.
12. Firemná kultúra. Biznis protokol.
13. Nové požiadavky na sociálnu a interpersonálnu gramotnosť vzhľadom na meniace sa podmienky na trhu práce.

Odporúčaná literatúra

Birknerová, Z., Frankovský, M.: Sociálna inteligencia v kontexte manažérskej práce. Bookman Prešov 2013, ISBN 9788081650260
Gullová, S.: Medzinárodný obchodný a diplomatický protokol. Grada 2013, ISBN 9788024744186
Kováč, M., Mattoš, B.: Etiketa a spoločenské správanie. Ekonóm 2003, ISBN 8022516570
Janotová, H.: Podnikateľská etiketa. Spoločenský styk. EDIS 2016, ISBN 9788055411989
Schmidt, M. a kol.: Ako správne argumentovať, písať a diskutovať. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici – Belianum, 2018. ISBN 978-80-557-1475-2
Lelková, A.: Prejavy asertivity manažéra v manažérskej práci. Prešov: Bookman, s.r.o, 2014, ISBN 978-80-8165-084-0
Calicchio, S.: Jednoduchý prístup k profesionálnej komunikácii: Praktický sprievodca profesionálnou komunikáciou a najlepšími stratégiami obchodnej komunikácie z písomného a medziľudského hľadiska. Stefano Calicchio, 2021. ISBN 9791220847537
Calicchio, S.: VYJEDNÁVANIE V 4 KROKOCH. Ako vyjednávať v zložitých situáciách od konfliktu k dohode v podnikaní a každodennom živote. Stefano Calicchio, 2021. ISBN 9791220847087

Podmienky na absolvovanie predmetu

Aktivita na seminároch 20 %
Semestrálna práca 20 %
Vypracovanie a obhajoba záverečného projektu 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

78 hodín
Účasť na seminároch – 26 hodín
Príprava na semináre - 13 hodín
Príprava semestrálnej práce – 13 hodín
Vypracovanie záverečného projektu – 26 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 28.02.2025

Dátum poslednej zmeny: 23.11.2023

Dátum schválenia: 28.02.2025

Dátum poslednej zmeny: 23.11.2023