Vzdelávacia politika

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
Porozumieť kľúčovému pojmovému aparátu vo vzťahu k vzdelávaniu a odbornej príprave
Nadobudnúť vedomosti z pohľadu školského a ďalšieho vzdelávania v systéme celoživotného vzdelávania
Pochopiť vzájomné súvislosti medzi kvalifikáciami a kompetenciami aj s ich významom pre uplatnenie sa na trhu práce
Poskytnúť pohľad na európsku dimenziu vzdelávania vo väzbe na rozvoj národnej vzdelávacej politiky
Získať teoretické a praktické vedomosti v oblasti vzdelávania dospelých v európskom a národnom meradle
Zorientovať sa v otázkach rozvoja celoživotného vzdelávania a poradenstva
Zručnosti a kompetentnosť
Získať praktické zručnosti o organizácii, riadení a financovaní systému vzdelávania a odbornej prípravy
Osvojiť si a rozvíjať kompetentne schopnosť analyzovať hlavné problémy, resp. zmeny a dopady týchto zmien; ako aj schopnosť vyvodzovať a odôvodňovať vlastné zistenia v otázkach skúmania podstatných súčastí systému celoživotného vzdelávania
Nadobudnúť schopnosť aplikovať teoretické vedomosti v praxi

Stručná osnova predmetu

Predmet poskytuje pohľad na súčasný stav a trendy vývoja vzdelávacej politiky v teoretickej a praktickej rovine. Poukazuje na formovanie národnej vzdelávacej politiky vo väzbe na nosné piliere rozvoja európskej spolupráce v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy. Objasňuje systém organizácie, riadenia a financovania vzdelávacieho systému. Pozornosť je taktiež venovaná priblíženiu procesu vzdelávania a odbornej prípravy v kontexte rozvoja systému celoživotného vzdelávania. Vysvetľuje vzájomné teoretické a praktické súvislosti medzi kľúčovými aspektmi formovania vzdelávacieho priestoru, najmä medzi kvalifikáciami a kompetenciami. Zaoberá sa tiež otázkami rozvoja celoživotného vzdelávania a poradenstva vo vzťahu k trhu práce.

Odporúčaná literatúra

DUDOVÁ, I. Ekonómia vzdelávania. 1. vyd. Bratislava: Iura Edition, 2013. 312 s. ISBN 978-80-8078-668-7
ČAPLÁNOVÁ, A. Ekonómia vzdelávania a tvorba ľudských zdrojov. Bratislava: IURA EDITION, 1999. 131 s. ISBN 80-88715-22-9
BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS, 2002. ISBN 80-89018-41-6
DUDOVÁ, I. – POLONYOVÁ, S. Ekonómia vzdelávania: semináre a cvičenia. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2012. 197 s. ISBN 978-80-225-3375-1

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % aktívna forma výučby
20 % vypracovanie a prezentácia zadania
60 % záverečná písomná skúška

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.11.2021

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.11.2021